שתף קטע נבחר

"המלך הולך למות" זכתה בקיפוד הזהב

בטקס השנתי של חלוקת פרסי הפרינג' הוכתרה "המלך הולך למות" כהצגת השנה, וז'יל בן דוד ואיליה גרוס זכו בפרס לשחקנים הראשיים. היוצרים והשחקנים דיברו על הקושי הכלכלי: "גם אנחנו רוצים להתפרנס בכבוד"

טקס חלוקת פרסי "קיפוד הזהב" להצגות פרינג', שנערך אתמול (ו') בתיאטרון קרוב, עורר מחדש את הנושא הבוער שעל סדר היום בעולם התיאטרון: מחלוקת סביב אירועי החשיפה הבינלאומית וישראדרמה.

 

שתי הפלטפורמות, שמשמשות חלון ראווה לתיאטרון ולמחזאות הישראלית ונועדו לחשוף בפני נציגי תיאטראות, פסטיבלים ויוצרים מחו"ל את העשייה המקומית, הבעירו בשבועות האחרונים את השטח ויצרו מלחמת ראש בראש בין הפרינג' לתיאטרונים הרפרטוארים.

 

אם לאורך השנים חלק הארי של אירועים אלה היה שמור לתיאטרון הרפרטוארי, השנה התחלפו היוצרות, מה שהפך את הטקס לחגיגה כפולה עבור כל העושים במלאכת הפרינג'. מאות שחקנים, מנהלי תיאטרונים, במאים ומחזאים הגיעו לאירוע והנושא לא ירד מהפרק לכל אורכו.

"המלך הולך למות". גרפה פרסים (צילום: גדי דגון) (צילום: גדי דגון)
"המלך הולך למות". גרפה פרסים(צילום: גדי דגון)
 

תחום הפרינג' כולו רשם, כאמור, ניצחון גדול בשבועות האחרונים, אבל בסוף השבוע היו אלה היוצרים, השחקנים וההפקות שזכו לכבוד של מנצחים. את פרס הצגת השנה גרפה הצגת המופת "המלך הולך למות", שהעלה תיאטרון אנסמבל עתים בכיכובו של דורון תבורי. הפרשנות הבימתית של רינה ירושלמי למחזה של המחזאי אז'ו יונסקו זיכה אותה גם בפרס על בימוי.

 

"חשוב לדעת שאפשר לעבור היום את גיל 30 ולמרות זאת להמשיך ולעבוד בפרינג'. אני גאה להיות חלק ממנו", אמרה ירושלמי עם קבלת הפרס. ירושלמי, כלת פרס ישראל ומהיוצרות המשפיעות ביותר על מרחב העשייה התיאטרונית הישראלית בכלל, דיברה גם על מלחמת ההישרדות הקשה של יוצרים וקבוצות תיאטרון פרינג' בישראל ואמרה: "צריך לשנות את הקריטריונים לתמיכה על מנת שנוכל להמשיך ליצור ולהתפרנס". פרס נוסף על עיצוב תאורה בהצגה של האנסמבל הוענק לאבי יונה בואנו (במבי).

 

תיאטרון האבסורד של יונסקו רשם הצלחה נוספת בערב עם הענקת פרס השחקן לז'יל בן דוד על תפקידו בהצגה "שיעור לדוגמא". עם קבלת הפרס אמר בן דוד: "היום זהו יום הולדתי ואני רוצה לומר – אני מבקש באופן אישי מכל מי שיושב באולם שיש לו יד על הארנק, אנחנו השחקנים רוצים גם להתפרנס בכבוד".

 

בדבריו אלה כיוון בן דוד בין היתר גם לקובעי המדיניות וחלוקת המשאבים שנכחו באירוע, בהם מנכ"לית משרד התרבות אורלי פורמן ויו"ר המועצה לתרבות חיים פרלוק, העומד בראש שבעה מדורים שעוסקים בחלוקת תמיכות לתחומים שונים, בהם פרינג', תרבות בקהילה, מוזיקה ותרבות ערבית. פרלוק, מצדו, חלק באירוע מחמאות לעושים במלאכה. "אתם ענף יצוא התרבות מספר 1 בישראל", אמר, והבטיח לפעול להגדלת התקציב. מנכ"לית משרד התרבות, עם זאת, העדיפה לדבר על הקיים, ונמנעה מהבטחות: "אנחנו משקיעים רשמית 17 מיליון שקלים בפרינג', אבל בפועל מדובר בסכום של 23 מיליון כולל כספים ייעודיים להקמת מרכזי פרינג'. אין ספק שהכספים צריכים להגיע עד לאחרון היוצרים".

 

הניצחון הגדול של הערב היה ללא ספק זה שנרשם לזכותו של א.י.ב, איגוד היוצרים העצמאיים בתיאטרון, גוף שהוקם לפני כחמש שנים ומשמש כמטריית גג תומכת ליוצרים חוץ ממסדיים. שבעה פרסים הוענקו ליוצרים ולשחקנים בהצגות שהופקו על ידי א.י.ב, מה שמקבע את מעמדו של האיגוד במעגל העשייה של הפרינג'.

"אדיפלית". הפקה של איגוד היוצרים העצמאיים בתיאטרון (צילום: דניאל קמינסקי) (צילום: דניאל קמינסקי)
"אדיפלית". הפקה של איגוד היוצרים העצמאיים בתיאטרון(צילום: דניאל קמינסקי)
 

"אדיפלית" בהפקת א.י.ב גרפה את פרס השחקנית, (איליה גרוס), פרס שחקנית המשנה (מגי אזרזר) ופרס עיצוב התלבושות (שירה וייז). "ציפור האש", גם היא מבית ההפקה, זכתה בפרס מבצעת השנה (חן אשרוב) ועיבוד מחזה (בללה מס). פרס על כתיבת מחזה מקורי הוענק למחזאי אלדד כהן על "תיאטרון רפרטוארי". הפקה נוספת שסוגרת את רצף ההצלחות של א.י.ב היא "זו היא הארץ", הפקה שנויה במחלוקת בבימויו של אייל ויזר.

 

אברהם הורוביץ קיבל פרס על תפקידו כשחקן משנה בהצגה "גלם" מאת ובבימויו של ניצן כהן ובהפקת אנסמבל תמונע. מעצב התפאורה ואדים רשרסקי זכה בפרס על עבודתו בהצגה של תאטרון מלנקי "הנזיר השחור", עיבוד למחזה של צ'כוב בבימויו של איגור ברזין.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן בירן - סטודיו one
"תיאטרון רפרטוארי". זכה בפרס על כתיבת מחזה מקורי
צילום: אורן בירן - סטודיו one
לאתר ההטבות
מומלצים