שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רבנים אורתודוכסים בארה"ב: הרבנות פוסלת אותנו
    רבנים אורתודוכסים אמריקאים מאשימים את הרבנות בסירוב לקבל את עדויותיהם על מעמדם האישי של בני קהילתם. הרב אבי וייס, מבכירי רבני ארה"ב, קורא למדינה לחסל את מונופול הרבנות הראשית. בין המתגייסים למאבק: נאמני תורה ועבודה, מכון שלום הרטמן והמשפטן אלן דרשוביץ. נשקלת עתירה לבג"ץ. הרבנות: בוחנים כל רב לגופו
    עשרות רבנים אורתודוכסים מארצות הברית מאשימים את הרבנות הראשית לישראל כי החמירה את יחסה כלפיהם, וכעת היא מסרבת להכיר בעדויותיהם לגבי מעמדם האישי של בני הקהילות שבראשותם. לטענתם, בשל עמדותיהם הליברליות, הרבנות הממלכתית בישראל מתייחסת אליהם כאילו היו רפורמים או קונסרבטיבים, והם שוקלים לעתור נגדה לבג"ץ.

     

     << הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >> 

     

     

    אותם רבנים מספרים כי באחרונה מסרבת הרבנות הראשית לקבל מהם עדויות על יהדותו או רווקותו של אדם, זאת בנוסף למדיניות ישנה שלה שכבר זכתה לגיבוי משפטי שלא להכיר בתעודות המרה (אישור גיור).

     

    אחד הנפגעים מיחס הרבנות כלפיו, והיחיד שנתן לכך ביטוי פומבי, הוא הרב אבי וייס, רב קהילה גדולה בצפון ניו-יורק, אך ישנם עוד עשרות כמותו החוששים להיחשף. מדובר ברבנים הנכללים בזרם האורתודוכסי, אך נחשבים לליברליים ביותר בו.

     

    ביקורת חריפה נגד הרבנות

    הרב וייס כתב בבלוג שלו כי נדהם לגלות שמדינת ישראל אינה מכירה בו כרב אורתודוכסי, ולכן איננה סומכת על

    שיקול דעתו ההלכתי לגבי בני קהילתו, וטען כי מדובר ב"מצב בלתי נסבל".

     

    לדבריו, הוריו עלו ארצה ואביו היה רב בנתניה לצד הרב ישראל מאיר לאו, לימים הרב הראשי, ולמעשה הוא עצמו גדל בבית שבו העריצו את הממסד הדתי הממלכתי. אך מאז ניצלה הרבנות בישראל לרעה את כוחה, אימצה דרך של כפייה והפכה ללא רלוונטית, עד שאזרחי המדינה לועגים ובזים לה. פרסום הדברים מצדו הפך אותם לשיחת היום בחלקים מהקהילה הרבנית בארצות הברית.

     

    הרב וייס הוא בוגר YU (ישיבה-יוניברסיטי). מבין הרבנים האורתודוכסים המשפיעים באמריקה (ואולי בעולם) הוא ככל הנראה הליברלי ביותר. וייס מוכר כמי שייסד את ישיבת "חובבי תורה" להכשרת רבנים ואת "ישיבת מהר"ת" שבה מוסמכות נשים לרבנות - מהלך שהיה אחד הגורמים המשמעותיים למחלוקת הקשה בינו לבין הזרם המרכזי של האורתודוכסיה המודרנית בארה"ב.

     

    אחד הסמלים לתפיסת עולמו המתירנית, בעיניי מבקריו, הוא הגדרתו את תפקיד הנשים בוגרות מהר"ת "רבה" – כפי שעושים הרפורמים והקונסרבטיבים, ולא "רבנית", כפי שהתעקשו אחרים. בקהילתו בניו-יורק, שבה מתפללים אישים בכירים ובהם שר האוצר האמריקני וראשי שדולת איפא"ק, מכהנים תחתיו כמה רבנים – אחת מהם, אישה.

     

    על רקע זה פרש הרב וייס מהתאחדות הרבנים האמריקאית RCA, ונמצא בעימות מולה ובתחרות מול מוסדות הכשרת הרבנים שלה. בפוסט שפרסם תקף את הארגון בטענה כי הוא אינו מגבה את רבני הקהילות מול הרבנות הראשית, ואף רמז כי יריביו ברבנות ארה"ב הם שהסיתו את עמיתיהם בישראל נגדו ונגד חבריו, כאילו הם אינם בהכרח חלק מהיהדות האורתודוכסית.

     

    גם אלן דרשוביץ התגייס

    בעקבות החוויה האישית שלו כעת, קורא וייס לראשונה למדינה לחסל את המונופול של הרבנות, ולהכיר

    בגיורים ובנישואים רפורמים וקונסרבטיבים (וגם אזרחיים), וכן לסמוך על חוש הביקורת של האזרח שישפוט ויחליט איזה מהם לקבל גם מבחינה הלכתית. לשיטתו, פסילת אותם זרמים הוכיחה את עצמה כלא נכונה כאשר הגיעה גם לאורתודוכסים הליברליים, ולכן אין מנוס מפתיחות כלפי העם היהודי כולו.

     

    שורה של ארגונים התגייסו לטובת מאבקם של הרב וייס וחבריו נגד מדיניות הרבנות, ובהם תנועת "נאמני תורה ועבודה", מכון שלום הרטמן ומכון "עתים", אך התותח הכבד ביותר במערכה זו הוא המשפטן היהודי-אמריקני הבינלאומי הבכיר אלן דרשוביץ המסייע לו בנושא, וייתכן כי במידת הצורך ייצג אותו מול רשויות המדינה והחוק.

     

    ב"נאמני תורה ועבודה" אמרו כי הם רואים בחומרה רבה את ה"שרירותיות", לכאורה, באישור או פסילת עדותם של רבני התפוצות על יהדותם ומעמדם האישי של בני הקהילה, ושוקלים צעדים משפטיים בנושא.

     

    "מבחינה הלכתית אין כל הבדל בין רב למשנהו בארץ ובחו"ל", אמרו בתנועה. "נראה כי מדובר בצעד נוסף של השתלטות גורמים כוחניים על הממסד הרבני, באופן שמדיר אוכלוסיות שלמות בישראל ומחוצה לה בניגוד להלכה. אנו קוראים לאמץ את המודל הקהילתי של שירותי הדת ולהעביר את הסמכויות אל הקהילות השונות".

     

    "הכל מתנהל כמו בשטיבל"

    הרב ד"ר שאול פרבר, חברו של הרב אבי וייס, אמר ל-ynet: "הסיפור פה הוא לא הוא או עשרות החברים שלו, אלא איך מאשרים ובעיקר איך לא מאשרים רבנים אורתודוכסים מצפון-אמריקה. אין רשימה של הרבנים המוכרים והלא מוכרים או קריטריונים ברורים לזה. כל העניין הזה לא מוסדר בחוק. הכל מתנהל כמו בשטיבל".

     

    לדבריו, הבעיה העיקרית היא שהרבנות הראשית נוהגת בחשדנות הולכת וגוברת כלפי כל הרבנים, אלא אם הוכח אחרת - במקום שתיתן אמון בסיסי בכולם. "זה לא היה כך לפני כמה שנים. הטון השתנה", אמר פרבר. "אין בעיה שלא מכירים רב מסוים או שיש סימני שאלה לגביו. אבל במקום לפסול - למה לא לדבר אתו, לבקש ממנו תעודת הסמכה והוכחות שהוא משרת במוסד אורתודוכסי?"

     

    הרב ד"ר דניאל הרטמן, נשיא מכון שלום הרטמן, אמר כי הוא שמח מאוד שהאתגרים שמציבה הרבנות הראשית בפני העם יהודי, מעוררים דיון ציבורי. לדבריו, "יחד עם זאת, חשוב לנו לזכור שהגיוון אינו רק פנים-אורתודוכסי. אנחנו עם החלוקים ביהדותם, ולא ייתכן שתהיה רבנות אחת שתייצג את כולנו.

     

    "אם מדינת ישראל שואפת להיות הבית הלאומי של העם היהודי, ולא עוד בית כנסת שכונתי, היא צריכה להפנים את הכורח במינויים של רבנים ראשיים רבים שיתנו ביטוי הולם לגיוון הדתי שקיים בעם היהודי, הן במדינת ישראל והן ברחבי העולם".

     

    הרבנות: בדיקת אחידה לכל רב

    מהרבנות הראשית נמסר בתגובה כי מחלקת אישור וגרות חו"ל, בראשות הרב איתמר טובול,

    בוחנת כל סוגיה וכל רב לגופם, אינה מנהלת רשימות של רבנים מהתפוצות המוכרים או אינם מוכרים על ידה, ולא הייתה כל הנחייה להחמיר את הנהלים בעניין.

     

    הרבנות עורכת בדיקה משולשת ואחידה לכל אחד מהרבנים – האם הוא בעל הסמכה אורתודוכסית מוכרת, האם הוא ומוסדותיו פועלים על פי ההלכה והאם יש בידו את הידע והכלים שבאמצעותם הוא יכול לחקור והתחקות אחר מסמכים ועדויות, ולקבוע מהו המעמד האישי של אדם מבני קהילתו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: AP
    מיהו רב אורתודוכסי?
    צילום: AP
    צילום: יצחק וולף
    הרב ד"ר דניאל הרטמן
    צילום: יצחק וולף
    מומלצים