שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    סובלים ממיגרנה? הסיבות והטיפולים שיעזרו

    מיגרנה נחשבת לאחד מסוגי כאב הראש הנפוצים ביותר וגורמי הסבל הגדולים ביותר. למה היא מופיעה, האם ניתן לנבא את התפתחות הכאב, ואיזה טיפולים יכולים לעזור להעלים את הסבל?

    אין אדם שלא סבל באיזשהו שלב בחייו מכאב ראש. על פי נתונים, כאבים אלה נמנים על בעיות הבריאות הקלות הנפוצות ביותר. כאבי הראש עלולים להימשך שעות, לעתים אף ימים ולרוב הם בדרגה של כאב קל עד בינוני. על פי הערכות, למעלה מ- 45 מיליון איש בשנה, סובלים בארה"ב מכאבי ראש חוזרים ונשנים.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד   

     

    קובי כהן, רוקח סופר-פארם, מסביר כי סוג כאב הראש השכיח ביותר מוגדר בספרות המקצועית ככאב ראש לוחץ (tension headache). המיגרנות הן סוג כאב הראש הנמצא בשכיחות הגבוהה ביותר אחרי כאב הראש הלוחץ.

     

    כהן מסביר כי יש שני סוגי מיגרנה: 

     

    מיגרנה ללא אאורה: האאורה היא למעשה סימן מקדים לכאב הראש המיגרנוטי והיא מתבטאת בשינויים בחושים כגון שינויים בראייה (טשטוש ראייה), רגישות לריחות ולאור ולעיתים קיימים גם תחושות של נימול באיזורים שונים בגוף.

     

    מיגרנה עם אאורה: מכונה גם המיגרנה הקלאסית, אולם השכיחות שלו נמוכה יותר בהשוואה למיגרנה ללא אאורה.

     

    בשני הסוגים של המיגרנה יכולים להתלוות תחושות לא נעימות במערכת העיכול ובעיקר בחילות ו/או הקאות.

     

    עוד כתבות בריאות בערוץ פארם נט

    הכי יעיל נגד יובש: חמאת גוף, קרם או שמן?

    המצעד: צמחי המרפא הכי יעילים לחורף

    אקזמה בכפות הידיים: הגורמים והטיפול

     

    כמה זה כואב?

    סקר שבוצע על ידי מכון רושניק ביולי 2011, בהשתתפות 1,451 אנשים גילאי 18+, בו התבקשו המשתתפים לדרג את הכאבים אשר לדעתם הינם החזקים ביותר, נמצא כי כאבי הראש-מיגרנה, כאבי צוואר, גב, שרירים, שיניים ומחזור הינם הכאבים החזקים ביותר.

     

    חוקרים רבים מאמינים שכאבי ראש הנובעים ממתח, נוצרים כאשר שרירי הראש (הקרקפת), העורף או הפנים מתכווצים, אבל אינם נרפים לחלוטין, אלא נשארים מכווצים או בעווית (spasm).

     

    כיווץ זה גורם ללחץ בכלי הדם בשרירים אלה ומפחית את אספקת הדם לאזור. הכאב כתוצאה מכך יוצר תחושת לחץ מעיק ופועם באיזור הרקות, בחלק העליון של המצח, בפנים או בעורף.

      

     

    מהן הסיבות לכאבים?

     

    גורמים פיזיים:

    חוסר שינה: כמו למשל בתקופת בחינות. ישנים במקרים רבים פחות ואם הבחינות מרוכזות בימים רצופים אז יש שינויים משמעותיים מאוד בהרגלי השינה. בניגוד ליום-יום בו שעת ההשכמה היא פחות או יותר קבועה, בתקופת הבחינות גם עיתוי השינה משתנה וגם משך השינה מתקצר.

     

    שינויים תזונתיים: כשהשגרה היומית משתבשת ורבים אינם אוכלים ארוחות מסודרות ומלאות בשעות קבועות.

     

    עודף קפאין: רבים מהסטודנטים הלומדים אל תוך הלילה וצורכים כמויות קפאין גדולות כדי להישאר ערים. קפאין בכמויות גדולות מהווה אף הוא טריגר להופעה של מיגרנה.

     

    הפסקה בביצוע פעילות ספורטיבית .

     

    רעב וצמא: מומלץ לא לדלג על ארוחות, ולאכול מדי 3 שעות.

     

    יציבה בלתי נכונה: כדאי לשים לב בזמן ישיבה, שהראש אינו נוטה לפנים או למטה, כדי להימנע מהקשחת שרירי הצוואר והגב העליון, הגורמים לכאב.

     

    מאמץ יתר של העיניים: יש לקרוא עם אור המספק מספיק תאורה לעיניים. במידה ועובדים מול מחשב, גם קרינה המגיעה מתאורה הנמצאת מעל הראש עלולה לגרום לעייפות העיניים. יש לכוון את זווית המסך כך שהאור לא ישתקף בו, או לשים כיסוי מונע סינוור על המסך. כדאי לקחת פסקי זמן קצרים למנוחה כדי להימנע ממאמץ יתר.

     

    גורמים פסיכולוגיים:

    ד"ר רחל הרינג-חנית, נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש, מרכז רפואי "מאיר" מסבירה כי אחת הסיבות השכיחות ביותר למיגרנות  היא מתח. חשוב לציין בעניין זה שכל שינוי במתח עלול להוות גורם להופעת התקפים, בעיקר עלייה במפלס המתח אך גם ירידה במפלס המתח או מה שאנו קוראים לו "נפילת מתח" עלולה לגרום להתקף מיגרנה.

     

    תקופה מתוחה כמו למשל תקופת הבחינות באוניברסטאות, היא רעה מאוד עבור הסובלים ממיגרנה, בתקופה זו מופיעים יותר התקפים וההתקפים עצמם ארוכים וחמורים יותר. גם תגובות, כמו כעס או מצבי חרדה, הם בין הרגשות הנפוצים בהקשר זה.

     

    חוסר שינה וסטרס עלולים לגרום לכאבים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חוסר שינה וסטרס עלולים לגרום לכאבים(צילום: shutterstock)

     

    מהו הטיפול המומלץ?

    כהן מסביר כי בשל העובדה שהרבה אנשים מבלבלים בין כאב ראש רגיל לבין מיגרנות, הכאבים הם אחת הסיבות השכיחות לביקור של אנשים בבתי המרקחת. הוא מוסיף כי גם נשים וגם גברים סובלים ממיגרנות אולם השכיחות גבוהה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

     

    אבחון של מיגרנה צריך להעשות ע"י נוירולוג תוך הסתכלות מקפת על מקור כאב הראש, המיקום שלו, הופעתו, אורכו והדרך להקל עליו, טיפולים תרופתיים ומצב רפואי כללי.

     

    טיפול תרופתי 

    כהן מסביר כי מבחינת הטיפול התרופתי במיגרנה, מקובל לחלק את התרופות לתרופות שנועדו למגר את כאב הראש ולתרופות שמשתמשים בהם לעתים לטווח ארוך כדי למנוע את ההתקפים. חלק ניכר מהתרופות דורשות מרשם.

     

    משככי כאבים קלאסיים: פאראצטמול (אקמול, פראמול, דקסמול) ודיפירון (אופטלגין, וי-דלגין). מדובר בתרופות משככי כאב שיכולים להיות יעילים במקרים קלים עד קשים של מיגרנה כאשר את הפאראצטמול נהוג לשלב עם משככי כאב נוספים בטיפול במיגרנה.

     

    יש להימנע ממינונים גבוהים של תרופות אלו ובין היתר בשל העובדה שאנשים שסובלים ממיגרנה נוטים לקחת מספר תרופות יש להמנע משימוש בתכשירים נוספים מבלי להיוועץ קודם ברופא או ברוקח.

     

    תרופות ממשפחת נוגדות הדלקות הלא סטרואידליות:  כמו למשל, איבופרופן (נורופן, אדוויל, איבופרופן לייף ואדקס), נפרוקסן (נרוסין, נפרוסן סודיום לייף ופוינט), דיקלופנאק (וולטרן אקטי-גו), אספירין ואקסידול שניתן כאמור ללא מרשם אך בהחלט יכול לסייע למנוע התקף חמור יותר. בכל מקרה, חשוב לדעת כי נטילה של כדורי הרגעה למיניהם וכדורי שינה אינה מומלצת היות והם עלולים לפגוע בריכוז.

     

    לא מומלץ להשתמש בהם אם ידועה בעייה בכלייה וכן אם יש כיב עיכולי פעיל (אולכוס) או שסובלים מצרבות. כמו כן אין להשתמש ביותר מתרופה אחת ממשפחה זאת בו זמנית.

     

    תכשירים המכילים שילוב של מספר משככי כאבים: בטיפול במיגרנה מקובל לשלב מספר משככי כאבים באותו התכשיר על מנת לקבל אפקט יעיל יותר וסינרגטי להקלה בתסמינים של כאב הראש.

     

    למשל: שילוב של פאראצטמול עם קפאין (פראמול פלוס, דקסמול פלוס), פראצאמטול עם קודאין (קוד אקמול, קוד אקמול פורטה),אקסידול, פאראצטמול עם אספירין וקפאין (פראמול טרגט, אקמול פוקוס, אקסידול), פאראצטמול עם קפאין וקודאין (רוקסט), איבופרופן עם קודאין (נורופן פלוס).

     

    חשוב לזכור שאין צורך לסבול ונטילת משכך כאבים תוכל להקל באופן מיידי על כאבי ראש הנובעים ממתח, לדוגמא אדויל פורטה, שפועל תוך 10 דקות ולאורך זמן - עד 8 שעות ללא כאבים. כל קפסולת ג'ל מכילה 400 מ"ג חומר פעיל (איבופרופן) בצורת נוזל, המגיע מהר יותר למוקד הכאב ומקל על הכאב ביעילות.

     

    הטריפטנים: קבוצה של תרופות להקלה במיגרנה הניתנים במרשם רופא בלבד: היתרון הוא אפקט מהיר מאוד בהקלת המיגרנה אולם בשימוש ממושך ותכוף הם בעצמם עלולים ליצור כאב מיגרנה נוסף ולכן לא מומלץ להשתמש בהם במידה מתונה. דוגמאות: סומאטריפטן (אימיטרקס), ריזטריפטן (ריזלט), זולמיטריפטן (זומיג) ואלאטריפטן (רלרט).

     

    תרופות המחייבות מרשם הניתנות לעתים במניעת מיגרנה, כוללים את פרופרנולול (דרלין, פרולול), וראפאמיל (איקקור, ורקור), אמיטריפטילין (אלטרול, אלטרולט) ותרופות נוגדות אפילפסיה כגון סודיום ולפרואט (דפלפט, ולפורל) וטופירמאט (טופמקס, טופיתרים).

     

    יומן מיגרנה: ד"ר הרינג - חנית מסבירה כי מדובר באפליקציית פייסבוק המבצעת מעקב אחר הופעת מיגרנה, כך שהרופא והמטופל יכולים לזהות דפוסי הופעה ולהחליט מהו הטיפול המיטבי.

     

    תכשירים טבעיים: חרצית ריחנית (feverfew) היא צמח מרפא שנחקר בטיפול במיגרנה אולם המסקנות מהמחקרים לא היו חד משמעיות בנושא של יעילות בטיפול במיגרנה. אין להשתמש בחרצית ריחנית במהלך הריון והנקה.

     

    תכשירים ארומתרפיים: שמנים אתריים כגון מנטה, לוונדר ואקליפטוס יכולים להקל בהרגעת כאב ראש ומיגרנות. קיים תכשיר בשם מיגרסטיק שמכיל שמנים ארומטיים וניתן למרוח אותו על הרקות בעת התקף מיגרנה.

     

    עיסוי יכול לשחרר את ההתכווצות והכאב (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
    עיסוי יכול לשחרר את ההתכווצות והכאב(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    שיטות שירגיעו את הסטרס

    הקפידו על אורח חיים בריא, לימדו לשלוט על סטרס, הפחיתו לחץ בחיי היומיום ככל שניתן ותרגלו תרפיות להקלה בלחץ וחרדה.

     

    עיסוי (מסאז'): באזור הראש, הצוואר והכתפיים, מסייע לשחרור ההתכווצויות בשרירים וברצועות.

     

    נשימות עמוקות: יש לקחת נשימות איטיות, עמוקות, לשאוף דרך הסרעפת לתוך הבטן במקום לבית החזה. יש לשאוף דרך האף, למלא בהדרגה את הריאות בחמצן, ואז לנשוף באיטיות ועד הסוף.

     

    מדיטציה: עשויה לספק תועלת פיזית ורגשית. מומלץ לבצע מדיטציה בכל יום - במשך כ- 20 דקות. יש לעשותה במקום שקט.

     

    פעילות גופנית: כמו בתחומים אחרים, לפעילות הגופנית תפקיד חשוב. מומלץ להתאמן בקביעות, במשך כ- 15-20 דקות בכל פעם לכל הפחות, בתדירות של שלוש פעמים בשבוע. כדאי שהפעילות תהיה מהנה ותאפשר למתוח ולאמץ את השרירים, כגון: הליכה מהירה, מחול אירובי, ריקוד, שחייה ועוד. יש להתייעץ עם רופא לפני תחילת פעילות גופנית.

     

    ביופידבק: טכניקה זו מאפשרת מודעות ולמידה כיצד ניתן לשלוט בתגובות הגוף, כולל בכאבי הראש. על מנת להשתמש בביופידבק יש ללמוד את השיטה מבעל מקצוע מורשה.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    האאורה יכולה לנבא את הופעת המיגרנה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים