שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך למנוע הדלקת המסוכנת שגורמת לסוכרת?
    מחקרים מגלים שדלקת היא החוט המקשר בין רוב המחלות הכרוניות, כולל סוכרת, השמנת יתר וסרטן. איך לזהות את גורמי הדלקת הרלוונטיים לגופכם - ואיך לטפל בה ביעילות כדי לאזן את רמת הסוכר בדם? כתבה שלישית בסדרה שעוזרת לכם להילחם בסוכרת
    כל מה שגורם לדלקת, יוביל גם לתנגודת לאינסולין, וכל מה שגורם לתנגודת לאינסולין יוביל לדלקת. התהליך המסוכן הזה הוא הבסיס לרבות מהמחלות הכרוניות של המאה ה-21.

     

    כולנו יודעים מהי דלקת. כל אחד מאיתנו סבל מדלקת גרון, מאלרגיה ומקדחת השחת או מחתך שהזדהם וגרם לנפיחות, לאודם ולרגישות. אבל הדלקת הגורמת להשמנת יתר ולמחלות כרוניות אינה נראית לעין ואינה מורגשת. חשבו עליה כעל להבה נמוכה ונסתרת שנוצרה במערכת החיסונית שלנו, תוך כדי ניסיון להילחם במזונות מזיקים (סוכר, מזונות מעובדים, שומנים דלקתיים), לחץ, רעלים, מזונות אלרגניים, שגשוג-יתר של חיידקים רעים במעי ואפילו זיהומים קלים.

     

     

    הכתבות הקודמות בסדרה:

     

    כל הגורמים האלה מעודדים את ייצור המולקולות הדלקתיות של המערכת החיסונית, שנקראות ציטוקינים. הציטוקינים חיוניים למלחמה בזיהומים ובסרטן, ומסייעים לגוף להבדיל בין ידיד לאויב. אולם כאשר הם יוצאים משליטה, הם גורמים להתפתחותן של מחלות כרוניות רבות ושונות.

     

    החוליה החסרה

    אחת התגליות הרפואיות המשמעותיות ביותר של המאה ה-21 היא העובדה שדלקת היא החוט המקשר לא רק בין המחלות האוטואימוניות והאלרגיות (עובדה ידועה), אלא גם בין רוב המחלות הכרוניות, כולל מחלת לב, השמנת יתר, סוכרת, סרטן, דמנציה ודיכאון. לאמתו של דבר, דלקת שיצאה משליטה גורמת לתנגודת לאינסולין, שנוסף על אוטואימוניות ואלרגיה, מהווה את אחד הגורמים העיקריים למחלות אלו. התנגודת לאינסולין יוצרת דלקת חזקה אף יותר וכל הבית הביולוגי נשרף.

     

    כל דבר שגורם ליצירת ציטוקינים מגביר את תנגודת התאים לאינסולין, תהליך שבתורו יעודד את הלבלב להפריש יותר אינסולין כדי להכניס את הגלוקוז לתאים, הזקוקים לו לייצור האנרגיה. אבל מכיוון שהתאים עמידים בפני האינסולין, יש צורך בכמות גדולה יותר ממנו. תנגודת לאינסולין היא מצב של רעב, בעיצומו של שפע.

     

    כפי שכבר הזכרתי, אינסולין הוא הורמון אחסון השומן שגורם לנו לאכול יותר ולצבור קילוגרמים עודפים. ידוע לנו שתאי השומן (אדיפוציטים) מייצרים אף הם ציטוקינים דלקתיים ביותר, שנקראים אדיפוציטוקינים (או בקיצור - אדיפוקינים). האדיפוקינים האלה מחמירים תנגודת לאינסולין, השמנת יתר וסוכרת וגורמים להתלקחותן של מחלות כרוניות רבות אחרות.

     

    מה מניע את התהליך הדלקתי? כמה מחקרים שנערכו לאחרונה הצביעו על מספר גורמים בסיסיים הניתנים לאבחון ולטיפול – סוכר, פחמימות מזוקקות, שומני טרנס, עודף שומני אומגה 6 שמקורם בשמנים צמחיים מעובדים (כמו שמן סויה או תירס), ממתיקים מלאכותיים, אלרגיות ורגישויות סמויות למזון, זיהומים כרוניים, חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים במעי, רעלים סביבתיים, לחץ ואורח חיים לא פעיל.

     

    מובן שהמפתח טמון בזיהוי הגורמים האשמים בדלקת במקרה האישי שלכם, שכן הם משתנים מאדם לאדם. אם אתם רוצים להתגבר על סוכרת, על קדם-סוכרת ועל השמנת יתר, אתם חייבים לאתר את כל מוקדי הדלקת שלכם ולהוציא אותם מחייכם.

      

    ממצאים מדעיים שהולכים ומתרבים מדגישים את תפקיד הדלקת בהתפתחות הפרעה באיזון הסוכר בדם ובהנצחתה. לאמתו של דבר, הסבירות של אנשים בעלי ערכים גבוהים של CRP (סמן לדלקת מערכתית בגוף) לפתח סוכרת גבוהה ב-1,700%. ברפואה, עליות של 20% או 30% נחשבות למשמעותיות. עלייה גדולה פי 17 צריכה להגיע לכותרות.

     

    הסיכון המוגבר למחלה כרונית שנפוץ בחברה שלנו הוא תוצאה ישירה של שיעורי דלקת גבוהים. כבר אין כל ויכוח על כך בקרב הרופאים. השאלות החשובות הן, "מה גורם לדלקת?" ו"כיצד אפשר לטפל בה ביעילות הרבה ביותר?".

     

    גורם דלקת 1: סוכרים, קמחים מזוקקים וממתיקים מלאכותיים

    סוכר וקמח מזוקק הם הגורמים הבולטים ביותר לדלקת. הם מעודדים עליות חדות ברמות האינסולין, שגוררות בעקבותיהן שרשרת ארוכה של תגובות ביוכימיות המפעילות גנים שגורמים לדלקת כרונית ועקשנית. התהליך מחמיר, ובגלל התגברות הדלקת והתנגודת לאינסולין, רמת הסוכר יוצאת משליטה והגוף מפתח עוד ועוד מחלות.

     

    אולם לא רק הסוכר מעודד את התהליך הדלקתי בגוף, גם ממתיקים מלאכותיים עושים זאת. קרוב לוודאי שמשקאות דיאטטיים וממתיקים מלאכותיים מכל הסוגים מגבירים את התנגודת לאינסולין.

     

    חסר בסיבים תזונתיים ובשומנים נוגדי דלקת מסוג אומגה 3 (שמן דגים, שמן זרעי פשתה) ועודף שומנים דלקתיים מסוג אומגה 6 (שמן סויה, שמן תירס) תורמים אף הם להתפתחותה של דלקת מערכתית ובכך מחמירים את התנגודת לאינסולין.

     

    סוכר וקמח מזוקק הם הגורמים הבולטים ביותר לדלקת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    סוכר וקמח מזוקק הם הגורמים הבולטים ביותר לדלקת(צילום: shutterstock)

     

    גורם דלקת 2: רגישויות ואלרגיות למזון

    רגישויות ואלרגיות למזון ממלאות אף הן תפקיד בהתפתחותן של תנגודת לאינסולין והפרעה באיזון הסוכר בדם. התגובות שאני מדבר עליהן כאן אינן הרגישויות או האלרגיות החמורות שאנחנו מכירים, כמו אלרגיות לבוטנים או לעקיצות דבורים. תגובות מיידיות אלו ידועות כ"אלרגיות מסוג IgE". אף שהן עלולות להיות קטלניות, הן אינן תורמות במידה משמעותית להתפתחות תנגודת לאינסולין.

     

    לעומת זאת, אלרגיות סמויות או מושהות (הידועות גם בשם "אלרגיות מסוג IgG"), ממלאות תפקיד חשוב בתהליך. חלק מהאנשים סובלים מתגובות אלרגיות לחומרים או למזונות מסוימים, שגורמות אצלם למגוון רחב של תסמינים קלים או סמויים. בניגוד לאלרגיות מסוג IgE, רגישויות אלו אינן גורמות לתסמינים דרמטיים כמו התנפחות הגרון או חנק, אלא יוצרות דלקת מערכתית קלה שיכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. מחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שרגישויות אלו מובילות לתנגודת לאינסולין.

     

    למעשה, מחקר שהשווה בין ילדים שמנים לילדים שמשקלם תקין מצא אצל הילדים השמנים רמות גבוהות פי 3 של CRP ורמות גבוהות פי 2.5 של נוגדני IgG לכל 277 המזונות השונים שנבדקו. בנוסף, עורקי התרדמה (קרוטיד) של הילדים השמנים היו עבים יותר. עיבוי העורקים מעיד על הצטברות של משקעי כולסטרול ומהווה גורם מנבא משמעותי למחלת לב ולשבץ. משקעים טרשתיים הם תוצאה של דלקת שמתחילה במעי, אך מתפשטת לכל הגוף בעקבות דליפת חלקיקי מזון לא מעוכלים דרך פגמים בדופנות המעי. הדליפה גורמת לייצור מוגבר של ציטוקינים כמו IL-1, IL-6 ו-TNF-אלפא.

     

    מחקר חשוב זה מצביע על קשר שלא אובחן בעבר בין אלרגיות למזון, להשמנה ולתנגודת לאינסולין. תפריט נטול מזונות אלרגניים נפוצים עשוי לעזור גם בטיפול בהפרעה באיזון הסוכר בדם. למטופלים שמתקשים לרדת במשקל, אני ממליץ להוציא מהתפריט למשך שישה שבועות את מוצרי החלב (האלרגנים הנפוצים ביותר), כחלק מהתוכנית הטבעית לאיזון הסוכר בדם. עבור חלק מהמטופלים שלי, זהו השינוי החשוב ביותר, שמוביל לירידה המשמעותית ביותר במשקל ולריפוי סוכרת וקדם-סוכרת.

     

    מניסיוני, ההתייחסות לרגישויות למזון מסוג IgG היא אחד הכלים היעילים ביותר בטיפול במגוון רחב של מחלות כרוניות. לדיאטה זו יש השפעות דרמטיות על הירידה במשקל, מחלות אוטואימוניות ואפילו הפרעות במצב הרוח ובהתנהגות. אבל רוב הרופאים, במיוחד מומחי האלרגיה, אינם מתייחסים ברצינות לנושא הזה. צר לי על כך, שכן יש בידינו ממצאים מדעיים משכנעים המצביעים על היתרונות של דיאטת האלימינציה, כולל מחקר יוצא דופן שפורסם ב-The Lancet, אחד מכתבי העת היוקרתיים ביותר בעולם, שהוכיח כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) השתפרה במידה דרמטית בעזרת דיאטת אלימינציה שהייתה מבוססת על בדיקות רגישות למזון מסוג IgG.17 מעניין לציין כי ADHD והשמנת יתר אצל ילדים נוטות להופיע יחד וייתכן שיש להן גורמים דומים.

     

    ידוע לנו שגלוטן, החלבון המצוי בחיטה, בשעורה, בשיפון, בכוסמין ובשיבולת שועל, גורם להשמנת-יתר ולסוכרת אצל מטופלים הסובלים מרגישות לגלוטן בדרגות חומרה שונות, החל ברגישות קלה ועד למחלת צליאק. זו הפרעה אוטואימונית שגורמת לדלקת מערכתית בגוף.

     

    מחקר גדול שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association, הוכיח כי רגישות סמויה לגלוטן מגבירה את סיכוני התמותה ב-35%-75%, בעיקר ממחלת לב ומסרטן. בגלל גורם זה בלבד, 20 מיליון אמריקאים נמצאים בסיכון להתקף לב, להשמנת יתר, לסרטן ולמוות. הסיכון המוגבר נובע בעיקר מהנזק שהגלוטן גורם לדפנות הפנימיות של המעי. כל החיידקים וחלקיקי המזון המעוכלים למחצה שבתוך המעי דולפים דרך דופנות המעי הפגומות ונחשפים למערכת החיסונית שלנו, ש-60% ממנה נמצאת מתחת לשכבה הרירית המצפה את המעי מבפנים. המערכת החיסונית תוקפת את החלבונים הזרים האלה וגורמת לדלקת מערכתית.

     

    גורם דלקת 3: זיהומים כרוניים סמויים

    זיהומים כרוניים עלולים אף הם לגרום לדלקת. מחקרים חדשים העלו שזיהומים כגון אדנו-וירוס (הגורם לדלקות בדרכי הנשימה או בעיניים) קשורים להשמנת יתר ותנגודת לאינסולין.

     

    רופאים מנוסים יכולים לאבחן אותם ולטפל בהם בעזרת הרפואה הפונקציונאלית. תוכלו גם לחזק את המערכת החיסונית שלכם כדי לדכא זיהומים סמויים מסוג זה ולשלוט בהם.

     

    רגישות סמויה לגלוטן מגבירה את סיכוני התמותה ב-35%-75% (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    רגישות סמויה לגלוטן מגבירה את סיכוני התמותה ב-35%-75%(צילום: shutterstock)

     

    גורם דלקת 4: רעלים

    רעלים ממלאים אף הם תפקיד מפתח בדלקת ועלולים לגרום להפרעה באיזון הסוכר בדם. העומס ההולך וגובר של חומרים אורגניים מזהמים (כמו PCB's וחומרי הדברה) ומתכות כבדות (כמו ארסן, כספית ועופרת) קשור הן לסוכרת והן לתנגודת לאינסולין.

     

    גורם דלקת 5: לחץ כרוני

    לחץ כרוני הוא גורם נוסף לדלקת בגוף. זו עוד סיבה שבעטייה כדאי לכם להירגע וללמוד כיצד להרגיע את מוחכם. 

     

    גורם דלקת 6: אורח חיים לא פעיל

    קשה לדמיין שהימנעות מפעילות כלשהי יכולה לגרום לדלקת, אך זה בדיוק מה שקורה לנו. היעדר פעילות גופנית קבועה יוצר דלקת מתונה בגוף.

     

    לעומת זאת, פעילות גופנית סדירה מפחיתה דלקת בצורה דרמטית, ולכן היא חשובה כל כך לאבחון וריפוי סוכרת, קדם-סוכרת והשמנת יתר.

     

    גורם דלקת 7: חסרים תזונתיים

    מחקרים מוכיחים כי חסרים ברכיבים תזונתיים בסיסיים, כמו ויטמין D, שומני אומגה 3 ונוגדי חמצון, גורמים לדלקת, וכי נטילת תוסף מולטי-ויטמינים ומינרלים יעילה לשיכוך דלקת לא פחות מתרופות ממשפחת הסטטינים, אך גורמת להרבה פחות תופעות לוואי.

     

    איתור גורמי הדלקת בחייכם והטיפול בהם חיוני לא רק להחלמה מסוכרת, מקדם-סוכרת ומהשמנת יתר אלא גם להתמודדות יעילה עם כל בעיות הבריאות האחרות. אין ספק שדלקת היא אחד ממסלולי המחלה הנפוצים. אם אתם רוצים להיות בריאים, אתם חייבים לצנן את האש הפנימית שלכם.

     

    המידע המלא בספר "לא לסוכרת - הפתרון הטבעי למניעה וטיפול עצמי בהשמנת יתר, קדם-סוכרת וסוכרת" מאת ד"ר מארק היימן, הוצאת פוקוס



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אינסולין הוא הורמון אחסון השומן שגורם לנו לאכול יותר
    צילום: shutterstock
    לאתר את כל מוקדי הדלקת שלכם ולהוציא אותם מחייכם. "לא לסוכרת"
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים