שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    היי-טק בוועד הבית: תוכנות לניהול בתים
    הישראלים רוצים שכנות טובה, אבל כשזה מגיע לניהול ועד הבית ולכספים מתחילות הצרות. אתרי אינטרנט ותוכנות חדשות בשוק מציעות ניהול ספרי החשבונות ותשלום כספי הוועד באמצעות כרטיס אשראי. האם חברות הניהול צריכות להתחיל לדאוג מהמחשב שמחליף אותם?

    רשימה שחורה של סרבני תשלום המוצמדת לדופן המעלית בבניין, מודעות נזיפה בחדר המדרגות, דפיקות בדלת ואינסוף סיבות למריחת תשלום ועד הבית: נשמע לכם מוכר? כנראה שאתה נציגי ועד הבית. למרות זאת, מסתבר שאפשר גם אחרת. ברשת האינטרנט קיימות תוכנות לניהול ועדי בתים ותשלום דמי הוועד באופן מקוון.

     

     

    מבחינה חוקית לכל בניין משותף אמורה להיות נציגות בית, כזאת שמנהלת את הרכוש המשותף של כל הדיירים. אלא שמדובר בדרך כלל במטלה שאין תמורה בעדה, ולפיכך אין הרבה קופצים על התפקיד שכולל בצידו לא מעט כאבי ראש ומריבות.

     

    מוכנים לשלם יותר תמורת שכנים טובים

    סקר מיוחד של הרשת החברתית לשכונה, Meetey, גילה כי דיירים מוכנים להוסיף לעלות הדיור שלהם עוד 10% עבור יחסי שכנים טובים. גם יתר הנתונים שעולים מהסקר מחזקים את הממצאים.

     

    כך לדוגמא, למעלה מ-50% מהנשאלים בסקר יהיו מוכנים לוותר על חדר אחד בדירתם, ובלבד שיוכלו לסמוך ולהיעזר בשכניהם. עוד מתברר, כי כי כל אדם שלישי מוכן לנסוע לעבודה 20 ק"מ נוספים לכל כיוון, ובלבד שיוכל לסמוך ולהיעזר בשכניו.

     

    "הסקר הנוכחי מציג תובנות על הערך והמחיר הכספי שאנשים מוכנים לשים, בתמורה לשכנים נחמדים ושכונה חברית", אמר ל-ynet תומר יוסף, מנכ"ל Meetey שנועדה לסייע לאנשים לבנות קשרים חזקים עם שכנים אותם טרם הכירו.

     

    מצעד של תירוצים ואת הצ'קים לא מעבירים

    אז איך מקלים במעט את מועקת ניהול התשלומים של ועד הבית? חגי אלתרסקו, בעלים משותף של אתר "משולם" המאפשר גבייה של תשלומי ועד בית באמצעות כרטיס אשראי, מספר כי הבשורה באה לעולם מתוך סבל אישי.

     

    "לפני שנתיים אשתי דחפה אותי להיות הגזבר בבניין. כדי שיכירו אותנו כאן", נזכר אלתרסקו, "בבניין יש 28 דיירים. יש יו"ר ועד, ויש גזבר שמתעסק עם הגבייה והתשלומים. הגזבר עבר דירה ובלית ברירה - הפכתי להיות גזבר.

     

    "קיבלתי מהגזבר הקודם ניירת, חובות לתשלום ומאות צ'קים של דיירים ששילמו לשנה מראש. כשבאה שנה חדשה, הגבייה לא הייתה מוצלחת. תליתי שלט בקשה לתשלום בכניסה, וכל הדיירים התעלמו ממנו במשך חודש. החלפתי את השלט ושני דיירים נענו לתחנוניי והעבירו לי צ'קים. זה המשיך בדפיקות בדלתות, שלא היו לי נעימות, ולרובם היו תירוצים שהם עסוקים ונגמרו להם הצ'קים".

     

    לדבריו, הפתרון הגיע כשהוא נתקל בשכן במעלית, שפשוט אמר לו ש"ייקח את האשראי שלו ויעזוב אותו בשקט". אלתרסקו חזר לביתו ובדק אם מדובר ברעיון חדש. הוא גילה כי האתרים והתוכנות הקיימים מסובכים מדי ומתמקדים בניהול חשבונאי של הוועד, ולא בתשלום פשוט בכרטיס אשראי.

     

    כיום, לאחר שנה של הכנה, והשקעה של מיליון שקל, האתר התחיל לפעול. בבניין של אלתרסקו עצמו משלמים כיום 70% מהדיירים משלמים דרך האתר.

     

    המודל העסקי של אתר משולם בנוי על עמלה של 2.5% מהתשלום, שאמורה להפוך את האתר לרווחי. אלתרסקו מזכיר, כי גם הפקדת צ'קים כרוכה בעלות של עמלת שורה בבנק.

     

    האגודה לתרבות הדיור: אתר ניהול חינמי

    "משולם" אינו האתר היחיד בתחום, אלא שהוא מספק רק את שירותי הסליקה באמצעות כרטיס אשראי ולכן הוא פשוט יותר. האגודה לתרבות הדיור, בניהולו של המנכ"ל ראובן צדוק, מפעילה מזה חודשים רבים תוכנה לניהול ועדי בתים, וגם היא תוספת תאוצה.

     

    התוכנה פתוחה לשימוש חינם לחברי האגודה וכבר מרכזת עניין בקרב כ-1,600 משתמשים (סך חברי האגודה עומד על כ-25 אלף בניינים הכוללים כ-350 אלף יחידות דיור). "מי שלא מנסה אותה פשוט מפסיד", אומר יעקב מונדרי, הממונה על מערך החברים באגודה לתרבות הדיור.

     

    התוכנה של האגודה שמה דגש על ניהול הספרים של כל ההוצאות, ההכנסות והחייבים בבניין. מונדורי טוען כי לאחר חצי שעה של קריאת דפי ההסבר, כל אחד יכול לשלוט בתוכנה. בנוסף, הוא מתחייב לעזור בכל תקלה. לעת עתה, התוכנה לא מאפשרת לשלם את דמי הוועד החודשיים, אך בעתיד ייתכן שזה יהיה אפשרי - הן דרך הוראת קבע והן בכרטיסי אשראי.

     

    אתר נוסף שמצאנו ברשת, שגם הוא מתרכז בניהול ההוצאות ורשימת החייבים, הוא דיירים. באתר ניתן לשלם את דמי הוועד באמצעות כרטיס אשראי, אך הדבר מצריך רישום ושימוש מקיף בתוכנה. אתר נוסף שנותן שירותים חשבונאות דומים הוא אתר ועד.

     

    ובענף היוקרה: קורס שילמד לתת שירות לאוליגרכים

    נשאלת השאלה האם מגמת המחשוב תעזור לנו לחסוך כמה שקלים בכל חודש? האם בזכות הטכנולוגיה יפחת הביקוש לחברות הניהול בבניינים?

     

    אמיר רוזנבלום, העוסק בייעוץ וליווי של נציגויות בבנייני מגורים ובעלים של חברת עידן שני לניהול מבנים, לא חושש מפגיעה בפרנסתו. לדבריו, "מדובר בכלי מאד נוח ומבורך לבניינים קטנים וישנים. הם לא המציאו את הגלגל של תשלום בכרטיסי אשראי. בחברות הניהול זה אפשרי, אך בבניינים גדולים זה כלי שאי אפשר לעבוד איתו".

     

    רוזנבלום מספר כי תחום ניהול הבניינים רק צועד קדימה. לדבריו, בימים אלה הוא שוקד על העברת סדנה חדשה לעובדי קומת הלובי בבנייני יוקרה, שתתקיים במהלך חודש פברואר.

     

    "נלמד את עובדי הלובי בבנייני היוקרה כיציד לנהוג עם הדיירים", הוא מספר, "זאת סדנא לנותני שירות בלובי בבניינים יוקרתיים, לקוננסיירג'. יש ציפייה של דיירים בבנייני היוקרה לרמת שירות גבוהה. חברות השמירה רוצות שעובדיהם ידעו איך ללחוץ על הכפתור במעלית לאוליגרך רוסי ואיך להתנהל מול לקוח אנגלי". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ירון ברנר
    בוויטק 9 לא חשבו על זה
    צילום: ירון ברנר
    צילום: רותם סיני
    חגי אלתרסקו, חברת משולם
    צילום: רותם סיני
    יח"צ
    אמיר רוזנבלום, חברת עידן
    יח"צ
    צילום: ישראל מלובני
    ראובן צדוק, מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור
    צילום: ישראל מלובני
    מומלצים