שתף קטע נבחר

76% מהמכר בסופר ב-2013: מוצרים שהתייקרו

מדו"ח נילסן לסיכום 2013 עולה כי המוצרים המובילים התייקרו ב-6%. התייקרו במיוחד: בירה וירקות קפואים. הספקים והרשתות הגדילו רווחים, למרות שהצרכנים קנו מהם פחות מוצרים: הסל התכווץ והמחיר שלו עלה. תנובה, שטראוס ואסם מתחזקות, המותג הפרטי התייקר ב-4% והחברות ממשיכות להציע מוצרים "חדשניים" במקום לייעל את הייצור ולהוריד מחירים

2013 עלתה לנו ביוקר בסופר: מסיכום נילסן של שוק מוצרי הצריכה ב-2013, עולה כי עבור מרבית המוצרים המובילים - המחירים עלו ב-6%. רוב המוצרים בסופר התייקרו: המחיר הממוצע של 76% ממכר מוצרי הצריכה עלה לעומת 24% מהמוצרים שהמחיר הממוצע שלהם ירד.

 

הטריקים מאחורי המבצעים בסופר >>

 

 

בתחילת 2013, רוב ספקי המזון ומוצרי טיפוח הבית והפרט ייקרו את המחירונים שלהם. רשת שופרסל היתה הראשונה שנעתרה לייקור והעלתה מחירים ואחריה העלו מחירים שאר רשתות השיווק. הן טענו שהייקור יהיה מתון לעומת מה שביקשו הספקים ודיברו על התייקרות של פחות מ-3%. כיום נחשפת האמת: אמנם חלה עליית מחיר ריאלית של 3%, אבל ההתייקרות הממוצעת של המוצרים הפופולריים, עומדת על 6%. יש לקחת בחשבון שגם המע"מ עלה, פעמיים, ל-18%.

 

התייקרו במיוחד: מבירה ועד טונה

אלו מוצרים התייקרו בשיעור הגבוה ביתר? בירה התייקרה ב-11%, בעיקר בעקבות גזרות הממשלה, חלב עמיד, משקאות חריפים ומזון לבע"ח התייקרו ב-10%. מנות בשריות קפואות התייקרו ב-9% ולחם התייקר ב-8%. ביצים וכן שימורי דגים התייקרו ב-7% וירקות קפואים התייקרו ב-6%.


התייקרו במיוחד בסופר ב-2013

התייקרו במיוחד בסופר ב-2013
מוצר שיעור ההתייקרות
בירה 11%
חלב עמיד 10%
משקאות חריפים 10%
מזון לבע"ח 10%
מנות בשריות קפואות 9%
לחם 8%
מנות בשריות מצוננות 8%
תערובות לעוגה 8%
שום ועשבי תיבול קפואים 8%
סלטי מעדנייה 8%
שימורי דגים 7%
תחליפי בשר 7%
ביצים 7%
ירקות קפואים 6%
מפות שולחן ומפיות 6%
קרקרים 6%
גבינה מלוחה 6%
מאפים קפואים 6%

 

המבצעים בסופרים אמנם לא התמעטו לעומת 2012, אך לא חזרו לרמה שלהם בשנה ההיסטורית, 2011, שנת המחאה החברתית. "שיעור המכר במבצע נותר ללא שינוי מהותי ב-2013. העלייה בשיעור המבצעים ב-2011 היתה ככל הנראה חד פעמית, לאור המחאה החברתית", נכתב בדו"ח.

 

הספקים והרשתות הרוויחו יותר, לצרכנים הסל התכווץ אך התייקר

כל שוק המזון, המשקאות טיפוח הבית וטיפוח הפרט, גלגל ב-2013 41.7 מיליארד שקל (לא כולל סופר-פארם). בזכות עליות המחירים - כל הקטגוריות האלה הראו ב-2013 צמיחה כספית. לעומת זאת, חלה ירידה במכר הכמותי ב-2013, כלומר – הספקים והרשתות הרוויחו יותר כסף, על פחות יחידות שמכרו. כל זה מעיד על עליית מחירים.

 

המכר הכמותי בכל הקטגוריות ירד ב-1% מול 2012, לעומת צמיחה של 1.4% ב-2012 מול 2011. הסיבה לכך היא שהצרכנים שמים פחות מוצרים בסל, שכן הם חשים שמחיריהם עלו. למרות זאת, נדגיש שוב, הרשתות והספקים הגדילו את השורה התחתונה במכירות הכספיות שלהם.

 

לפי פאנל הצרכנים של נילסן, גודל סל ממוצע בשקלים עמד ב-2013 על 139.3 שקל - עלייה של 1.6% לעומת 2012. יחד עם זאת, מספר היחידות בו עמד על 14.9 מוצרים, ירידה של 2.3% במספר המוצרים שצרכנים קנו לעומת 2012.

הסל התכווץ והתייקר (באדיבות נילסן ישראל) (באדיבות נילסן ישראל)
הסל התכווץ והתייקר(באדיבות נילסן ישראל)

לחצו לצפייה בהגדלה

 

ארבע שחקניות מחזיקות ב-45% משוק המזון

בעוד שרשתות השיווק הקטנות והזולות מתחזקות, אצל היצרנים והיבואנים אין שינוי: בתחום המזון והמשקאות, תנובה, שטראוס ואסם התחזקו השנה, על חשבון יצרנים קטנים. לעומת זאת, יש יצרניות גדולות שנחלשו מעט, כמו החברה המרכזית למשקאות, יוניליוור, נטו ויפאורה. ארבע הגדולות: תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית למשקאות, מחזיקות יחד 45% משוק המשקאות והמזון - נתח שוק כספי.

 

בתחום טיפוח הבית והפרט - המגמה מעורבת: חוגלה קימברלי, שליטת השוק נמצאת בירידה קלה, סנו מתחזקת, פרוקטר אנד גמבל נחלשת, יוניליור מתחזקת והנקל סוד נחלשת. ארבע הגדולות: חוגלה קימברלי, סנו, פרוקטר ויוניליוור מחזיקות ב-55.8% מהשוק.

 

 (באדיבות נילסן ישראל) (באדיבות נילסן ישראל)
(באדיבות נילסן ישראל)
לחצו לצפייה בהגדלה


 

 (באדיבות נילסן ישראל) (באדיבות נילסן ישראל)
(באדיבות נילסן ישראל)

לחצו לצפייה בהגדלה

 

המותג הפרטי: התייקר ב-4%, הצרכנים קונים פחות מותגים פרטי של מזון

הצרכנים אמרו לנילסן שהם קונים יותר מותגים זולים (מותגי בייסיק) ופחות מותגי פרימיום, אך המותג הפרטי (מותגי הבית של רשתות המזון) דווקא נחלש - הצרכנים קנו פחות מוצרי מזון של מותגים פרטיים, לראשונה מזה 5 שנים. הוא נחלש בכלל השוק וכן בשופרסל ומגה, אך בסופר-פארם, המותג הפרטי דווקא התחזק מאוד (מ-9% ל-13% נתח שוק כספי) גם במזון (בעיקר בזכות מכירות של תה ופריכיות). במוצרים שאינם מזון, המותג הפרטי התחזק בשוק, בעיקר הודות להשקת המותג הפרטי של סופר-פארם בניקיון - סאנדיי.

  

למה נחלש המותג הפרטי במזון? כי המחיר הממוצע של המותג הפרטי עלה ב-4%. המכר הכמותי שלו ירד ב-5.9% והמכר הכספי - ירד רק ב-1.8%. מסתבר גם כי מספר המוצרים החדשים במסגרת המותג הפרטי ירד ב-2013 - מ-870 מוצרים חדשים ב-2012 ל-630 חדשים.

 

גם קטגוריות הבייסיק כמו מעדני חלב, טונה, משקאות קלים ובירה - נחלשו - ככל הנראה כי התייקרו. בקטגוריות טיפוח הגוף והבית - המחיר הוא כבר פקטור משמעותי - קטגוריות הטיפוח שמחירן ירד - לרוב מציגות צמיחה השנה. כך למשל מוצרים לניקוי האמבטיה וחומרי ניקוי למדיח כלים. במקביל, נמשך המעבר לרשתות שנחשבות זולות יותר.

 (באדיבות נילסן ישראל) (באדיבות נילסן ישראל)
(באדיבות נילסן ישראל)

 (באדיבות נילסן ישראל) (באדיבות נילסן ישראל)
(באדיבות נילסן ישראל)

 

הצרכנים חוסכים אך מתפתים למוצרי "פינוק"

הצרכנים הישראלים פסימיים, מאמינים שהמדינה עדיין נמצאת במיתון, משתדלים לחסוך, אך מוכנים לשלם יותר על חדשנות. חברות המזון הגדולות אמנם השיקו השנה 8% פחות מוצרים חדשים, אך הן הרוויחו יפה ממוצרים אלה, שהם בדרך כלל חידושים יקרים. זאת במקום להציע חדשנות בייצור: לייעל אותו במטרה להוריד מחירים לצרכן. והצרכנים? מתפתים לקנות.

 

לפי נילסן, קטגוריות מותרות ומפנקות שלוו בחדשנות, מציגות צמיחה גבוהה השנה. כך למשל הישראלים קנו יותר תה קר, חטיפי גרנולה, גבינות שמנות (כולל גבינות שמנות דלות שומן) וגבינות צהובות ומותכות. בעוד שבתה קר, הצרכנים קנו 23% יותר יחידות לעומת 2012, אך הרווח היה 16% כלומר זה תחום עתיר מבצעים; בגבינה צהובה - תנובה וטרה הרוויחו - הצרכנים קנו 5% יותר לעומת השנה הקודמת, והמכר הכספי של החברות עלה ב-10%.

 

בנילסן צופים כי ב-2014, החברות יפתו צרכנים באמצעות חדשנות, מוצרים "בריאים" יותר ומוצרי דיאטה, מוצרים שיפנו לילדים דעתניים ומוצרים שמיועדים לגיל הזהב. מגמת ירידת מחירים? לא נראית באופק.

 

הישראלים פסימיים לגבי המחירים בהשוואה לאירופים

בדו"ח אף מוצג סקר בנערך בקרב צרכנים מרחבי אירופה. 94% מהצרכנים בישראל שהשתתפו בסקר, מאמינים כי המחירים עולים – השיעור הגבוה מבין מדינות אירופה. בתגובה לכך, 34% מהישראלים שהשתתפו בסקר אמרו שהם יקנו פחות. הצרכן הישראלי מונע יותר משיקולי מחיר בהשוואה לצרכן האירופי, כך לפי הסקר. 75% מהצרכנים הישראלים קונים מותג פרטי לעומת 64% מהצרכנים הגלובליים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: עידו ארז
הרוב התייקר
צילום: עידו ארז
מומלצים