שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה בריא יותר לאכול: ירק קפוא או טרי?
    אנחנו שומעים הפחדות מכל עבר על ירקות מרוססים ועל כך שהוויטמינים אובדים ממילא בדרך לצלחת שלנו - אבל דיאטנית קלינית טוענת: היתרונות באכילת ירקות עולים על החסרונות, אל תוותרו עליהם. איזה סוג לקנות?

    עומדים לרשותנו היום ירקות במגוון וריאציות - קפואים, אורגניים, טריים ועוד. מתי מכיל הירק את הערכים התזונתיים המרביים?

     

    סביר שירק טרי שנקטף הרגע בשדה יהיה הבריא ביותר והעשיר ביותר בוויטמינים. עם זאת, לעתים דווקא הירק הקפוא יכיל יותר ויטמינים, במקרה שבו הירק הטרי שהה זמן רב בצינון ולאחר מכן על המדף, ובתוך כך איבד חלק ניכר מהוויטמינים שבו. הירק הקפוא שומר על ערכו, אם עבר תהליך הקפאה זמן קצר לאחר הקטיף.

     

     

    תזונה נבונה:

     

    ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה, אפילו ויטמין C הנוטה להיעלם במהירות. אם קניתם ירקות קפואים, שימו לב אם הם מופרדים זה מזה או דבוקים יחד בשקית: אם כולם קפואים בגוש אחד, סביר להניח שכבר הפשירו וקפאו שוב, ובדרך איבדו הרבה ויטמינים.

     

    האם לצרוך ירקות שעברו ריסוס? התשובה היא כן, משום שיש חומרים ותוספות בכל סוגי המזון שלנו, אורגניים או רגילים, ובכל אופני הגידול משתמשים במי השקיה ממוחזרים המכילים כימיקלים. היתרון שבצריכת הירקות ברור ומוחלט אל מול האפשרות להימנע מהם. תמיד בריא יותר לצרוך ירקות מאשר לוותר עליהם, והיתרונות עולים על החסרונות.

     

    מחקרים רבים מעידים שצריכת ירקות תורמת להקטנת הסיכון לחלות במחלות רבות, בהן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, שבץ מוחי, יתר לחץ דם, קטרקט, בריחת סידן ועוד. אנשים שאוכלים יותר ירקות על בסיס יומי בריאים יותר ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר.

     

    שמעתם כבר בוודאי לא פעם את ההמלצה לאכול ירקות בחמישה צבעים - והיא צודקת לחלוטין. כל ויטמין תורם להגנה שונה בגוף, וצריכת ירקות צבעוניים יחד מסייעת עוד יותר בספיגת הוויטמינים השונים. הוסיפו ירקות קפואים וטריים לכל תבשיל, ובזכות כך תיהנו מטעם נפלא ותורידו את הדחיסות הקלוריות.

     

    חשוב לשטוף במים כל ירק טרי, אורגני או רגיל, ורצוי עם מברשת עדינה או ספוג כלים עדין. כך תדעו ששטפתם שאריות של חומרים ושל חיידקים שייתכן שדבקו בירקות, במיוחד אם גודלו בשטחים שעברו ריסוס מכל סוג שהואג.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C סניף רמת גן




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    ויטמינים רבים נשמרים היטב גם בהקפאה
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים