שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עצירות: כל הסיבות והטיפולים שיעלימו
    אין פסח בלי המכה ה-11 של החג - העצירות. איך תדעו מתי אתם באמת סובלים, למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי להיפטר מהמטרד הזה?

    אחת התופעות השליליות של חג הפסח. מצד אחד, הוא מביא איתו אביב, פריחה, רענון וניקיון, מפגשים משפחתיים, אבל הוא גם חג שמאופיין בקרנבל של ארוחות חגיגיות המשבשות אצל רבים מאיתנו את שגרת האכילה ומכאן למכה הבלתי כתובה: עצירות.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    קרוליין עוף, רוקחת סופר-פארם, מסבירה כי עצירות מוגדרת כפער בין כמות המזון הנכנסת, לזו היוצאת. בנוסף, עצירות יכולה להיות מוגדרת כמאמץ בעת היציאה או אי יציאה למשך 4 ימים.

     

    שרונה גבאי, דיאטנית קלינית של נוטרי קר מוסיפה כי עצירות מוגדרת כתהליך התרוקנות שהתחולל בו שינוי ושאינו מתקיים באופן סדיר. "התוצאה עלולה להתבטא, בין השאר, בצואה קשה יותר, בתדירות יציאות מופחתת (פחות משלוש פעמים בשבוע), במאמץ מוגבר להפעלת המעיים, בנפיחות בבטן, בגזים, בכאבי בטן, בהרגשת כבדות ועייפות".

      

    עוד כתבות בריאות בערוץ פארם נט

    החגים מלחיצים אתכם? כל השיטות להירגע

    צפו: לעבור את החג בלי צרבות ועלייה במשקל

    אלרגיה של אביב: מה הטיפול שיעלים?

     

    הסיבות לתופעה

    גבאי מסבירה כי יש כמה סיבות לעצירות, ביניהן, כתופעת לוואי מנטילת תרופות מסוימות, הריון, שתייה מועטה וחוסר פעילות גופנית, תזונה דלה בסיבים תזונתיים.

     

    "בפסח, הסיבה העיקרית לעצירות מקורה בשינויים התזונתיים האופייניים לחג; ארוחות גדולות ונשנושים לאורך כל היום, אבל עיקר הצרה היא באכילת מצה".

     

    היא מסבירה כי המצה מבוססת בעיקר על קמח לבן, דלה בנוזלים ובסיבים תזונתיים ובשל אחוז הנוזלים הנמוך בה, נוטה המצה לספוח נוזלים ממערכת העיכול ובכך לגרום לעצירות.

     

    אחת הסיבות העיקריות לעצירות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אחת הסיבות העיקריות לעצירות(צילום: shutterstock)

     

    מה מומלץ לאכול כדי להימנע?

    גבאי מפרטת את התפריט המומלץ לחג שיעזור ליציאות קלות:

     

    העדיפו מצות מקמח מלא (כדוגמת שיפון, כוסמין או שיבולת שועל). הן המכילות כמות גדולה יותר של סיבים תזונתיים לעומת המצה מקמח לבן. אלה תורמים לתחושת שובע ומקלים משמעותית על תהליך העיכול. טיפ : מומלץ להרטיב את המצות ולהניח אותן מכוסות במגבת לספיחת הנוזלים למספר דקות לפני האכילה.

      

    הרבו בשתיית מים. המים מסייעים לתנועתיות תקינה של מערכת העיכול ומאפשרים לסיבים התזונתיים, להגדיל בעזרתם את נפח הצואה ובכך למנוע עצירות.

    הקפידו לפחות על שתיית כוס מים לפני כל ארוחה ולפחות 8 כוסות מים או נוזלים ביום (כגון תה צמחים ללא תוספת סוכר).

     

    העדיפו מזונות בצורתם הגולמית. העדיפו מזונות בצורתם הגולמית כמו: שיבולת שועל, קטניות, פירות וירקות, כך תרוויחו יותר את מרכיביהם הבריאים (ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון), ותכניסו לגופכם פחות חומרים תעשייתיים.

     

    בחרו מנות ראשונות על בסיס ירקות טריים. ירקות תורמים לתחושת השובע ולעיכול תקין ובהמשך הארוחה ימנעו אכילה מיותרת. העדיפו בעיקר ירקות ירוקים. הם עשירים בנוגדי חמצון וכלורופיל , מחזקים את הכבד, ועוזרים בסילוק רעלים.

     

    אל תוותרו על הגיוון. שלבו ירקות מבושלים בארוחה, כגון: פשטידות על בסיס ירק, גוונו בצבעי הירקות ככל האפשר כדי להעשיר את תכולת הוויטמינים והמינרלים, והוסיפו שמן זית ומיץ לימון סחוט טרי. כך תוסיפו סיבים לתפריט שלכם, תחסכו כמה מצות ותרגישו הרבה פחות כבדים.

     

    המירו את הקינוחים בפירות יבשים. אכילת פירות יבשים ובראשם תאנים ושזיפים מיובשים, המכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים. אחת מתרופות הסבתא הישנות והטובות היא להשרות שזיפים מיובשים בכוס מים חמים כל הלילה ובבוקר לשתות את מי ההשריה על קיבה ריקה. כמו כן, ניתן לקנות מיץ שזיפים 100% טבעי מוכן, או לאכול שזיפים מיובשים.

     

    קרוליין עוף מוסיפה כי כדאי לאכול את המאכלים הבאים כדי לסייע למערכת העיכול:

     

    סלק  - הסיבים התזונתיים שבסלק מוסיפים נפח למעי.

     

    עגבניות שרי  - הכמות הרבה יחסית של קליפה עשירה בסיבים שיש בעגבניות הקטנות האלה, בתוספת הסיבים שהן עצמן מכילות.

     

    ירקות כבושים - תכולת המלח הרבה שבהם גורמת לכניסת מים למעי.

     

    אבטיח - באבטיח יש הרבה מים, לא מעט סוכר וסיבים תזונתיים.

     

    דגני בוקר - לדוגמא: "פייבר וואן" ו"אול בראן" עשירים בסיבים לא מסיסים.  

    תמצית פירות יבשים יכולה לעזור (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תמצית פירות יבשים יכולה לעזור(צילום: shutterstock)

     

    תכשירים טבעיים

    גבאי מסבירה כי התזונה שלכם לא משפרת את המצב ניתן גם ישנם תכשירים המסייעים במצבי עצירות:

     

    תכשירים טבעיים. ישנם תכשירים המכילים מיצוי מרוכז של פירות יבשים ללא מרכיבים ממכרים, כמו למשל כמוסות לקסי קר של נוטרי קר, המכילות תמצית שזיפים, תאנים, שומר, אלוורה ופלנטגו.

     

    גם 'תערובת אנזימי עיכול פרוביוטיקה' של סולגאר - ENZYME PROBIOTIC COMPLEX  פורמולה מתקדמת המשלבת בכמוסה אחת אנזימי עיכול ופרוביוטיקה בתוספת סיבים תזונתיים, המסייעת לתהליכי עיכול תקינים ומטפלת במצבים כגון: תחושת מלאות לאחר הארוחה, גזים, צרבות, כאבי בטן, עצירות, שלשולים, עיכול וספיגה תקינים של רכיבי התזונה מן המזון ושמירה על פעילות מעיים מאוזנת, להפחתת אלרגיות למזון.

     

    תכשיר מומלץ נוסף הוא כמוסות פפרמינט אקטיב של נוטרי קר, המכילה שמן מנטול שמרגיע התכווצויות מעי ושמן שומר וג'ינג'ר, הסופחים גזים ומרגיעים קשיי עיכול.

     

    גם "שווידן ביטר המקורי", שפותח ע"י מדענים אוסטריים ומכיל מיצוי של 11 צמחי מרפא, נחשב כבעל סגולות תרפויטיות בתמיכה בתהליכי עיכול, הקלה בגזים וניקוי הרעלים מומלץ.

     

    מצות המבוססות על סיבים תזונתיים. למרות שקשה להאמין, מדובר במוצר שמתאים גם למי שצריך לאכול מצות לצורך קיום מצוות החג וגם למי שרוצה להימנע מעצירות.

      

    תמציות של פירות יבשים. מדובר בתוספים המבוססים על פירות וגם על צמחים שמגרים את מערכת העיכול ותורמים לשיפור המצב. בנוסף גם סופרלס של "אלטמן" - 3-2 טבליות שהרכבן אלוורה, רובארב גבעול, זרעי אניס, שזיפים, ברומלאין וסרפד.

     

    תוספים המבוססים על סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים מועילים לטיפול בעצירות ובעיות עיכול נוסף. ניתן לאכול פירות וירקות עם הקליפה המכילה סיבים תזונתיים או לקחת אותם בצורת תוספים כמו למשל: פסיליום, המגיעה כאבקה או בנפייבר.

      

    החיסרון של שניהם הוא שיש צורך להקפיד על שתייה מרוב בעת נטילתם. אגב, את הבנפייבר, ניתן להוסיף כמעט לכל דבר, שכן הוא לא משנה את הצבע והמרקם של המזון או השתייה.

     

    טיפול תרופתי

    קרוליין עוף מסבירה כי ישנן תרופות שיעזרו בפינוי תכולת המעי הגס ובמקרים קיצוניים ניתן להשתמש בהם, אולם מומלץ לשים לב להוראות השימוש ולהתייעץ עם הרוקח.

     

    Stimulant Laxatives המגרים העצבים במעי הגס

    1. פנול פטלאין - איזי לקס, לקסטיב

    2. ביסקודיל – לקסדין, עצירות X

    זמן לפעולה: 8 שעות

     

    יתרונות: מפנים את כל תכולת המעי הגס

    חסרונות: ממכרים, תופעות לוואי.

     

    Osmotic Laxatives

    1. מגנזיום סולפט – מלח אנגלי – ½-3 שעות.

    2. גליצרין – נרות - ¼ - 1/2 שעה

    3. לקטולוז - אבילק – 24-48 שעות

     

    יתרונות: מפנים את כל תכולת המעי הגס והדק

    חסרונות: ממכרים, עלולים לגרום לחסר במינרלים ובמים

     

    שמן סיכה : ה"מחליק" את הצואה

    1. שמן פראפין

    זמן לפעולה: 6-8 שעות

     

    יתרונות: מפנה את כל תכולת המעי הגס והדק

     

    חוקן : תחושת נפח השוטפת הכל החוצה

    1. Fleet – בופר פוספט המביא אף להוצאת מים למעי

    זמן לפעולה: דקות עד ¼ שעה.

     

    יתרונות: מפנה את כל תכולת המעי הגס

    חסרונות: אי נוחות (אדם נוסף..), כאבי בטן קשים וגורם לחסר בויטמינים A, D, E, K המסיסים בשמן, אספירציה וטיפטוף.

     

    Bulk Forming Laxative- צואה נפחית ורכה על ידי ספיחת נוזלים

    1. סובין

    2. תאית (צלולוז)

    3. פסיליום.

    זמן לפעולה: תוך 12-72 שעות ובהמשך תוך 10 שעות.

     

    יתרונות: חסרי ערך קלורי, אי תלות גופנית, מגבירי תנועתיות מעיים.

    חסרונות: טעם רע, זמן רב לתחילת פעולה, שתיה מרובה, נפיחות בתחילת שימוש.

     

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הטיפולים שיעזרו להימנע מהכאבים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים