שתף קטע נבחר

תווי קנייה: הנפקה מוקדמת כדי להימנע מהחוק?

הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן הנחתה את רשתות השיווק, להימנע מהנפקת תווי קנייה לראש השנה לפני 1 ביולי, יום כניסתו לתוקף של תיקון חוק המחייב תוקף ל-5 שנים ומימוש 100% מערך הכרטיס בכל הרשתות. בינתיים, בעקבות תביעה ייצוגית, מגה ושופרסל האריכו תוקף התווים לפסח ל-4.5 שנים עוד לפני כניסת החוק, אך עדיין לא מאפשרות מימוש של 100% בכל הסניפים

בעוד הצרכנים מתכוננים לפסח, הרשתות כבר נערכות לראש השנה: ממידע שהגיע לרשות להגנת הצרכן עולה כי יש רשתות שכבר מנפיקות תווים לראש השנה, כדי להימנע ממימוש תיקון 36 לחוק הגנת הצרכן, שייכנס לתוקף רק ביולי 2014.  

 

לפי התיקון - תוקף תו קנייה לא יהיה לפחות מ-5 שנים והסכום הנקוב בו יהיה אחיד לכל הרשתות שמכבדות אותו, כולל חנויות דיסקאונט (זולות). יהיה אפשר להמשיך לא לאפשר קניית מוצרים במבצע באמצעות תווי קנייה, כל עוד הדבר צויין באופן בולט על גבי התו.

 

בכנסת נתנו לרשתות זמן היערכות ולכן למרות שהחוק אושר בסוף 2013, הוא ייכנס לתוקף רק ביולי. לפי התיקון, רק תווים שיונפקו אחרי יולי 2014 יידרשו לעמוד בחוק. לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגיע מידע כי רשתות מסוימות החלו להנפיק תווים ביתר, כך שלא יידרשו לעמוד בחוק.

 

לכבוד פסח התוקף הוארך, אך המימוש עדיין לא ל-100%

נראה כי עיקר החשש של הרשתות הוא בעיקר מערך אחיד של הכרטיס - 100% בכל הסניפים. זאת משום שתווי הקנייה העיקריים לפסח כבר הוארכו ל-4.5 שנים במגה (רק קארד) ושופרסל (תו הזהב), עוד לפני כניסת החוק לתוקף (שמחייב הארכה ל-5 שנים), משום שהתיייבו לכך במסגרת הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגדן (ת"צ 5763-09-11). בנוסף, יש בהסכם הפשרה הזה התחייבות של הרשתות להאריך תווים שתוקפם פג מספטמבר 2004. יחד עם זאת, הרשתות שומרות עדיין על ערכי מימוש לא שווים בין הסניפים.

 

במגה - המימוש בפסח הוא 100% רק במגה בעיר ובמגה. ברשתות מגה בול וזול בשפע המימוש הינו רק 90% מערך התו. בשופרסל, המימוש הוא 100% רק ברשתות שופרסל שלי, ושופרסל אקספרס. המימוש חלקי ברשתות שופרסל דיל ושופרסל דיל אקסטרה 93% מערכו הנקוב. תווי קנייה שלשופרסל אינם מכובדים בשופרסל ישיר וברשתות יש, יש חסד ויש בשכונה. ברשתות אחרות כמו רמי לוי, שמציעות תווים מוגבלים יותר (התווים של שופרסל ומגה כוללים גם רשתות אופנה, כלי בית וחשמל) - המימוש הוא תמיד ל-100% והתוקף - גמיש.

 

הרשות להגנת הצרכן: לא נאפשר זילות כלפי המחוקק

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן עו"ד תמר פינקוס מסרה: "לנוכח תלונות שנתקבלו במשרדי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, כי ישנם עוסקים הממהרים כבר עתה להנפיק תווי קנייה בערך מופחת ולתקופה קצרה מהאמור בחוק ולו במטרה להתחמק מדרישות החוק, ייאמר בצורה מפורשת כי הרשות רואה בפעולה זו פעולה המנוגדת לתכלית החוק ומטרתו ויש בה משום פעולה פוגענית ונצלנית, שאינה עולה בקנה אחד עם הציפייה הנדרשת מעוסקים לקיים סחר הוגן. מעבר לזילות שיש בה כלפי המחוקק אשר שם ליבו לבקשות העוסקים להעניק תקופת התארגנות לקראת השינוי הצפוי על פי חוק, יש בפעולה זו משום תחרות שאינה הוגנת כלפי בעלי עסק שבחרו לנקוט בקו של הגינות, תום לב וניקיון כפיים.

 

"ודוק; היה ועוסקים ינצלו לרעה את פרק הזמן שהעניק המחוקק בהתאם לבקשתם לרה-אורגניזציה, תפעל הרשות לתיקון מיידי של החקיקה באופן שהחוק יחול באופן רטרואקטיבי על כל הנפקה של תווי קנייה ובד בבד, תפנה לחברות המנפיקות ותבקש לקבל דיווח באשר למועדי ההנפקה". 

 

בשופרסל ומגה מסרו בתגובה כי התווים לראש השנה יונפקו אחרי יולי 2014 ובכל מקרה החוק החדש יחול לגביהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רוני שיצר
תווי קנייה
צילום: רוני שיצר
מומלצים