שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך מכשירים כיורים מחומרים שונים לפסח?

    שאלה:

     

    האם יש איזשהו סוג של כיור מטבח (מלבד נירוסטה), שניתן להכשירו לפסח? (מירי).

     

  1. יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

     

    תשובה:

     

    כאשר עם ישראל חזרו עם השלל ממלחמתם במדיין, מדריכה התורה כיצד להכשיר את כלי האוכל שהובאו עמם: "כל דבר אשר יעבור באש תעבירו באש וטהר... וכל אשר לא יבוא באש תעבירו במים" (במדבר פרק ל"א, פסוק כ"ג).

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    חז"ל הסבירו את כוונת התורה בצורך להכשיר את הכלים, מכיוון שכלי האוכל של המדיינים בלעו מאכלים אסורים, ולכן, כדי שאפשר יהיה להשתמש בהם, צריך להכשירם. הכלל של ההכשרה, כפי שעולה מהפסוקים, הוא: כאופן השימוש בו כך הכשרו. ובלשון חז"ל: "כבולעו כך פולטו".

     

    בגמרא מבואר שיש שלושה אופנים להכשיר:

    א. דברים שמשתמשים בהם באוכל צונן, כגון כוסות וצלוחיות – דרך הכשרתם היא להדיח בצונן.

     

    ב. דברים שמשתמשים בהם באוכל חם, כגון סירים, קומקומים ומייחמים - מגעילם במים רותחים.

     

    ג. דברים שמשתמשים בהם ישירות על ידי האש, כגון שיפודים – מלבנים אותם באש (תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה דף ע"ה).

     

    מה דינו של כיור חרסינה?

    בספר "דרכי תורה" (יו"ד סי' קכ"א ס"ק כ"ה) נכתב, שכלי חרסינה העשויים מגיבול אבנים שחוקות - דינם ככלי חרס,

    שאין אפשרות להכשירם בהגעלה. אף על פי שרוב תשמישן בצונן - חוששים למיעוט השימוש, וכפי שהכריע הרמ"א, וכך מנהג עדות אשכנז. לפי שיטה זו, כדי להשתמש בפסח בכיור חרסינה - צריך להניח רשת מפלסטיק בתחתית הכיור.

     

    אולם לדעת מחבר השולחן ערוך, וכן נוהגים הספרדים - הולכים אחר רוב שימוש הכלי, ולכן מקילים להכשיר את הכיורים על ידי עירוי מכלי ראשון, כלומר, שפיכת מים רותחים מכלי ראשון (כלומר, מיד לאחר הסרתו מהאש) ויש לדאוג ששפיכתם תהיה ברציפות, בלא שייפסק הקילוח. ניתן לעשות זאת באמצעות קומקום חשמלי שהמים רותחים בו כל זמן השפיכה (וגם לשיטה זו, אסור לסתום את הכיור, למלא אותו מים חמים ולהניח בתוכו כלי פסח!)

     

    נראה שגם כיורים העשויים מטיטן קוורץ, ניתן להכשיר בעירוי מכלי ראשון, ורצוי להניח גם בהם רשת מפלסטיק על תחתית הכיור (משיב: הרב אבי רזניקוב).

     

  2. לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     


  3.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ועכשיו - לשפוך בבת-אחת
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מומלצים