שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    ח"כים בחיפה: "למה צריך נמל נוסף?"

    ועדת המשנה של ועדת הפנים, שאמורה לגבש מסקנות לגבי הזיהום והליכי התכנון במפרץ חיפה, סיירה לראשונה בעיר. חבריה התרשמו שחסרה תוכנית אב שתרכז את כל היוזמות באזור והעלו תהיות לגבי הצורך בנמל נוסף. ח"כ זנדברג: "יש הרבה אינטרסים מנוגדים ואינטרס ציבורי אחד שיש להגן עליו"

    כל היוזמות הרואות בימים אלה אור במפרץ חיפה  הן נקודתיות ואין תוכנית אב אחת שמרכזת אותן ומתייחסת אליהן כאל מכלול המשפיע על המטרופולין כולו - כך עולה ממסקנות ראשוניות של סיור ועדת המשנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה שנערך היום (ד') במפרץ חיפה.

     

    עוד כתבות בערוץ כלכלה ירוקה :

    הדרך לים כחול עוברת בעיר ירוקה

    יום כדור הארץ: "ישראל עדיין לא מדינה ירוקה"

    כל הדרכים לעידוד התנהגות סביבתית

    חשמל זורם על גג ביתם: מייצרים חשמל לבד

     

    ועדת המשנה הוקמה על ידי יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב (ליכוד), בעקבות דיון בהרחבת בתי הזיקוק והסכנה הבריאותית הנשקפת לכאורה לתושבי האזור כתוצאה מכך. בראש ועדת המשנה עומד ח"כ דב חנין (חדש) והיא אמורה להגיש בתוך שלושה חודשים המלצות "לכלל סוגיות מטרופולין חיפה בכל הנושאים הקשורים לזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ושאלות של תכנון במפרץ". בנוסף לחנין, חברים בוועדה גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ), ח"כ חמד עמאר (ליכוד) וח"כ דוד אזולאי (ש"ס).

     

    חברי הוועדה והנספחים בסיור בבתי הזיקוק (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
    חברי הוועדה והנספחים בסיור בבתי הזיקוק(צילום: ג'ורג' גינסברג)

    "מארג מטרופליני חברתי-סביבתי-כלכלי סבוך" (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
    "מארג מטרופליני חברתי-סביבתי-כלכלי סבוך"(צילום: ג'ורג' גינסברג)
     

    הסיור הראשון של הוועדה החל הבוקר בנמל חיפה ונמשך בשדה התעופה ובבתי הזיקוק. הח"כים נפגשו גם עם אנשי איגוד הערים לאיכות סביבה ועם תושבים. הסיור נפתח במשבר קטן, לאחר שהתברר כי עשרות נציגים של ארגונים סביבתיים וחברתיים מתכוונים להצטרף לסיור, ובסופו של דבר הוחלט על השתתפות מצומצמת בגלל חוסר מקום. לסיור הצטרפו גם ראש העיר חיפה יונהב יהב וראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי.

     

    "החצר האחורית המזוהמת של ישראל" 

    ח"כ זנדברג אמרה בתום הסיור כי התוכניות במפעלים ובגופים השונים במפרץ מנותקות זו מזו, ואילו "החיבור שלהן יחד הוא בעל השלכות מרחיקות לכת על מטרופולין חיפה כולו. הרחבת בתי הזיקוק, הפרטת הנמלים, פעילות שדה התעופה המקומי, יוצרים מארג מטרופליני חברתי-סביבתי-כלכלי סבוך עם הרבה אינטרסים מנוגדים ואינטרס ציבורי אחד שיש להגן עליו".

     

    תהיות לגבי הנמל החדש בחיפה (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
    תהיות לגבי הנמל החדש בחיפה(צילום: ג'ורג' גינסברג)
     

    אחת הסוגיות שהועלו במהלך הסיור היא הקמת הנמל הפרטי בחיפה, פרויקט

    הדגל של משרד התחבורה שזוכה לעידוד מהעירייה. חברי ועדת המשנה אמרו כי התרשמו שהסיבה היחידה להקמת הנמל היא שכר העבודה הגבוה בנמל הקיים. "התוכנית לבנות נמל פרטי מטרתה לשבור את העבודה המאורגנת ולא מענה על צורך ממשי", אמרה ח"כ זנדברג.

     

    יו"ר ועדת המשנה, ח"כ חנין, אמר כי התרשם שישנן אפשרויות להרחבה ולשכלול נוסף של הנמל הקיים שיענו על צרכים נוספים שיידרשו בעתיד. "במצב זה מתחדדת שאלת הצורך בהקמתו של נמל נוסף, נמל המפרץ", אמר, "לנמל החדש תהיינה השלכות מרחיקות לכת על מטרופולין חיפה והקמתו כרוכה בעלויות גדולות. אחת ההצדקות שהועלו לבניית הנמל החדש היא הרצון להוריד את שכר העובדים, כאשר עלויות השכר בנמל החדש הפרטי מתוכננות להיות נמוכות בהרבה מאלה של הנמל הקיים. נשאלת השאלה אם זה אכן הטעם להקמת הנמל ואם כן, האם הדבר ניתן להצדקה?", תהה.

     

    במהלך הסיור התפרצה אחת מפעילות הארגונים הסביבתיים, אליס גולדמן, לעבר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה בריימן. "היכן אתה גר?", צעקה לעברו, "וכמה כסף אתה מקבל כדי לבנות עוד נמל בחיפה ולהרוס את חופי הקריות?".

     

    מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור, ארגון הגג של ארגוני הסביבה בצפון, ליאורה אמיתי-אהרון, אמרה כי נציגי הארגונים הציגו את החששות מהמצב הנוכחי ומהתוכניות לפיתוח מתחם בתי הזיקוק והנמל. "כאשר הולכים להגדיל את כמויות השינוע, האיכסון והיצור של חומרים מסוכנים במפרץ, אסור לשכוח את הנתונים המדאיגים של נתוני התחלואה", אמרה. "נשאלת השאלה האם מפרץ חיפה ימשיך להיות החצר האחורית המזוהמת והחולה של מדינת ישראל או שלראשונה בתולדות ישראל יסתמן חזון חדש", סיכמה. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים