שתף קטע נבחר

עלייה של 29% בגבייה בהוצל"פ

לפי דו"ח רשות האכיפה והגבייה, ב-2013 הוקשחה האכיפה לעומת 2012, אך על אף העלייה בגבייה בהוצל"פ, חלה ירידה של 14% בהיקף הגבייה במרכז לגביית קנסות והוצאות. סך כל הגבייה ב-2013: 33.264 מיליארד שקל. עוקלו יותר כלי רכב ברישום, אך היתה ירידה בסנקציות אחרות מול חייבים, כמו פינוי, עיקול מטלטלין ותפיסת רכב

בלשכות ההוצאה לפועל נגבו ב-2013 בגבייה ישירה 1.684 מיליארד שקל, המהווים גידול של 29% לעומת 2012, כך לפי דו"ח שפרסמה רשות האכיפה והגבייה פרסמה על פעילותה ב-2013. סך הגבייה באמצעות הקטנות קרן החוב בשנת 2013, שדווחו לתיקי ההוצאה לפועל, עומד על סכום כולל של 31,301 מיליארד שקל. בהוצל"פ גובים חובות, בין היתר, כתוצאה ממימוש פסקי דין ומימוש מסמכים כמו המחאות או שטרות חוב.

 

 

לעומת זאת, במרכז לגביית קנסות והוצאות, היחידה השנייה של רשות האכיפה והגבייה, שגובה חובות עבור המדינה וגם במסגרת פיצוי בהליך פלילי, גבו ב-2013 חובות בגובה 279 מיליון שקל. מדובר בירידה של 14% ביחס ל-2012. הירידה נובעת מצמצום היקף פתיחת התיקים בשנת 2013. מהרשות נמסר כי בקרוב יחל המרכז לגבות את חובות משרדי הממשלה במסגרת מנהל הגבייה שהוקם ברשות.

 

עקב כך, היקף החובות שנסגרו בלשכות ההוצאה לפועל ובמרכז לגביית קנסות ב-2013 עומד על 33.264 מיליארד שקל - ירידה של 13% לעומת 2012 וגידול של 313% לעומת 2009, שנת ההקמה של רשות האכיפה והגבייה.

 

רשות האכיפה והגביה במשרד המשפטים מופקדת על מערכת ההוצאה לפועל וכן על המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות. את הדו"ח הגיש מנהל רשות האכיפה והגביה, דוד מדיוני לשרת המשפטים, ציפי לבני.

 

אכיפה נחושה וקשוחה יותר

בשנה החולפת, האכיפה נעשתה נחושה יותר מול חייבים: בסוף השנה, היו קיימים במערכת ההוצאה לפועל 2,598,442 תיקים פתוחים לעומת 3,555,611 בשנת 2009 עם הקמת הרשות. הירידה במלאי התיקים והעלייה במספר התיקים שנסגרו השנה, לעומת התיקים שנפתחו, נובעת, לפי הרשות, מייעול והקשחת האכיפה.

 

ברשות מסרו כי "נוספו כלי אכיפה כחלק מתיקון 29, שמאפשר הגשת בקשות להטלת הגבלות ובקשות לקבלת מידע והיתה פעילות ענפה של הרשות בתיקים ישנים וחריגים, לרבות מבצעי הגבייה, אשר הובילו לסגירת חלק מתיקים אלו".

 

עוד נמסר כי "מאז שהוקמה הרשות ב-2009 מספר התיקים הנסגר מדי שנה עולה על מספר התיקים הנפתח בזכות פעילות אקטיבית של הרשות לסייע בידי הצדדים להביא לסגירת תיקים. במהלך 2013 נפתחו 424,120 תיקים במערכת ההוצאה לפועל, ולעומת זאת, נסגרו 599,394 תיקים ב-2013 - עלייה משמעותית במספר התיקים שנסגרו להבדיל משנת 2012 שאז נסגרו 430,620 תיקים".

 

ירידה בתפיסת רכב, עלייה בעיקל רכב ברישום

לעומת זאת, יש ירידה בהליכים מבצעיים לצורך מימוש חוב בהוצאה לפועל: עיקול והוצאת מיטלטלין, הודעת פינוי ופינוי ותפיסת רכב. יש עלייה בעיקול רכב ברישום. כלומר, ברשות מאיימים יותר על חייבים בכך שמעקלים את מכוניתם ברישום, אך ביצוע העיקול בפועל - נמוך יותר.

 

  • עיקול רכב ברישום: בשנת 2013 הוגשו 461,204 בקשות לעיקול רכב ברישום, עלייה של 11% לעומת 2012.
  • הודעות פינוי: ב-2013 הוגשו 9,813 בקשות להודעת פינוי, ירידה של 11% לעומת 2012.
  • פינוי: ב-2013 הוגשו 5,883 בקשות לפינוי, ירידה של 6% לעומת שנת 2012.
  • עיקול מיטלטלין ברישום: ב-2013 הוגשו 60,737 בקשות לביצוע עיקול ברישום, ירידה של 19% לעומת 2012.
  • הוצאות מעוקלים: ב-2013 הוגשו 24,872 בקשות להוצאת מעוקלים, ירידה של 17% לעומת 2012.
  • תפיסת רכב: ב-2013 הוגשו 8,907 בקשות לתפיסת רכב, ירידה של 18% לעומת 2012.

  

מהרשות נמסר כי: "השימוש הרחב בהליכי העיקול ברישום לצד הירידה בשימוש בהליכים אחרים מבורך מאחר ומדובר בהליכים ממוחשבים ופוגעניים הרבה פחות מהליכים אחרים, בהליך זה ההוצאות המושתות על החייב נמוכות ביחס להליכים אחרים".

 

כ-2 מיליון שקל פיצויים לקטינים נפגעי עבירה

ב-2012 הוגשו כ- 4.8 מיליון בקשות למתן סעדים לרשמי ההוצאה לפועל לעומת 2 מיליון בקשות שהוגשו בשנת 2009. בקשות להטלת הגבלות ולקבלת מידע לפי תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל, היוו כ-51% מכלל הבקשות שהוגשו בשנת 2013.

 

עוד נמסר כי "במהלך 2013 שילם המרכז לגביית קנסות ל- 556 קטינים נפגעי עבירה פיצוי בסך כולל של 2,011,300 שקל. זאת, במסגרת תיקון מספר 14 לחוק המרכז לגביית קנסות, שנכנס לתוקף ביום 1.1.13, הקובע כי פיצוי שנפסק לקטין ניזוק מעבירה וביום מתן גזר הדין היה קטין, ישלם המרכז לגביית קנסות לניזוק הקטין את סכום הפיצוי שנפסק לטובתו עד לתקרה של 10,000 שקל גם אם סכום הפיצוי שנפסק טרם שולם על ידי הנאשם".  

 

מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, מסר כי "בשנת העבודה 2013 קידמה הרשות תיקוני חקיקה המיועדים להגנה על זכויות החייבים, כגון תיקון 42 לחוק להקמת מסלול מיוחד לגביית חוב מזונות, תיקון לחוק המאפשר קבלת מידע על היותו של החייב נפטר/קטין, הסדרת תקנות המרכז לגביית קנסות בדבר פיצוי למתלונן שהינו קטין ועוד. ברשות הוקמה חטיבת שירות לקוחות שמטרתה לממש את אחד מיעדי הרשות המרכזיים שהינו שיפור השירות לכלל בעלי הענין. מתן השירות ללקוחותינו, חייבים וזוכים כאחד, מתמקד בפשטות ההליכים, סגירת מעגל בכל מפגש עם נותני השירות, שירות יוזם והנעה לשימוש בשירותים עצמיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים