שתף קטע נבחר

צרכן חכם וחזק: כך תתמודדו מול חברות

חשים שבתי עסק ונותני שירות מנסים לתחמן אתכם, לא עומדים בחוזה, מעלים לכם מחיר בניגוד לחוזה ומטריפים את דעתכם? במדינת ישראל, אסור להיות צרכן תמים. לפניכם מדריך כיצד להתכונן מראש לעסקאות עם ספקי תקשורת ומוצרים וכיצד להתמודד מולם כשהם סורחים. אל תשכחו: חובה להקליט שיחות, לשמור חשבוניות ולהתלונן בפומבי, שלא תילחמו בטחנות רוח

כצרכנים - כולנו הרגשנו לא פעם, שבג'ונגל שהוא מדינת ישראל, אדם לאדם זאב. נותני שירותים לא עומדים בהתחייבות שלהם מולכם, נותנים לכם להתרגז שעות בשירות הטלפוני שלהם בעודכם מקשיבים לפרסומות מטריפות דעת, גובים מכם כספים ביתר הישר מחשבון הבנק, מתחמנים באותיות הקטנות ובגדול, מנסים בכל דרך אפשרית להרוויח על חשבונכם, בחוסר שקיפות, בחוסר הגינות, בלי טיפת אחריות חברתית ובלי מחשבה שאולי יאבדו לקוחות עתידיים (לרוב זה כי אין להם יותר מדי מתחרים או שהמתחרים שלהם לא יותר טובים). אחריהם המבול.

 

 

איך הפכנו לחברה כזאת שאיש את רעהו מתחמן? לא לנו התשובות. האם נגזר עלינו "לעבוד" כצרכנים? כן, אי אפשר לעצום עיניים ולקוות שהצד השני הוגן, לצערנו. האם כולם כאלה? בהחלט לא. יש עוסקים הוגנים מאוד ושירותיים מאוד ויש חברות שקיבלו הלקאות מהרגולטור (חברות הסלולר למשל, או חובת החזר כספי שנקבע הבחוק), עד שיכולת התיחמון שלהן ירדה לכמעט אפס. כיוון שנראה שהצרכן הישראלי תמיד יתקל בשירות רע, למרות שיש גם פרחים בשדה הקוצים, החלטנו לאסוף עצות להתמודדות עם נותני שירות שכל ישראלי נתקל בהם. העצות הן שלנו + טיפים שסיפקה המועצה לצרכנות.

מידע זה כוח: להיות צרכן חזק (צילום: סי די בנק) (צילום: סי די בנק)
מידע זה כוח: להיות צרכן חזק(צילום: סי די בנק)

 

עצות כלליות לצרכן חזק

שיחות עם נציגי שירות לקוחות יש להקליט. תמיד. כך שבמקרה של חילוקי דעות, לא תצטרכו להתווכח עם סטודנט מנהל משמרת, ואז לקבל תשובה מתנשאת ש"זה מה שסוכם אתכם והחברה לא משמיעה הקלטות לצרכנים ותציג אותן רק בביהמ"ש". איך מקליטים? מורידים אפליקציית הקלטה (חפשו call recorder) ובודקים אותה, שכן לעיתים קרובות הן מקליטות רק צד אחד בשיחה. טיפ: הקליטו את הצד שלכם ושימו את הנציג על רמקול - כך תהיו בטוחים ששני הצדדים הוקלטו. עוד טיפ: שימרו את קובץ ההקלטה במחשב שלכם או בידקו שאתם יכולים לשלוח לעצמכם את קובץ ההקלטה לאימייל.

 

חוזים יש לקרוא. תמיד. כן, מדובר בשיעמום המחץ, עדיף לשבת מול שתיל ולצפות בו גדל לשיח מאשר לקרוא ניסוחים אחידים של עורכי-דין, אבל אפשר לבקש מהצד השני לנסח עבורכם "דף עיקרי החוזה" (חברות התקשורת מחויבות בכך), שאמור לכלול את כל הפרטים הקריטיים בעסקה. אל תוותרו על זה. ויתרתם? אם יהיו בעיות תוכלו להאשים רק את עצמכם ותצטרכו לסמוך על טוב ליבו של הצד השני.

 

את החוזה כדאי לבקש מראש: חברות רבות מתחכמות ושולחות את החוזה במייל אחרי שכבר סיכמתם דבר מה עם הנציג בטלפון ואז לכו תשיגו את שירות הלקוחות של החברה. התעקשו לקבל את החוזה מראש, או אימרו לנציג לחזור על עיקרי החוזה עבור ההקלטה שלכם. חוזה שבעל פה הוא גם חוזה מחייב. בכל מקרה, מותר לכם לבטל עסקה ולקבל את הכסף בחזרה כל עוד לא השתמשתם במוצר.

 

אל תהיו תמימים ואל תנסו "לסדר" את המערכת: מציעים לכם עסקה טובה מכדי שתהיה אמיתית? היא לא אמיתית. המוצר לא טוב. משהו שם לא חוקי. אם המחיר של המוצר נמוך דרמטית ממחיר השוק יש פה טריק. אל תהיו שותפים לזה, כי תיפלו בפח.

 

השוו מחירים: זו עצה טרחנית אבל היום זו לא טרחה גדולה. בידקו מחירים באינטרנט. זה לא לוקח הרבה זמן ונותן תמונת מצב על המחירים בשוק.

 

אל תרדו מהקו: אתם בטוחים בצדקתכם? לא לוותר. עד שהגעתם לנציג שירות, אל תרדו מהקו עד שייתן לכם מה שמגיע לכם, או יציע לכם פשרה שמקובלת עליכם. אם לא, התעקשו שייקרא למנהל (ואם הוא אומר שאי אפשר, התעקשו עוד יותר). אחרי שתקבלו את המנהל (זה יהיה קשה), אם גם הוא יסרב לכם: עברו לשימור לקוחות, שם כבר ידעו איך להתייחס אליכם.

 

אל תפחדו לעבור חברה: כבר התרגלתי, אין לי כוח, לא בא לי לחכות לטכנאי, מחר, בחודש הבא, כשייגמר החוזה: לא ולא. שלחו יד לחשבון הבנק שלכם בלי רשות? לא עמדו בחוזה? לא נתנו לכם שירות? תבעטו בחברה שהתייחסה אליכם ככה, אלא אם כן מציעים לכם שטיח אדום בשימור לקוחות. העצלנות הזאת מעודדת חברות להתייחס לצרכנים כמובנים מאליהם.

 

התלוננו בפומבי: חשים שעשו לכם עוול ושלא קיבלתם מענה? מצו את כל הדרכים להתלונן מול החברה ואם זה לא עוזר – פרסמו את המקרה ותראו כמה מהר מטפלים בכם. איפה לפרסם? עיזבו את הערוצים הרשמיים, אלה איטיים, בירוקרטיים ולא תמיד יעילים. אפשר לשלוח תלונה ל-ynet ואפשר במקביל להתלונן בפומבי בעמוד הפייסבוק של החברה.

 

היו ערים לכך שהחברות תמיד ינסו להוביל אתכם לערוץ פרטי: לשונית שירות לקוחות, התכתבות במסרים פרטיים. אין בעיה, אבל אל תתפתו לעבוד מולן רק שם. תמיד תשתמשו גם בערוץ הפומבי - הקיר שלהן, כדי שלא יוכלו להסתיר את התלונה שלכם מציבור הצרכנים שלהן. זיכרו שבחשיפה אתם מזהירים צרכנים אחרים, שייתכן שאף יתארגנו אתכם לתלונה משותפת נגד החברה.

 

אל תשכחו: שכשאתם מפרסמים דבר מה נגד חברה בפומבי, עליכם להימנע מלשון הרע, מדרישות מופרזות ומבריונות. יחד עם זאת, זכותכם "לנדנד" לחברה שתגיב במהירות.

 

טיפים להתנהלות מול ספקיות האינטרנט

תמיד תבדקו את המחיר בשוק. כך לדוגמא, ספקיות אינטרנט מציעות 100 מגה ב-20 שקל וחלקן מציעות מהירויות נמוכות יותר בפחות מ-20 שקל (מחירי מבצע). אז אל תשלמו על אף מהירות יותר מ-20 שקל, או שתעברו חברה.

 

בידקו את החשבוניות שלכם בשבע עיניים: כל חודש, כולל האותיות הקטנות, הקטנטנות והמיקרו קטנטנות. אתם עשויים לגלות טעויות גבייה מרתיחות, חיובים כפולים, או חיובים עבור שירותים שלא הזמנתם (למשל: חיוב קבוע על שירותי שיחות לחו"ל שאתם לא עורכים ואנטי וירוס שלא השתמשתם בו מעולם).

 

יתכן שתופתעו לגלות שאתם משלמים תעריפים שלא תואמים את החוזה ששמרתם. הסיבה לכך יכולה להיות חוזה חדש בע"פ שהחברה לא טרחה לשלוח לכם העתק שלו בכתב, או כי העלו לכם את החיוב החודשי משום ש"נסתיימה תקופת המבצע". את תקופת המבצע לא תגלו בחשבונית, כי יש חברות שלא נוהגות לכתוב זאת על בסיס קבוע אלא רק חודש לפני העלאת המחיר (ויש אחרות שמתזכרות זאת מדי חודש).

 

לא לשכוח מתי נגמר המבצע. זיכרו: החברות הללו מתות שלא תשימו לב שהמחיר עלה לכם בתום תקופת המבצע. הן לא יתקשרו כדי להציע לכם מבצע חדש, אלא אם כן המבצע החדש כולל מחיר גבוה יותר. אם תחשבו טוב, תיזכרו שכל פעם שנציג שירות התקשר אליכם והודיע לכם שתקופת המבצע אליו נרשמתם עומדת להסתיים ויש לו חבילה חדשה עבורכם, גיליתם שתשלמו יותר על ההצעה החדשה (עבור מהירות גבוהה יותר, אבל מטרת החברה היא תמיד לגרום לכם לשלם יותר)

 

היזהרו מהתפרקות של באנדלים: אם נרשמתם לבאנדל של ספק+תשתית אצל חברה אחת שהציעה לכם חבילה שכוללת ספק אחר, קחו בחשבון שביום שהחבילה מתפרקת, תשלמו הרבה יות רואיש לא יטרח להתקשר להודיע לכם את זה. לכן בידקו את החשבוניות בקפידה.

 

אם נראה לכם שהגלישה איטית, בדקו באתרים ייעודיים או באפליקציות כמו ספיד טסט, אם אתם גולשים במהירות שהובטחה לכם על-ידי ספק התשתית. אם לא, התקשרו לחברה ודירשו פיצוי.

 

אל תשכחו שבאינטרנט יש שני ספקים: יש ספק תשתית (HOT, בזק כרגע, וספקים נוספים בעתיד הקרוב שישכרו מהחברות תשתית או יפעלו על גבי הסיבים האופטיים של חברת החשמל) וספק אינטרנט (בין היתר - 018 אקספון, 013 נטוויז'ן, בזק בינלאומי, HOTnet, 012 סמייל, טריפל סי).

 

אתם משלמים לשניהם, בדרך כלל בחשבוניות נפרדות (אלא אם כן אתם בבאנדל) ויש להוריד מחיר אצל כל חברה בנפרד (שלמו 20 שקל ומטה לספק ופחות מ-100 שקל לתשתית) ויש להתנתק מכל חברה בנפרד (הכי טוב בפקס/דואר רשום, אפשר גם בשיחה שתקליטו בה אתם מודיעים בשימור לקוחות על פרידתכם מהחברה).

 

התנתקות: במועצה לצרכנות מציינים כי אם החלטתם להתנתק מהחברה עליכם לפנות בכתב לרבות באמצעות פקס או דוא"ל והחברה חייבת לנתק אתכם תוך לא יאוחר מ 2 ימי עבודה מיום הגשת הבקשה. אם החברה לא ניתקה אתכם כמחוייב, זכותכם לתבוע פיצוי לדוגמא עד 10,000 שקל.

 

זבל: תיקון מספר 40 לחוק התקשורת, הידוע בכינויו "חוק הספאם", קבע כללים לעניין משלוח הודעות פרסומיות דרך המייל, הפקס והטלפון. אם קיבלתם דואר פירסומי מסחרי במייל בניגוד לחוק, חשוב שתתעדו אותו למקרה שתחליטו להגיש תביעה.

 

טיפים בתחום הטלוויזיה

כזכור, הקליטו את השיחה ושימרו את הקובץ אצלכם. קיראו את עמוד עיקרי החוזה.

 

מה מחיר ההתקנה? אל תשכחו לשאול את הנציג לגבי מחיר זה ולכלול אותו בחישוב.

 

הטכנאי איחר להגיע ביותר משעתיים מטווח השעות שנקבע? אתם זכאים לפיצוי על פי חוק. 300 שקל על איחור של שעתיים מהטווח שנקבע (נניח שנקבע שהטכנאי יגיע בין 16:00 ל-18:00. אם הגיע אחרי 20:00 מגיע לכם פיצוי) ו-600 שקל על איחור של 3 שעות ומעלה מהטווח שנקבע. הקליטו את הנציג שהבטיח לכם שהטכנאי יגיע בטווח שסוכם ודירשו את הפיצוי אם הטכנאי לא הגיע בזמן, בהסתמך על ההקלטה.

 

עיקבו אחר החיובים שלכם. ניתן לצפות בחשבוניות גם באתרי החברות באינטרנט, וגם על מסך הטלוויזיה. אם יש לכם סימני שאלה, התקשרו לחברה.

 

הורים לילדים? במועצה מציעים: אם אתם רוצים להגביל את הצפייה של ילדכם בתכנים מסוימים, עומדות בפניכם כמה אפשרות לבצע חסימה/הגבלת צפייה באמצעות השלט ע"י הקלדת קוד. כמו כן, ניתן להגביל את סכום ההזמנות שניתן לבצע דרך שירותי ה- VOD, ו/או לחסום לגמרי ערוצים שלמים ואף את הגישה לשירותי ה-VOD.

 

התנתקתם? אל תשתלמו יותר על מוצר שקיבלתם: הודות למשרד התקשורת, צרכנים שמבקשים להפסיק התקשרותם עם החברה וקיבלו הטבה מותנית כמתנה או סבסוד של מכשיר (למשל טלויזיה/טאבלט וכד') זכאים להמשיך לקבל את ההטבה באותו האופן בו ניתנה טרם הפסקת ההתקשרות.

 

לא צופים הרבה בטלוויזיה: במועצה לצרכנות ממליצים לצרכנים שצופים בערוצים בסיסיים בלבד לרכוש ממיר DTT (עידן+) בעלות חד פעמית בלבד, במקום מינוי לחברות הכבלים והלוויין. עוד אפשרות: חבילות ערוצים צרות. והכי טוב: אפשר גם לצפות בתכני טלוויזיה באינטרנט (באופן חוקי).

 

טיפים לרכישת קו טלפון

כמובן: הקליטו שיחות, קיראו את החוזה והשוו מחירים.

 

יתכן שאתם לא צריכים את זה בכלל, כי רוב השיחות שלכם הן דרך הסלולרי וכי יש אפשרות לדבר בטלפון גם על גבי האינטרנט.

 

אל תשכחו לברר מחיר התקנה.

 

טיפים להתנהלות מול ספקיות מים מינרליים/מסננים

הקליטו את השיחה עם הנציג ושימרו את הקובץ, קיראו היטב את החוזה, השוו מחירים.

 

העדיפו חברות שעונות במוקד המכירות ולא מפנות למוקד חיצוני שמבקש מכם להשאיר פרטים – שם ומספר טלפון, אחרת יתכן שתותקפו בשיחות מכירה במשך חודשים רבים.

 

מענה מהיר: העדיפו חברות שמואילות בטובן לענות מהר בשירות הלקוחות.

 

בידקו שמחלק הכדים גם אוסף את הכדים. אחרת יצטבר לכם חוב אמיתי או מומצא בתואנה שאתם מתחזקים בית מלא בכדים.

 

מסננים: בידקו כמה יעלה לכם בחודש כל העסק הזה, כולל נורות, מסננים ושאר תוספות.

 

קחו בחשבון שלעיתים, תיקנים ונמלים עשויים להסתתר במנועים של המכשירים לסינון מים.

 

טיפים לפני רכישת מכשיר סלולרי

ניתן לייבא עד 3 מכשירים ללא תשלום מס, מסבירים במועצה לצרכנות. יש לעיתים פערים גבוהים בין חנויות ובין חברות הסלולר לכן מומלץ להשוות מחירים. כדאי לדעת כי ציוד קצה סלולרי אינו טעון קבלת אישור סוג, ובלבד שמתקיימים לגביו תנאים מסוימים המפורסמים באתר משרד התקשורת.

 

מוכר אמין: אם החלטתם לקנות מכשיר סלולר ממשווק פרטי/חנות, טרם קנייתכם חפשו באתרי האינטרנט מידע גולשים על המשווק/חנות ובדקו את האחריות על המוצר ובאם ניתן שירות לאחר מכירה. קונים מאדם פרטי? קנו בזהירות.

 

בדקו אם המכשיר שברשותכם מתאים לרשת אליה אתם רוצים לעבור. אם המכשיר חסום ניתן ע"פ חוק לדרוש את הסרת החסימה ללא תשלום מהחברה ממנה נרכש המכשיר.

 

אם רכשתם מחו"ל, היזהרו מהמכס: אם עליכם לשלם מס קניה ומע"מ - דאגו שהמוכר בחו"ל ירשום על גבי האריזה את העלות האמיתית של המוצר, אחרת הוא ייתקע במכס ואף תתבקשו לשלם קנס.

 

קניית בגדים בחו"ל דרך האינטרנט

קנו באתר מאובטח.

 

תעדו את ההזמנה (צילומי מסך).

 

מתחת ל-75 דולר - לא תשלמו מס.

 

בידקו אם המשלוח לישראל ישיר, אחרת תצטרכו להוסיף עלויות של חברות שמשלחות לכתובת בארה"ב וממנה לישראל. יתכן שזה ישתלם לכם ויתכן שלא.

 

שירות הלקוחות של האתר: כנראה באנגלית בלבד. קחו את זה בחשבון.

 

משלוח מסין עלול לקחת יותר זמן ממשלוח מאירופה.

 

קניתם ומיד התחרטתם? בדרך כלל אי אפשר לעצור את המשלוח. תתבקשו לשלוח אותו בחזרה בעצמכם, לרוב תתבקשו לשלם את עלות המשלוח חזרה, אך את הכסף תקבלו בחזרה.

 

טיפים להתמודדות עם חברות הסלולר

הקליטו שיחות, קיראו את החוזה.

 

השוואת מחירים: נכון שהמחירים נמוכים היום (בעיקר אצל החברות החדשות) ובכל זאת: השוו בין החבילות באופן חכם: האם המחיר הנמוך הוא לשנה או לחצי שנה? כמה נפח בחבילת הגלישה? (3 או 5 ג'יגה יותר שווה מ-1 ג'יגה), האם החבילה כוללת שיחות לחו"ל בחינם? לאלו מדינות? לסלולרי או רק לנייח?

 

אם אתם נרשמים לחבילות למדברים מעט, בידקו בחשבוניות שלכם כמה אתם מדברים, גולשים ומסמסים בחודש. לפי זה עירכו חישוב לאיזה מסלול כדאי לכם להצטרף באיזו חברה.

 

שיחות וגלישה בחו"ל: אם החברה שלכם מציעה לכם חבילה במאות שקלים, ותרו וקנו סים בחו"ל.

 

בדיקת חשבוניות מדי חודש בלי להתעצל: במועצה לצרכנות מציינים שמאז שבוטלה התחייבות הצרכנים לחברות הסלולר, החברות רשאיות להעלות מחירים. לכן, בדקו בחשבוניות באם קיימת התראה על עליה מתוכננת.

 

בדקו עד מתי תקף מחיר מבצע אותו קיבלתם. חצי שנה? שנה? לכמה יעלה המחיר בתום תקופת המבצע?

 

תעדו את בקשת הניתוק: מומלץ לתעד בקשת ניתוק במייל, בדואר רשום או בפקס ולשמור את התיעוד.

 

האם נשאר לכם חוב? במועצה לצרכנות מוסרים כי על פי הרישיון, החברה ה"ננטשת" חייבת לשלוח, תוך חודשיים, חשבון סופי שיפרט את החוב הנותר לאחר הניתוק, בגין השירות ובגין המכשיר (אם קניתם אותו בחברת הסלולר). בדקו את החשבון הסופי מייד עם קבלתו.

 

אם חייבו אתכם ביתר, מומלץ לפנות לשירות הלקוחות ולדרוש החזר כספי. אפשר לפנות בטלפון (הקליטו את השיחה), או בכתב (שימרו העתק והוכחת משלוח). במקרה של סירוב להשבת כספים, הרישיון של חברות הסלולר מחייב אותן למתן תשובה בכתב ומנומקת, תוך 21 יום.

 

טיפים לתחום מכשירי חשמל ומחשבים

הקליט שיחות, קיראו את החוזה.

 

השוואה, השוואה, השוואה: מחקר מראש יחסוך לכם כאב ראש וכסף כמובן. טרם הרכישה בידקו את אפיון המוצר ותכונותיו והשוו למוצרים דומים מבחינת המפרט הטכני וכמובן: השוו מחירים בארץ ובחו"ל. יתכן שווה לכם להזמין את המוצר מחו"ל.

 

בידקו מראש: כמה עולה התקנה? (במקרה של מזגן, מכשירים לרכב ושאר מכשירים שדורגים התקנה)

 

עמידה בהבטחות: במועצה לצרכנות מדגישים: וודאו כי להזמנה הוכנסו כל ההבטחות של המוכר בעניין התקנה/הספקה תוך מס' ימים, שנות אחריות ותכולת אחריות.

 

אמינות בהזמנה: וודאו תמיד את פרטי המוצר בהזמנה - צבע, מספר הדגם, תוספות. בדקו גם את הגודל והתאמתו למקום אליו הוא מיועד (כגון נישה או חלל ייעודי בשיש וכו').

 

אחריות זה חשוב: במועצה לצרכנות מזכירים כי יש לכם זכות לעיין בתעודת אחריות לפני ביצוע העסקה. עמדו על זכותכם לקבל תעודת אחריות (פרט למכשירי חשמל קטנים שעלותם מתחת 150 שקל). אל תסתמכו על הבטחה של המוכר כי חשבונית מהווה תעודת אחריות!

 

אל תחתמו מייד על תעודת משלוח: בידקו חיצונית שמוצר לא נפגם בהובלה. אם במוצר התגלה פגם יש לדווח מיידית למוכר ו/או יצרן המוצר.

 

טכנאים כסוכני מכירות: אל תקנו מטכנאים ומתקינים אביזרים נלווים - חומרי ניקוי מיוחדים, שקע נגד נחשולי מתח, עגלה למכונת כביסה, עד שתבדקו חלופות והשוו מחירים. פעמים רבות הם מוכרים לכם את המוצריםה אלה ביוקר.

 

אל תחברו מכשיר חדש לחשמל אם אתם מתלבטים לגביו. דעו שלא ניתן להתחרט בעסקה אם המוצר הופעל, כאשר על פי החוק חיבור מכשיר לחשמל, גז או מים ייחשב כשימוש במוצר.

 

במקרה של מכר מרחוק יש לכם זכות לבטל עסקה תוך 14 יום.

 

קונים לפטופ או טבלט: שימו לב טוב, טוב מהי תקופת האחריות, אם ליצרן יש נציגות בארץ ואם החנות היא זו שמממשת את האחריות או שעליכם לפנות ליבואן.

 

טיפים בתחום לבית

מקדמה מינימלית: בעקבות סגירת רשתות בתחום הרהיטים העצה הכי חשובה פה היא לא לשלם מראש סכום העולה על 20% מהעסקה ומומלץ לשלם אפילו פחות מכך. כשהמוצר יגיע לחזקתכם ונראה שזה אכן המוצר שהזמנתם- שלמו את יתרת הסכום. וגם אז יש לכם זכות להתחרט.

 

עדיף לא לקבל הנחת מזומן, אלא לשלם באשראי כי אחרת יתכן שלא תוכלו להשיב לעצמכם את הכסף, במקרה שהחברה לא תספק את הסחורה. רצוי לשלם בכרטיס אשראי, מפני שבמידה וקיימת בעיה של אי אספקה או כשלון תמורה אפשר לפנות לחברת האשראי ולהקפיא את התשלומים.

 

הקפידו לבדוק כי על ההזמנה צוינו כל הפרטים הרלוונטיים: סוג הבד, צבעו (רצוי לצרף דוגמה), סוג העץ או המתכת ומידות מדויקות.

 

רכשתם מספר פריטים בהזמנה? דירשו לרשום את מחירו של כל פריט בנפרד.

 

על הזמנה מיוחדת אין החזר כספי, לכן אם רכשת פריט מהקטלוג או מהתצוגה בחנות, בידקו שהוא לא נרשם כהזמנה מיוחדת.

 

וודאו שהפרטים הרשומים בהזמנה תואמים את המוזמן, גם בהזמנה של מוצר סטנדרטי.

 

דירשו לציין על ההזמנה מועד אספקה מדויק ולא משוער.

 

אם המשלוח מתעכב מאוד: בטלו את העסקה בחברת האשראי. אל תחכו חודשים ארוכים למשלוח שהובטח שיגיע תוך חודש!

 

כשהמוצר מגיע: בידקו שעל המוצר סומן שם הפריט וכינויו המסחרי, ארץ היצור, שם היצרן או שם היבואן, מספר היבואן, זהותו, כתובתו והחומר ממנו עשוי הפריט.

 

ביטול עסקה: במועצה לצרכנות מדגישים: תקנות ביטול עסקה, מאפשרות לבטל עיסקת ריהוט בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר, למעט ריהוט שהורכב בבית הצרכן, או יוצר במיוחד עבורו על פי דרישות או מידות מיוחדות.

 

אם סופק מוצר פגום או מוצר שאינו תואם את ההזמנה, במועצה ממליצים שתדאגו ליידע את המוכר בכתב. מחובתו של המוכר לתקן או להחליף את המוצר לזהה או תקין. במידה והמוצר אינו ניתן לתיקון, לבטל את העסקה ולהשיב את כספכם.

 

למוכר מותר להוריד מההחזר כספי 5% מערך העסקה או 100 שקלים.

 

טיפים בתחום הביגוד וההנעלה

החזר כספי: תקנות ביטול עיסקה מאפשרות לבטל רכישת פרטי לבוש והנעלה ולקבל אתה כסף בחזרה מיום הרכישה ועד תום שני ימים שלאחריו שאינם ימי מנוחה.

 

העדיפו רשתות וחנויות שמאפשרות לקבל החזר כספי לתקופה ארוכה מזו שהחוק מציין. זה עניין של שירות.

 

העדיפו רשתות וחנויות שמאפשרות להחליף פריט גם אחרי שבועיים. עניין של שירות.

 

העדיפו רשתות וחנויות שהמוכרים בהן לא מעקמים את הפרצוף כשאתם מתלוננים שהבגד נקרע/הנעל נשחקה אחרי שימוש קצר מדי. קנו רק בחנויות או רשתות שמסכימות להחליף את הפריט במקום או לקחת אותו לתיקון מהיר.

 

רִכשו בגדים עליהם קיימת תווית יצרן, סימון הרכב הבד והוראות כביסה, כך ממליצים במועצה לצרכנות.

 

כבסו רק לפי הוראות יצרן, אחרת לא יהיה אחראי על המוצר.

 

ארץ הייצור: על נעליים מתוצרת הארץ חייב להופיע שם היצרן. על נעלים מיובאות צריכה להופיע שם המדינה בה יוצרו, ושם היבואן.

 

מומלץ לבדוק אם קיים סימון החומר ממנו עשויים החלק העליון של הנעל, הסוליה והחומר ממנו יוצרה הבטנה.

 

זו לא אשמת החברה: סוליות נעליים שלא נעשה בהם שימוש נוטות להתייבש ולהתפרק.

 

בידקו אם יש כפל מבצעים בחנות. למשל: הנחת מועדון + הנחת סוף עונה.

 

העדיפו כרטיס מועדון שצריך לשלם עליו פעם בשנה, במקום מדי שנה.

 

טיפים לקראת נסיעה: המועצה לצרכנות

יש לתעד בכתב או להקליט כל שינוי, בקשות מיוחדות והבטחות של סוכן הנסיעות.

 

יש לשמור קבלות, חשבוניות ואישורים על הוצאות מיוחדות במהלך החופשה.

 

גם בצ'רטר יש זכויות: לא לקבל טיעון כי בגלל שמדובר בטיסת צ'רטר מותר לדחות את הטיסה.

 

במקרים בהם יש איחור בטיסה, יש לפנות לנציגי חברת התעופה בשדה ולדרוש מהם מענה מיידי באשר לסיבת העיכוב ומתי צפויה הטיסה לצאת. מצד שני, אל תתרתחו בצורה קיצונית על הדיילות. הן לא אשמות.

 

במקרה של איחור בהגעת מזוודות או נזקים בהגעת המזוודות, יש לפנות לנציגי חברת התעופה בדלפק האבידות ומציאות, עם הקבלות על מסירת המזוודות, ולמלא טופס מיוחד בו תידרשו למסור את כל הפרטים הרלבנטיים. יש לשמור קבלות במידה ונאלצתם לרכוש פריטים חלופיים.

 

אם נאלצתם לבטל את חופשתכם בשל כוח עליון (מחלה, מוות וכו'), אל תשלמו באופן אוטומטי את דמי הביטול הנדרשים מכם. דרשו מסוכן הנסיעות שייפנה לספקים וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו בכדי להפחית את הנזק הכספי שייגרם לכם.

 

מוצע לוודא טרם ההזמנה מהו המחיר הכולל של העסקה, בפרט כאשר מדובר במחיר שפורסם באמצעי התקשורת לרבות באתר אינטרנט.

 

מומלץ לרכוש ביטוח נסיעות שכולל גם ביטוח ביטול כרטיס.

 

מלון: אם יש פגמים בחדר תעדו אותם בצילום. אל תנשנשו מהמיני בר ואל תקנו שתייה קלה. יקר

 

טיפים בתחום לימודים וקורסים

אל תיכנעו ללחץ נציגי המכירות להירשם מיידית לקורס. בידקו היטב את החוזה ואת תנאי הביטול, גם אם נאמר לכם בע"פ כי לא תהיה בעיה לבטל.

 

בידקו שהקורס מתאים לכם וכן ערכו בדיקה מקיפה על מוסד הלימודים טרם הירשמותכם. בקשו המלצות, קיראו מידע באינטרנט.

 

וודאו כי הפרטים המהותיים לעסקה כמו תוכן הלימודים, המסלול, משך הלימודים ותאריך פתיחת הקורס וכל פרט חשוב אחר מופיעים בחוזה באופן ברור. כמו-כן, שימו לב כי הרשמה למספר קורסים עוקבים נחשבת על-ידי המכללה כמסלול אחד, בלתי נפרד.

 

וודאו כי כל מה שהובטח לכם בע"פ (הקליטו) לגבי הקורס מופיע בחוזה. לעתים ניתן לערוך מו"מ מראש על המחיר והתנאים.

 

במקרה של ביטול עסקה - שלחו את הבקשה בכתב, עם רישום התאריך, ושמרו תיעוד על שליחתה וכל תכתובת נוספת עם בית העסק. כמו-כן שימו לב כי לא יגבה מכם סכום נוסף, כגון דמי הרשמה, מעבר לדמי הביטול האמורים בחוק (5% או 100 שקל - הנמוך מביניהם).

 

טיפים לקנייה בסופר

לפני שאתם יוצאים לסופר: בידקו היכן יש מבצעים טובים על המוצרים שאתם נוהגים לרכוש בדרך כלל ומהווים את עיקר סל הקנייה שלכם.

 

חישבו על מחיר המקסימום מבחינתכם על המצרכים שאתם נוהגים לקנות: למשל, לא קונים חיתולים ביותר מ-45 שקלים.

 

הצטיידו ברשימת קניות מבעוד מועד ואל תתפתו למבצעי כמות אלא אם כן זה מוצר או מצרך שאתם משתמשים בו/ צורכים אותו הרבה ועל בסיס קבוע.

 

המחיר המופיע על גבי המוצר הינו המחיר המחייב, אפילו אם מחירו בקופה גבוה מהמחיר המצוין.

 

מותר ואפילו מומלץ לצלם מחירים בסופר.

 

חובה לציין על גבי האריזות (כולל של ירקות ופירות) את משקל המוצר באריזה, מחירו הכולל ואת המחיר ליחידת מידה (100 גרם, 100 מ"ל, ליטר, ק"ג, מטר).

 

המחיר ממש ממש טוב? שימו לב לתאריך התפוגה.

 

לפני היציאה מהסופר: עוברים על החשבונית.

 

כושר

הקליטו את השיחה, קיראו את החוזה, השוו מחירים.

 

בידקו: מה כוללת העסקה? מכשירים + חוגים? האם יש גם בריכה? מהן שעות הפתיחה? האם יש תשלום על חניה?

 

דמי ביטול: הסיוט של צרכני הענף עדיין לא תוקן על-ידי חוק מסודר, אבל הכנסת כבר אישרה בקריאה שנייה ושלישית שבקרוב, דמי הביטול בחדרי הכושר והאחרים לא יעלו על 25% משווי העסקה.

 

השכרת מכשירי כושר: הדגישו מול המשכירים שאם המכשיר לא ימצא חן בעיניכם, יש לכם זכות להחזירו ולבטל עסקה. אם זו לא אופציה: אל תשכירו מכשירים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים