שתף קטע נבחר
צילום: רויטרס, מיכל חורשי

ירידה בפדיונות הקניונים, בעיקר בב"ש ות"א

לפי נתוני ריס יש ירידה של 7% בפידיון בקניונים בשבוע מבצע "צוק איתן". עיקר הירידה כצפוי בדרום: 14.14%. אחריה: מחוזות ת"א וי-ם. מבין הערים ב"ש נפגעה הכי קשה. רשתות האופנה: "אנחנו ב-70% הנחה, אי אפשר לרדת יותר מזה"

עכשיו זה רשמי: הישראלים קנו הרבה פחות בקניונים ובמתחמי קניות בעת מבצע צוק איתן והתמקדו בקניית מוצרים הכרחיים: מוצרי מזון ופארם ואפילו טרנזיסטורים ופנסים. הם הפחיתו את השיטוט בקניון ואת צריכת האופנה. 

 

 

לפי נתוני חברת ריס, שבודקת את פידיונות רשתות האופנה בקניונים (לא כולל רשתות בינלאומיות) בתקופה שבין 1 ל-14 ביולי חלה ירידה של 7% בכלל השוק לעומת התקופה המקבילה אשתקד (המחצית הראשונה של יולי).  

 

מחלוקה לפי מחוזות עולה כי עיקר הירידה, כצפוי, בדרום הארץ: 14.14%. במקום השני בירידה בפידיונות: תל-אביב - 8.91%. בירושלים חלה ירידה של 7.25%, בחיפה חלה ירידה של 5.12% במרכז ירידה של 5.11% ובצפון של 1.31%. 

אזעקה בקניון עזריאלי בת"א (צילום: תומר כהן) (צילום: תומר כהן)
אזעקה בקניון עזריאלי בת"א(צילום: תומר כהן)

 

בעמוד ענן הירידה היתה גדולה יותר

בחלוקה לפי ערים, הירידה הגדולה ביותר היתה בב"ש: 26.36%. אחריה: נתיבות וקריית מלאכי: 25.92% ו-24.82%. ירידות גדולות גם באשדוד (18.5%) ברחובות (15.45%) ובאשקלון (14.82%). בתל אביב ירידה של 10.59% ובחולון: 7.93%.

 

אמנם ירידה של 7% בממוצע הארצי זה לא הרבה (בהשוואה חודשית, בעמוד ענן הממוצע הארצי של הפידיונות ירד ב-12%), אבל אם מסתכלים על קניונים באופן פרטני, בעיקר בב"ש, אשדוד ואשקלון יש ירידות בפידיונות גם של 35% ומעלה. מחוז צפון לא נפגע כמעט וכך גם אילת (אם כי נכון להיות יתכן שגם אילת תיכנס למעגל הירידה בפידיונות).

 

"יתכן שלא היתה אווירת קניות וכרגע מבחינתנו המצב לא השתנה"

מנכ"ל קבוצת מליסרון משה רוזנבלום, שסייר הבוקר בקניון רחובות אמר ל-ynet ש"מספר המבקרים די זהה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. יכול להיות שלא היתה אווירת קניות בזמן המבצע, אבל על האווירה אני לא יכול לשלוט".

 

אתם מתכנננים אירועים ומבצעים נוספים על אלו שקיימים בקניונים כדי לפצות על הירידה במכירות?

 

"אני בקניון רחובות והיו פה פעמיים אזעקות בשעה האחרונה. לכן מבחינתנו, כרגע אין שינוי מאתמול לנושא הפסקת האש. אנחנו ממשיכים בפעילות הרגילה בתיאום עם פיקוד העורף. כרגע לא אוכל לעשות פעילות מיוחדת, כי עדיין אין רגיעה ואני לא רוצה ליצור פעילות שתביא מאסה של אנשים בניגוד להנחיות פיקוד העורף.

 

"למרות זאת, אנחנו ממשיכים בפעילות המתוכננת. לדוגמא, התחלנו ירידי חזרה לביה"ס ואנחנו ממשיכים בזה. לא עצרנו דבר בפעילות הרגילה הקיץ וגם לא נעצור".

 

תסייעו לרשתות להעמיק מבצעים כדי למשוך קונים?

 

"אם הרשתות ירצו, נעזור להן לעשות מבצעים, אבל כרגע אי אפשר לדעת, הימים פה מאוד שבריריים. חשבנו שהיום הכל ישתנה אבל כרגע נראה שזה לא ישתנה. ובכל זאת, גם היום הקניון פה היה מלא וגדוש אף אחד לא הלך הביתה, כולם נכנסו לממ"ד בצורה מדהימה וטובה ומעוררת קנאה".

 

המכירות בדרך כלל עולות יותר מהרגיל אחרי תקופות של מתח ביטחוני?

 

"אני שנים רבות בתחום ומניסיון מהשנים האחרונות אני יודע שאנשים יודעים לפנק עצמם ביום שאחרי. מיד אחרי זה יש פיצוי בקניות מוגדלות".

 

ברשתות האופנה אמרו ל-ynet שכרגע לא צפויים מבצעים מיוחדים. "אנחנו במילא בסוף ונה ותיכף ניכנס לסוף סוף עונה". ברשת אחרת אמרו לנו: "אנחנו ב-70% הנחה, אי אפשר לרדת יותר מזה".

 

"ברגע שנגמרת המלחמה יש עלייה במכירותכ פיצוי על המתח"

חי גאליס סמנכ"ל מרכזי ביג אמר ל-ynet: " הירידות בממוצע המכירות של המרכזים שלנו משתנות בין קטגוריה לקטגוריה בין תחום לתחום. האופנה חטף 50% ירידה ומעלה. לעומת זאת, במכירות של רשתות הסופרמרקטים והפארם הייתה ירידה של אחוזים בודדים. הצרכנים שינו את אופן הקנייה שלהם לפריטים הכרחיים בלבד. אופן הקנייה היה יותר יעיל יותר מדויק, היו ירידות גם במזון אבל הסופרים לא נפגעו ברמות של עשרות אחוזים.

 

רשתות האופנה במילא במבצעי סוף עונה עכשיו. תערכו מבצעים נוספים כדי לפצות על הירידה במכירות?

 

"בתחום האופנה אין מה לעשות כרגע, הרשתות בסוף עונה גם ככה. מלקחי עבר אנחנו יודעים שברגע שנגמרת המלחמה והלקוחות מרגישים את הרגיעה, יש עלייה גדולה במכירות. הימים שאחרי הם מאוד מאוד חזקים במכירות - גם בלי שנעשה כלום. אנשים מבלים וקונים ומפצים עצמם על הסבל והמתח שחוו בימים האלה. אז זה מתקן, אם כי לא לגמרי את המחסור בפידיון בתקופת המבצע.

 

"יחד עם זאת יש עסקים שעבורם פרק הזמן הזה הופך לגיבנת שמאוד קשה להיפטר ממנה. אצלנו יותר קל להם כי רמות השכירות ודמי הניהול יותר נמוכות.הירידה בפידיונות אצלנו פחות דרמטית עקב כך. בנוסף, היו מקרים בעבר שהמדינה פיצתה בתי עסק. נראה מה יהיה הפעם. בכל מקרה יש שפע פעילויות קיץ במרכזים ורק בדרום עצרנו את הפעילויות. נחזור הציע הופעות ילדים והצגות גם שם ברגע שזה יהיה אפשרי".

 

אתה רואה שוני לעומת התנהגות הצרכנים במבצע עמוד ענן?

 

"אני חושב שהפעם, כיפת ברזל נתנה אפשרות לאנשים לעבוד קצת יותר, נתנה להם ביטחון לצאת החוצה למרות האזעקות. זה עזר מאוד".

 

"אחרי הפסקת האש אנשים ירוצו אחרי המבצעים"

מנכ"ל פרומול עופר שחטר טוען שהירידה במכירות היא זניחה לעומת המחזור השנתי. " זה שבמשך שבוע או 10 ימים היתה ירידה במכירות כתוצאה מהמצב, היא משפיעה במונחים שנתיים באחוזים בודדים. אם מסתכלים שנה אחורה, השוק הוא שוק יציב, עם ירידות בכל המתחמים וברוב המתחמים ובעיקר ירידה ברווחיות שנובעת מהעובדה שרוב התשומות צמודות למדד. יש עלייה בשכר המינימום, עלייה משמעותית בארנונה וחשמל לכן להשוכרים לא מסויף להם נחת העובדה שבשבועיים האחרונים גם היתה מלחמה. הקניות הצטמצמו בעיקר לקיות של צורך, אף אחד לא רצה להסתובב בקניון. אני יודע מהסוחרים ויש לנו 1,500 חנויות, שהירידה היתה בכל הארץ".

 

תהיה פעילות מיוחדת אחרי שהמצב יירגע?

 

"אנחנו במילא בסוף עונה, אז אחרי שהפסקת האש תיכנס לתוקף, אנשים יבואו כי הם ירוצו אחרי המבצעים ויותר אנשים גם יגיעו לפעילויות הקיץ. כרגע מבחינתנו היום זה יום רגיל".

 

יום רגיל של מלחמה?

 

"כן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים