שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לא מזיק לדיאטה ומסייע בפוריות. הכל על שומן

    שומן חשוב לפוריות של נשים ולספיגה של ויטמינים בגופנו, וחיוני גם לתפקודי המוח ומערכת הראייה וגם - לא תמיד מזיק לדיאטה. מתי צריך להפחית בצריכתו כדי לשמור על רמות כולסטרול תקינות - וגם על היקף המותניים? הנתונים שחשוב להכיר

    ההבנה שלנו לגבי שומנים, כולל אלה שטובים לגופנו, מתפתחת כל העת. אנו יודעים, לדוגמה, שבשר אדום ומוצריו, עוגות וממתקים הם מקור עיקרי לחומצות שומן רווי הקשורות בסיכון מוגבר למוות ממחלות לב וכלי דם. מנגד, אגוזים, דגים שמנים ומוצרי חלב - אשר עשירים גם הם בשומן רווי - קשורים בהפחתת הסיכון.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    לאכול נכון - ובריא:

    בניית שריר: מה השעה הנכונה לאכילת חלבון?

    נשק אדום נגד סרטן: כל הסיבות לאכול אבטיח

    בקרוב: מיקרוגל שיחשב קלוריות בארוחה

     

    בכל הנוגע לדיאטה, המומחים ויתרו כבר על ההמלצה הפשטנית שלפיה יש לאכול פחות שומן רווי, מלח וסוכר, וכעת הם מדגישים יותר אכילת פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, דגנים מלאים, עוף, דגים ואגוזים - ופחות בשר אדום, ממתקים ומשקאות ממותקים. היכן בדיוק משתלב השומן בכל זה? הנה עשרה דברים שאולי לא ידעתם עליו:

     

    1. השומן מספק לנו אנרגיה

    אנו מקבלים את רוב האנרגיה בתזונה באמצעות אכילת פחמימות, אך גם השומנים מספקים 25%-20% מצריכת האנרגיה היומית של מבוגר וכ-50% אצל תינוקות. צריכת שומן רבה אצל תינוקות מגינה עליהם מפני אובדן חום.

     

    2. הגוף משתמש בפחמימות כדלק ולא בשומן

    בפשטות, השמנה נובעת מהצטברות של שומן בגופנו, אך רק חלק מהשומן הזה נוצר כתוצאה מצריכת פחמימות (כולל סוכר) או אלכוהול, משום שאלה מנוצלים בעדיפות ראשונה כ"דלק" לפעולת הגוף.

    עם זאת, מצבורי דלק מיותרים יהפכו לשומן, משום שמקום האחסון בגופנו מוגבל.

    3. אנו זקוקים לשומן כדי לספוג חלק מהוויטמינים

    אנו זקוקים לכ-30 גרם שומן מדי יום כדי לסייע בספיגת ויטמינים מסיסי-שומן כמו ויטמין A, D, E ו-K - אשר גם מקורם במזון שומני.

    שמני ירקות הם מקור חשוב לוויטמין E, ודגים שמנים הם המקור הטוב ביותר להשיג וויטמין D. הוספה של מעט שמן לירקות ירוקים ולגזר משפרת את ספיגת הקרוטן (פרו-ויטמין A) בגוף.

    4. מיקום השומן בגוף חשוב

    הצטברות של שומן מיותר בגוף עלולה להזיק לנו והיא קשורה בהתפתחות של סוכרת מסוג 2. אם היקף המותניים הוא יותר מ-80 ס"מ לנשים ויותר מ-94 ס"מ לגברים הדבר מצביע על השמנה בטנית, אשר עשויה להעיד על תחילתה של סוכרת.

    5. שומן מועיל לפוריות אצל נשים

    השומן משחק תפקיד חשוב בפוריותן של נשים. 20%-30% ממשקל הגוף של אישה בוגרת הוא שומן - כפול מאצל גברים.

    רקמות השומן מפרישות את ההורמון לפטין למחזור הדם, המוח מזהה את הסיגנלים הללו וכאשר רמת ההורמון גבוהה דיה הוא מקדם ביוץ. אם שיעור השומן יורד לפחות מ-18% הביוץ פוסק, ואם הוא עולה מעל 50% גם אז נגרמת פגיעה בפוריות.

    חומצות שומן רווי קשורות בסיכון מוגבר למוות ממחלות לב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חומצות שומן רווי קשורות בסיכון מוגבר למוות ממחלות לב(צילום: shutterstock)

    6. הקשר בין שומן וכולסטרול

    רמת הכולסטרול בדמנו קשורה לסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, וניסויים הראו כי החלפה של חומצות שומן רווי בחומצות שומן רב בלתי רוויות מפחיתה את רמת הכולסטרול - ובכך גם את הסיכון ללקות במחלות (אם כי לא את הסיכון לתמותה). כיום מטפלים בכולסטרול גבוה בעיקר בעזרת סטטינים.

    7. חלק מחומצות השומן חיוניות

    גופנו זקוק לחומצות שומן רב בלתי רוויות כדי לשמור על בריאות העור. חומצות אלה תורמות כאמור גם להפחתת הסיכון ללקות במחלות לב וכלי הדם, והן מסייעות לתפקוד המוח ומערכת הראייה. את החומצות הללו משיגים בעיקר באמצעות שמני ירקות, אגוזים ודגים שמנים.

    8. צריכת אנרגיה פחותה = הרזיה

    הפחתה בצריכה הקלורית היומית - יותר מאשר הגברת הפעילות הגופנית - היא הדרך היעילה להפחית את השומן בגוף. ניתן לעשות זאת באמצעות בחירה בגרסאות דלות-שומן של מוצרים קיימים, הסרת השומן מהבשר ושימוש מצומצם בשמנים. הפחתה בצריכת האנרגיה עשויה להשליך גם על צריכת הפחמימות והאלכוהול שלכם.

    9. לא כל השומן הרווי מזיק

    לא כל סוגי השומן הרווי גורמים לעלייה ברמות הכולסטרול, אך ברוב המקרים הדרך היעילה להפחתת הכולסטרול היא להחליף את חומצות השומן הרווי בשמנים עשירים בחומצות שומן חד בלתי רוויות (כמו שמן זית או לפתית) או בחומצות שומן רב בלתי רוויות (כמו שמן סויה או חמניות). החליפו, למשל, את החמאה במנה בשמן זית.



    10. כמה שומן רווי כולנו צורכים?

    המלצות התזונה של ארגוני הבריאות העולמיים משפיעות על יצרניות המזון וגם עלינו כצרכנים. בבריטניה, למשל, הצריכה של שומן ושל חומצות שומן רוויות ירדה מ-42% ו-20% בהתאמה בתחילת שנות ה-70 ל-35% ו-12% בשנת 2000, ומאז נותר שיעור זה יציב. הפחתה זו ניכרת בשיעורי הכולסטרול בקרב האוכלוסייה הכללית.

    למרות העלייה בשיעור ההשמנה והתחלואה בסוכרת, שיעור מקרי התמותה בשל מחלות לב וכלי דם דווקא ירד - בעיקר הודות לשליטה בגורמים כמו יתר לחץ דם, עישון וכולסטרול גבוה.



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הצטברות של שומן מיותר בגוף עלולה להזיק לנו
    צילום: shutterstock
    מומלצים