שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רכבת הרים: הטיול הכי מיוחד שתעשו בשוויץ

    רשת הרכבות המופתית של שוויץ מאפשרת לטייל במדינה בעלת הנופים עוצרי הנשימה, מבלי צורך ברכב. לרגל יום עצמאות של שוויץ, מדריך על הפסים

    שוויץ, הארץ האלפינית שבלב אירופה, כולה יופי. פסגות האלפים המשוננות, האגמים שלמרגלותיהם, המפלים, האגמים בשלל גווני הכחול, היערות העבותים, כרי הדשא וכמובן גם מעשי ידי האדם: העיירות העתיקות, הטירות, החנויות המעוצבות והבקתות הקלאסיות.

     (Shutterstock)

    מערכת מסילות הברזל המרשתת את המדינה, מאפשרת טיול יסודי מצד אחד ונוח מאידך, מבלי להזדקק למכונית. לרגל יום העצמאות של שוויץ (1 באוגוסט), בואו איתנו למסע על הפסים השוויצרים.

    על ההרים (צילומים: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)
    על ההרים (צילומים: גילי חסקין)

    הנסיעה ברכבת מאפשרת למטייל מבט קרוב, אינטימי כמעט, אל נופים הרריים עוצמתיים. אפשר גם להתפעל מפרויקטים הנדסיים כמו מנהרות שנחצבו בהרים ובגשרים, שנמתחו על גבי ערוצים וקניונים, לעתים בגובה רב.

     (צילום: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)

    בקרונות הרכבת חלונות פנורמיים ענקיים, חלקם מתוחים עד לתקרה ומאפשרים למטייל לחוש כאילו הוא נוסע בתוך הנוף ממש. מרבית נתיבי הרכבות עוברים בין כרי מרעה, כרמים המטפסים על המדרונות, כפרים עתיקים ומצודות מימי הביניים.

     

    Jungfrau Railway

    אחת הנסיעות המרשימות בשוויץ ולטעמי בעולם כולו, היא ה-Jungfrau Railway. היונגפראו הינו הר רב עצמה, המזדקר לגובה 4158 מ' מעל פני הים ולצדו שני "אחיו" הקטנים יחסית, אייגר (Eiger) ומונץ' (Mönch), שפסגות שניהם בגובה 4000 מ' לערך. הטיול מתחיל בעיירת הנופש אינטרלאקן, הבנויה על מיצר צר בין שני אגמים ומכאן נובע שמה.

     (צילום: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)

    משם עולים ברכבת גלגלי השיניים אל יונגרפראויך (Yungfraujoch), האוכף המושלג, סמוך לפסגתו של היונגפראו, המכונה "פסגת אירופה". בפסגה, ראוי לנצל כל רגע כדי לשאוף את הנופים המכושפים של היער השחור במזרח, הרי הווז' הצרפתיים במערב ודרומה לכיוון האלפים האיטלקיים. מהאוכף יוצאים מסלולי הליכה נהדרים.

     

    מסלול רכבת אחר, יפהפה אף הוא, עובר בארצו של וילהלם טל, הגיבור הלאומי המיתי, ששחרר את שוויץ מעול ההבסבורגים. הרכבת, היוצאת מלוגאנו (Lugano), בגובה של כ-200 מ' מעל פני הים, חוצה את האלפים עד לאגם לוצרן, שיש בו את כל מה שהמטייל מבקש לעצמו בסיור בשוויץ: צבע כחול עמוק, פסגות סלעיות ומחודדות, המזכירות לבעלי דמיון צריחים של קתדרלה גותית, ויערות של עצי אשור, שעליהם הירקרקים הרכים מתערבבים בירוק-שחור של עצי המחט.

     

    Glacier Express

    הרכבת המפורסמת ביותר היא ה-Glacier Express, המקשרת בין אתרי הסקי המפורסמים של שוויץ. זו רכבת שצבעה אדום, הבולט להפליא על רקע הירוק, הכחול והלבן של האלפים ולה חלונות ענקיים, הנמתחים לכיוון הגג ומאפשרים לנוסע לבלוע בעיניו את הנוף.

     (צילום: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)

    ראשיתו של הסיור בצרמאט, השוכנת בעמק מוריק, בגובה של 1620 מ' מעל פני הים. הגישה אפשרית ברכבת בלבד, העוברת בנוף של הרים גבוהים ומושלגים, בנויים מסלעים מטמורפיים, שנראים כדפים כהים, בתוך עמק ירוק זרוע כפרים ציוריים.

     

    דרך החלון נשקפת חקלאות מסורתית של טראסות. כאן מגדלים גפנים לייצור יין משובח. בשלב מסוים, המסילה מתחילה לטפס בהרים, ונעזרת בשרשרת מיוחדת. המסלע מתחלף לגרניט, הפסגות נהיות גבוהות יותר ומכל מקום זורמים מפלי מים. על מורדות ההרים תלויים כפרים שתושביהם חיים על מדרון תלול וצר.

     

    GornergratBahn

    כעבור כשעה של נסיעה בארץ הפלאות נגלה לעינים קצהו של המאטרהורן (Matterhorn), אחד הגבוהים והמרשימים באירופה כולה. פירמידה מושלמת של שלג, המוכרת היטב מהפרסומת של "טובלרון". פסגתו החרוטית המשוננת, הנישאת לרום של 4478 מ', סמוך לגבול האיטלקי, נחשבת לאחד הסמלים הלאומיים של שוויץ.

     (צילום: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)

    אחד ממוקדי המשיכה של העיירה הוא הנסיעה ב-GornergratBahn, רכבת נופית המעפילה אל גורנרגראט (Gornergrat), שבראש ההרים. הרכבת, מטפסת בתלילות בעזרת גלגלי שניים, יוצאת חיש קל מעבר לקוו העצים ונוסעת בנופים מכושפים ביופיים, של פסגות מושלגות ושל המאטרהורן שראשו מצבבץ ממעל. התחנה האחרונה נמצאת בגובה של 3089 מ' מעל פני הים. הפנורמה שנשקפה מלמעלה מרהיבה בכול עונה: הרים גבוהים, פסגות משוננות, מצוקים נישאים קניונים חרוצים. יפה בכול לבוש: ירוק, לבן, או שילוב של שניהם.

     

    מדי בוקר, יוצאת הרכבת מזרחה, לסנט מוריץ. הנסיעה אורכת שמונה שעות. הרכבת עוברת ב-91 מנהרות וחוצה ערוצים על פני 291 גשרים, המאפשרים תצפית לכול עבר. היא נוסעת ביער של עצי מחט המטפס על המדרונות הגרניטיים. לקראת צהריים היא מטפסת למעבר אובראלפ (Oberalpp), בגובה של 2033 מ'; הנקודה הגבוה ביותר בציר הנסיעה.

     

    היער הולך ומדלדל, העצים הופכים לקטנים יותר ויותר והשלוגיות הופכות לשדות קרח. עם הזמן, סלעי הגרניט מתחלפים בסלעי משקע חומים אגמיים, בין עצי היער. הרכבת גולשת במורד, עד לעיירה צ'ור (Chur), העיירה העתיקה בשוויץ. בתי העץ נראים ממעל כמו קן שציפור ענק הטילה בין חמוקי הגבעות.

     

    מצ'ור ממשיכים בקטע מוריק להפליא. הדרך עולה בפיתולים מרשימים שמכול אחד מהם נשקפת תצפית מרהיבה אחרת. עוברים על פני נקיקים עמוקים, עד לסיום הנסיעה בסנט מוריץ, שלה חזות מודרנית וקוסמופוליטית.

     

    Bernina Express

    אחד הטיולים המפורסמים, היוצאים מסנט מוריץ, הוא רכבת "ברנינה אקספרס" (Bernina Express), החוצה את האלפים בדרך לאיטליה. זו נסיעה מאד אטרקטיבית, דרך רכסי האלפים המושלגים, לשפלת לומברדיה האיטלקית, דרך שרשרת ארוכה של גשרים ומנהרות.

     (צילום: גילי חסקין) (צילום: גילי חסקין)

    המראה עוצר נשימה. ממול שורה ארוכה של פסגות מושלגות ומשוננות, מהן גולשות לשונות קרח. המסילה חוצה את רכס ברנינה, בגובה של 2253 מ', גולשת לבקעות מוריקות ומסתיימת בטיראנו (Tirano), שבאזור האגמים האיטלקי, בגובה של 441 מ'. זוהי עיר ים תיכונית משופעת בדקלים. בשעתיים וחצי בלבד, עוברים את כול יחידות הנוף האלפיניות, במגוון של צמחיה ויופי, רבי עוצמה וקסם. חווייה שוייצרית מזוקקת.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גילי חסקין
    בין הרים ובין סלעים
    צילום: גילי חסקין
    מומלצים