שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האם יש בעיה הלכתית בניתוח להגדלת חזה?
    במילה אחת: כן. וביותר מילים: מה בין ניתוח קוסמטי לניתוח שיקומי? מה הקשר להסרת גלדים - ובאיזו קטגוריה נופלים ניתוחים להגדלת חזה?

    שאלה:

     

    האם יש בעיה הלכתית בניתוח להגדלת חזה? (מיכל, רמת גן).

     

    תשובה:

     

    מיכל, שלום וברכה.

     

    שאלת הניתוחים הפלסטיים היא שאלה חדשה יחסית בעולם ההלכתי, ונמצאת בספרות ההלכתית רק מאמצע המאה ה-20. אמנם כבר התלמוד קובע שמותר להסיר גלדים מגופו של אדם, אם הם גורמים לו סבל - אך לא כדי להראות טוב יותר, מה שמקשה על מציאת היתר לניתוחים פלסטיים (מסכת שבת דף נ' ע"ב וברש"י שם).

     

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    לעומת זאת, בעלי התוספות שם כותבים, שאם יש לאדם צער להלך בין בני אדם עם גלדים אלה - מותר להסירם (שם ד"ה 'בשביל'). כלומר, לדעת בעלי התוספות גם כאב רגשי נחשב ככאב גדול, ומותר לטפל בו. עם זאת, קשה מאוד לאמוד את תחושת הסבל של הזולת כתוצאה ממום שהוא מוצא בעצמו.

     

    ניתוח קוסמטי, או שיקומי?

    נוהגים לחלק את הניתוחים הפלסטיים לשני סוגים; קוסמטיים ושיקומיים. הקוסמטיים מבוצעים לשיפור ההופעה של האדם (כאלה הם ניתוחי אף,

    שאיבת שומן, או עיצוב חזה). השיקומיים נועדו לשקם פגם מולד או נרכש (תוצאה של תאונת דרכים וכיו"ב). בעוד שלניתוחים השיקומיים קיים קונצנזוס הלכתי רחב להיתר, הניתוחים הקוסמטיים נותרו במחלוקת הפוסקים; האוסרים סבורים שיש בניתוח כזה לפחות שתי בעיות: האחת – יש בניתוח איסור של חבלה בגוף, השנייה - יש בכך לקיחת סיכון בריאותי הקיים בכל הליך ניתוחי.

     

    לעומת הדעות האוסרות, ישנם פוסקים שאינם חוששים לאיסורים אלה; ביחס לאיסור חבלה, סוברים המתירים שניתן לסמוך על לשון הרמב"ם, הכותב שאין איסור לחבול - אלא אם נעשה בכוונה ובזדון (הל' חובל ומזיק פר' הל' א'), ומכיוון שאין כוונת האדם להזיק או להרע לעצמו - התירו הרבנים פינשטיין, ויס ועובדיה יוסף ניתוחים פלסטיים, מכיוון שאין בהם משום איסור חבלה (אגרות משה חו"מ ח"ב סי' ס"ו, שו"ת 'מנחת יצחק' ח"ו סי' ק"ה, שו"ת 'יביע אומר' חחו"מ סי' י"ב).

     

    דעה זו, כאמור, איננה מוסכמת, ויש פוסקים שסברו שאף במקרה זה האיסור לחבול בעצמו בעינו עומד (שו"ת 'ציץ אליעזר', חי"א סי' מ"ט).

     

    ביחס לאיסור של סיכון בניתוחים, סוברים המתירים כי ברפואה המודרנית הנעשית על ידי רופאים מומחים – הסיכון הוא קטן,

    ואין צורך לחשוש לו ("יביע אומר", שם). אולם, יש פוסקים שחששו להתיר משום הסיכון הבריאותי הקיים בהליך ניתוחי שאינו הכרחי (שו"ת 'מנחת יצחק' ח"א סי' כ"ח).

     

    מכאן, לשאלה של הגדלת חזה; מדובר בניתוח מוצנע, שאינו מקשה על הליכתו של אדם בין הבריות. בגלל החששות של הפוסקים שנזכרו - נראה לאסור (ובמקרים רגישים לפנות לפוסק ולציין בפניו את הקשיים), וראוי להאמין שאלוקים ברא את האדם בצלם אלוקים, וכפי שאמורים להיראות. כל טוב (משיב: הרב אבי רזניקוב).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים