שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    תוספי תזונה: למה מסוכן לקחת יותר מדי?

    התרגלנו להשלים את צריכת הוויטמינים והמינרלים שלנו באמצעות תוספי תזונה ולצפות שהם יעשו בשבילנו את העבודה, אבל גם למינון יתר שלהם יש השלכות בריאותיות קשות. מה הבעיה בקלות של רכישת המרשמים, ואיך אפשר להשיג את הרכיבים החיוניים לנו באמצעות האוכל? דיאטנית עושה סדר

    תוספי תזונה הפכו לחלק בלתי נפרד מהרגלי הצריכה של האדם המודרני, והם מהווים חלק חשוב משמירה על בריאותו. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שהתזונה של האדם המודרני לוקה בחסר, בשל צריכה נמוכה של מזונות מסוימים וירידה באיכות המזון המתועש. במקביל, הוכחה יעילותם של תוספי התזונה במצבי חסר, בטיפול בתופעות בריאות שונות ובמניעת מחלות.

     

    עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

     

    לאכול נכון - ובריא:

    בניית שריר: מה השעה הנכונה לאכילת חלבון?

    נשק אדום נגד סרטן: כל הסיבות לאכול אבטיח

    בקרוב: מיקרוגל שיחשב קלוריות בארוחה

      

    כיום ניתן להשלים את החוסרים התזונתיים בקלות, אולי אפילו בקלות רבה מדי, באמצעות תוספי תזונה הממלאים את המדפים בחנויות הטבע ואפילו במרכולים. מסקרים שנערכו בישראל נמצא כי אחד מתוך שלושה אנשים בארץ משתמש בתוספי תזונה או בצמחי מרפא. אכן, גוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו ויטמינים או מינרלים ולכן חשוב לקבלם מהמזון ולהשלים חסרים, אך הכמות והסוג של הרכיבים התזונתיים הנדרשים שונה מאדם לאדם ותלויה כמובן במבנה גופו, באורח חייו, בפעילותו הגופנית ובמצבו הבריאותי.

     

    העלייה במודעות הבריאותית בקרב הציבור הובילה גם לתופעה מדאיגה של צריכה עודפת של תוספי מזון ושל שימוש לקוי בהם, אשר במקרה הטוב תמנע את הפעילות המצופה מהטיפול ובמקרה הרע עלולה לגרום לנזק בריאותי. נוסף על כך, נטילת תוסף תזונה עם תרופות מסוימות עלולה לגרום נזק חמור ממש.

     

    מה קורה במינון יתר?

    מינון יתר בנטילת ויטמינים ותוספי מזון נקרא בשפה המקצועית היפרווימינוזה, ומדובר בתופעה שאינה רצויה, אינה בריאה ואף מסוכנת.

     

    נטילה עודפת של ויטמינים מסיסי שומן, הכוללים את הוויטמינים A, E, D ו-K, עלולה להביא להצטברותם בגוף ולגרום לתופעות רעילות. הוויטמינים המסיסים במים, הכוללים את ויטמין B, ויטמין C, חומצה פולית, ביוטין וחומצה פנטאטונית, אינם נאגרים בגוף אלא מתנקזים החוצה באמצעות השתן ובכך יתרונם. למרות זאת, מינון יתר של ויטמינים מסיסי מים עלול לגרום לחולשה, בחילות, הקאות, כאבי ראש, כאבי בטן, הפרעות עיכול ועוד.  

    נטילת תוסף תזונה עם תרופות מסוימות עלולה לגרום נזק חמור (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    נטילת תוסף תזונה עם תרופות מסוימות עלולה לגרום נזק חמור(צילום: shutterstock)
     

    להלן סקירה של חלק מהוויטמינים והמינרלים הנפוצים ביותר, תוך עמידה על היתרונות הבריאותיים שלהם, מקור הצריכה הטבעי שלהם במזונות השונים והסכנות הטמונות בנטילה עודפת שלהם:

     

    ויטמין A

    מסייע לחיזוק העצמות והשיניים ולשיפור הראייה. ניתן לצרוך אותו באופן טבעי במוצרי חלב, ירקות ירוקים כגון כרוב, ברוקולי ותרד, פירות וירקות כתומים כגון גזר, דלעת ועוד.

     

    עודף בנטילת הוויטמין יכול להשפיע הפוך ולהפריע למערכת העיכול ולתפקוד תקין של מערכת החיסון.

     

    קבוצת ויטמיני B

    משפרת מצבי אנמיה ומאפשרת ייצור תקין של כדוריות דם אדומות, מסייעת לייצור אנרגיה, לתפקוד תקין של מערכת העצבים, לשיפור הזיכרון, לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, לטיפול דיכאון ומתח ולמניעת נשירת שיער.

     

    קבוצת ויטמין זה מצויה בדגנים מלאים, דגים, עופות, בשר, אורז מלא, קטניות וירקות ירוקים כגון שעועית, אפונה וכרוב.

     

    מינון יתר מקבוצת ויטמין זאת עלול לגרום לפגיעה במערכת העצבים, לחולשה, לעייפות, לעצבנות ולדיכאון.

     

    ויטמין C

    מחזק את מערכת החיסון, מעודד ספיגת ברזל, מגן על דפנות כלי הדם ובכך מקטין את הסיכון למחלות לב.

     

    ויטמין C מצוי בפירות הדר, בתותים, בקיווי, בעגבניות ובפלפל ירוק. נטילה עודפת עלולה לגרום להפרעות במערכת העיכול, לבחילות ואפילו להופעת אבנים בכליות.

     

    ויטמין D

    מסייע לספיגת הסידן בגוף ולחיזוק העצמות, תורם למנגנון קרישת הדם ומיוחסת לו חשיבות במניעת גידולים סרטניים בקיבה, במעי הגס, בכבד, בריאות ועוד.

     

    ויטמין D מצוי במוצרי חלב, בדגי טונה ובביצים וניתן לקבלו במידה מסוימת בהיחשפות מבוקרת לקרני השמש.

     

    צריכה עודפת עלולה להיות בעלת השלכות מזיקות לעצמות ולכליות, להביא ליתר לחץ דם, להתייבשות, להקאות ולעצירות.

     

    ויטמין K

    בעל חשיבות בהגנה על מנגנון קרישת הדם, מונע דימום יתר, מסייע לבניית העצמות וכלי הדם ועוזר בטיפול בדלקות מעיים וטחורים.

     

    ניתן להשיג ויטמין זה במוצרי חלב, בביצים, בסויה, בירקות שורש ובירקות ירוקים. מינון יתר של הוויטמין עלול לפגוע בקרישת הדם, לגרום לנזק בכבד, לאנמיה ולפגיעה במערכת העיכול.

     

    ברזל

    מינרל החיוני ליצירת כדוריות דם אדומות והמוגלובין. מסייע לטיפול באנמיה, מעלה את רמות האנרגיה, תורם ליעילות המערכת החיסונית ולשיפור הריכוז והזיכרון. כדי לשפר את ספיגתו ניתן לקחת אותו בתוספת ויטמין C.

     

    כתוצאה מנטילה עודפת של ברזל עלולות להופיע תופעות לוואי כגון בחילות, הקאות, שלשולים, נזק למעי הגס, הרעלה בלב ובכבד, היווצרות סוכרת ועוד.

     

    סידן

    מינרל הנמצא ברובו בחומר הקשה בעצמות ובשיניים. הוא תורם לצפיפות העצם, חיוני לפעילות התקינה של השרירים ומערכת העצבים ומסייע בקרישת הדם.

     

    סידן מצוי במוצרי חלב, בסרדינים, בדגנים מלאים ובקטניות. עודף סידן בגוף עלול להתחרות במינרלים חיוניים דוגמת ברזל ואבץ, להביא להצטברות אבנים בכליות ובדרכי השתן ולפגיעה בלב ובשרירים.

     

    אבץ

    מינרל החיוני לייצור חלבונים בגוף. הוא מסייע למערכת החיסון, עוזר בריפוי פצעים וחתכים, תורם לבריאות העור ומונע נשירת שיער. אבץ מצוי בדגים, בעופות, בבשר רזה, בדגנים, בקטניות, בטחינה, באגוזים ובאורז מבושל.

     

    עודף אבץ פוגע בספיגת מינרלים חיוניים אחרים, עלול לגרום לאנמיה, לבחילות, לחום ולעייפות.

     

    כדי לשמור על בריאות תקינה, להימנע מתופעות החסר ומנגד להיזהר מתופעות של צריכת יתר, מומלץ לדבוק בכללי התזונה הנכונה והבריאה - לאכול מדי יום לפחות שלוש פעמים ביום מכל רכיבי המזון, כולל התמקדות במקורות המזון של ויטמינים ומינרלים.

     

    תוספי מזון יש ליטול רק לאחר היוועצות ברופא או דיאטנית כדי לשפר את יעילותם ולמנוע נזקים.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית רשת סטודיו C



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    כיום ניתן להשלים את החוסרים התזונתיים בקלות, אולי אפילו בקלות רבה מדי
    צילום: shutterstock
    מומלצים