שתף קטע נבחר

"אני והמוסלמים שלי". שיגעון סלפי במכה

אלפי עולים לרגל במכה חשים צורך עז לתעד את עצמם מבצעים את החאג', אחד מחמשת עמודי האיסלאם, למורת רוחם של המוסלמים השמרנים

יוּסף עלי מרים את ידו, אביו מחבק אותו והשניים, שעומדים מול אחד האתרים הקדושים לאיסלאם, מצלמים את עצמם בטלפון הנייד - בפעולה שזכתה לשם "סלפי" והפכה לטרנד השולט בחאג', העלייה לרגל למכה. אולם לא כולם שמחים עם התופעה שבה מוסלמים צעירים מרחבי העולם מצלמים את עצמם בעודם מבצעים את המצווה הרוחנית הנעלה ביותר בחייו של מוסלמי.

 

עוד חדשות בעולם :

הקרב על קובאני: כורדית מתאבדת נגד דאעש

ברזיל לסיבוב שני: הנשיאה מול נכד הנשיא

איראן חושבת על היום שאחרי חמינאי

 

ה"טוואף", ההליכה סביב מבנה הכעבה הקדוש, התפילות על הר ערפאת, המכונה גם "הר הרחמים", והרגימה באבנים נגד "השטן" במנא - פעולות הפולחן המרכזיות בחאג' - כולן תועדו במצלמות ובמכשירים הניידים לדורות הבאים וגם כמובן בשביל לייקים ברשתות החברתיות.

שני מיליון מוסלמים הגיעו למכה השנה. סלפי-חאג' ()
שני מיליון מוסלמים הגיעו למכה השנה. סלפי-חאג'
ביקורת על סלפי חאג' בטוויטר ()
ביקורת על סלפי חאג' בטוויטר

 

החאג' הוא אחד האירועים הדתיים הגדולים ביותר בעולם והוא משך אליו יותר מ-200 מיליון מאמינים השנה. "זו העלייה הראשונה שלי, וחשוב לי לתעד את כל האירועים שמתרחשים סביבי", אומר עלי, בן 24 לסוכנות הידיעות הצרפתית, רגע אחרי שצילם את עצמו עם השלט הירוק שמכוון אל קיר "השטן" שעליו מיידים המוסלמים אבנים.

 

"בכל מקום שאני נמצא בו, אני מצלם תמונות. וכיום במיוחד, עם המצלמות הקטנות האלה, אפשר לראות איתן את כל האזור", סיפר כווייתי מזוקן, לבוש במכנסי טרנינג וסנדלים אופנתיים.

 

התופעה הפופולרית הצוברת תאוצה הציתה מחלוקת עזה עם המוסלמים השמרנים, ויש בקרבם מי שמבקר את חובבי הסלפי בטוויטר. "כשאנחנו הלכנו לעומרה באמצע שנות ה-90, המצלמה של אבי הוחרמה ממנו בצעקות 'חראם', היום יש האשטאג HajjSelfie#. איזה עולם!", כתב צייצן.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
משתמש טוויטר אחר שמכונה קאחווה כתב: "זה זמן להתחבר לאללה ולטהר את הנשמה. אין צורך בסלפי חאג'". אולם אחרים אמרו כי העניין יצא מפרופורציה. "אנשים עושים עניין גדול מסלפי-חאג'. אם מותר לצלם תמונות רגילות בזמן החאג', מה רע בסלפי?", תהה עבדול מופיז שאהיד. "אין בכך דבר רע", אישר אביו, מוחמד עלי, בן 65.

 

מנוגד לחוקי השריעה

"אדם שמצלם תמונות כאלה מתעד אירוע נדיר, חוויה של פעם בחיים עבור מוסלמים רבים", אמר האב. "זה מקום סימבולי שמייצג את ההיסטוריה", הוסיף מוחמד עלי, ומצביע על שלושה אתרים שבהם החלו בשבת העולים לרגל לבצע את מנהג יידוי האבנים, לקראת סעודת חג הקורבן.

 

"אני ובתי מצטלמות כדי להראות את תמונות החאג' למשפחה שלנו בפריז. זו מזכרת נחמדה", אמרה אום עבדאללה, בת 44 מסעודיה, שרגע לפני הצטלמה עם בתה על רקע הכעבה. בתה וואפה אחמד, 19, אומרת: "אני אוהבת לצלם המון

סלפיז בכל מקום שאני הולכת אליו כדי להראות אותם אחר כך לחבריי ולאחיי".

 

"אם מטרת הצילום היא תיעוד המסע לזיכרון אישי, אין עם זה בעיה. אך אם המטרה היא האדרה עצמית כמו הצילומים שנעשים כעת בחאג', אז זה אסור", טוען פרופ' לחוקי השריעה האיסלאמית מריאד. "עדיף שהמוסלמים יימנעו מלצלם תמונות כאלה".

 

אך אחמד הצעירה סבורה כי זה לא טיעון משכנע במיוחד. "צילום סלפי לא קשור בכלל לדת", טענה. גם מוחמד עלי המבוגר חולק על דעת האקדמאי. "טלפונים ניידים אינם אסורים, אז למה יישום אחד בהם כן אסור? למה לאסור על כלי של העידן המודרני", תהה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוסלמי צעיר מצטלם על רקע הכעבה
מומלצים