שתף קטע נבחר

הממונה על ההגבלים: "נדרש חרם של צרכנים"

בדיון שנערך בכנסת בנושא יוקר המחייה קרא הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לקחת חלק פעיל במאבק להורדת יוקר המחייה: "נדרש חרם עצמאי של צרכנים שלא יסתפקו בחרם מאורגן אחת לכמה שנים ויגלו רגישות גבוהה למחירים שהם משלמים"

הממונה על ההגבלים העסקיים , פרופ' דיויד גילה , קרא היום (ב') לצרכנים לגלות אחריות גדולה על רמת המחירים ולהיות שותפים פעילים במאבק להורדת יוקר המחייה . "נדרש גם חרם עצמאי של צרכנים שלא יסתפקו בחרם מאורגן אחת לכמה שנים, שגם הוא תופעה מבורכת כשלעצמה, אבל בעיקר שיגלו רגישות גבוהה למחירים שהם משלמים, שיתרגלו להשוות מחירים בין המדפים ויתנו צ'אנס למותגים חדשים", אמר.

 

כתבות נוספות בנושא: 

 

גילה, שהשתתף בדיון של ועדת הכספים של הכנסת על יוקר המחייה, אמר כי "אנחנו משלמים היום על עשרות שנים של טעויות שעשו הממשלות והמחוקקים בעבר שהתעלמו מיוקר המחייה בגלל תפיסת עולם מוטעית. אבל התפיסה הזאת השתנתה בחוק להגברת התחרות וחוק המזון, ועכשיו זה רק עניין של זמן עד שהמגמה תשתנה. אין לצפות לתוצאה מיידית. מדובר בתהליכים. יש עוד הרבה מה לעשות ואני מקווה לקצור את הפירות בשנים הבאות". הוא הדגיש כי הגורמים ליוקר הם לא רק עלויות גבוהות של המוצרים וריכוזיות היצרנים והמשווקים אלא גם "נכונות הצרכנים לשלם מחירים גבוהים".

 

הממונה ציין כי עלויות גבוהות ניתן להוריד במידה שיש לממשלה ולמחוקק כלים להשפיע על העלויות. הוא הציע למשל לשנות את שיטת המיסוי של היצרנים, שישלמו מס על הרווחים ולא על הפעילות והמחזורים אותו הם יכולים לגלגל על הצרכנים. "אם המס יוטל על הרווחים, בעלי המניות ירוויחו פחות והרווח כולו יהיה של המדינה והצרכנים. הרבה פעמים אין רווחים ממסים על פעילות ומצב זה מקשה על הורדת המחירים".

  

במסגרת המאבק של רשות ההגבלים ליישום החוק לדילול הריכוזיות, ציין גילה חקירות שהרשות מנהלת נגד קוקה קולה ותנובה בחשד של הפרת צו והוראות למונופול. ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) שאלה אותו "איפה היית כשחברת דלק בעלת המונופול על הגז הטבעי, עשתה רווחים בסדר גודל של מאות אחוזים שישפיעו על מחירי מוצרים רבים למרות שוועדת ששינסקי א' המליצה על רווח שלא יעלה על 20%?". הממונה ענה שהוא מצא את המונופול כשנכנס לתפקידו והציע לחברי הכנסת לנצל את כוחם כדי לפרק אותו בחקיקה שתוציא ממנו את שדה לוויתן, במקום שהוא ינסה לשנות מצב זה במשפטים שיימשכו שנים רבות.

 

גיל אונגר, יו"ר משותף של קופיקס, המשווקת קפה ב-5 שקלים, אמר בדיון: "הצרכן לא אדיש. לציבור נמאס מהיוקר והוא לא מוכן לחכות לכל הצעדים של הממשלה. עובדה ש-40 אלף הלקוחות שלנו אומרים שהצרכן אקטיבי בעניין". הוא הזכיר את עברו הניהולי ברשת איקאה שהורידה את מחירי מוצריה ב-17% בעשור שחלף: "לא צריך אבולוציה אלא רבולוציה".

 

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בפתח הדיון כי הוועדה תפעל בנושא ובמסגרת דיוני התקציב "נדרוש מכל השרים שיופיעו לפנינו להירתם להורדת יוקר המחייה עוד ב-2015". הוא הדגיש כי "לא בטוח שפיקוח על המחירים יהיה פתרון" והצביע על נתוני בדיקת המרכז למידע ומחקר של הכנסת שדווקא המחירים המפוקחים מונעים תחרות וגורמים להתייקרות, כשעלו בשיעור 73% לעומת 34% בלבד של עליית מדד המחירים לצרכן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: עומר מרון
דיויד גילה
צילום: עומר מרון
מומלצים