שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: חיים צח
    המבקר: ליקויים בתהליכי הפרטת חברות
    רשות החברות הממשלתיות לא מצליחה ליישם ולנהל את תהליכי ההפרטה עליהם החליטה הממשלה. עובדי אגף התקציבים, למשל, ניהלו מגעים עם עובדי נמל אשדוד על מתווה שונה של הפרטה מזה שאושר
    דו"ח מבקר המדינה חושף ליקויים בתהליך ההפרטה של נמלי חיפה  ואשדוד . על פי הדו"ח, הממשלה קיבלה במאי 2009 החלטה על הפרטת הנמלים, מבלי שרשות החברות הממשלתיות הציגה בפני השרים נתונים בנוגע לתועלת הצפויה מההפרטה אל מול עלות ההפרטה. כמו כן, לא הוצגו בפני השרים חלופות להפרטה ולא ניתן לשרים מידע מלא בנוגע למחלוקות מול עובדי הנמלים, שלהן הייתה צפויה להיות השפעה מכרעת על עלות ההפרטה ועצם היתכנותה.

     

    כתבות נוספות בנושא

     

    כמו כן, מצאו עובדי המבקר כי הערכות אגף התקציבים במשרד האוצר בנוגע להשפעת חוסר היעילות בנמלים על יוקר המחיה בישראל לא היו מדויקות. עוד נמצא, כי עובדי אגף התקציבים ניהלו מגעים עם עובדי נמל אשדוד על מתווה שונה של הפרטה מזה שאושר על ידי הממשלה. זאת, מבלי ליידע את השרים או את רשות החברות.

    מחאת עובדי דואר ישראל. לדעת המבקר, תהליך ההפרטה איננו מיושם כהלכה (צילום: איתי בלומנטל ) (צילום: איתי בלומנטל )
    מחאת עובדי דואר ישראל. לדעת המבקר, תהליך ההפרטה איננו מיושם כהלכה(צילום: איתי בלומנטל )
     

     

    כתבות נוספות מדו"ח המבקר

     

    המבקר ממליץ בדו"ח לרשות החברות ולשר האוצר "ליידע את הדרג הנבחר בדבר אי-הצלחתם לבצע החלטות של הממשלה וועדת השרים, הקשיים שנתקלו בהם והפסקת ביצוען" ומציין כי "אי-ביצוע החלטות הממשלה בנושאי הפרטות ושינויים מבניים של חברות מחייב אותה לשפר את סדרי הפיקוח והבקרה על הדרג המבצע את החלטותיה על מנת לוודא שהחלטותיה יוצאו מן הכוח אל הפועל".

     

    עוד מציין המבקר כי "כאשר הממשלה וועדת השרים מזהות חברה ממשלתית אשר צריך להפריט אותה, על הרשות וכלל הגופים השותפים לביצוע ההפרטה להתגייס באופן מתואם ולפעול ביתר שאת לביצוע מוצלח של ההפרטה, ובכלל זה היערכות מראש ונקיטת כל הפעולות הנדרשות להצלחת ההפרטה".

     

    המבקר קורא בדו"ח לאגף התקציבים "להכין אומדן מבוסס להשפעת חוסר יעילות הנמלים על יוקר המחייה במשק ויכולת הרפורמה לצמצם חוסר יעילות זו על מנת שמקבלי ההחלטות יוכלו לשקול את תועלת הרפורמה לעומת עלותה".

     

    בסיכומו של הדו"ח, שעסק גם בניסיונות להפריט את חברת דואר ישראל ומספר חברות קטנות נוספות, מותח המבקר ביקורת חריפה על התנהלות רשות החברות ואומר כי "בשנים האחרונות הטילה הממשלה על הרשות ביצוע החלטות ממשלה בנושאי הפרטה ושינויים מבניים. ממצאי דו"ח זה מראים כי הרשות מתקשה בביצוע החלטות הממשלה. קושי זה בא לידי ביטוי הן בהפרטות מורכבות דוגמת חנ"א (נמל אשדוד, א.ל) וחנ"ח (נמל חיפה, א.ל), הן בהפרטות וביצוע שינויים מבניים בחברות עירוניות והן בהפרטות פשוטות יותר.

     

    "במקרים שבהם הרשות נתקלת בהתנגדות של שרים להחלטת הממשלה או בהתנגדות של נציגות עובדים לביצוע הפרטה, אין היא מצליחה לבצע את החלטות הממשלה וועדת השרים. לא זו אף זו, הרשות ושר האוצר אינם מיידעים את הדרג הנבחר בקשיים שבהם נתקלו בניסיונות לבצע את החלטות הממשלה וועדת השרים, ובהפסקת ביצוען בשל כך. דרך פעולה זו הופכת את החלטות הממשלה וועדת השרים ל"אות מתה" ומותירה את ההחלטה על ביצוע ההפרטה והשינויים המבניים לרשות ומשרד האוצר בלבד, ללא פיקוח ובקרה של הממשלה".

     

    מרשות החברות הממשלתיות נמסר כי היא מקבלת את טענות המבקר במסגרת עבודתו על הדוח, ופועלת ליישום ההמלצות העולות מהדו"ח. בשנה האחרונה מובילה הרשות, בשיתוף עם חברת מקינזי, מהלך הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות. בעקבות עבודת מטה מעמיקה שהוגשה לשרי הממשלה, אושרה לאחרונה החלטת ממשלה לקידום תכנית להנפקות של מספר חברות ממשלתיות, לפיה נמל אשדוד יונפק כבר בשנת 2015 ונמל חיפה בשנת 2016, וזאת במקביל ובהמשך להקמת שני הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים