שתף קטע נבחר

רישיון חדש: השר הבטיח הוזלה, בפועל יש התייקרות

הדרך לרישיון הנהיגה הפכה ליקרה עוד יותר, למרות הבטחה מפורשת של שר התחבורה, ישראל כץ, להוזיל את הרישיון באמצעות הוזלת עלות העמדת רכב לטסט. מורי הנהיגה החליטו שלא לוותר על ההכנסה הקלה, וייקרו את מחיר שיעורי הנהיגה

ייקור במקום הוזלה: שר התחבורה הבטיח שרישיון הנהיגה יוזל, בפועל הוא דווקא התייקר. לפני כחודש הודיע משרד התחבורה על הפחתת המחיר אותו מורי נהיגה יכולים לדרוש עבור העמדת מכוניתם למבחן מעשי בנהיגה ("טסט"). המחיר הוכנס לפיקוח והופחת מכ-400 שקלים ל-300, ושר התחבורה הכריז כי מדובר ב"תרומה חשובה של משרד התחבורה להורדת יוקר המחייה".

 

 

אלא שההוזלה עליה הכריז השר, התבררה כעת בתיאורטית. מחיר הוצאת רישיון נהיגה התייקר דווקא, לאחר שמורי הנהיגה - אשר נלחמו כנגד הוזלת העמדת רכב לטסט - החליטו להעלות את מחירי השיעורים בכ-10 עד 20 שקלים, ובכך זינקה עלות הוצאת הרישיון במאות שקלים. על-פי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, תלמיד נדרש לעבור בממוצע כ-43 שיעורי נהיגה לפני שהוא מקבל את הרישיון הנכסף. לכן, העלאת מחיר כל שיעור נהיגה ב-15 שקלים (בממוצע) תייקר את העלות הכוללת של השיעורים ב-645 שקלים.

 

הוזלת הרישיון: היסטוריה שנויה במחלוקת

שר התחבורה, ישראל כץ. ההוזלה לא הגיעה, התייקרות דווקא כן (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
שר התחבורה, ישראל כץ. ההוזלה לא הגיעה, התייקרות דווקא כן(צילום: מיכאל קרמר)

 

מאחר שתלמיד ממוצע מקבל את רישיון הנהיגה לאחר כשלושה מבחנים מעשיים, הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי תביא לחיסכון של כ-300 שקלים בעלות המבחנים עצמם. אולם, העלאת מחירי השיעורים תבטל לחלוטין את הוזלת השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה, ואף תביא בסופו של דבר לייקור תהליך הוצאת הרישיון בכ-345 שקלים בממוצע.

 

העלאת מחיר שיעורי הנהיגה תשפיע לרעה גם על מי שמצליח לקבל את הרישיון אחרי מבחן מעשי אחד ו-28 שיעורי נהיגה בלבד (המספר המינימאלי שנקבע על-ידי משרד התחבורה): תלמידים אלה ישלמו כ-320 שקלים יותר מכפי ששילמו לפני שמשרד התחבורה הכניס לפיקוח את מחיר השימוש במכונית המורה.

 

למעשה, העלאת שיעורי הנהיגה תבטל את השפעת הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן מבחן הנהיגה המעשי בכל תרחיש. תלמידים שמקבלים רישיון לאחר חמישה או שישה מבחנים נדרשים גם לעבור מספר גבוה משמעותית של שיעורים (כ-55 בממוצע), ולכן המחיר הכולל שישלמו עבור הוצאת הרישיון יעלה בקרוב ל-300 שקלים.

 

כרוניקה של ייקור ידוע מראש

העלייה במחיר שיעורי הנהיגה וייקור תהליך הוצאת הרישיון עשויים לקומם רבים מתלמידי הנהיגה (והוריהם), אך הם אינם מפתיעים. הוזלת השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי (שזכה להגדרה "העמדת רכב לטסט") נכרכה שנים ארוכות במתן "פיצוי" למורי הנהיגה בגין אובדן ההכנסה שצפוי להם מהגבלת המחיר שהם יכולים לגבות מתלמידים בגין השימוש במכוניתם.

 

למשל, במשך תקופה ארוכה התעקשו בכירי משרד התחבורה להוזיל את השימוש במכונית המורה בזמן המבחן המעשי רק לאחר שתונהג רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה. הרפורמה אמורה הייתה להביא להקמת מרכזי לימוד נהיגה ("מל"נים"), שיחליפו את הלימוד באמצעות מורה פרטי וייקרו את תהליך הוצאת הרישיון במאות שקלים. במשרד התחבורה ביקשו לקזז במעט את הייקור באמצעות הגבלת המחיר שגובים מורים בגין השימוש במכוניתם בזמן המבחן המעשי.

 

כאשר נשאל בעבר שר התחבורה במליאת הכנסת מדוע נכרכו שני הנושאים יחד, ענה כי "יש הגיון לקשור את המהלכים... מאחר שמורי הנהיגה הן אלה שצריכים להפעיל את מרכזי הלימוד ולגבות כספים, אז ההנחה עבור הגבייה תהיה על-ידי כך שהם יסכימו מרצון לכך שייקבע מחיר הרבה יותר נמוך להעמדת הרכב (לטסט), כדי לאזן את מה שאותו (תלמיד) יצטרך לשלם". אלא שבסופו של דבר נגנזה הרפורמה, ואיתה הוקפא גם הטיפול במחיר השימוש במכונית המורה.

 

על-פי הודעת משרד התחבורה, ביוני 2015 אמורה להיכנס לתוקף הוזלה נוספת במחיר השימוש במכונית המורה בזמן מבחן מעשי, מ-300 שקלים ל-265. אלא שעד שתיכנס ההוזלה לתוקף תיבחר ותושבע ממשלה חדשה (שעשויה לבטל או לשנות את החלטות הממשלה הנוכחית), וגם מחירי השיעורים עלולים לעלות שוב.

 

בעניין זה גם ראוי לזכור כי הדרג המקצועי במשרד התחבורה המליץ במשך שנים ארוכות להגביל את מחיר השימוש במכוניתו של מורה הנהיגה למחירם של שני שיעורים בלבד: כלומר, במקום להגביל את המחיר ל-300 שקלים הומלץ להורידו לכ-200 שקלים. למעשה, פקידים בכירים במשרד התחבורה אף סברו בעבר כי יש להצמיד את המחיר למחיר אגרת המבחן שמשלמים התלמידים: 141 שקלים בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים