שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קאמבק מהאייטיז: למה בריא לקפוץ על טרמפולינה
    קפיצה בטרמפולינה תורמת לכושר הגופני בפחות לחץ על המפרקים ביחס לריצה למשל. היא מעלה את מצב הרוח, מזרזת ניקוי רעלים מהדם, משפרת את מצב הרוח וממקדת בעלי בעיות קשב וריכוז. לא במקרה גם האסטרונאוטים של נאס"א קופצים בטרמפולינה

    קפיצה בטרמפולינה, שהיתה ללהיט כושר בשנות השמונים בארה"ב, חוזרת ובגדול. טרמפולינות מושקעות, נוחות לתפעול שמביאות תוצאות – מאיימות לכבוש מחדש את מקומן האבוד של חברותיהן המיושנות.

     

    עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

     קראו עוד:

    רואים תוצאות: מדריך אקטיבי לשיפור הריצה

    מדריך מצולם: 5 תרגילי פילאטיס לחיטוב הגוף

    8 תרגילים מצולמים לחיטוב הזרוע המידלדלת

     

    את הטרמפולינה הראשונה בעולם הגה האמריקאי ג'ורג' ניסן מאיווה בשנת 1936 וקרא לה Rebounder. רק בשנת 1975, התחילו חמש חברות אמריקניות לייצר טרמפולינות בייצור המוני.

     

    שנתיים מאוחר יותר פרסם אלברט קרטר, טרמפוליניסט מקצועי, עלון שהתהדר בשם: ריבאונד – לבריאות טובה יותר.

     

    במסגרת עבודתי פגשתי מטופל אחד ויחיד מבין רבים, שלא התלונן על כאב כאשר לחצתי על שריר הטיביאליס, כרוטינה טיפולית בהכנה לטיפול הרפלקסולוגי. בתגובה לשאלתי המסוקרנת דיווח לי שהוא קופץ בטרמפולינה כחצי שעה, מדי יום.

    טרמפולינה. להיט הכושר חוזר (צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות") (צילום:
    טרמפולינה. להיט הכושר חוזר(צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות")

     

    הטרמפולינה בשירות החלל

    בנאס"א עלו על הפוטנציאל הגלום בקפיצה על טרמפולינה וערכו כבר בשנת 1979 מחקר מקיף ויסודי, בו השוו פעילות ריצה על הליכון, לעומת קפיצה על טרמפולינה. המחקר פורסם תחת הכותרת: Rebound exercise is the most efficient, effective form of exercise yet devised by man.

     

    בסוכנות החלל האמריקאית הגיעו למסקנה כי בעוד בריצה, העומס שמופעל על הקרסוליים כפול מזה שמופעל על הגב התחתון והמצח (אזורים שנבחרו להימדד בהיבט של עומס), בעת קפיצה על טרמפולינה, העומס כמעט זהה בשלושת האזורים.

     

    צריכת החמצן, בעת קפיצה על טרמפולינה, היתה נמוכה יותר מאשר בזמן ריצה ולכן גם פחות עומס הושת על הלב.

     

    המיתולוגיה הנאס"אית מספרת, כי אחד החוקרים, בעת שקיבל את התוצאות הסופיות של המחקר, סינן: "זאת בטח הפעילות הגופנית הטובה ביותר שאדם יכול לבצע".

     

    גם כיום, הקפיצות בטרמפולינה הן חלק מתכנית האימונים של האסטרונאוטים בארגון.

     

    מה מעניקה לנו הקפיצה בטרמפולינה?

     

    1. עליה בכושר הגופני. בגלל כוח הכבידה, משקל הגוף מוכפל בחלק הנמוך של הקפיצה וכך נבנית סיבולת לב, ריאה ושריר.

     

    2. פחות לחץ על המפרקים. בגלל המבנה הייחודי של הטרמפולינה, מופעלים רק 15% מהלחץ על המפרקים, לעומת ריצה למשל. כאבי מפרקים מתעדנים ונרגעים, הגמישות משתפרת, כמו גם רמת שיווי המשקל.

     

    3. ההתנגדות. עצם פעילותה המכאנית של הטרמפולינה, מכריחה את הגוף לשמור על טונוס ששומר על חיזוק השרירים והעצמות. הבונוס: יותר רקמת שריר = יותר שריפת קלוריות. בנוסף, מתעצבים גם הבטן, הירכיים, הרגליים, והמתניים. אפשר לעבוד תוך כדי עם משקוליות לידיים, כך גם הידיים, בעל כורחן, תתעצבנה.

     

    4. עליה במצב הרוח. הקפיצה בטרפולינה מאטה את קצב גלי המוח, מעלה את רמות האנדורפינים במוח, מכאן מרגיעה ונוגדת דיכאון באופן עדין אך פוטנטי. השרירים משחררים מתחים גם הם, כמו הנפש.

     

    5. ניקוי רעלים. למערכת הלימפה שלנו, האחראית על ניקוז הרעלים בגוף, אין משאבה שפועלת באופן אוטומאטי ובלתי רצוני, כמו במערכת הנשימה ובלב. היא זקוקה לגירוי על מנת שתפעל במיטבה. תרגילי הטרמפולינה האישית, מזיזים את כל חלקי הגוף בו זמנית, בתנועה מושלמת עבור מערכת הלימפה לזרימה וניקוז רעלים נאותים.

     

    6. ספיגת החמצן בגוף משתפרת ומתייעלת בעת הקפיצה. מוטב לקפוץ בחדר שיש בו חלון, או בחוץ בטבע.

     

    7. תחושת מרץ ואנרגיה עולה. כוח ה G, שמתגבר תוך כדי הקפיצה, מכוונן את צריכת החמצן בהתאם לפעילות, עד לפי שתיים מצריכת החמצן הרגילה שלנו. הגוף יודע לאגור ולשחרר אנרגיה שמשרתת אותנו, לאורך כל יום הפעילות.

     

    8. סיוע במיקוד לבעלי הפרעות קשב וריכוז. מחקרים הראו שקפיצה של כמה דקות בטרמפולינה, חידדה ומיקדה את אלה שמוסחים בקלות ואפשרה להם להתפנות ללימודים או לעיסוקים שדורשים ריכוז.

    קפיצה בטרמפולינה משפרת את מצב הרוח (צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות") (צילום:
    קפיצה בטרמפולינה משפרת את מצב הרוח(צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות")

     

    עבור מי מומלצת הקפיצה בטרמפולינה?

    עבור כל אדם שסובל מיתר כולסטרול ושומנים בדם, שהרי המערכת הלימפטית שמפנה פסולת עובדת במרץ בעת הקפיצה.

    עבור חולי לב שמעוניינים לשמור על זרימת דם תקינה בהתאם ליכולת הספציפית של האדם, ומתוך שליטה על מידת האינטנסיביות של הפעילות (כמובן שלאחר התייעצות עם הרופא הקרדיולוג).

    עבור אנשים שסובלים מרמות סטרס גבוהות מכיוון שהתנועה משחררת מתחים, הן פיסית והן רגשית, מרגיעה ומעלה את מצב הרוח.

    עבור כאלה שמתקשים להתרכז.

     

    איזה טרמפולינה כדאי לרכוש?

    יש טרפולינות במגוון מחירים וקטונתי מלהיכנס לכיס של כל אחד ואחת ולהחליט, אבל על כלל אצבע אחד לא הייתי מוותרת: קנו את הכי איכותית, שיש באפשרותכם לרכוש.

     

    ישנן טרמפולינות שלהן יש, במקום קפיצים, רצועות נמתחות של באנג'י הדואגות לקפיצה עדינה, תומכת בריאות המתאימה לאימון יומיומי. מטבע הדברים, הן תהיינה גם יקרות יותר.

     

    שחר משולם, מנהל מקצועי ברשת אנרג'ים ספורט, מוסיף: רבים ברחבי העולם מייחסים סגולות רבות לאימון בטרמפולינה ולא רק לילדים אלא דווקא לגילאים מבוגרים יותר ואפילו לבני הגיל השלישי.

     

    אלו רק חלק מיתרונות המייחסים לאימון בטרמפולינה: שיפור בסבולת לב ריאה מכיוון שהעבודה היא על כל שרירי הגוף בצורה מאוזנת, חיזוק המערכת החיסונית בכך שהקפיצה משלשת את ייצור כמות כדוריות הדם הלבנות ובכך מחזקת את עמידות הגוף למחלות שונות, חיזוק העצמות, חיזוק האיזון של הגוף ושרירי הליבה השומרים על שיווי משקל ויציבות, סיוע בתהליך הפחתה במשקל, כולסטרול וסוכר, חיזוק רצפת האגן וחיזוק צוואר הרחם לנשים לאחר לידה.

      

    הכותבת היא נטורופתית

      



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות"
    טרמפולינה. גם האסטרונאוטים בנאס"א קופצים על טרמפולינה
    צילום: "אופק חדש - מוצרי בריאות"
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים