שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הפוך מ-2013: 70% מהמכירות בסופר ב-2014 - מוצרים שהוזלו
    בעוד שב-2013 76% מהמכירות בסופר היו מוצרים שהתייקרו, ב-2014 הצרכנים צמצמו קנייה והמגמה התהפכה, כך לפי נתוני נילסן. במקביל, היתה ירידה במכירות הכספיות והוצע לצרכנים שיעור המבצעים הגדול ב-4 השנים האחרונות. המכירות של תנובה, שטראוס, אסם ויוניליוור נחלשו. הספקים הקטנים התחזקו

    ב-2014 אירע מהפך בסופר. הכנסתם הפנויה של הצרכנים הצטמצמה, המודעות שלהם למחירים עלתה והם צמצמו קנייה כבר בשלהי 2013. כתוצאה מכך, בניגוד ל-2013, בה נצפתה עליית מחיר של כ-3.3% ב-2014, רמת המחירים ב-2014 ירדה ב-2.1%, כך לפי נתוני נילסן.

     

     

    בעצם ב-2014 היתה מגמת מחיר הפוכה לזו שנצפתה ב-2013: בעוד שב-2013 76% מהמכר בסופר היה ממוצרים שהתייקרו, ב-2014, מוצרים שמחירם ירד, תרמו ל-70% ממכירות מוצרי הצריכה בסופר. המחיר של אותם מוצרים ירד ב-8% בממוצע. 30% מהמוצרים בסופר שהתייקרו, התייקרו ב-12%. אלה נתוני קופות, לא כולל ירקות, פירות ובשר טרי.

     

    ניתוח ירידות ועליות המחירים בשוק מוצרי הצריכה (FMCG) ב-2014. מקור הנתונים: נילסן ()
    ניתוח ירידות ועליות המחירים בשוק מוצרי הצריכה (FMCG) ב-2014. מקור הנתונים: נילסן

     

    עיקר השחיקה במחיר מקורה במחצית הראשונה של 2014. הצרכנים לא קנו והרשתות והספקים הרבו במבצעים. במחצית הראשונה של 2014 הוצע שיעור המבצעים הגדול ביותר ב-4 השנים האחרונות: 25% מהמכר לעומת 24% אחרי המחאה החברתית ב-2011 ושפל של 20% מהמכר במחצית השנייה של 2012. במחצית השנייה של 2014, המבצעים צנחו ל-22% מהמכר.

     

    רוב המבצעים היו בטיפוח הפרט – 34% מהמכר במחצית הראשונה של 2014 ו-32% במחצית השנייה. (השיא היה ב-2011: 37% מהמכר במחצית הראשונה). במזון – 30% מהמכר היה במבצע במחצית הראשונה של 2014. הנתון הזה ירד ל-27% במחצית השנייה של 2014. רק במחצית הראשונה של 2011 היו יותר מבצעים על מזון: 32% מהמכר.

    שיעור המבצעים הגבוה ביותר: במחצית הראשונה של 2014 ()
    שיעור המבצעים הגבוה ביותר: במחצית הראשונה של 2014

     

    מה הוזל השנה ומה התייקר?

    הורדות המחירים בלטו בעיקר בשמנת מתוקה וקצפת, כולל קצפת צמחית. הודות להכנסת מחיר שמנת מתוקה לפיקוח חלה הוזלה של 5.3%. עוד הוזלו: חומרי ניקוי לכלים במדיח (3.3%-); בירה שחורה (2.6%-); גבינות לבנות ורכות (2.3%- בזכות הכנסה לפיקוח); מרגרינה (2.2%-); מלפפונים חמוצים (2%-); משחות שיניים (1.8%-); קפה, תחליפי קפה ותערובות קפה (1.7%-); שמנת חמוצה (1.6%-) וקמח וסולת (1.5%-).

     

    מה הוזל ומה התייקר? ()
    מה הוזל ומה התייקר?

     

     

    מה התייקר? מוצרי טיפוח שיער התייקרו ב-3.7%, עוגות ומאפים אישיים ב-3.9%; חומרי אפייה ב-4%; תה קר ב-4.9%; גומי לעיסה ב-5.1%; יינות ב-5.6%; פיצות קפואות ומצוננות ב-6%; משקאות חלב בטעמים ב-6.2% ומשקאות חריפים (גם "הודות" לרפורמה באלכוהול), התייקרו ב-15%.

     

    בעוד שב-2013 מול 2012 היתה עלייה של 2.2% במכירות הכספיות, ב-2014 היתה ירידה של 1.4% לעומת 2013. במזון היתה ירידה של 0.8% (לעומת עלייה של 2.2% ב-2013); במשקאות ירידה של 3.1% (לעומת עלייה של 2% ב-2013); בטיפוח הפרט ירידה של 3.5% (לעומת עלייה של 2.2% ב-2013) ובסטיפוח הבית ירידה של 2.8% (לעומת עלייה של 3.1% ב-2013).



    ב-2014 : ירידה בסכומי הכסף שגלגל השוק. ב-2013: צמיחה ()
    ב-2014 : ירידה בסכומי הכסף שגלגל השוק. ב-2013: צמיחה

     

     

    רמות המחיר ב-2014 נמוכות לעומת 2013, אך עדיין גבוהות מתקופת המחאה החברתית בשל עליית המע"מ.

     

    הצרכנים קנו פחות נקניק ותה ויותר נשנושים

    בעקבות המגמות הללו, כל השוק ירד כספית, לרוב במחצית הראשונה של 2014. במחצית השנייה חלה התאוששות, אך היא לא הגיעה לביצועי 2013.

     

    מבחינה כמותית (כמו מוצרים נמכרו) השוק נמצא בסטגנציה, אך בנטרול הגידול הטבעי באוכלוסיה השוק למעשה בירידה קלה. עיקר הירידה הכמותית בענף המזון באה מקטגוריות יומיות בסיסיות: הצרכנים קנו פחות חלב, משקאות, בשר, נקניקים ובעיקר: תה, קפה וסירופים לשתייה. הצמיחה מגיעה בעיקר ממרחים וסירופים, נשנושים מלוחים, מאפים ועוגיות, משקאות אלכוהוליים וירקות קפואים ומצוננים, בין היתר.

    מה הצרכנים קנו יותר ומה הם קנו פחות? ()
    מה הצרכנים קנו יותר ומה הם קנו פחות?

     

    בטיפוח הבית והפרט, יש ירידה כמותית בצריכת מוצרים לבית, מוצרי גילוח, מוצרים לחיות הבית, מדבירי מזיקים, היגיינה נשית ומוצרים לתינוקות, בין היתר. עלייה במכירות הכמותיות היתה בחומרים לניקוי, היגיינת הפה, מוצרי נייר ואלומיניום, טיפוח והיגיינת שיער, מוצרי כביסה וניקוי כלים ועולם טיהור ובישום הבית.

    מה קנינו יותר ומה פחות - בטיפוח הבית והפרט ()
    מה קנינו יותר ומה פחות - בטיפוח הבית והפרט

      

    תנובה וחוגלה קימברלי בירידה

    במזון, זו לא היתה שנה קלה לחלק מספקי המזון הגדולים. בעוד שהמכירות של תנובה, שטראוס, אסם ויוניליוור נחלשו, הספקים הקטנים התחזקו ספקי המזון הקטנים התחזקו מנתח שוק של 40.6% ל-41.4% נתח שוק כספי. כיוון שהם נמדדים יחד, לא ברור אלו מהספקים הקטנים התחזקו ובאיזו מסגרת: האם במסגרת המותג שלהם או במסגרת המותג הפרטי, תחת חסות הרשתות הגדולות.

     

     יחד עם זאת גם כמה מהגדולים התחזקו: החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה, טרה), נטו, יפאורה תבורי וזוגלובק. אנג'ל, טמפו, סוגת – שמרו על נתח שוק זהה.


    נתח השוק של חברות המזון הגדולות והספקים הקטנים, ב-2014 לעומת 2013.  ()
    נתח השוק של חברות המזון הגדולות והספקים הקטנים, ב-2014 לעומת 2013.

     

    בטיפוח הפרט והבית, חוגלה קימברלי, הנקל סוד וקולגייט פלמוליב בירידה. לעומת זאת סנו בעלייה וכך גם רקיט בנקיזר, לוריאל. שמרו על נתח שוק זהה: ג'ונסון אנד ג'ונסון, Scjohnson וד"ר פישר. ספקים אחרים הציגו עלייה קטנה מ-23.3% נתח שוק כספי ל-23.6%.

    נתחי השוק של ספקי מוצרי הניקיון וטיפוח הפרט ב-2014 לעומת 2013 ()
    נתחי השוק של ספקי מוצרי הניקיון וטיפוח הפרט ב-2014 לעומת 2013

      

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים