שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    איך להעביר ומהר את התסמונת הקדם־וסתית

    זה חוזר בכל חודש מחדש, ועדיין העוצמות של התסמונת הקדם וסתית גורמות לנשים לאי נוחות רבה. מוסף "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" מציע שיטות להקלה על הסימפטומים

    בימים שלפני המחזור החודשי ובמהלכו עובר גוף האישה שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים. השינוייים הללו יכולים לגרום לתופעות שונות בעוצמות משתנות: דיכאון, אי-שקט, עצבנות, כאבי גב, כאבי בטן, נפיחות, כאבי ראש, סחרחורות, חוסר ריכוז, עלייה בתיאבון וצורך בלתי-נשלט בפחמימות ובמתוקים, או בקיצור - מה לא.

      

    קראו עוד

    PMS: כל השיטות להקל על תסמונת קדם-וסתית

    איך להקל על תסמיני המחזור החודשי: 4 כללים

    כאבי מחזור: למה זה קורה ומהו הטיפול

     

    איך נקל על עצמנו ועל סביבתנו?

    ‭.1‬ להקפיד לשתות הרבה. מאחר שבימים שלפני המחזור החודשי טמפרטורת הגוף גבוהה יותר בכחצי מעלה, ישנה נטייה לאבד יותר נוזלים.

     

    שתיית נוזלים בכמות גבוהה יותר בימים שלפני המחזור החודשי תורמת לאיזון נוזלים נכון בגוף ומונעת התייבשות, ומעבר לכך, כיוון שהתיאבון גובר בימים האלה, שתיית נוזלים(מים, לא משקאות ממותקים‭(!‬ מסייעת לתחושת השובע, או לכל הפחות מפחיתה את תחושת הרעב.

     

    ‭.2‬ מומלץ לצרוך מאכלים העשירים בסידן. לפי מחקרים, תזונה עשירה בסידן מקטינה את התסמינים הקדם-וסתיים ‭.50%-ב‬ מומלץ לפיכך לצרוך מאכלים כמו מוצרי חלב, שקדים, טחינה, אבוקדו וסרדינים.

     

    ‭.3‬ חשוב לבחור נכון את סוגי הפחמימות שצורכים. בימים האלה נורא מתחשק לאכול פחמימות. אם נבחר פחמימה פשוטה, כמו שיש בממתקים, לחם לא מלא, סוכר, דבש ופירות - זה ירגיע אותנו לזמן קצר, ומיד אחר כך נרגיש שוב דחף בלתי-נשלט לאכול עוד פחמימות.

     

    לעומת זאת, אם נבחר בפחמימה מורכבת כמו לחם מלא, אורז מלא, פסטה מלאה, כוסמת וקטניות - נשיג בכך עליית סרוטונין לאורך זמן, וזה מה שיוביל לתוצאה הרצויה: שיפור מצב הרוח, הרגעת לחצים, תחושת שובע ושינה טובה יותר.

     

    לבחור את הפחמימות הנכונות. לחם מלא (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לבחור את הפחמימות הנכונות. לחם מלא(צילום: shutterstock)

     

    ‭.4‬ אפשר לשלב בתפריט תמצית סרפד ופטרוזיליה, שהם צמחים משתנים. ‭3-2‬ כוסות כאלה יוכלו לסייע לשחרר את הנוזלים האצורים בגוף ויקלו על תחושת הנפיחות.

     

    ‭.5‬ כדאי לתת לגוף לנוח. אין טעם להיאבק בתחושות הנפיחות שלפני המחזור. הנפיחות והנוזלים האלה ייצאו מהגוף מעצמם בדיוק כמו שנכנסו.

     

    ‭.6‬ אם יש כאבי בטן קשים ניתן לקנות ללא מרשם תרופות נוגדות כאב ממשפחת נוגדי הדלקות הלא סטרואידליות )לדוגמה: אדוויל, נורופן, איבופן, אדקס, נרוסין, פוינט, ארטופן ‭.)'וכו‬ תרופות אלה מפחיתות את רמת הפרוסטגלנדינים ‭,) Prostaglandins(‬שגורמים לכאב ומופרשים ברמה גבוהה יותר בימים שלפני המחזור.

     

    ‭.7‬ מומלץ לשלב בתזונה מזונות המכילים ויטמין ‭,B6‬ המסייע בהרגעת מערכת העצבים ובהפחתת חרדות ועצבנות. הוא נמצא למשל בשיבולת שועל )קוואקר‭,)‬ בבננה, בדגנים מלאים ובקטניות. נסו דייסת שיבולת שועל: מכסים 3 כפות שיבולת שועל )קוואקר דק( במים רותחים או בחלב שקדים רותח, ומוסיפים לפי הטעם קינמון, דבש, אגוזים וזרעים.

     

    ‭.8‬ פעילות גופנית סדירה יכולה להפחית משמעותית את התסמינים.

     

    ‭.9‬ חליטה של עלי מרווה מיובשים עוזרת להקל כאבי בטן/גב הקשורים למחזור.

     

    ‭.10‬ חימום הסקרום (Sacrum) - עצם העצה ו/או הבטן התחתונה בעזרת כרית כוסמת מקל על הכאבים.

     

    ‭.11‬ שיטות הרפייה. להקלת הכאב ולהרגעה מומלץ להיעזר בשיטות הרפיה שונות כמו יוגה, צ'י-קונג או טאי-צ'י.

     

    מתי לפנות לרופא?

     אם יש ירידה בתפקוד, ואם הכאבים בלתי-נסבלים ואינם נשלטים על ידי משככי כאבים.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לנסות להעלים את העצבנות והכעסים
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים