שתף קטע נבחר

לא רק בילדים: איך לזהות הפרעות קשב וריכוז בגיל מבוגר?

דוחים משימות לדקה ה-90, משתעממים מהר במהלך פגישות או משימות לא מעניינות או מאבדים דברים בצורה סדרתית. אם זה מתאר אתכם אפילו חלקית, אולי יש לכם הפרעת קשב וריכוז. עד כמה התופעה נפוצה בבגרות, האם יש הבדל בין התסמינים בילדות, האם מדובר בהפרעה גנטית ואיך מאבחנים? פסיכיאטר מומחה מסביר

הפרעת קשב וריכוז היא אחת מקבוצת הפרעות פסיכיאטריות הסובלות מתת אבחון ותת טיפול אצל מבוגרים. מחקר אמריקני רחב היקף מצא כי 5.6% מהאנשים בגילאי 18-44 בארה"ב עונים על הקריטריונים לאבחנה של הפרעת קשב וריכוז.

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

עד לתחילת שנות ה-90 חשבו החוקרים שמדובר בהפרעה הקשורה לילדות ונעלמת עם ההתבגרות. לאחרונה, עם התפתחות אמצעי הדמיה ויכולתה של הרפואה להבין טוב יותר את האנטומיה ואת התהליכים הנוירולוגים, נמצא שלפחות 60% מהילדים ימשיכו לסבול מתסמיני ההפרעה גם בבגרות.

 

קראו עוד על הפרעות קשב וריכוז

בעיה פיזית או רגשית? הכל על הפרעת קשב וריכוז

מה קורה במוח של ילדים עם הפרעות קשב?

7 מזונות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

 

הפרעה בעלת מרכיב גנטי

ידוע כיום, כי מדובר בהפרעה בעלת מרכיב גנטי משמעותי. אמנם לא נמצא גן אחד ספציפי שאחראי על ההפרעה, אולם אצל קרוב ל-65% מהלוקים בה אפשר למצוא שינויים במבנה הגנטי, אותם ניתן לזהות. השפעות סביבתיות, כמו גם אינטראקציות בין הגנים ולבין הסביבה מהוות תפקיד בהתפתחות ההפרעה.

 

לדוגמה, לאמהות שעישנו במהלך ההיריון יש סיכוי של עד פי 3 ללדת צאצא עם הפרעת קשב וריכוז. אצל תאומים זהים קיימת שכיחות של 81% באבחנה לעומת 29% מהתאומים הלא זהים.

 

יתרה מזאת, לכל אדם המאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז יש לפחות בן משפחה אחד מתוך ארבעה, בדרגת קרבה ראשונה, הסובל גם הוא מהפרעת קשב וריכוז.

 

כמו כן, ידוע כי לסובלים מהפרעת קשב וריכוז פעילות פיזיולוגית חריגה במערכת הדופמין והנוראדרנלין, בעיקר במרכזיים עצביים הקשורים למערכות הקשב, הריכוז והתפקודים הניהוליים executive function כל אותם אמצעים קוגניטיביים בהם נעזרים בני האדם על מנת לשנות התנהגות – אלמנטים כגון עיכוב תגובה, פונקציות של זיכרון, ויכולת לגמישות בפתרון בעיות והאפשרות לוויסות רגשות.

 

יותר מדי משימות להשלים במהלך היום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יותר מדי משימות להשלים במהלך היום(צילום: shutterstock)

 

למה עלתה המודעות לתופעה בקרב מבוגרים?

בעשרים השנים האחרונות, עברה החברה שינויים משמעותיים שפעלו לרעתם של אלו הלוקים בהפרעת קשב וריכוז. עד לפני עשור או שניים, מסרים הועברו במספר מצומצם של דרכים - שיחת טלפון, מפגש פנים אל פנים או מכתב.

 

כיום עומדים לרשותנו אמצעים רבים להעביר מסרים: מסרונים, הודעת וואטסאפ, שיחה בטלפון הנייד או הנייח, מסנג'ר, סקייפ, פייסבוק, צ'אט של פייסבוק, דואר אלקטרוני, תוכנות צ'אט למיניהן ועוד.

 

זו רק דוגמה אחת מיני רבות לאופן בו קצב החיים השתנה. במישור התעסוקתי, למנהל בעבר היו יותר מזכירות, כתבניות, פקידים ועוזרים, כיום נאלץ מנהל עם הפרעת קשב וריכוז לבצע חלק גדול מהמטלות אשר מהם יכול היה בעבר להימנע.

 

על כך ניתן להוסיף את ההתקדמות המהירה של המדע ואפשרויות ההדמיה, התקדמות המאפשרת לבסס ולהעמיק את הידוע לנו בכל הקשור לנסיבות הגנטיות הפיזיולוגיות והאנטומיות שעומדים בבסיס הפרעת הקשב והריכוז.

 

ההבדל בין הפרעת קשב וריכוז בילדים ובמבוגרים

הפרעת קשב וריכוז הינה למעשה כותרת למכלול תסמינים ומופעים שניתן לחלקם לשתי קבוצות עיקריות: קשב וריכוז לצד היפראקטיביות ואימפולסיביות.

 

כל אחת מהקבוצות יכולה להופיע בפני עצמה (להלן ADD - attention-deficit disorder) או בשילוב (ADHDattention-deficit/hyperactivity disorder)

 

הפרעת קשב וריכוז מתייחסת לקבוצת תסמינים היכולים לבוא במכלול צורות ודרכים, לרוב בעיקר סביב פעולות, משימות או מטלות שאינן מעניינות את הלוקה בהפרעה.

 

אותו הילד שלא הצליח לשמור על קשב בכיתה, נטה לחלום, ולהיות שקוע בעולם משלו, כמבוגר לא יצליח לעקוב אחרי שיחות ארוכות או הרצאות משמימות, יאבד עניין במהרה במטלות ש "חייבים לעשות", כשהתגמול המיידי על ביצוע משימות אלה או העניין בהם מועטים.

 

הילד שהכין את השיעורים בערב מאוחר או ממש בסמוך לתחילת השיעור, יהפוך להיות אדם מבוגר המסתובב שבוע שלם עם משימה או מטלה, אותה הוא חייב לבצע (להגיש דו"ח מע"מ, לסיים עבודה או מטלה באוניברסיטה או להכין מצגת סיכום רבעון).

 

הוא ייסר עצמו על כך שהוא לא מצליח לשבת ולגמור עם זה, ואז בשנייה האחרונה, שלא לומר קצת אחריה, תחת לחץ זמן או סנקציות כאלה ואחרות, יסיים את המטלה בחופזה, במהלכה ימצא עצמו בהיפר ריכוז שלא מאפשר עיסוק בדבר פרט למטלה אותה עליו לסיים.

 

דחיינות והימנעות מפעולות המצריכות מאמץ מנטלי ממושך, הם חלק מסימני ההיכר של ADHD. "אחר כך, בהמשך, בסופ"ש, אחרי החגים", אלו חלק מביטויים שגורים ואופייניים לסובלים מ ADHD.

 

אדם אשר סובל מגיל צעיר מהפרעת קשב וריכוז יודע, שאם הוא לא מיד מבצע את המטלה או את המשימה המשמימה (להרים טלפון לעירייה ולשלם דו"ח חניה, להזמין פנקס צ'קים מהבנק או אפילו להזמין מקום במסעדה) סביר להניח שימצא עצמו משלם כפל קנס או מתרץ תירוצים על כישלון או פספוס נוסף.

 

ילדים שציפור מצייצת בחלון הכיתה, לעיסת מסטיק של תלמיד אחר או טריקת דלת בבית של השכנים מוציאה אותם מריכוז, יהפכו להיות מבוגרים שיודעים אולי להתרכז לזמן סביר גם בסביבה רועשת, אך הם עצמם מוצפים במחשבות, משימות ומטלות שעולות וצצות בכל רגע נתון.

 

לא צולחים משימות "משעממות"

כאמור, בולט הדבר בייחוד ביחס למטלות לא מעניינות. עניין כמו ניקיון הבית יכול להתחיל בהמון כוונות ורצון ולהסתיים לאחר כמה שעות בבית מלא בהתחלות; התחלה של שטיפת כלים, התחלה של סידור ארונות המטבח, התחלה של תליית כביסה והתחלה של ניקוי המקרר, בדרך תיכנס שיחת טלפון ארוכה, יהיה מעבר קליל על המיילים, ישיבה "קצרה" על הפייסבוק והנה המון התחלות, קצת הסחות דעת ותוצר עגום ומתסכל שרק מוסיף על הכאוס הקיים בחייו.

 

לא מן הנמנע שתחומים מעניינים וחשובים לאנשי ADHD הסדר והארגון שולטים עד כדי פנטיות קיצונית. נסו לבדוק את מגירת הגרביים, את ארון הבגדים, את התיק או את תא המטען במכוניתם של אלה המאובחנים כלוקים ב ADHD, שם הברדק יהיה המאפיין העיקרי.

 

תסמין נוסף ואופייני להפרעת קשב וריכוז מתבטא בנטייה לשכוח ולאבד דברים שונים. אדם הלוקה בהפרעת קשב וריכוז יכול להתאפיין כמאבד סידרתי (ארנק, טלפון,  מפתחות ,כרטיסי אשראי) או להיות בדיוק ההיפך מכך, נוקשה וחרדתי בדבר אפשרות שיאבד חפצים אלה.

 

טעויות של חוסר תשומת לב יכולות להיות משעשעות (למשל לנסוע עם כוס הקפה על גג האוטו, לבישת זוג גרביים שונים), אבל יכולות להיות גם מתסכלות ומקשות (נטייה לטעויות בניווט ובנהיגה בעיקר במהלך שיחה טלפונית) או נטייה לתאונות ביתיות שיכולות להיות כואבות ומציקות (כוויה כתוצאה מנגיעה בתבנית חמה שיצאה מהתנור, חתך בגילוח וכו').

 

ארון מסודר מדי מול רכב מבולגן מדי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ארון מסודר מדי מול רכב מבולגן מדי(צילום: shutterstock)

 

אי-שקט, היפראקטיביות ואימפולסיביות

קבוצת התסמינים השנייה עוסקת בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. קבוצה זו מתאפיינת בשלל התנהגויות והרגלים, אותם ניתן לראות כבר בגילאי הגן ובית הספר היסודי.

 

אותו ילד שלא הצליח לשבת לאורך זמן בכיתה, ייצא כמה פעמים במהלך השיעור בתואנות שונות, נדנד את רגליו או תופף באצבעותיו במהלך פעולות פנאי שאמורות להיעשות ברוגע ובשקט (צפייה בטלוויזיה,קריאת ספר), אותו ילד שהיה חייב להיות בתנועה ובפעילות מתמדת, התפרץ לדברי חבריו, לא הצליח לחכות עד שהמורה תסיים לשאול את השאלה, מיד זרק את התשובה ובכלל דיבר הרבה והרגיש חוסר שקט פנימי קבוע.

 

ילד כזה ימצא את עצמו כמבוגר המשנה תנוחות לעיתים קרובות, מרבה לדבר עם הידיים, משחק עם האצבעות או עם השיער בעיקר במהלך המתנה בתור או בישיבות ארוכות, במהלך סרטים או שיחות ארוכות תחושת אי השקט תגבר, האדם ירבה להציץ בטלפון הנייד, לבדוק הודעות, או אפילו לשחק באיזו אפליקציה בנייד תוך כדי פעולה אחרת.

 

חופשה תהיה מרוץ אחר להספיק עוד ועוד, רצון להיות בכמה שיותר מקומות ולעשות כמה שיותר דברים, רצוי מאתגרים ואפילו מסוכנים (קפיצת בנג'י ספורט ימי וכדומה).

 

האפשרות לבלות ערב שקט בבית יכולה לעורר אי נוחות, הם יעדיפו לעבוד עד שעות מאוחרות, ידברו במהלך צפייה בסרט וינועו ללא הרף ממקום למקום. ניסיונות מגוונים ושונים להשתלט על השיחה ולהיות במוקד העניינים, שנינות, הומור נטייה להגזמה, סטייה מהנושא וניסיונות חוזרים להסביר את עמדתם בצורות שונות מבלי להיות קשובים לשותפם לשיחה מאפיינים גם הם את הלוקים בהפרעת קשב וריכוז.

 

לרוב הם יגלו מהר מאוד סימני חוסר סבלנות (וסובלנות) לעמדותיהם או למחשבותיהם של אחרים, יתפרצו לתוך דברי זולתם, לא ימתינו לעיתוי מתאים להשתלב בשיחה ועלולים למצוא עצמם מעירים הערות מביכות וחסרות רגישות.

 

מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז לא יחכו בתור ויעדיפו לדחות את המשימה או למצוא מסעדה אחרת לשבת בה ובלבד שלא יבלו דקות ארוכות באי עשייה.

 

איך מאבחנים?

אבחון הפרעת קשב וריכוז למבוגר הינו תהליך אשר מצריך מיומנות גבוהה והיכרות מעמיקה עם ההפרעה. על פי משרד הבריאות הישראלי, חייב האבחון לכלול הערכה קלינית מלאה, הכוללת לקיחת היסטוריה מפורטת של האדם, הערכה על פי קריטריונים מפורטים של DSM, הערכה של הפרעות נפשיות אחרות ובדיקה קלינית ייעודית לתסמיני ההפרעה.

 

ניתן להיעזר בשאלוני אבחון מותאמים למבוגרים ושימוש באמצעים ממוחשבים כגון מבחן ה T.O.V.A. זה המקום להדגיש כי מבחן ממוחשב משמש רק לצורך התאמת טיפול תרופתי.

 

קיימת המלצה ברורה כי האבחון והתאמת הטיפול התרופתי צריכים להיעשות על ידי רופא המכיר את תחום הפרעת הקשב והריכוז ומסוגל לערוך אבחנה מבדלת יחד עם הפרעות פסיכיאטריות שונות, היכולות להידמות או להתקיים במקביל להפרעת קשב וריכוז.

 

במהלך האבחון נדרש הרופא המאבחן לקבל מידע בדבר תפקודים שונים החל מגיל הילדות ועד לגיל המבוגר תוך איסוף אינפורמציה לגבי תחלואה דומה במשפחה ותחלואה פסיכיאטרית נוספת.

 

מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נוטים לאמץ מנגנוני הגנה וגישור שונים בניסיונם להתאים את עצמם לנדרש מצד החברה ובכך קיימת האפשרות שתסמיני הפרעת הקשב והריכוז יופיעו בצורות שונות מהמצופה.

 

אם את/ה מוצא/את עצמך או מי מקרוביך כמזדהה עם הכתוב, כדאי לשקול פניה לגורם מקצועי מתאים, שיכול לאבחן ולתת טיפול תרופתי עם וללא טיפול קוגניטיבי התנהגותי.כיום יותר ויותר אנשים נהנים משיפור משמעותי באיכות חייהם ובמיצוי יכולותיהם תודות לאבחנה וטיפול מתאימים.

 
הכותב הינו פסיכיאטר מומחה למבוגרים, העובד במרכז הרפואי לבריאות הנפש באר יעקב - נס ציונה ועוסק בכל הקשור לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז למבוגרים ובתחלואה נלוות להפרעת קשב וריכוז




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לפחות 60% מהילדים ימשיכו לסבול מתסמיני ההפרעה גם בבגרות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים