שתף קטע נבחר

החל שיווק גבינות צהובות זולות מעמק. תקנו?

בעקבות מכרז משרד הכלכלה, שהשתתפו בו יבואנים שהתחייבו למכור גבינות במחירים נמוכים מגבינת עמק, החלו להימכר ברשתות השיווק גבינות ייבוא מתחרות. חברת סיימן מוכרת במגה גבינת אדם תוצרת גרמניה ונטו החלה למכור גבינות ארוזות מתוצרת פולין שזולות בכ-30% מעמק. במעדנייה, נטו לא מתחרה ישירות בעמק

הגיעו גבינות צהובות זולות לישראל: אחרי חברת סיימן סחר, שהחלה למכור גבינת ייבוא שמתחרה בעמק של תנובה, גם קבוצת נטו החלה למכור גבינות זולות שייכנסו בהדרגה לכל רשתות השיווק. זאת במסגרת מכסת ייבוא שנקבעה במכרז מיוחד לייבוא ללא מכס.

 

 

הזוכים במכרז התחייבו שהגבינות שייבאו ארצה, יימכרו במחיר מקסימום שנמוך מעמק, הגבינה השולטת בשוק הגבינות הצהובות בישראל וכן מגבינות אחרות מסוגים אחרים שנמכרים בישראל. לעמק יש בארץ מתחרה עיקרית: נעם של טרה, אך במוצהר הן לא מתחרות במחיר.

 

קבוצת נטו זכתה בכמות הגדולה ביותר במכרז: מכסה של 1,000 טון גבינות קשות וחצי קשות. היא השיקה אותן בארץ, תחת המותג "עלמה". לפי החברה, היא זכתה בכמות הגדולה ביותר (לעומת 850 טון של האחרות), משום שהתחייבה למחיר המדף הקבוע הנמוך ביותר מבין ההצעות שהוגשו במכרז.

 

הגבינות של נטו הן מתוצרת פולין (ומשווקות גם למערב אירופה כך לטענת החברה). הגבינות שסיימן מוכרת במגה הן תוצרת גרמניה.

 

 

ה"עמק" של נטו. "עלמה" (צילום: אלי סהר) (צילום: אלי סהר)
ה"עמק" של נטו. "עלמה"(צילום: אלי סהר)

 (צילום: אלי סהר) (צילום: אלי סהר)
(צילום: אלי סהר)

 

חורים במכרז: האם הגבינות ישרדו בישראל?

האם בעקבות טפטוף הייבוא הזול יישבר המונופול של תנובה? אל תהיו בטוחים בכך. זו לא הפעם הראשונה שמוכרים פה גבינות ייבוא שמנסות במוצהר להתחרות בעמק של תנובה. וילי פוד שמייבאת ארצה גבינות מסוגים שונים, מכרה במגה גבינות תוצרת ליטא כמותג פרטי שהיו זולות מעמק, בעקבות מחאת יוקר המחיה שפרצה ב-2011. מאז הן התייקרו ודי נעלמו.

 

בנוסף יש לזכור כי הכמות שאושרה לייבוא ללא מכס מוגבלת והמכרז מוגבל לשנה. כיוון שתקום בקרוב ממשלה חדשה, איש לא יודע אם יאשרו להמשיך לייבא גבינות במחירים האלה גם בשנה הבאה. בנוסף, לא בטוח שהגבינות הללו יערבו לחיך הישראלי.

ועוד יש לזכור שחברה כמו נטו היא בעצמה חברת מזון ענקית, החמישית או השישית בגודלה בשוק הישראלי, שלא תמיד מוכרת בזול מוצרים שהיא מייבאת ומוצרים מתוצרתה.

 

בנוסף, נטו החליטה שלא להתחרות בתנובה ראש בראש במעדנייה עם גבינת אדם. גבינת עמק במעדנייה שהיא גבינה מסוג אדם, היא הגבינה הנמכרת ביותר בישראל.  נטו תמכור רק אדם ארוזה.

 


השוואה בין מחירים גבינות מסוג אדם (בשקלים)

השוואה בין מחירים גבינות מסוג אדם (בשקלים)
משקל גבינת עמק של תנובה גבינת עלמה מסוג אדם גבינת אדם של סיימן פער
100 גרם ארוזה 7.45-5.55 4.6 4.66 17%-38%
1 ק"ג במעדנייה 45.45-43.5 אין 35 כ-23%

 

המחירים: נמוכים מעמק ב-17%-38%

איך המחירים? בסדרה של נטו, "עלמה", יש שתי גבינות צהובות קשות ארוזות (כשרות בית יוסף ובעלז חלב ישראל). אחת מהן זו גבינת אדם. כאמור, גם עמק היא גבינת אדם, לכן מעניין להשוותה לעמק.

 

עלמה של נטו מכילה 27% שומן, בעוד שעמק נמכרת ב-28% שומן, וגם באחוזים נמוכים יותר. עלמה אדם של נטו נמכרת במשקל 150 ג'. לעומת זאת, עמק נמכרת באריזות של 200 גרם ובאריזות גדולות יותר. כלומר, תנובה מציעה יותר גבינה פר אריזה.

 

המחיר של עלמה ארוזה: 6.90 שקלים למארז של 150 גרם. גבינת עמק ארוזה נמכרת כעת, לפי אתר מיי סופרמרקט, ב-14.90-11.1 שקלים ל-200 גרם.

 

מכאן שגבינת האדם הארוזה של תנובה (עמק) נמכרת ב-7.45-5.55 שקלים ל-100 גרם ולעומת זאת האדם הארוזה של נטו (עלמה) נמכרת ב-4.6 שקלים ל-100 גרם. הפער בין מחירי הגבינות נע בין 17% ל-38%, או בממוצע קרוב ל-30%.

 

הגבינה הארוזה השנייה שנטו החלה למכור זו גבינה צהובה מסוג גאודה 27% שומן במשקל 150 גרם. מחיר מקסימלי לצרכן: 7.35 שקל, כלומר, 4.9 שקלים ל-100 גרם. לתנובה אין מקבילה לגבינת גאודה, אך נמכרות בשוק גבינות גאודה תוצרת ישראל יבמחיר של 13.3-9 שקלים ל-100 גרם. גאודה תוצרת חוץ אפשר למצוא גם ב-6.67 שקלים ל-100 גרם. הגאודה של נטו היא הזולה ביותר: במינימום 26%.

 

נטו לא מוכרת אדם במשקל ולכן לא מתחרה בעמק במעדנייה

בנוסף, נטו החלה למכור שני סוגי גבינות צהובות במעדנייה: גאודה 27%, שתימכר במחיר מקסימלי 35-39 שקל לק"ג, וגבינת מוצרלה- גבינה חצי קשה 23% שומן שתימכר ב-64-59 שקל. שימו לב כאמור שנטו נמנעת משום מה מלמכור גבינת אדם במעדנייה שנמכרת במחיר מפוקח של 45.45 שקל לק"ג, אך אפשר למצוא אותה גם במחירים נמוכים יותר: 43.5 שקל לק"ג.

 

סמנכ"ל השיווק רון סגל מסר ל-ynet בתגובה לכך: "בחרנו לא להתפזר על יותר מדי מוצרים בלשב ראשון. יש לקחת בחשבון גם את הארוזים וגם את המעדנייה) היות שיש מכסה מקסימלית לכמות ייבוא. במידה ובעתיד יתאפשר הדבר, נשקול את הרחבת פורטפוליו המוצרים".

 

מטרת נטו היא למכור את כל הכמות שהותרה לייבוא נטול מכס, כלומר להגיע ל-6% מהשוק. "אנחנו מרוויחים מהגבינות האלה, אבל פחות", אמרו לנו בנטו. המחירים הללו, מתואמים עם הקמעונאים, באישור מיוחד של הממונה על ההגבלים העסקיים. החברה כבר אספה חתימות של קמעונאים המחויבים למכור במחירים הללו. הגבינות החלו להימכר השבוע בשופרסל, מגה ורמי לוי וייכנסו בהדרגה לכל הרשתות.

 

הגבינות של סיימן: מקואופרטיב גרמני

לעומת זאת, המטרה של גבינות סיימן, היא לבדוק את השוק. הבעלים, נני סיימן אמרה ל-ynet: "אנחנו מוכרים את הגבינות ב-35 שקל במגה, זול מעמק בכ-10 שקלים (23% מ.ק)", אמרה ל-ynet. "יש גם גבינה ארוזה אדם - 150 גרם ב-7 שקלים (זולה בכ-17%-38% מעמק)".

 

אתם חושבים שהגבינות יצליחו בקרב הצרכן הישראלי?

 

"קשה לומר. צריך לזכור שחוץ מאיתנו ונטו יש עוד שניים-שלושה יבואנים שעוד לא החלו למכור (מחלבות גד, יורוצ'יז ובני ג'ורג' שוקחה מ.ק). סך הכל, 4,800 טון ייזרקו לשוק, זה די הרבה ואני מקווה שזה יחזיק מעמד. מדובר ב-20% מהשוק הקמעונאי קשה מאד למכור את הכמות הזאת. הגבינה הגרמנית שלנו לא דומה לעמק, למרות שזו גבינת אדם, היא טעימה לכשעצמה, אנחנו לא מחפשים להיות דומים לעמק. זו גבינה של חברה ענקית, קואופרטיב גדול מאוד".

 

מצחיק ועצוב שישראל צריכה לקנות מקואופרטיב גרמני כדי להוריד מחירים. תנובה היתה פעם קואופרטיב.

 

"תנובה זה כבר לא קואופרטיב וכבר לא כחול לבן זו חברה סינית".

 

הרפתנים הם כחול לבן.

 

"להם מגיע. הם באמת עובדים קשה. הבעיה היא שהם תלויים בחברה שהיא לא ישראלית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים