שתף קטע נבחר

קוצים ובטון: שדות תעופה נטושים באירופה

לא כל כך נעים לראות שדה נטוש, אבל ברחבי העולם ישנם לא מעט כאלה. בעקבות חזרתו לחיים של השדה במחוז קאסטיון בספרד, הנה השדות האירופים שכבר שנים גלגל מטוס לא נגע במסלול הנחיתה שלהם

שדה התעופה של מחוז קאסטיון בצפון מזרח ספרד, הפך לאחד מסמלי המשבר הכלכלי במדינה, ובזבוז הכספים הגדול ששרר בה לפניו. מ-2012, שנה לאחר סיום בנייתו שנעשתה בהשקעה של 150 מיליון אירו - עומד השדה נטוש. לפני כשבועיים הודיעה חברת ריינאייר כי תפתח קו בינו לבין בריסטול, ובכך תשיב אותו לחיים.

השדה בקאסטיון. חוזר לחיים ()
השדה בקאסטיון. חוזר לחיים

השדה בקאסטיון, שנכון להיום אין יוצא ממנו ואין בא ואיש לא מבקר את פסל "אנשי התעופה" שבכניסתו, הוא רק אחד מבין שדות תעופה רבים שננטשו מסיבות שונות לאורך השנים, חלקם אפילו לא נפתחו מעולם ועומדים עזובים מיום הקמתם. הנה כמה מהם.

הפסל בכניסה לשדה ()
הפסל בכניסה לשדה

BER | שדה התעופה ברנדנבורג, ברלין, גרמניה | נטוש מ-2010

שדה התעופה ברנדנבורג, הנמצא 18 קילומטרים דרומית למרכז ברלין, אמור היה להיפתח כבר ב-2010, אך בעיות תכנון ובנייה קשות ביותר גרמו לו לא להיפתח עד עצם היום הזה. השדה אמור להחליף ביום מן הימים אלה שני השדות הפעילים כיום בברלין, שונפלד וטגל, אך גם כעת לא ידוע מתי זה יקרה. ההערכות האופטימיות מדברות על השנה הבאה, הריאליסטים אומרים מתישהו בין 2017 ל-2018.

דלפקי הצ'ק אין. אף אחד לא בא (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
דלפקי הצ'ק אין. אף אחד לא בא(צילום: דני שדה)

בשל העיכובים והתכנונים הלקויים, נכנסה החברה הבונה את השדה - Flughafen Berlin Brandenburg, להוצאות נוספות לא מתוכננות הנאמדות כיום ביותר משלושה מיליארד אירו. בכירי החברה פוטרו, אחרים התפטרו ופרשו מהפרויקט שאינו נגמר.

מגדל הפיקוח בברנדנבורג. אין על מי לפקח (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
מגדל הפיקוח בברנדנבורג. אין על מי לפקח(צילום: דני שדה)

בדרום ברלין נמצא גם שדה התעופה טמפלהוף, שנבנה ב-1923 ונסגר ב-2008, מבנה שנחשב בעבר לגדול בעולם, עד בנייתו של הפנטגון בוושינגטון. בזמן מלחמת העולם השנייה שימש השדה, שעדיין ניצב במקומו, את כוחות האוויר של המשטר הנאצי.

השרוולים בברנדנבורג. לא זזים (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
השרוולים בברנדנבורג. לא זזים(צילום: דני שדה)

NIC | שדה התעופה הבינלאומי של ניקוסיה, קפריסין | נטוש מ-1974

נזקי הפלישה הטורקית לקפריסין ב-1974 פגעו קשות בתיירות המקומית באי. בין היתר ניתן למנות את עיירת הנופש פמגוסטה שהפכה עיירת רפאים, ואת שדה התעופה הבינלאומי שממש כמו פמגוסטה, במסגרת הסכמי הפסקת האש בין הטורקים ליוונים הפך אזור מפורז.

אולם הנוסעים הנטוש בשדה של ניקוסיה, אחת מתמונות השנה של רויטרס ל-2014 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אולם הנוסעים הנטוש בשדה של ניקוסיה, אחת מתמונות השנה של רויטרס ל-2014(צילום: רויטרס)

כיום יושבים במקום - כמה נוח - משרדים של האו"ם, והשדה של ניקוסיה עומד נטוש לחלוטין. התעבורה הבינלאומית של קפריסין מרוכזת בעיקר בשדה התעופה בלרנקה, ובחלקה הקטן גם בפאפוס. תמונת אולם הנוסעים הנטוש זכתה בתואר "תמונת השנה" (מבין כמה תמונות) של סוכנות הידיעות רויטרס.

מטוס נטוש בשדה הנטוש בניקוסיה ()
מטוס נטוש בשדה הנטוש בניקוסיה

CQM | שדה התעופה Ciudad Real, מדריד, ספרד | נסגר ב-2011

שדה התעופה Ciudad Real, או בשמו המקורי דון קיחוטה (כן, כן) היה תוכנית גרנדיוזית שכללה פרויקטים תחבורתיים אדירים, ובראשם שדה התעופה החדש ומספר נתיבים חדשים של הרכבת המהירה של ספרד. עלות בניית השדה ופיתוחיו השונים עמדה על יותר ממיליארד אירו.

השדה השאפתני. אין קונה ()
השדה השאפתני. אין קונה

בעיות ניהוליות לא הצליחו לגרום לשדה להיות חלופה של ממש לשדה הספרדי הגדול בראחאס ואחרי שלוש שנים בלבד השדה נסגר. נכון להיום השדה מועמד להריסה, אחרי שלא פחות משבע פעמים ניסו למכור אותו לשימוש פרטי, במחיר שהיה נמוך אפילו מ-100 מיליון אירו, עשירית ממחיר בנייתו, אך עדיין לא נמצא לו קונה.

 

GZA | שדה יאסר ערפאת, דהנייה, הרשות הפלסטינית | נהרס ב-2001

אלו היו ימים אחרים, ומי זוכר בכלל שברשות הפלסטינית היה שדה תעופה פעיל לחלוטין. שדה התעופה ע"ש יאסר ערפאת נפתח ב-1998, לאחר שהקמתו אושרה במסגרת הסכמי אוסלו ב-1995. התקציב הצנוע יחסית (86 מיליון דולר) היה יפני-סעודי-מצרי, העיצוב מרוקאי והסרט נגזר על ידי ערפאת ובלי קלינטון.

השדה העזתי בטרם נהרס ()
השדה העזתי בטרם נהרס

פחות משלוש שנים החזיק מעמד השדה, כאשר במסגרת אינתיפאדת אל-אקצא צה"ל החריב את מגדל הפיקוח. מכיוון שלא היה די בכך, בתחילת 2002 גם הושמדו מסלולי הנחיתה וההמראה, פעולה שזכתה לגינוי חריף לישראל באו"ם. עד היום עומדות שאריות שדות התעופה בדרום הרצועה.

השדה ברצועה. נחרב ()
השדה ברצועה. נחרב

ATH | שדה התעופה הבינלאומי, הליניקון, יוון | נסגר ב-2001

במשך 60 שנה שימש שדה התעופה הליניקון את תושבי ותיירי אתונה. בנייתו הושלמה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, ושנותיו הראשונות היו למעשה בשימוש חיל האוויר הנאצי.

בתחילת שנות האלפיים עברו היוונים לשדה התעופה הבינלאומי החדש, והליניקון הפך להיסטוריה. במסגרת אולימפיאדת 2004 הוסב חלק משטח השדה לצרכי הפארק האולימפי, אך עד היום שרידים רבים מהשדה שעמד מלכת ניצבים במקום.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
אין על מי לפקח
צילום: דני שדה
מומלצים