הסבר מדעי: למה יתושים עוקצים אתכם יותר מאחרים?

האביב בפתח ועמו גם היתושים שמאיימים למצוץ את דמכם ולהותיר את העור מגרד. אם אתם נעקצים יותר מאחרים, יכול להיות שזה קשור לסוג הדם שלכם. אבל אם כבר נעקצתם, יש מה לעשות כדי למנוע את הסבל שבגירוד

ימים לפני שעון הקיץ הצפוי, היתושים כבר בכל מקום: עוד לא ממש הרגשנו את החורף, ומזג האוויר האביבי "המשוגע" שהביא מזג אוויר שמשי, הוציא לחופשי גם את היתושים שבקעו מהרימות, וכבר החלו בעקיצות המסיביות במרכז הארץ ודרומה.

יש כאלו בינינו שנעקצים ללא הרף, ומתגרדים בכל התקופה החמימה בזכות אותם חרקים זעירים מעופפים שמוצצים את דמנו.

קראו עוד

רק לא לגרד: להגן על העור מעקיצות יתושים

אלרגיה של אביב: מה הטיפול שיעלים?

למה עקיצת יתוש מגרדת?

בעצם - רק נקבת היתוש היא זו שעוקצת. לרוב היא ניזונה מפירות, אולם כשמגיע הרגע לייצר ביצים ולהטילן, היא זקוקה לחלבונים, אותם היא מקבלת מהדם שלנו.

כשהיתושה דוקרת את העור, היא מפרישה את הרוק שלה שמכיל אנזימים מעכלים ונוגדי קרישה המסייעים לה למצוץ את דמנו במהירות וביעילות.

הגוף שלנו, שמבחין בפולש זר (היתושה העוקצת), מתחיל במעין מלחמה, ומפריש את החומר היסטמין. המדובר בחומר שמצוי בכל רקמות הגוף, וכחלק מתגובה אלרגית הוא גורם להרחבת כלי דם. ההרחבה הזו גורמת לאדמומיות, ולזליגה של נוזל מתוך כלי הדם סביב אזור העקיצה.

בתוך כך גורם ההיסטמין לגירוי של סיבי עצב בעור, ומכאן תחושת הכאב והרצון לגרד את אזור העקיצה.

אלא שכל גירוד נוסף גורם לשחרור של כמויות נוספות של היסטמין, לנפיחות גדולה יותר ולמעשה להחרפת הגירוי. הגירוד גם עלול לפצוע את העור ולגרום לזיהום של איזור העקיצה.

זו גברת שעוקצת אותך - לא אדון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זו גברת שעוקצת אותך - לא אדון(צילום: shutterstock)

אז מדוע חלק מאיתנו נעקצים מאחרים?

ליתושים, ממש כמו לבני האדם, יש העדפות, גם כשמדובר במציצת דם. כ-10 עד 20 אחוז מהאוכלוסיה נעקצים לעתים קרובות יותר מאחרים, בשל מספר סיבות. כ-85% מהמשיכה של יתושים אלינו, נובעת מהגנטיקה שקובעת את סוג הדם שלנו.

מחקר שפורסם בשנת 2004 בכתב העת Journal of Medical Entomology מצא שיתושים נוחתים על עורם של בני אדם בעלי סוג דם O, בשכיחות כפולה מזו של בני אדם עם סוג דם A. אלה עם סוג דם B נמצאים באמצע הספקטרום הזה.

עבור 85% מאיתנו, סוג הדם מתבטא גם בכימיקל המשתחרר מהעור, מה שמושך את היתושים אלינו.

אבל לא רק סוג הדם: גם כמות הפחמן הדו חמצני שאנחנו נושפים קובעת עד כמה החרקים האלה ירבצו על עורנו. היתושים יכולים להריח את הנשימה אפילו ממרחק של 50 מטרים, בזכות אברון שבקדמת גופם.

בני אדם הפולטים יותר פחמן דו חמצני בנשימתם נוטים להיות בעלי מבנה גוף גדול יותר, מה שמסביר את העובדה שילדים נעקצים פחות ממבוגרים.

שותים בירה? התכוננו להיעקץ על ידי יתוש

אבל לא רק הגנטיקה משפיעה על משיכת היתושים: גמיעת בקבוק אחד של בירה, תהפוך אתכם שוב, לאטרקטיביים יותר ליתושים, כך על פי מחקר משנת 2002 שפורסם בכתב העת Journal of the American Mosquito Control Association.

החוקרים משערים שריכוז האתאנול הנפלט בזיעה יחד עם העלייה בטמפרטורת הגוף הם שמושכים את היתושים, עם זאת השערתם זו עדיין לא הוכחה לחלוטין.

דרך ההתמודדות היחידה היא במניעת עקיצת יתושים באמצעות שימוש בתכשירים דוחי יתושים, רשתות לחלונות ולבוש מתאים. בנוסף, הודיעו לרשות המקומית שלכם על מאגרי מים עומדים ועל מטרדי יתושים.

מה תוכלו לעשות אם העקיצה מאוד מגרדת?

נסו לקרר את המקום, מה שיסייע לכיווץ כלי הדם ולהפחתת הגירוי.

• טיפול בתרופות מפחיתות אלרגיה, בטיפות או במשחה (דוגמת פניסטיל), עשוי לסייע להפחית את האדמומיות והגירוי.
  • אם איזור הגירוי אינו מדמם או מפריש, יש הממליצים למרוח משחת שיניים או אצטון המפסיקים את הגירוד, אם כי השיטות הללו לא הוכחו מדעית.
  • שיטה נוספת היא הנחת פד הטבול במים חמים אך לא רותחים על איזור העקיצה. חימום איזור העקיצה יגרום לשחרור כל ההיסטמין באיזור בבת אחת, מה שימנע את הגירוד למשך כ-10 שעות.
  • במקרה של גירוד מתמשך עשוי הרופא להמליץ על מריחת משחה המכילה סטרואידים. אם האיזור הזדהם, לא יהיה מנוס מטיפול אנטיביוטי.

למה היתושים עוקצים אתכם?