שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אוכלים הרבה בחוץ? הילדים יהיו שמנים יותר
    אין ילד שלא אוהב להזמין פיצה או כל דבר שניתן לאכול במהירות. הבעיה היא שלרוב מדובר באוכל משמין ולא בריא. מה כל כך גרוע בג'אנק פוד ואיך אכילה בבית תעזור לבריאות שלכם?

    אתם מגיעים הביתה אחרי יום עבודה ארוך. מה יותר פשוט מלהרים טלפון לאחת מרשתות המזון -המהיר ולהזמין פיצה, המבורגר, שווארמה, או סושי? המשלוח מגיע מהר, המחירים סבירים, האוכל משביע וטעים, וכולם מרוצים – אפילו הילדים אוכלים הכל ולא משאירים פירור.

     

    אולם אם נבדוק את מרכיבי המזון בארוחה שאכלנו, נגלה שבמרבית המקרים קיבלנו מה שהאמריקאים מכנים "ג'אנק-פוד" או בתרגום לעברית "אוכל-זבל". המון קלוריות שלא תורמות לנו דבר, הרבה שומן שמזיק לבריאות, מלח בכמויות עצומות, ותוספים רבים שעלולים להזיק לבריאותנו.

     

    ילדים אוכלים בריא?

    המזונות הכי מזיקים לילדים ולבני נוער

    פיצה לילדים: ג'אנק פוד בריא או סתם משמין?

    בלי ג'אנק פוד: 14 כללים לגידול ילדים בריאים

     

    רשויות הבריאות בארה"ב טוענות כבר זמן רב שיש קשר הדוק בין האכילה ברשתות המזון-המהיר, לבין תופעת ההשמנה-המוגברת של ילדים ומבוגרים שמאפיינת בשנים האחרונות את ארה"ב.

     

    גם במדינות רבות באירופה ובאסיה טוענים שיש קשר בין התפשטות תרבות "הג'אנק פוד" והמזון המהיר לבין הגידול במספר הילדים והמבוגרים עם עודף משקל.

     

    קשר הדוק בין השמנה לאכילת ג'אנק פוד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קשר הדוק בין השמנה לאכילת ג'אנק פוד(צילום: shutterstock)

     

    מה כל-כך גרוע במזון המהיר?

    1. המון קלוריות ושומנים מיותרים: מרבית ההמבורגרים, השניצלים, הפיצות, השווארמות, הפסטות, הסושי והאוכל הסיני שמוצעים לנו בדוכני המזון המהיר מכילים שומנים מיותרים והרבה מאד קלוריות.

     

    רשתות המזון המהיר משקיעות מאמצים רבים כדי להגיש לנו אוכל טעים ומעורר תיאבון. ממש תאווה לעיניים ולחיך. אולם אוכל טעים ומתובל היטב אינו בהכרח גם אוכל בריא.

     

    כמות הקלוריות בחלק מהמאכלים הללו עולה לעיתים על הצריכה היומית המומלצת. במשולש אחד של פיצה רגילה יש כ-400 קלוריות.

     

    ילד שאוכל 2-3 משולשים מגיע כמעט לכל צריכת הקלוריות היומית. המבורגר בתוספת צ'יפס ושתיה-ממותקת מגיע ליותר מ-1,000 קלוריות. רוב הקלוריות מקורן בשומן ובפחמימות פשוטות ולא ברכיבים בריאים.

     

    2. כמות מלח (נתרן) גבוהה מאוד. בתעשיית המזון המהיר מוסיפים מלח בכמויות גדולות מאחר שהוא משמש כחומר משמר וכמשפר ומחדד טעמים. ארגוני הבריאות בארץ ובעולם מזהירים שצריכה מוגזמת של מלח עלולה להוביל לבעיות בריאותיות כמו יתר לחץ-דם, היווצרות אבנים בכליות, מחלות לב, סרטן ועוד.

     

    כמות הנתרן היומית שמומלצת למבוגר היא עד 2,400 מ"ג. לילדים רק מחצית מהכמות הזאת. במשולש פיצה אחד כמות הנתרן יכולה לנוע בין 600-1,000 מ"ג. במנת המבורגר, או במנת סושי מלווה ברטבים, כמות הנתרן יכולה לעבור בקלות את ה-1,000 מ"ג.

     

    3. טיגון בשמן ישן ולא בריא. חלק גדול מהמזון שנמכר בדוכנים מטוגן בשמן שעבר מספר רב של טיגונים ולא הוחלף. שמן שעבר מספר טיגונים מכיל חומרים מחמצנים וכימיקלים מזיקים.

     

    4. שומן רווי שאינו בריא. חלק מהמאכלים שנמכרים בדוכני המזון המהיר כוללים שומנים רווים שנוטים להצטבר בדפנות כלי הדם (יחד עם חומרים אחרים) ועלולים לגרום במשך השנים למחלות לב וכלי דם או שבץ מוחי. כמויות גדולות יחסית של שומן רווי ניתן למצוא בפיצה, המבורגר, פלאפל, שווארמה ונקניקיות.

     

    5. רטבים שמכילים שומן נתרן וחומרים משמרים: מרבית סוגי המזון המהיר מוגשים בליווי כמויות נדיבות של רטבים, מיונז, חרדל וקטשופ. הרטבים שניתנים חינם (ולכן השימוש בהם רב) מכילים בדרך כלל הרבה מאד שומן, נתרן (מלח), סוכר ותבלינים מחזקי טעם שחלקם אפילו מזיקים (כמו מונוסודיום גלוטמאט). רטבים מתלווים למאכלים כמו פלאפל, חומוס, פיצות, המבורגרים, נקניקיות, שניצלים, שווארמה וסושי.

     

    6. לא תמיד המזון טרי. ישנן רשתות מזון מהיר שבהן האוכל תמיד טרי והוא מוכן רק לאחר קבלת ההזמנה מהלקוח. אולם ישנן רשתות ודוכני מזון מהיר שבהן הסלטים עומדים זמן רב באוויר הפתוח, הגבינות נמצאות שעות מחוץ למקרר, ומזון שבושל ממתין עד שמישהו יקנה אותו.

     

    מזונות רגישים כמו בשר, גבינות ובמיוחד דגים נאים (סושי), שלא בתנאי קירור אופטימליים, יכולים להיות קרקע טובה לחיידקים פתוגניים שיכולים לפגוע במערכות החיסון והעיכול שלנו.

     

    אין כמו אוכל מוכן בבית

    אם רוצים לשמור על הבריאות מומלץ להכין לבד בבית פיצה טעימה ומזינה, המבורגר עסיסי וטרי, ואפילו פלאפל מגרגירי חומוס טחונים.

     

    לא צריך להיות שף-מדופלם כדי להכין "מזון מהיר" טעים ובריא לכל בני המשפחה. זה מצריך התארגנות פשוטה, קנייה של מוצרי מזון בסיסיים ובריאים, והרבה פעמים גם שיתוף פעולה של כל בני המשפחה. עבור ילדים זו יכולה להיות חוויה מהנה וכבונוס הם גם ילמדו על אכילה בריאה ונבונה.

     

    והכי חשוב: כאשר מכינים בבית את הפיצה הפלאפל או ההמבורגר, אפשר לשלוט על כמות המלח השומן והסוכר ולהשתמש בהם במשורה.

     

    מניסיון אישי, אפשר להקטין ב- 50-70% את כמות המלח והשמן בשניצלים, בהמבורגרים ובפיצות שמכינים לבד בבית. שיהיה בתיאבון!

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית, מנחת קבוצות דיאטה למבוגרים ונוער, מומחית בהרזיה ומרצה לתזונה    

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תחשבו פעמיים לפני שאתם מזמינים פיצה?
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים