שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "העולם נראה חשוך, קודר". ירון לונדון על הדיכאון שחווה

    ירון לונדון, איש תקשורת מוכר, מספר על הדיכאון שחווה לפני 40 שנה, על הטיפול שעבר ושעזר לו להתגבר, וגם על ההתמודדות שלו מאז, כדי לא ליפול לשם שוב. פרק שלישי בסדרה "יד על הלב"

    הדיכאון בפרספקטיבה של זמן. בפרק זה, ירון לונדון מדבר בפתיחות על תחושת הדיכאון העמוקה ממנה סבל, וגם, בפרספקטיבה ארוכת חיים על הטיפול בדיכאון. אין ספק שירון שובה לב, ומסוגל כיום אפילו לצחוק על מצב שקרה לו לפני הרבה שנים.

     

    כמו שהוא עצמו מתאר, כשסובלים מדיכאון הדברים נראים אחרת. העולם נראה חשוך, קודר, חסר תקווה ומייאש.

     

    דיכאון הוא אירוע שכיח וכאחד מכל חמישה אנשים ילקה בכך במהלך חייו. אחד מחמישה, כלומר כ-20% מהאוכלוסייה. שיעור גבוה ומדהים, לאחת הבעיות שגורמות הכי הרבה נכות וסבל בעולם המערבי.

      

     

    אפשר לטפל בדיכאון

    יש טיפול בדיכאון, ובדרך כלל טיפול טוב. אבל הטיפול הכי טוב בדיכאון, הוא הטיפול שמותאם ספציפית לאדם המאובחן עם דיכאון. לא כל אדם נעזר באופן דומה בטיפול מסוים.

     

    אנסה לתת מן "מורה נבוכים"- איזה טיפול מתאים ולמי. אנא התייחסו לנכתב באופן עקרוני בלבד, במציאות זה הרבה הרבה יותר מורכב. למשל, אינני מתייחס כאן לאיפה ניתן הטיפול- במסגרת קליניקה פרטית או מרפאה ציבורית, באשפוז בית, באשפוז יום או באשפוז מלא, זו שאלה אחרת.

     

    כמו כן התייחסתי לטיפול בדיכאון בבני 18 ומעלה. טיפול בילדים, בנוער ובגיל הרך שונה, לעתים באופן מהותי מאוד. ובכל זאת, כמה אופציות לטיפול בדיכאון מובאות בפניכם.

     

     


     

    1. תרופות

    האופציה הזמינה ביותר. ברוב המקרים, כאשר תגיעו לרופא משפחה או לפסיכיאטר בקופת החולים, זו תהיה האופציה השכיחה ביותר שתוצע לכם.

     

    ישנו מגוון רב של תרופות, עם עוצמות שונות ותופעות לוואי שונות, ולעיתים להתאמת התרופה לאדם הספיציפי יש חשיבות מכרעת, כך למשל טיפול תרופתי בקשישים שנוטלים כבר מגוון רב של תרופות שונה מטיפול בצעירים, שכן נכנס שיקול של תגובות בין תרופתיות.

     

    נהוג לחשוב כי הטיפול התרופתי יעיל, ותחילת ההשפעה היא כשבועיים שלושה לאחר הנטילה. לרוב מדובר בטיפול פשוט, עם מיעוט תופעות לוואי, וכאמור יעיל.

     

    למה כן: מדובר במאמץ קטן, של נטילה פעם ביום, והדיכאון לרוב חולף. התרופות בטוחות יחסית, בהריון אפשר לקחת עם סיכון נמוך לעובר.

     

    בסך הכל מדובר בפיתרון מוצלח מאד לרוב האנשים, ואם אין אופציות אחרות (אין כסף לטיפול בשיחות או מגורים בפריפריה), אין בכלל שאלה. רוב האנשים לוקחים התרופות בלי תופעות לוואי. בדיכאון קשה, אי אפשר לפעמים בכלל להצליח להשיג משהו בטיפול ואין בררה אלא לקחת.

     

    למה לא: למעשה מניעת הדיכאון תלויה בתרופה ויש ליטול אותה כחצי שנה עד שנה לפחות ברציפות, גם אחרי שהדיכאון חלף ומרגישים טוב. לפעמים יש תופעות לוואי, לפעמים ממש מציקות (למשל תפקוד מיני), לפעמים התרופות לא כל כך יעילות, בעיקר שיש עוד דברים פרט לדיכאון (כמו אבל).

     

    חשוב לציין שיש סוגים שונים של תרופות, ולעיתים התרופות שניתנות "בינתיים" כדי לעזור בשינה (תרופות הרגעה או שינה) גורמות לתלות וכדאי ליטול בזהירות. 

     

    2. טיפול קצר מועד

    הכוונה בעיקר לטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, CBT, שהוא הנחקר ביותר וכנראה היעיל ביותר כנגד דיכאון. עם זאת, יש טיפולים נוספים קצרי מועד שעובדים בצורה דומה.

     

    מדובר הן בלמידת התנהלות רגשית ומחשבתית שנוגדת את הדיכאון והן בהתאמת ההתנהגות כדי לחזור למצב הרגיל. כמו כן פעמים רבות המשפחה מעורבת בטיפול ואנו עוזרים לבני המשפחה לחזק בצורה טובה את מי שסובל.

     

    חשוב לציין כי ברוב המחקרים, הטיפול התרופתי יחד עם השיחתי הוא היעיל ביותר.

     

    עוד לציין כי בטיפול אדם נדרש לעבודה פסיכולוגית. מצד אחד- הכוח לטיפול בדיכאון נמצא בידיים שלו ולא בתרופה, ומצד שני, אם הדיכאון קשה מידי, בלי תרופות "זה לא יזוז".

     

    למה כן: מדובר סך הכל בטיפול קצר יחסית, 8-16 מפגשים, והאדם לומד בעצמו איך להתמודד, בלי להזדקק לכימיה.

     

    למה לא: ראשית, אמנם אפשר לקבל את הטיפול בתנאים מסויימים במסגרת ציבורית, אבל לרוב מדובר בטיפול פרטי, וככל שאיש המקצוע מיומן יותר, הוא גם יקר יותר.

     

    בנוסף, צריך להתאמץ בטיפול, מה שלא כל אחד רוצה. שלישית, החיבור בין המטפל למטופל חשוב ומשמעותי, וצריך לבחור מטפל שמתאים- מבחינת אישיותו והתנהלותו - אליכם.

     

    3. צמחי מרפא

    קיימות תרופות המבוססות על היפריקום (צמח שמשפיע בגוף כמו התרופות), וכן קיימים חומרים נוספים שיש להם השפעה אנטי-דכאונית. צריך לזכור שבאופן כללי צמחי מרפא חלשים יחסית ולכן טובים לדיכאון קל עד בינוני בלבד, ולעתים יש להם תופעות לוואי קשות יותר מהתרופות.

     

    כמו כן אם זה לא עבד, "בזבזתם" חודשיים במצב קשה על פתרון חלקי.

     

    למה כן: התפיסה היא שלא מדובר בתרופה אלא בצמח, ולכן נוח יותר לאנשים ליטול זאת. יש תרופות צמחיות גם בקופת החולים והזמינות גבוהה, לטעמי כדאי להתייעץ עם איש מקצוע העובד עם צמחי מרפא (ואין הרבה כאלה).

     

    למה לא: בגלל שאנשים חושבים שזה רק צמח, הם לא מתייחסים לכך כמו תרופה, אבל מדובר בתרופה לכל דבר ועניין, צריך ליטול חצי שנה עד שנה אחרי אירוע ראשון, יתכנו תופעות לוואי. גם כאן השליטה בדיכאון קשורה לנטילה ולא לעבודה פסיכולוגית.

     

    4. טיפולים ביולוגים נוספים

    בראשם שניים - הטיפול בקסדה (TMS עמוק) והטיפול בחשמל. קסדה - נכון להיום הטיפול בארץ על גבול הטיפול הניסיוני, אך הדיווחים כי הוא יעיל, רבים. מדובר בטיפול יומי, הדורש הגעה למקום הטיפול, וכשהוא נעשה במסגרת פרטית יש לכך גם עלות.

     

    למה כן (1): אם תרופות ושיחות לא עזרו, מדובר בטיפול ביולוגי מסוג אחר, ומכאן יעילותו. למה לא: אינו זמין מספיק, דורש הגעה יומית, עלול להיות יקר.

    טיפול בחשמל הינו טיפול יעיל שיצא לו שם רע. סה"כ מדובר בטיפול בטוח, אם כי יש תופעות לוואי.

     

    למה כן (2): טיפול יעיל, היעיל ביותר הקיים היום. בטוח יחסית, אפילו בהיריון. נמצא בסל הבריאות ללא עלות.

     

    למה לא: הקונוטציה מפחידה, לעיתים נוראית, ומזכירה, שלא בצדק, סצנות זוועה מסרטים הוליוודיים. יש תופעת לוואי של שכחה זמנית, שעלולה להציק מאד. הטיפול מתבצע בבית חולים.

     

    5. טיפול שיחתי רגשי

    הטיפול הרגשי רלוונטי כאשר יש גורמים בולטים לדיכאון, שהם גורמי חיים- דיכאון אחרי פיטורין או אחרי מוות של אדם קרוב, דיכאון הקשור לביטחון עצמי נמוך או לעצבות שנמשכה שנים, ועוד. חשוב לציין כי עצבות חלקית, הנקראת בשפה המקצועית דיסתימיה, מגיבה באופן כללי פחות טוב לתרופות.

     

    למה כן: כשיש עניינים רגשיים מהותיים שהדיכאון הוא רק ביטוי שלהם, צריך לטפל בהם. רוב האנשים שנמצאים בטיפול פסיכולוגי מדווחים שיש לו השפעה חיובית על איכות חייהם, ולא רק בהקשר לדיכאון, אלא גם בעבודה, בזוגיות, בהורות ועוד.

     

    למה לא: לא קיים כמעט במסגרת ציבורית ולכן עם עלות, לעיתים משמעותית, כשמדובר בבעל מקצוע מיומן. יש חשיבות רבה להתאמה בין המטפל למטופל.

     

    6. מניעה

    הדבר החשוב ביותר. לאחר הדיכאון הראשון הסיכוי לדיכאון שני עולה לכמעט 50%! אין פה "למה לא". אם קרה לכם דיכאון אנא עשו הכל כדי למנוע את הבא. בין אם תרופות, טיפול, ניהול אורח חיים המכבד את אישיותכם, הקפדה על קשרים חברתיים מקדמים ועוד.

     

    אציין לחיוב את הטיפול במיינדפולנס - טיפול פסיכולוגי מבוסס מדיטציה- שנראה כהבטחה לטיפול פסיכולוגי למניעת דיכאון.

     

    7. דיכאון עמיד

    אחרי כל זה, עדיין יש אנשים שסובלים חודשים או שנים מדיכאון, ללא הטבה. ניסו תרופות שונות ועדיין סובלים.

     

    במקרה כזה, לטעמי צריך "לירות בכל התותחים" כולל טיפול רגשי, קסדה או טיפול בחשמל, גיוס משפחה וחברים, השקעה מהותית בשיקום (כמובן, עמותת אנוש) ועוד.

     

    הבה נקווה שלא נזדקק, אך נזכור- דיכאון הינו מצב שכיח, אפשר לטפל, ועדיף מוקדם. בריאות שלמה לכולנו.

     

    כל המשתתפים בסדרה אינם מטופלים של ד"ר אילן טל. רובם קשורים לעמותת אנוש, אשר בחרו לדבר במטרה לטפל בסטיגמה שיש למטופלי הנפש בישראל, כחלק מפרויקט "יד על הלב". קראו עוד על פעילות העמותה באתר הפרויקט "יד על הלב " ובאתר אנוש





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ירון לונדון. חווה דיכאון לפני 40 שנה
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים