שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הייתה לנו הפלה בשבוע 8. נוכל לעשות פדיון?

    שאלה:

    לאשתי ולי הייתה הפלה טבעית ביום הראשון של שבוע 8 בהריון הקודם (מדובר ביום 36-37 מזמן ההפריה עצמה). באולטרסאונד ראו דופק ארבעה ימים קודם להפלה. כעת אנו עומדים לפני לידת בן. האם אנחנו יכולים לעשות פדיון הבן? (יעקב, צפון).

     

    תשובה:

    ראשית, רוב ברכות להריון וללידה שתהיה ב"ה בקרוב, בבריאות ובשמחה. בדרך כלל, כאשר הרופאים מונים שבועות להריון, הם מונים זאת מהווסת האחרון שלפני ההריון, שהוא בדרך כלל 14 יום לפני הביוץ - וממילא לפני ההפריה, כך שהחישוב שלכם (היום ה-36-37 להריון), הוא הנכון.

     

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    בתורה נאמר: "קדש לי כל בכור, פטר כל רחם בבני ישראל, באדם ובבהמה לי הוא... וכל בכור אדם בבניך תפדה" (שמות, י"ג), והיינו, שמצוות עשה - לפדות כל איש מישראל, בנו שהוא בכור לאמו הישראלית (רמב"ם בכורים יא, ושולחן ערוך יו"ד שה, א).

     

    מהפסוק לומדים גם שהמצווה תלויה בבכור לאם, אף על פי שאינו בכור לאביו (בכורות מו, א) וכן, שאם נולד הבכור אחר נפלים - פטורים ממצוות הפדיון, שהרי נאמר שהבן צריך לפטור את הרחם, והכוונה שיצא ראשון מבטן אמו (שם).

     

    מאימתי נחשב העובר לנפל שפוטר את הנולד אחריו?

    בגמרא נאמר כי "המפלת ליום ארבעים... הבא אחריו - בכור" (שם), והיינו שעד יום הארבעים להריון אין העובר נחשב

    כיצירה וכנולד, ולכן, אם הפילה עד יום זה, אין העובר פוטר את הבא אחריו מבכורה, ורק מיום הארבעים-ואחד נפטר הבן שייוולד אחר כך, וכן נפסק להלכה (שולחן ערוך, יורה דעה סימן שה, כ).

     

    אולם יש מהראשונים שמוסיף ש"כל זמן שאין איבריו מרוקמים, אין פוטר הבא אחריו, ואפילו בזמן הזה סומכים על כך" (מהרי"ק שורש קמג, הו"ד ברמ"א שם). כוונתו שאף אחרי ארבעים יום, כל זמן שאין לעובר צורת איברים - אינו נחשב כוולד, ואין הבא אחריו נפטר מפדיון.

     

    דעה זו לא מוסכמת על כל הפוסקים, וכתבו האחרונים שרק כאשר ראו בוודאות שאין לעובר צורת איברים - רק אז הנולד אחריו חייב בפדיון. אולם כאשר הדבר בספק, אנו סומכים על החזקה שמיום ה-41 יש לעובר איברים, והבא אחריו פטור.

     

    מסקנה

    כותב אחד הפוסקים, שאפילו מי שרוצה להחמיר על עצמו ולקיים את מצוות הפדיון, לא יברך על הפדיון,

    ולא ברכת "שהחיינו", אלא יתן לכהן חמישה שקלים בלי ברכה, שהרי ברכות אינן מעכבות (שו"ת חכם צבי קד, וע' פת"ש, אות כט). וכך הורו פוסקים אחרונים לנהוג, כלומר לפדות בלי ברכה ("חוכמת אדם" קנ, כ, וע' שו"ת יבי"א ו יו"ד כו, ושם לעניין ברכות).

     

    כל זה, כאשר אין ידוע אם נתרקמו איבריו של העובר, ולא ראו זאת. אולם אם ידוע (באמצעות האולטרסאונד) וראו התרקמות איברים של העובר שנפל, הרי הנפל פוטר את הבן שנולד אחריו ממצוות הפדיון.

     

    בנוגע אליכם, מכיוון שמדובר ביום ה-36-37 מתחילת ההריון, הרי שגם אם ראו את הדופק באולטראסאונד לפני ההפלה, רואים בעצם רק את ה"שק" ואת פעימות הלב, ולא את התרקמות האיברים. מדובר אם כן, בהפלה לפני יום הארבעים, ולכן פדיון הבן מתקיים כרגיל עם ברכה. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא).

     

  1. לאחרונה יצא ספרו של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, "אור כוכב" - רעיונות לפרשת השבוע ולמועדים, ושו"תים בענייני דיומא.

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.   

  2.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שאטרסטוק
    נחשב כהריון ראשון להלכה?
    צילום: שאטרסטוק
    מומלצים