שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אזהרה חדשה: כמה כוסות קפה מסכנות את בריאותכם?
    רשות המזון האירופאית הוציאה אזהרה חדשה בה היא מפרטת את סכנות צריכת היתר של קפה ומפרטת כמה כוסות אספרסו יתחילו לגרום לתופעות לוואי מסוכנות

    אם אתם לא יכולים בלי קפה כל כמה שעות, כדאי להיזהר: רשות המזון האירופאית הוציאה מסמך אזהרות חדש, בו היא קובעת כמה כוסות קפה מסכנות את הבריאות, ומה הן תופעות הלוואי שעלולות להתרחש במידה שתעברו את המינון המותר.

     

    תחילת צריכת הקפאין הייתה ככל הנראה לפני 4,700 שנים באתיופיה, ומאז התפשטה בכל העולם עד כדי כך שקשה לפתוח בוקר בלי כוס קפה מהביל. אלא שהמשקה הפופולרי ביותר בעולם טומן בחובו סכנת הרעלה, שרק מעטים מודעים לה.

     

    קפאין הוא החומר הפסיכו אקטיבי הנצרך ביותר בעולם. כ-80 אחוז מהמבוגרים בעולם המערבי צורכים משקאות ומאכלים עתירי קפאין, ובהם לא רק קפה אלא תה, קולה, שוקולד וכמובן רד בול. צריכת הקפאין שכיחה כל כך, עד שהיא עולה על צריכת האלכוהול והניקוטין. הקפאין נספג מהר יחסית בגוף, כבר בתוך 15 עד 30 דקות משתייתו.

     

    הצריכה הממוצעת של קפה לאדם בישראל גבוהה למדי ודומה לזו בארה"ב, אך פחותה מזו של מדינות מערב אירופה כגון הולנד, גרמניה, צרפת, איטליה ואלופת העולם בשתיית קפה - שבדיה. עם זאת צריכת הקפה בישראל גבוהה פי שניים מזו שבמדינות מתפתחות, ובהן אתיופיה - מולדת הקפה.

     

    אספרסו. מינון מסוכן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אספרסו. מינון מסוכן(צילום: shutterstock)

     

    מקסימום חמש כוסות אספרסו ביממה

    הצריכה של קפאין נפוצה למדי מעל גיל 18 שנה, אולם גם תינוקות וילדים חשופים לקפאין עקב שתיית משקאות קלים או קקאו. שתיית משקאות עם קפאין חושפת ילדים אלה להרעלה בשל משקל גופם הקטן. בנוסף גם סטודנטים, רופאים המבצעים תורנויות ארוכות ועובדי הייטק צורכים כמויות גבוהות של קפאין כדי לשמור על ערנות, ובעקבות זאת מצויים בסיכון יתר להרעלת קפאין.

    כמות קפאין לפי מוצרים
    מוצר כמות תכולת קפאין (מ"ג)
    קפה נמס כוס 70
    פילטר כוס 60-120
    אספרסו כפול 50 מ"ל 100
    תה כוס 30
    דיאט קולה פחית 47
    שוקולד מריר 30 גרם 30
    רד בול כוס 115

     

    רשות המזון האירופאית הזהירה השבוע מפני צריכה מוגברת של קפאין, וקבעה את הגבולות המותרים שאינם צפויים לגרום לתופעות לוואי. על פי ההנחיות, צריכה בטוחה היא עד 400 מיליגרמים של קפאין ביממה במבוגרים, עד 200 מיליגרמים קפאין ביממה אצל נשים הרות, ועד 3 מיליגרמים לקילוגרם משקל גוף ביממה בילדים. מנגד, הרגיעו ברשות, כי לא נמצאה עדות ששילוב של אלכוהול וקפאין מגביר את הסכנה לבריאות.

     

    אלא שכחמישית מתושבי העולם המערבי צורכים הרבה יותר קפאין מהמותר. כך למשל, כוס של אספרסו שוות ערך ל-80 עד 100 מליגרמים של קפאין. פחית משקה אנרגיה מכילה מעל 120 מיליגרמים של קפאין. כוס תה מכילה 30 עד 50 מיליגרמים, פחית קולה 47 מיליגרמים, ו-30 גרם שוקולד כ-30 מיליגרמים קפאין.

     

    לפי הנחיות רשות המזון, שתייה של יותר מחמש כוסות אספרסו ביממה, מגבירה את הסיכון לתופעות הלוואי הכוללות הפרעות בקצב הלב, נדודי שינה, עצבנות, התקפי חרדה. עד כה דווח על חמישה מקרים של מוות כתוצאה מהרעלת קפאין, לרוב לאחר צריכת חמישה גרם. התכווצויות כלליות הן הסימן האחרון לפני מוות. סיבת המוות בנוסף להתכווצויות הן בצקת ריאות או הפרעות בקצב הלב.

     

    המחקרים חלוקים

    על אף הסכנות שבצריכה המוגברת, הספרות הרפואית רוויה בדיווחים על יתרונות הקפה. הקשר בין שתיית קפה לבריאות טובה נחקר ברפואה כבר שנים ארוכות, אך התוצאות לא היו חד משמעיות.

     

    חלק מהמחקרים הראו כי צריכת קפה מביאה לירידה בשיעור התמותה המוקדמת, בעוד שמחקרים אחרים הראו כי קפה או קפאין, עלול דווקא להעלות את שכיחות מחלות הלב, יתר לחץ דם, סוכרת והפרעות קצב לב.

     

    אחד המחקרים האחרונים שפורסם בניו אינגלנד ג'ורנל, שנחשב לנרחב ביותר שנעשה עד כה, עקב אחר יותר מ-400 אלף גברים ונשים אמריקנים בגילאי 50 עד 71 במשך 13 שנים. במהלך תקופת המחקר 13% מהנבדקים הלכו לעולמם.

     

    ממצאי המחקר הראו כי אלו ששתו קפה באופן קבוע היו בסיכון נמוך יותר למות מאחרים. ככל שצריכת הקפה הייתה תדירה יותר, כך פחת סיכון התמותה: גברים ששתו שש כוסות קפה או יותר ביום היו בסיכון נמוך ב-10% למות במהלך תקופת המחקר. נשים ששתו כמות דומה של קפה היו בסיכון תמותה נמוך ב-15%, בהשוואה לאלה שלא שתו קפה.

     

    עוד נמצא כי גם צריכת קפה מתונה הביאה להישרדות גדולה יותר. החוקרים מצאו כי היו יותר נחקרים ששתו כוס קפה אחת ליום. שתיה של כוס אחת ביום הפחיתה את הסיכון לתמותה ב-6% בקרב גברים וב-5% בקרב נשים.

     

    כאשר החוקרים הסירו משתנים שעשויים היו להשפיע על התוצאות, כמו מחלות לב, ריאה, זיהומים, תאונות ופציעות, מצב סוציואקונומי, משקל, צריכת אלכוהול, עישון ופעילות גופנית - נותרו הממצאים בעיניהם.

     

    החוקרים ציינו כי עדיין לא ברור מה בקפה מפחית את סיכויי התמותה, אולם הם משערים כי חלק מאלף מרכיבי הקפה מכילים נוגדי חימצון, המפחיתים תהליכים הרסניים בגוף ומאריכים את תוחלת החיים.





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים