שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה תנובה החלה לייצר אריזות קטנות?
    תנובה וחוגלה קימברלי הקטינו אריזות במיוחד כדי שסופר קופיקס תמכור ב-5 שקלים. האם החליטו לעשות שירות לציבור? לא בדיוק. המטרה שלהן היא להקטין אריזות ולמכור ביוקר גם בשאר החנויות. אבי כץ: "הם לא חושבים עלי, הם חושבים על מאות חנויות נוחות והם ימכרו את זה שם ב-7 שקלים"

    האם סופר קופיקס תוריד מחירים בתוך הערים? אולי, אבל על הדרך היא עשוייה לזרז תופעה אחרת, של העלאת מחירים, באמצעות אריזות מוקטנות.

     

     

    כדי למכור מוצרים מסוימים ב-5 שקלים, חברות כמו תנובה וחוגלה קימברלי הקטינו אריזות עבור סופר קופיקס. כך למשל: גבינת עמק באריזת 50 גרם, פיצה מעדנות באריזת 170 גרם, חלב תנובה ב-800 גרם, מארז של 4 חיתולי האגיס ומארז של 4 גלילי נייר טואלט לילי.

     

    אריזות מוקטנות גורמות לצריכה מופחתת, לחיסכון, לפחות פסולת, טוענים בקופיקס. זה נכון וזה רלוונטי במיוחד לאנשים שחיים לבד או בזוגות, אבל זו בטח לא הסיבה בגינה חברות ענק כמו תנובה החליטו לפתע להשקיע כסף באריזות מוקטנות.

     

    "הם לא חושבים על קופיקס, אלא על מכירה ב-200 חנויות נוחות"

    שאלת השאלות היא איך יתכן שחברות ענק כמו תנובה, הכינו במיוחד בשביל קופיקס אריזות מוקטנות? האם החליט לסייע לקופיקס? האם מטוב ליבן החליטו שהגיע הזמן למכור קוטג' ב-5 שקלים לציבור, הכורע תחת יוקר המחיה? האם כדי לשפר את התדמית שלהן?

     

    אולי, אבל הוגה רשתות קופיקס למיניהן אבי כץ, חושף את החשיבה האסטרטגית האמיתית מאחורי האריזות המוקטנות: "מי אני שיעשו לי גבינת נפוליאון 100 גרם במיוחד"? מסביר אבי כץ. "החברות האלה רוצות 'לקחת' את השוק הקטן שמהווה 40%. (ברשתות אחרות) הן ימכרו את זה ב-7 שקלים אל תדאגי.

     

    "אני אומר להם: תשאיר לי את המחיר הזול ואת המוצר הזה תשווק לאחרים איך שאתה רוצה. אני לא אעלה מחירים. כי אני הזול בשוק, זו הפרמיה שלי, אבל אני אהיה הטריגר. אני סולל להן את הדרך.

     

    "כשחוגלה קימברלי עושים לי רביעיית נייר טואלט, הם חושבים עלי? חוגלה חושבים על 700 בתי מרקחת פרטיים לשם הם יכניסו את המארז הזה. הם חושבים עלי כשהם עושים מארז של 4 חיתולי האגיס? הם חושבים על מכירה ב-200 חנויות נוחות. אז אנחנו הטריגר. בא אבי כץ וישב איתם ואמר להם: 'רבותיי, אתם לא עושים לי טובה, אני עשיתי לכם טובה. באתי והדלקתי לכם פנס".

     

    חלב מוקטן 800 מ"ל (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    חלב מוקטן 800 מ"ל(צילום: מירב קריסטל)

    עמק בקטנה. 50 גרם (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    עמק בקטנה. 50 גרם(צילום: מירב קריסטל)

    בורקס אחד בלבד באריזה וצ'יפס באריזת 150 גרם (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    בורקס אחד בלבד באריזה וצ'יפס באריזת 150 גרם(צילום: מירב קריסטל)

    4 גלילים של לילי ב-5 שקלים (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    4 גלילים של לילי ב-5 שקלים(צילום: מירב קריסטל)

     

    התכנון של חברות הענק: להקטין אריזות ולהעלות מחירים?

    אז נכון שבקופיקס טוענים גם שתנובה חייבת היתה לשפר את התדמית שלה וכניסה לקופיקס עשוייה לעזור והם מודים לתנובה על זה שמילאה להם את מדף החלב, אבל נראה שהתשובה פשוטה יותר: החברות האלה שהקטינו אריזות עבור קופיקס, מכוונות מעבר לקופיקס.

     

    בקרוב, כך צופים בשוק, אם הצרכן יקבל את זה בזרועות פתוחות ולא ימחה, האריזות המוקטנות יהפכו לאריזות היחידות שיימכרו בתוך הערים. מי שירצה אריזת 32 גלילי נייר טואלט או אריזת 48 - שייחפש מחוץ לערים.

     

    וברשתות עירוניות שאינן קופיקס, האריזות המוקטנות יימכרו ביוקר. וכך ,צרכנים שגרים בדירות קטנות בערים ואין להם משפחה גדולה, יקנו אולי 4 גלילי נייר טואלט ב-7 שקלים ברשת עירונית וירגישו שהם חוסכים במקום וחוסכים כסף, אך למעשה, 32 גלילים יעלו להם 56 שקל.

     

    בדרך זו, קופיקס אמנם מרוויחה מעמד של מובילת מהפכה, אך למעשה, המהלך הזה עשוי לייקר את השוק העירוני.


    משחת שיניים - 75 מ"ל (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    משחת שיניים - 75 מ"ל(צילום: מירב קריסטל)

    שוק עוף אחת ב-5 שקלים (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
    שוק עוף אחת ב-5 שקלים(צילום: מירב קריסטל)

     

    במבה היתה שם קודם

    ומהלכים כאלה כבר החלו. כבר היום אפשר למצוא בסופרמרקטים בתוך הערים אריזות של 12 גלילי נייר טואלט. ממש כמו בחו"ל. המחיר שלהן למטר הוא הכי גבוה בארץ. זה רווח ישיר ליצרניות/יבואניות. הרי קודם הן מכרו אריזות גדולות ולא העזו לתמחר אותן ביותר מ-50 שקל. עכשיו הן יכולות.

     

    גם קוקה קולה החלה לנסות לאחרונה אריזות של 1 ליטר (אבל גם של 2 ליטר), אך הדוגמא הכי מובהקת למגמה הזאת, זו במבה. אסם החלה לייצר בשנה שעברה, אריזה מיוחדת של במבה לפיצוציות ולרשתות עירוניות: 60 גרם. במקום 80 גרם הנפוצה. הסיבה לפי אסם: לאפשר לפיצוציות ולמינימרקטים למכור במחיר סביר.

     

    רק שהמחיר ל-100 גרם של המוצר הזה, כפי שמתמחרים אותו הקמעונאים, הוא הכי גבוה בשוק. אותו מהלך נעשה בביסלי, שהוקטן בתוך הערים מ-70 גרם ל-55 גרם. ויש עוד מוצרים מוקטנים שעולים הרבה. טונה 100 גרם של סטארקיסט שנמכרת ב-9-7 שקלים, כשאחיותיה שמשקלן 160-140 גרם, נמכרות במחיר דומה מחוץ לערים.

     

    ב-AM:PM ובסופר-פארם יש אזור מיוחד למוצרים מוקטנים. כשזה מיוחד זה נחמד. זה מתאים למי שצריך ולמי שטס. זה פחות נחמד כשזה מלווה בהכרח בעליית מחירים כשגם ככה המחירים בתוך הערים גבוהים.  

     

    אז נכון שמי בכלל צריך במבה 80 גרם ובהחלט עדיף 60 גרם, אבל זה לא העניין. בחברות האלה לא חושבים על הדיאטה שלכם ולא חושבים על איכות הסביבה או זריקת מזון. שם חושבים על שורת הרווח.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים