שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הרשתות נגד שקיפות מחירים: "יצרתם קרטל"

    בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שעסק בהתמהמהות של רשתות המזון ביישום החוק שמחייב אותן לפרסם מדי יום את מחירי מוצריהן, התלוננו נציגי הרשתות על המשאבים שהוא גוזל מהן. רמי לוי: "הרגולציה הורסת את העסקים". אז מתי סופסוף נוכל להיחשף לנתונים? "נאכוף את החוק בעוד חודשיים"

    הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן דיווחה היום (ד') לוועדת הכלכלה על "שביעות רצון חלקית" - ברמה 6 מתוך 10 - מיישום החוק החדש לעידוד התחרות בענף המזון. החוק נכנס לתוקף מלא לפני כחודש אחרי 3 חודשי הסתגלות. טרם הושג היעד העיקרי של יצירת שקיפות במחירים הקמעונאים בכלים שיאפשרו לצרכן להשוות ביניהם כדי לאתר את המקום הזול ביותר. בינתיים עמדו הגורמים בענף רק בחובות הדיווח הטכניות.

     

    נתקלתם בבעיה בשקיפות המחירים? כיתבו לנו >>

     

    כתבות נוספות בנושא:

    שקיפות מחירים: לא כל הרשתות עומדות בחוק

    19 רשתות יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט

    חוק המזון נכנס לתוקף. מה זה אומר?

     

    מרכז המחקר והמידע של הכנסת דיווח לוועדה כי נתוני המחירים אמנם מפורסמים באינטרנט אבל בקבצים שאינם קריאים, ועל כן אינם נגישים בצורה ישירה ונוחה לרוב הלקוחות. אבל הרשות ציינה כי הנתונים קריאים רק לבתי תוכנה פרטיים שעשויים להשתמש בהם ליצירת יישומים (אפליקציות) מתאימים. הם כבר עוסקים בהתאמת מערכות המחשב וצפויים לפרסם את המחירים בשבועות הקרובים לשימוש הקהל הרחב.

     

    היועצת המשפטית של הרשות עו"ד חנה קירי הודתה כי עד כה הפרסום מבלבל את הצרכן שלא יודע היכן כדאי לו לקנות מוצר זה או אחר. נציג שופרסל הביע חשש שלא תתאפשר אפליקציה המשקפת השוואה אמינה של נתוני אמת בזמן אמיתי. עו"ד נופר טל מרשת חצי חינם אמרה, "זה לא חוק לעידוד התחרות אלא לצמצום התחרות. יצרתם קרטל בחסות החוק שמעודד את הרשתות להשוות מחירים כלפי מעלה".

     

    בעלי הרשתות: "אנחנו לא אוייבי הצרכנים"

    "הרגולציה הורסת את העסקים", אמר רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השקמה. אריאל הכט הבעלים של רשת קשת טעמים: "מרוב רגולציה אנחנו נאלצים להשקיע 85% מהזמן שלנו לשמירה על תקנות וסעיפי חוק שהולכים וגדלים עד שהקרקע נשמטת לנו מתחת לרגליים. לא צריך להפוך אותנו לאויבי הצרכנים". לוי: "אותנו מעניינים רק הלקוחות".

    עדיין לא שקופים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    עדיין לא שקופים(צילום: רויטרס)

     

    בתשובה לשאלת היו"ר ח"כ איתן כבל אמרה אניטה יצחק, מנהלת אגף החקירות ברשות להגנת הצרכן כי התקלות הן טכניות ולא נובעות מהתחמקות גורמים שונים מיישום החוק. "צריך אורך רוח. אנחנו הולכים לכיוון החיובי", אמרה. לשאלת ח"כ כבל אם המציאות בשטח יודעת להתכתב עם החוק, נשמעה תשובה שלילית מפי כלכלן המועצה הישראל לצרכנות גיל ברגפרויד. מומחה למחשבים ציין מחסור בשיתוף פעולה לייצור האפליקציות.

     

    מרכז המחקר והמידע ציין במסמך בדיקת יישום החוק שהוגש לוועדה, כי הרשות להגבלים עסקיים השותפה ביישום לא נקטה עד כה בהליכים משפטיים או מנהליים נגד ספקים או קמעונאים שעברו על החוק. לא ננקטו צעדים גם נגד ספקים גדולים שהתערבו בתנאי המכירה של תוצרתם רשתות השיווק. לרשות לא ידוע על הפרת החוק האוסר על ספקים להבליט את תוצרתם על מדפי הרשתות. האיסור נכנס לתוקף רק בראשית 2015.

     

    היו"ר כבל גילה בסיכום כי נציגי הרשות ביקשו ממנו לפני הישיבה לנהוג בעדינות עם רשתות השיווק. "אמרו לי שהרשתות לא באו לטרוף אף אחד וצריך להביא בחשבון שהן מיישמות את החוק תוך כדי תנועה, כשבאמצע לא היתה ממשלה". עם זאת, הוא הבהיר כי הוועדה לא מתכוונת לפתוח את החוק לדיון מחדש, אלא תקום ועדת משנה לעניין קידום התחרות בענף המזון שתביא לתיקון המצב בעזרת "מעקפים שוטפים".

     

    הוא הודיע כי הוועדה לא תאפשר יצירת קרטלים או כל צעד שלא יעודד את התחרות בענף. כבל קצב לרשויות האכיפה חודשיים בלבד לטיפול בכל הטענות שעלו בדיון, ולהגיש לוועדה דו"ח ביניים מה נעשה. זאת, תוך התחשבות בתקופה שעברה מאישור החוק בכנסת שבגלל הקדמת הבחירות הממשלה היתה משותקת. "אבל בעוד חודשיים כל הסיפורים ששמענו היום צריכים להיות מאחורינו ואז נטפל במי שלא יעמוד בכללי החוק".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים