שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    למה השרב מסוכן במיוחד למבוגרים ואיך להתמודד

    רוב המבוגרים נמצאים בסכנה ממשית בימי הקיץ הלוהטים. "מנגנון ויסות חום הגוף מזדקן עם השנים ויש סכנה אמיתית להתייבשות כאשר הטמפרטורות מזנקות", אומרים המומחים ומסבירים איך אפשר להתמודד

    בקיץ הישראלי שרב רודף שרב. כשהטמפרטורות עולות בני הגיל המבוגר נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להתייבשות. מנגנון הוויסות של חום הגוף משתנה עם השנים מה שמוביל לכך שרבים מהמבוגרים דווקא חשים קור בימי השרב, אינם מרגישים צמא ולא מקפידים על שתייה והגנה מפני השמש.

     

    עוד כתבות במדור 60 פלוס:

    הנשים שבגיל 50 גילו את הים - והתאהבו  

    לראשונה בישראל: ניתוח החלפת מפרק ירך בהתאמה אישית 

    תזונה מרפאה: למה כדאי לעבור לטבעונות גם בגיל מבוגר 

     

    "מנגנון הוויסות של החום בגופנו הינו מנגנון עצבי שמזדקן עם השנים", מסביר ד"ר רון בן יצחק, מומחה בגריאטריה ופסיכו-גריאטר והמנהל הרפואי של מרכז "בשיבה בריאה", "ולכן אצל מבוגרים רבים קיים קושי גדול בוויסות חום הגוף בימים של חמסין והם נתונים לסכנה ממשית של התייבשות".

    כולם בסכנה: מנגנון וויסות חום הגוף מזדקן וחילוף חומרים איטי עלולים לגרום ואיבוד נוזלים ולסכנה  ממשית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    כולם בסכנה: מנגנון וויסות חום הגוף מזדקן וחילוף חומרים איטי עלולים לגרום ואיבוד נוזלים ולסכנה ממשית(צילום: shutterstock)

    "הקושי בוויסות חום הגוף אצל מבוגרים מתבטא גם בהיעדר תחושת צמאון אפילו בימים חמים מאוד", מוסיף ד"ר בן יצחק, "כמו כן יש תרופות רבות, כמו לדוגמא קרדילוק ונורמיטן, שגורמות לתחושת קור ועלולות להטעות את מי שנוטל אותן. במקרים כאלה האדם לא ידאג לצנן את גופו באמצעות מאוורר, מזגן או מים קרים ולכן גוברת הסכנה להתייבשות".

     

    מי בסכנה מיוחדת? כולם

    על פי הגדרות אנשי המקצוע מי הם אלה הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר בימי הקיץ נראה כי מרבית המבוגרים נכללים בקריטריונים. "מי שחשוף יותר לסכנה", מסביר ד"ר בן יצחק, "הם מבוגרים בעלי משקל יתר אולם גם מבוגרים הסובלים מתת תזונה. מבוגרים הצורכים אלכוהול, מי שסובל מחסר בבלוטות הזיעה וגם מי שסובל משינויים בסירקולציה הקאפילארית התת עורית. כמו כן מבוגרים הנוטלים תרופות הרגעה, תרופות משתנות ותרופות מעכבי ביטא. בנוסף גם אלה שחולים במחלות כרוניות בתחומי הלב, הריאות והכליות".

     

    "ימי הקיץ הלוהטים עלולים להיות קטלניים לבני הגיל המבוגר", מסכים מוטי זליקוביץ, מנכ"ל עמותת מלב"ב לחולי דמנציה ואלצהיימר.  "בגל חום שהיה לפני מספר שנים בשיקגו, ארצות הברית", מוסיף ד"ר בן יצחק, "מתו כ-600 איש מרביתם מבוגרים מעל גיל 65 הסובלים ממחלות כרוניות".

     

    סכנה: מכת חום

    מבוגרים מושפעים מאוד מעלייה חדה של טמפרטורת הסביבה ולכן נמצאים בקבוצת הסיכון למכות חום בימי שרב. "מכת חום, היא מצב בו טמפרטורת הגוף עולה באופן קיצוני ללא ויסות חום ויכולה לקרות גם כאשר שותים מספיק מים". מסביר זליקוביץ, "במקרים רבים מדובר בתסמינים כמו עלייה בקצב הלב והנשימה פרכוסים וחולשה קיצונית עד לאיבוד הכרה. במקרה של מכת חום, חשוב לעבור לאזור מוצל ולהזעיק מיד עזרה רפואית".

     

    מילת המפתח: שתייה

    "בגיל מבוגר, מלכתחילה, חשיבות השתייה היא גדולה אף יותר משום שאחוז המים בגוף יורד עם הגיל וחילוף החומרים איטי יותר". מוסיף זליקוביץ, "בימים חמים, כשאנו מזיעים יותר ומאבדים יותר נוזלים חשוב להשיב לגוף את המים שאיבד ולשתות לפחות שני ליטרים של מים בכל יום, שאם לא כן, אנו עלולים להרגיש סחרחורת או חולשה ואף לאבד את ההכרה". 

     

    "מבוגרים וחולי דמנציה עלולים לא לשים לב למאזן המים שלהם", הוא מוסיף "ולכן אני ממליץ להשתמש במידנית ולמלא אותה במים ולשתות. עדיף לצרוך מים נקיים מאשר סודה, קפה או משקאות ממותקים אחרים שגורמים לאיבוד נוזלים מהר יותר".

     

    בגיל מבוגר העור והעיניים הופכים רגישים יותר

    השמש הקופחת בקיץ אומנם מסוכנת לכולנו, אבל היא הרסנית עבור מבוגרים משום שלרובם יש עור דק ורגיש יותר. "עם הגיל העור נעשה דק ורגיש יותר ולכן אפילו חשיפה קצרה לקרני השמש מגדילה באופן ניכר את הסיכוי לחלות בסרטן העור"  מסביר זליקוביץ על הסכנה וממליץ, "הקפדה על אביזרים כמו כובע רחב שוליים המצל על הפנים, האוזניים והעורף. שימוש בקרם הגנה בעל מסננן קרינה גבוה, משקפי שמש בעל הגנה מקרני UVA וUVB שמגנים על העיניים ומפחיתים את הסיכון להיווצרות קטרקט, יסייעו להגנה אולטימטיבית מנזקי השמש". 

     

    6 המלצות של ד"ר בן יצחק להתמודדות נכונה עם השרב:

    בגדים קלים ונושמים: לבוש הולם ביחס לטמפרטורת הסביבה. המנעו מללבוש ביגוד עשוי צמר והעדיפו ביגוד נושם וקל.

     

    אל תתחילו לרוץ בשרב: המנעו מפעילות פיזית מוגברת ומאומצת ביום שרבי.

     

    שתו עוד כוסות מים בהתאם לפעילות: מומלץ להוסיף עוד כ-20% - 30% מים לתצרוכת היומית הממוצעת. כלומר כשמונה עד עשר כוסות מים כתלות בדרגת הפעילות אותה אתם מבצעים. אולם זאת בהנחה שאין הגבלת נוזלים במטופלים הסובלים מאי ספיקת לב, אי ספיקת כבד או כליות.

     

    תשארו בצל: המנעו מחשיפה ישירה לשמש וזאת על ידי הצללה וכיסוי.

     

    השמרו ממעברים בין טמפרטורות: מומלץ להימנע ממעבר מהיר בין אזורים ממוזגים לחמים. דחו, אם אפשר, יציאה מן הבית בימים חמים במיוחד.

     

    שמרו על טמפרטורה קבועה ואיוורור: איוורור מקומות סגורים ושמירה על טמפרטורת חדר של 24-22 מעלות.

     




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    shutterstock
    הטמפרטורות הגבוהות מסוכנות במיוחד למבוגרים
    shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים