שתף קטע נבחר

שברולט רוצה להוביל, וזו התכנית שלה להשגת המטרה

יצרנית הרכב האמריקאית חשפה פיתוחים מוטורים קיימים ועתידיים, הציגה קרוז חדשה וחשובה, החמיאה לעצמה עם קמארו פתוחה והצהירה שהיא מתכוננת להוביל את תעשיית הרכב בעתיד. ולנו יש 10 נקודות למחשבה

ג'נרל מוטורס תמיד היה קונצרן רכב ענק, בעבר אפילו הגדול בעולם. תמיד גאה, פטריוטי ומאד דעתן. באחת ההשקות היותר חשובות עבור הקונצרן באותן שנים של תחילת האלף, פגשתי את האחראי על הדגם לשיחה אישית. ובאותו אירוע מושקע במיוחד שהוגדר כהצגת מכונית גלובלית וקריטית לעתיד מותג שברולט, מעט לפני שהקונצרן כמעט וקרס לחלוטין, התגלה שוב הפער העצום בין ההכרה של GM בצורך הפיננסי - שלא לומר קיומי - לייצר מכונית שכל העולם ירצה לקנות, לבין האמונה בגישה האמריקאית הקלאסית לייצור רכב.

 

"השארתם את ההגה עם כיוון רק לגובה ובמספר מצבים קבועים מראש, הכסא עדיין מוגבל-כיוונים ובלם החניה מופעל כמו פעם ברגל שמאל", הזכרתי לו. המהנדס הוותיק והבכיר שמאחוריו עשרות שנות ניסיון בתעשיית הרכב שאל בסקרנות היכן הבעיה. "אתם רוצים לייצר מכונית שכל העולם ירגיש בה בנוח, אבל מתעקשים לייצר מכונית אמריקאית. איך זה מסתדר?" שאלתי. הוא עדיין לא הבין את הבעיה - "אנחנו הרי קודם כל אמריקאים, וחייבים לייצר מכונית עבור הקהל המקומי", הייתה התשובה.

 

מאז ההסבר הפטריוטי והמתעלם מהמציאות הכואבת ההוא, עברו על GM ובכיריה שבעת מדורי גיהנום, חלקם הלא זניח כתוצאה מאותה התעלמות מתנשאת משאר העולם על העדפותיו, רצונותיו וטעמו. קריאת ההשכמה שקיבלו האמריקאים עם ההיחלצות - ברגע האחרון ובאמצעות הממשל - מחיסול מוחלט, שינו את כיוון המחשבה באופן בולט. ואת פירות השינוי הזה, רעיונות חדשים והכנה לשנים הקרובות, הוזמנו לאחרונה על-ידי שברולט, המותג הכלל-עולמי של הקונצרן, לבחון מקרוב. קבלו 10 תובנות בעקבות הביקור:

 

קרוז חדשה - אמורה להיות התשובה לטויוטה קורולה? (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
קרוז חדשה - אמורה להיות התשובה לטויוטה קורולה?(צילום: הלל פוסק)

 

1. הובלה. שברולט מציגה בעידן הנוכחי את מה שהיא מכנה "ארבעת עמודי הבסיס עליו נשען המותג", אלה האמורים להצעיד אותה קדימה בטווח הקרוב והבינוני - עיצוב, קישוריות, מנועים וחשמול. האמריקאים גם טוענים כי הם מובילים את התעשייה בתחומים אלה, ואם לא מובילים, לפחות נמצאים בחוד החנית. אולי,  אם מוכרים מכוניות רק במערב התיכון של ארה"ב. 

 

אם מפרקים את ההצהרה לחלקיה, עיצוב זה תמיד יהיה בעיקר עניין של טעם, ולצד הקמארו המצוינת ניצבות שורת מכוניות רחוקות מלהרשים ויזואלית. גם בתחום המנועים ותיבות ההילוכים יש לשברולט ו-GM עדיין כברת דרך לא קצרה בשביל המוביל לצמרת. חשמל? בייקום בו נוכחת גם טסלה, עניין ההובילה אינו באמת רלוונטי. ועוד לא הזכרנו פרויקט למכונית אוטונומית מוכנה פחות או יותר לייצור אצל מספר יצרנים ("יש לנו פרויקט כזה, לעתיד"). ויש קישוריות.

 

2. קישוריות. במשרדי ההנהלה של שברולטו-GM התקיימו בשנים האחרונות לא מעט ישיבות בעניין המשקל שיש לתת לאותה קישוריות, אם תרצו, החיבור המוטורי-סלולרי. האמריקאים החליטו להציב את נוחות השימוש ברכב, או אם לדייק נוחות השימוש בסלולרי ברכב, בראש סדר העדיפיויות. ונדמה לי שהצליחו. הרצון של שברולט להוביל את התעשייה מבחינה טכנולוגית, לחדש ולסקרן ולגרום למתחרים לרדוף אחריה, מתבטא כאן היטב. זו אינה מערכת שרק מקרינה את הסלולרי על המסך, או שעושה שימוש באמצעי הפעלה מיושנים. זו מערכת סופר אטרקטיבית למראה ושימוש. עם ממשק מתוחכם ונאה מאוד לעין על גבי מסך מגע גדול במרכז המכונית. לבסס את תדמית הקדמה שלך על הפופולריות העצומה של הטלפון הסלולרי בכלל ואייפון בפרט, נראה כמו הימור מסוים למרות המרכזיות שלהם בחיינו. ובכל זאת, כאן הם מקדימים.

 

שבעה דורות של קורבט ()
שבעה דורות של קורבט

 

3. היסטוריה. זו לא פעם ראשונה בה יצרנית רכב מנצלת התכנסות של עיתונאים כדי להתגאות במורשת מוטורית מפוארת. שברולט עשתה את זה שוב, והעניקה אפשרות לנהוג בכל דורות הקורבט האיקונית, החל בראשונה שבהן מ-1952. כולן משופצות באופן מדהים ומתוחזקות בשלמות. העניין הוא שמעבר להתרגשות שבנהיגה באייקונים מוטוריים מדהימים, החוויה הזו מדגישה באופן מכאיב עד כמה המכוניות של היום חסרות נשמה, קרות ומנוכרות. ללא קשר לאיכות ולבטיחות ולנוחות המשופרות לאין ערוך. מומלץ ליצרניות להחביא את היצירות הפנטסטיות האלה במוזיאון ולאפשר נהיגה בהן רק באירועים שיוקדשו לכך ורק לכך. חבל כל סוללת המכוניות החדשות.

 

4. אקשן חשמלי. הבולט החשמלית של שברולט אמורה לשנות את כללי המשחק. כך טוענת היצרנית והאחראים על פיתוח המכונית החשמלית הקטנה מבטיחים אפילו הנאה יוצאת דופן מנהיגה. יהיה מסקרן מאוד לנהוג לראשונה במכונית הזו, ששמה יהיה כנראה BoltEV , או אולי Bolt ev, או אולי BoltV. ככה זה כשמפשלים עם בחירת השם באופן מביך, וכל עולם מוצא לנכון לתבוע אותך על הפרת זכויות. בכל אופן, מבלי לשבת אפילו במכונית הסדרתית, אני מרשה לעצמי להתייחס בספקנות לחלוטין לא מקצועית להבטחה הדינמית הגדולה, שהתבטאה בין היתר בהבלטת נסיון המירוצים העשיר של האחראי על הפרויקט. מוכן ומזומן לאכול על כובע אם אתבדה.

 

שברולט קמארו ()
שברולט קמארו

 

5. עוד סיבוב? ג'נרל מוטורס קיבלה הצעה לרכוש את קרייזלר-ג'יפ-דודג'. המציע הוא לא אחר ממנכ"ל קונצרן הרכב האמריקאי קרייזלר, שנרכש על-ידי פיאט, מי שבעבר כבר עקצה את GM באחד המהלכים העסקיים היותר מבריקים - אתם יכולים לכנות אותו "עוקץ", לא תטעו - שהתבצעו בעולם הרכב. מהלך בו הקונצרן האמריקאי שילם הון עתק לפיאט כדי להתשחרר מהשותפות הכובלת עמה, ובכך הזרים לה את סכום הכסף הדרוש כדי להשאר בחיים ולהמשיך להפסיד. איך שגלגל מסתובב. 

 

שברולט וולט ()
שברולט וולט

 

6. מראה עיניים. שברולט קמארו העדכנית היא מכונית מאד מרשימה מבחוץ ומרשימה מבפנים. באמת ובתמים, אחד העיצובים השריריים היותר מוצלחים שראיתי לאחרונה. לצערי, נהיגת ההתרשמות בפארק העירוני הזכירה יותר מדי את נהיגת ההתנסות שערכתי באב-הטיפוס לפני כעשור שנים (והייתה מהירה ממנה), ולא אפשרה למתוח את שרירי המכונית הזו ולאפשר לה להוכיח מה היא יודעת לעשות באמת. ניתוק (חלקי בלבד) של בקרת האחיזה ופניה חדה אחת במהירות מסלול, הזיזה את העכוז המסוגנן ושחררה צווחה קצרצרה מהצמיגים הרחבים. לא משהו דרמטי, לא דריפט עצבני.

 

את שומר הפארק זה לא שעשע. הוא לא התייחס לסוללת השעונים הדיגיטלית בלוח המחווני, להגה העבה או לפס הקול המצוין של המנוע-מפלט. "זו עבירה פדרלית" הוא הסביר, "והעונש עליה לא ימצא חן בעיניך". העברתי את הרגל למצב שינה וזהו. הקמארו השרירית שתגיע ארצה (לא בגרסת גג נפתח) תמשוך במחיר הנכון קהל גדול יחסית, כזה שהמראה הכוחני והסאונד השרירי עושים לו את זה. ואני מהמר שהקהל הזה יהיה גדול יחסית. לקמארו יש את זה. אז מה אם בשם העיצוב יש לה תא מטען מצחיק בצורתו ושדה ראייה מינימלי - כולל שתי גבשושיות לגמרי מיותרות על הקונסולה לפנים - החוצה.

 

שברולט מאליבו ()
שברולט מאליבו

 

7. היברידי זה הכי. שברולט וולט ההיברידית היא מכונית לא רעה. נכון, היא סבלה משנים ראשונות קצת מתסכלות, וההצלחה ההיסטרית של טויוטה פריוס עשתה לה יחסי ציבור גרועים. גם למספר דליקות ספונטניות היה בזה חלק, שלא להזכיר את תצרוכת הדלק הלא ממש מבריקה ונתוני המכירות העצובים. אבל כעת היא בוגרת יותר, נעימה יותר, חסכונית יותר ושקטה מתמיד. גם כאן, עם תג-מחיר נכון צפויה לה הצלחה גדולה, זו בה עדיין היא לא זכתה. מגיע לה יותר מכפי שהשיגה עד כה.

 

8. תחרות קשה. שברולט מאליבו היא מכונית גדולה. ומאד אמריקאית. וכזו שהיבואנית בישראל והיצרנית בארה"ב מנבאות לה הצלחה גדולה. זה לא יהיה קל. ממש לא. מול אמריקאיות נוטפת, מעמידה כיום תעשיית הרכב סוללה ארוכה למדי של מתחרות מצוינות, גדולות ומאובזרות מבחינת נוחות ובטיחות לא פחות, וכנראה יותר מהמאליבו. קחו למשל את האחיות לבית קונצרן פולקסווגן (פולקסווגן פאסאט וסקודה סופרב). קחו את מאזדה 6, או סובארו B4. אם UMI לא תצמיד למאליבו תג-מחיר אטרקטיבי (נמוך) במיוחד, היא תתקשה מאוד להתמודד עם המוזכרות מעלה כשווה מול שוות. למיטב הבנתי זה לא עומד להיות המצב, כך שבהחלט צפויה כאן בעיה - גם אם הגליצ'ים הלא מחמיאים באיכות מכוניות ההתרשמות יעלמו כלא היו.

 

9. נטושה. העיר דטרויט עדיין שוממת. נכון, היא מתחילה אט אט להתאושש, מספר תושביה מגרד עוד מעט את ה-30% לעומת עידן תור הזהב בתעשיית הרכב האמריקאית, ומשקיעים ישראלים אוהבים לרכוש בה בנייני משרדים שאוטוטו יניבו אולי הון. אבל היא עדיין שוממת במידה מפחידה. בנייני משרדים עצומים נטושים, מעט מאוד אנשים ברחובות, ובעיקר תחושת עזובה ומסכנות של כישלון מתמשך. העיר שידעה ימי זוהר מנסה למשוך צעירים בעזרת פיתויים פיננסיים מפליגים, גוררת אמנים ומעניקה בחינם שטחי עבודה חסרי תקדים. זה נראה טוב מבעבר, אבל עדיין מכמיר לב.

 

10. אם. הרצון של שברולט להוביל נשמע ונראה מאד אמיתי. אבל בפועל חייבים מתכת וגומי מתקדמים על הכביש, ואת זה אין בינתיים. מכונית אוטונומית הזכרנו כבר, ואם יש כזו בקנה, מערך יחסי הציבור של המותג נכשל. מכונית חשמלית? עידן הקטנות ה"נכונות" כבר עבר, וכעת ממתינה התעשייה למכונית כל-חשמלית בגודל מלא וייעוד משפחתי, לא עירונית מוגבלת בשימוש. וצריך מנועים מתקדמים, קטנים וחסכוניים יותר, ותדמית ירוקה יותר, פחות אמריקאית ויותר גלובלית. את כל אלה מתקשות בינתיים GM ושברולט לספק, אלא אם הן מכינות לנו מספר הפתעות גדולות במיוחד. וזה הזמן להפתיע.

 

הכתב היה אורח חברת ג'נרל מוטורס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים