שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה אסור לאכול חלב עם בשר, אבל ביצה ועוף מותר?
    שאלה:

     

    מדוע אסור לאכול חלב ובשר יחד, אבל ביצה ועוף מותר?

     

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    תשובה:

     

    משאלתך אני מבין כי השאלה נובעת כתוצאה מהסבר לשאלה: מדוע אסור לאכול בשר וחלב, שפורסמה במדור זה .

    בתשובה הנזכרת, נאמרו שלושה הסברים: א. כי זה היה מנהג עובדי האלילים (רמב"ם), ב. תערובות היכולות לגרום נזק ("ספר החינוך"), ג. חינוך האדם לרגישות מוסרית (הרב קוק).

     

    מכאן לשאלתך, מה ההבדל בין זה לבין ההיתר לאכול ביצה ועוף, שכן גם הביצה היא התוצרת של העוף, כשם שהחלב הוא התוצר של הבהמה.

     

    בשאלות מעין אלו יש לזכור שוב את מה שהקדמתי בתשובה הנזכרת, שכל ההסברים שאנו מנסים לתת, אינם אלא ניסיונות לקרב אל שכלנו את מצוות התורה, כי באמת לכל מצווה יש טעמים נסתרים שאינם ידועים לנו. לכן, אין מקום להשוואה של עוף ושל בהמה, וגם לשאלות על פרטים נוספים במצווה.

     

    עם זאת, ושוב כדי לנסות לקרב אל שכלנו את המצוות, נראה לאמר לפי ההסברים שנזכרו, שניתן להסביר את ההבדל.

     

    להסבר הראשון (זה של הרמב"ם), ניתן לאמר שעובדי האלילים מסיבותיהם, לא עשו מבישול ביצים ובשר עוף עניין פולחני כשם שעשו בבישול בשר בהמה וחלב, ולכן התורה לא אסרה זאת על ישראל.

     

    להסבר השני ("ספר החינוך"), המסביר כי יש בעיה בתערובות מסוימות - ניתן לומר, כי בתערובת ביצים ובשר אין בעיה.

     

    להסבר השלישי (הרב קוק), המסביר את האיסור כהערה מוסרית - יש בהחלט מקום להבחנה בין

    המקרים. הקשר בין בעלי חיים לצאצאיהם (פרה ועגל, כבשה ושה וכו'), בוודאי אינם דומים לקשר של בעל חיים המטיל ביצים.

     

    ישנם בעלי חיים שגם אוכלים את הביצים שהם מטילים. ובכלל, ביצה שאינה מופרית כמו רוב הביצים שאנו צורכים, לא יכולה להתפתח ליצור חי.

     

    אולם, כאמור, כל אלה הם רק הסברים חלקיים. ההסבר האמיתי אינו ידוע לנו, ואנו סומכים על בורא העולם שנתן לנו מצוות לטובתנו, מצוות המועילות לנו. גם בעולם המדעי הטבעי, המדע רק מגלה את החוקיות בטבע, אולם אין לו תשובות מדוע חוק פועל באופן מסוים, והאם יש הסבר מוסרי לחוקי הטבע. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים