שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    "אסון מהלך": הפה הגדול של איימי שומר

    אם אתם נמנים על חובביה של הקומיקאית איימי שומר, הרי ששמורה לכם הנאה מהסרט הראשון בכיכובה "אסון מהלך". ביחד עם הבמאי ג'אד אפטאו היא יצרה פנטזיה נשית שעוסקת בעיקר בעצמה ובפה המלוכלך שלה. אבל למעט רגעים קומיים נהדרים ספורים, יש בסרט יותר מדי מהכוכבת שלו

    התשובה לשאלה אם כדאי לצפות ב"אסון מהלך" ("Trainwreck") קשורה ליחסכם לתופעה התרבותית ששמה איימי שומר. הכירו את הקומיקאית בת ה-34, שממוקמת לצד לנה דנהאם ושרה סילברמן, בחזית השיח הפמיניסטי העכשווי בתרבות הפופולארית, וממתגת את עצמה בתוכנית המערכוניםהמוערכת שלה, "בתוך איימי שומר", כמי שבוחנת בשנינות את גבולות השיח הזה. היא הכוכבת החדשה בנישת "האישה-עם-הפה-הכי-מלוכלך-בסביבה".

     

    עוד ביקורות סרטים בערוץ הקולנוע:

     

    "אסון מהלך", סרט הבכורה של שומר כתסריטאית, בוים על ידי ג'אד אפטאו, שמזוהה עם קומדיות ה-bromance - מושג המתייחס לקשר אינטימי בין גברים הטרוסקסואליים - נוסח "בתול בן 40" ו"הדייט שתקע אותי". זהו גם הסרט הראשון שהוא מביים ושהתסריט שלו לא נכתב על ידו. המעבר הזה אל מה שנקרא פעם "chick flick" אולי אינו מפתיע, בהינתן העובדה שיותר ויותר קומדיות הוליוודיות מהשנים האחרונות (ע"ע "מסיבת רווקות") מבקשות להראות שנשים יודעות להיות וולגריות ולהתמחות בפליטות גופניות לא פחות, ואולי אפילו יותר, טוב מגברים.

     

    ב"אסון מהלך" מגלמת שומר, שזהו גם הסרט הראשון בכיכובה, את דמותה של איימי (והזיהוי הזה בין שם הדמות והשחקנית שמגלמת אותה אינו מקרי), עיתונאית במגזין גברים אופנתי בניו-יורק. אין לה אמון רב בזכרים, והסיבה לכך מובאת כבר בתחילת הסרט כאשר אביה מסביר לשתי בנותיו הקטנות מדוע "מונוגמיות היא לא ריאליסטית", ואשר על כן הוא נאלץ לבגוד באמם.

     

    אבל משהו קורה לאיימי כאשר במסגרת תפקידה היא פוגשת באהרון (ביל היידר), רופא ספורט נעבעך שפיתח שתל ברכיים חדשני. הקשר הרומנטי שמתפתח בין השניים מזכיר את הקומדיות הרומנטיות הפרועות של שנות ה-30, ה"screwball comedies", שתיארו בין היתר את תהליך "אילופה" של אישה מרדנית על ידי מוסד הנישואים הפטריארכלי.

     

    ואמנם, איימי מוצגת כאישה שהצופה יודע, הרבה לפניה, שחוסר ההתחייבות הרומנטית שלה היא תוצאה של אותה טראומת ילדות, ושהדבר שהיא בעצם הכי זקוקה לו על מנת לגאול את עצמה הוא הגבר הנכון. במילים אחרות, זהו סרט שמרני להחריד, ושלא כמו "קומדיות מסובבות" קלאסיות דוגמת "לגדל את בייבי" (1938) או "אשת השנה" (1942) - אין בו סב-טקסט אנרכיסטי החותר באמת תחת המוסרניות הדידקטית לכאורה. הזוגיות ההטרוסקסואלית, על פי הסרט, היא-היא התרופה שנחוצה לכל "ילדה רעה". ההיפך הגמור מרוחה של סדרת הטלוויזיה בכיכובה של שומר.

     

    אבל "אסון מהלך" (שהקרנות הבכורה שלו בסוף השבוע האחרון עמדו בסימן הטבח שבוצע בבית קולנוע בלואיזיאנה בו הוצג הסרט) לוקה גם ברמת התסריט. שומר יודעת לכתוב מערכונים פרובוקטיביים, אך ככל שהדברים אמורים בסרט באורך מלא, התסריט שלה סובל מעודפות. דמותה בסרט צריכה להתמודד עם הידרדרותו הבריאותית של אביה המאושפז במוסד (קולין קווין), גבר גס רוח ומיזנתרופ, שהיא אחרי הכל מעריצה, ועם אחותה הנשואה וההרה (ברי לרסון), שאמורה להיות ההיפך ממנה, המתעבת את האב הבוגדני והשיכור.

     

    ואולם, היסודות המלודרמטיים האלה לא משתלבים כהלכה בסרט, ובעיקר נדמים כעוד קלישאה עלילתית שפשוט הייתה צריכה להיות שם, בעיות עם דמות אב והכל.

     

    בעיה אחרת קשורה באופן שבו שומר התסריטאית מעצבת את דמותה של איימי הגיבורה. יש בה משהו משעמם ומונוטוני, והמשהו הזה מונע מאיתנו לרצות בקשר שבינה ובין אהרון, יסוד הכרחי להצלחתה של כל קומדיה רומנטית. דמותה אינה שנונה ופרובוקטיבית, כפי ששומר התסריטאית היתה אולי רוצה שנחשוב, וכאשר לקראת סופו של הסרט היא נטענת ביסודות שאפשר אפילו להגדירם אפלים - זה כבר מאוחר מדי. כגבר, אתה תוהה מה טיפוס כמו אהרון בכלל עושה איתה, והסרט נדמה יותר כפנטזיה נשית לא מעניינת במיוחד שכתבה שומר לאלטר-אגו התקשורתית שלה.

     

     

    וכך יוצא ש"אסון מהלך" הוא סרט שישנן בו כמה סצינות קומיות מצוינות, כמו זו שבה מתעמת המאהב הנוכחי של איימי (בגילומו של המתאבק ג'ון סנה), עם צופה שחור בקולנוע, או אלה שכוללות את לברון ג'יימס בתפקיד עצמו. טילדה סווינטון מגיחה בתפקיד "העורכת מהגיהינום" של איימי, אך קשה לומר שמדובר ביותר מאשר קריקטורה מוכרת, מהסוג שעיצבה מריל סטריפ ב"השטן לובשת פראדה".

     

    בצד אלה, כמה בחירות קומיות תמוהות כמו קטעים (פיקטיביים) מקומדיית "אינדי" רומנטית בשחור-לבן שמככבים בה דניאל רדקליף ומריסה טומיי, שלא ברור מה היא עושה פה - מבהירים שמבנה הסרט עצמו מזכיר קצת תאונת רכבת. "אסון מהלך" הוא בסופו של דבר סרט חביב, אבל אם הוא גם נועד לבסס את הפרסונה "המלוכלכת" של שומר (והיא לא עושה פה משהו שבט מידלר לא עשתה כבר לפני שנים רבות) - הוא לא ממש מצליח בכך.

     

    "אסון מהלך" (ארצות הברית) - במאי: ג'אד אפטאו. שחקנים ראשיים: איימי שומר, ביל היידר, ברי לארסון, לברון ג'יימס, ג'ון סנה, קולין קווין וטילדה סווינטון. אורך הסרט: 125 דקות.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לאתר ההטבות
    מומלצים