שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מותו של בית הספר ותחילת הלמידה המשמעותית
    אנו זקוקים למנהיגי חינוך נלהבים שמוכנים לקחת את הסיכון כדי להוביל את המהפכה ולהצעידה לקראת ההצלחה של דור ההמשך במאה ה-21

    חוקי המשחק להצלחה ומימוש השתנו בתחום הקריירה, העבודה והטכנולוגיה - והגיע גם זמנו של עולם החינוך להשתנות ולהגיע להבנה, כי הקרחון שעליו יושבים המורים הולך ונמס.

     

    עוד דעות ב-ynet

    מי יגן על החיילים שלנו בעולם?

    סוף סוף המרד ברבנות החל גם מבית

    פיצוץ גשר מעריב - על מה לא נסלח?

    לא הכל שחור-לבן בירושלים

     

    הבעיה במערכת החינוך מתחילה בעובדה, שרוב המנהלים והמורים מאמינים שקיימת קורלציה בין ציונים גבוהים בלימודים ו-IQ גבוה, המנבאים בהכרח הצלחה בחיים. אך מחקרים הוכיחו ש-IQ יכול לנבא רק 4% מההצלחה שלנו בחיים. כלי המדידה להצלחה השתנו בשנים האחרונות וניכר כי ארגונים כיום לא מוותרים על גמישות, יצירתיות, ראייה גלובלית וחשיבת ביקורתית - כלים שאינם נלמדים ונרכשים כיום בבתי הספר. ברגע שמורה ידבר בשפה גלובלית, יפגין יצירתיות בדרכי ההוראה והחשיבה, חשיבה ביקורתית בשיעורים על פני צייתנות - הרי שנגדל דור שיתרום לצמיחה כלכלית וחברתית.

     

    1. כשלון במבחן - מהווה "אי הצלחה זמנית" - במהלך שנים רבות מערכת החינוך והמורים ראו באי-הצלחה במבחנים ככישלון וכדבר שלילי ולא כמנוע לצמיחה ולמידה דרך טעויות. במאה ה-21 טעויות וכישלונות הוגדרו כמושגים של "אי הצלחה זמנית", התורמים דווקא ללמידה המשמעותית מכישלונות, מרחיבים את האזורים במוח ומגדילים את יכולת ההצלחה שלנו. מרגע שתוכר, תלמידים יתחילו להאמין ביכולותיהם וירצו ליזום, לקדם ולחוות בעצמם את חדוות הלמידה מתוך מוטיבציה גבוהה.

     

    2. מורים צריכים לפתח יכולות ואינטלגנציה - מהיום מסיטים את הדיון מציונים ומחזקים השתדלות ומאמץ. הדבר יוצר דפוס חשיבה (Mindset) מקובע אצל תלמידים. אם תדברו עם רוב האנשים שאתם מחשיבים כמצליחים, תגלו שמאפיינים אותם - התמדה ומאמץ. המורים יקבלו כלים לפיתוח אינטלגנציה רגשית ויכולות אישיות של כל אחת מהתלמידים.

     

    3. מהפכות מתחילות מאנשים בודדים שיכולים לסחוף מערכת שלמה - כדי לפטור מאחריות מורים רבים אומרים את המשפט השגור "זה לא אנחנו, זה משרד החינוך", כשבפועל המציאות הוכיחה שגם אדם אחד יכול לסחוף אחריו מיליונים. חשוב שהמערכת החדשה של החינוך תתמוך באותם מורים שרוצים להוביל שינוי ולא תסרס אותם. אנשים שמרגישים משמעותיים נוטלים על עצמם כל אתגר וחשים אופטימיים בהשגת היעד והמטרות.

     

    4. להשיב את התשוקה וההתלהבות למערכת החינוך - למידה משמעותית תתרחש רק שהרגש של תשוקה והתלהבות יהיה הרגש הדומיננטי בכיתה. מורים מעוררי תשוקה יהיו אלה הסקרנים באמת, הרואים באתגרים החדשים הזדמנויות ללמוד מיומנויות חדשות והמוצאים בעולם המשתנה את ההזדמנויות החדשות, ממש כמו מגלי יבשות.

     

    5. עוררו סקרנות - פריצות דרך במדע ובכל תחום נעשו בזכות שאלות ופרדיגמות שהעלו החוקרים. הפילוסוף תומאס קון סבר שברגע שמשתחרר דור אחד מפרדיגמות ושואל שאלות חדשות - הרי שרק אז ייתכנו פריצות דרך וגילויים חדשים. כך גם בעולם החינוך. ברגע שנגרה את התלמידים לשאול שאלות ולא לקבל את המדע כמובן מאליו, הרי שנייצר דור סקרן וחוקר. דווקא את הילדים המאתגרים יותר אסור לנסות "לנרמל", אלא לתת הזדמנות לחזק את העוצמות של אותם תלמידים והשונות שלהם - שאם הוראה נכונה שיש בה סקרנות, הרי שאפשר להפיק מאותו ילד את המקסימום וייתכן מאוד את החוקר הבא.

     

    6. מהיום הכול פתוח - הקץ לשינון תאריכים! במקום זאת יש לעסוק באנליזה, סינתזה, יצירתיות וחדשנות. מרחב הסייבר שבו אנו חיים מהווה הזדמנות להפעיל את הדימיון והיצירתיות, להציג לתלמידים את אירועי החיים של אותם אנשים המשפיעים על ההיסטוריה ומה הוביל אותם להצלחתם, לצד רגעים של כשלון. למשל, העובדה שפיטרו את סטיב גו'בס בתפקידו כמנכ"ל הפך אותו ברבות הימים לאחד האנשים המשפיעים ששינו את פני הטכנולוגיה.

     

    7. תפקידו האמיתי של בית הספר במאה ה-21 הוא שינוי הארד דיסק וחשיבה מחדש על תכליתו של בית הספר להעניק למידה משמעותית, שמתוכה תלמידים יוכלו ללמוד ולהתפתח באופן המקסימלי, מתוך הבנה שניתן לשנות התנהגויות וחשיבה ולהכין בסופו של דבר את הבוגרים להצלחה ומימוש.

     

    8. זכות להיות מורה ולא חובה וההורים שותפים לדרך להפוך את הורי התלמיד לשותפים משמעותיים בעשייה שלכם, ממקום טוב - כך שהם ירצו להיות חלק מהתהליך .להניח את הדעות הקדומות בכל הקשור למקצועות ההורים בצד ולראות אותם כשותפים מלאים לדרך.

     

    9. תגמול המורים על למידה משמעותית - כמו בכל ארגון עסקי עובד טוב זוכה לבונוס, ועובדים שאינם חיוניים ותורמים לעבודה מוצאים עצמם מחוצה לה. כך גם מערכת החינוך צריכה לנהוג. לתגמל את המורים על למידה משמעותית, בהסתמך על הסעיפים שהוזכרו קודם לכן. זאת הדרך להוציא את המורים ממעגל הנוחות ולצאת לרכוש מיומנויות ויכולות חשובות להמשך מערכת החינוך והפדגוגיה.

     

    עוד בעיה. מסיבת עיתונאים בנושא הצפיפות בכיתות    (צילום: ליאור פז)

    עוד בעיה. מסיבת עיתונאים בנושא הצפיפות בכיתות    (צילום: ליאור פז)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    יותר מכל - אנו זקוקים למנהיגי חינוך נלהבים שמוכנים לקחת את הסיכון כדי להוביל את המהפכה ולהצעידה לקראת ההצלחה של דור ההמשך במאה ה-21.

     

    איילה ראובן ללונג מייסדת ובעלים חברת EQ-EL, הפועלת בתחום הייעוץ הארגוני בכלל ובתחום האינטליגנציה הרגשית בפרט. ראובן ללונג  מובילה תהליכים בארגונים גדולים ובינוניים, החל משלב ניתוח היכולות הרכות של המנהלים הבכירים ועד בניית תוכנית מותאמת לאתגרים עמם מתמודדים המנהל והארגון.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לשימוש מקומונים בלבד! אילוסמיינט בית ספר כתה כיתה מורה תלמידים לימודים חינוך
    צילום: shutterstock
    צילום: באדיבות איילה ראובן ללונג
    איילה ראובן ללונג
    צילום: באדיבות איילה ראובן ללונג
    מומלצים