שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    8 השינויים שיקרו לך בגוף אם תרדי מהעקבים

    הם סקסיים ואלגנטיים ותורמים לביטחון העצמי, אבל העקבים הורסים את הרגליים. מחקרים מצאו אלו שינויים יקרו בגוף כשסוף סוף תחליטו להפסיק ללכת על עקבים

    ללכת על עקבים אולי נראה טוב - אבל זה עלול לגרום ללא מעט נזקים. כן, העובדה שהרגליים נראות נהדר בנעליים על עקבים, בדרך כלל, לא שווה את הכאבים, השלפוחיות, הפגיעה בגידים, ואפילו השברים. אז מה יקרה כשמפסיקים ללכת על העקבים? 

     

    קיראו עוד

    הליכה על עקבים: נזקים בריאותיים שעולים ביוקר 

    הטיפ היומי: איך לבחור נעלי עקב בריאותיות?

    כך מזיקות נעלי העקב לגב שלכן

      

    1. הרגליים מתארכות

    העקבים אולי גורמים לכפות הרגליים להיראות ארוכות יותר, אבל אם נפטרים מהעקבים, הרגליים באמת יתארכו. במחקר משנת 2012 שפורסם בכתב העת Journal of Applied Physiology, החוקרים מצאו שלנשים שהולכות על עקב, יש  שריר סובך קצר יותר.

     

    הסיבה לכך נובעת מהעובדה שנשים שהולכות על עקבים הולכות כאשר השריר אינו נמתח לאורכו הטבעי. הליכה בנעליים שטוחות, תחזיר את השריר למיקומו ואורכו הטבעי, מה שעשוי להאריך, לפחות במעט, את אורך הרגל.

     

    2. הגב שלך ירגיש הרבה יותר טוב

    העקבים גורמים לישבן להיראות מדהים מסיבה מאוד מסוימת: הם מטים את האגן וכופים על הגב להידחק לאחור. זה מוביל ללחץ הולך וגובר על חגורת האגן, ועל השריר המייצב אותה.

     

    חלק מהנשים שהולכות על עקבים, גם סובלות ממצב הקרוי ספונדילוליסתזיס – שחיקה של חוליה אחת על גבי השנייה, מה שעלול לגרום לנזק עצבי ולכאב.

     

    כאשר יורדים מהעקבים, עמוד השדרה יחזור למיקומו האנטומי הבסיסי, יפחית את הלחץ על הגב התחתון, יקל על הכאב - גם זה שגרם לספונדילוליסתזיס.

     

    תעזבי את העקבים. כאבי הגב ייעלמו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תעזבי את העקבים. כאבי הגב ייעלמו(צילום: shutterstock)

     

    3. היבלות ייעלמו

    זה נזק קל יחסית הנובע משימוש בנעלי עקב צרות: יבלות בחלק התחתון של כף הרגל או בצד כף הרגל. היבלות נוצרות כתוצאה מעומס על נקודה או איזור מסוים, כאשר משקל הגוף אינו מתחלק בצורה נכונה על כף הרגל.

     

    הגוף מגדל באזור היבלת תוספת של עור יבש, גס וקרני. היבלות, שאינן ויראליות, יכולות להיות בגודל של חצי ס"מ עד שלושה ס"מ והן גורמות לאי נוחות ולכאבים.

     

    הטיפול ביבלת כולל טבילת כף הרגל במים חמים וסבון. לאחר מכן כאשר העור מתרכך, מקלפים אותו מהמקום. מעבר לנעליים שטוחות ורחבות מספיק, ללא עקבים העשויות מחומר רך, יחלקו נכון את העומס וימנעו לחץ נקודתי הגורם ליבלות.

     

    4. תמנעי את בליטת הבוהן

    השכיח מבין עיוותי כף הרגל הוא הלוקס ולגוס (הלוקס = בוהן גדולה, ולגוס = סטייה החוצה). בעיוות מסוג זה הבוהן סוטה הצדה ויוצרת בלט גרמי בצד הפנימי של כף הרגל, סמוך לבסיס הבוהן.

     

    הבוהן גורמת ללחץ מתמיד על האצבע השכנה ודוחקת אותה, עד כדי כך שלעתים לא נדירות היא עולה על הבוהן הגדולה.  במקביל, גם האצבע השנייה נדחפת הצדה וסוטה במקביל לבוהן הגדולה ולעתים העיוות מתקדם, כמו באפקט הדומינו, גם לאצבעות אחרות בכף הרגל.

     

    מעבר לפגם האסתטי, גורמת הבעיה לכך שבסיס הבוהן הגדולה מתבלט, נלחץ ומשתפשף כנגד הנעל וגורם לכאב ואי נוחות בהליכה ולהתקפים של דלקת, המכאיבה גם במנוחה, לאחר חליצת הנעל. בנוסף, עצם הבוהן אצל אנשים הסובלים מהלוקס ולגוס היא נפוחה, חמה, אדומה ודלקתית.

     

    למרות שבין הגורמים לתופעה נמצא גם עיוות מולד, נעלי עקב ונעליים צרות גורמים להאצת העיוות, שבמידה ואינו מטופל - מחריף עם השנים. הטיפול בשלבים המוקדמים של העיוות, הוא נטישת העקבים, ונעילת נעליים רחבות עם מפשקים עשויים מסיליקון אותם מניחים בין האצבעות. במקרים קשים יותר, הכוללים כאבים והחמרה בעיוות, ניתן לבצע ניתוח לתיקון הבעיה.

     

    5. העקבים ברגל עלולים לכאוב

    הליכה על נעלי עקב לא רק שמקצרת את שריר הסובך שבשוק, היא גם מקצרת את גיד אכילס. כאשר עוברים לנעליים שטוחות, כף הרגל חוזרת לזווית של 90 מעלות, והלחץ על הגידים עולה.

     

    אצל נשים הסובלות מדלקת של רקמות החיבור בכף הרגל, כתוצאה מנעילת נעלי עקב, מתגבר הכאב בעקב במעבר לנעליים שטוחות. בחלק מהמקרים, המעבר עלול לגרום לכאב להופיע לראשונה. אבל תוך כמה ימים עד שבועות, גיד האכילס יחזור לאורכו התקין, הדלקת תופחת והכאב ייעלם.

     

    6. הכאב בברכיים ייעלם

    בין אם הישבן בולט החוצה כשהולכים על עקבים או לא, מרכז כובד הגוף זז ממקומו הטבעי. פירושו של דבר, שנוצר עומס רב על הגידים ורקמות החיבור בברכיים. מעבר לנעליים שטוחות, יחזיר את מרכז הכובד של הגוף למנח התקין, יפחית את התהליך הדלקתי על הברכיים וגם את הכאב, במיוחד בעת פעילות גופנית כמו ריצה.

     

    7. שיווי המשקל ישתפר

    נעלי עקב אולי מאפשרות הליכה קלה יותר על קצות האצבעות, אבל שיווי המשקל נפגם: מחקר שנערך השנה בקרב דיילות בדרום קוריאה, מצא הפרעות בשיווי המשקל בשל פגיעה בחוזק שרירי כפות הרגליים. הליכה בנעליים שטוחות, מאפשרת שיווי משקל טוב יותר של כפות הרגליים ושל הגוף כולו.

     

    8. הבהונות יחזרו למצב הרגיל

    אצבע פטיש הוא מצב שבו אמצע האצבע בולט כלפי מעלה ואין אפשרות ליישר את המפרק המרכזי שלה. כתוצאה מהבליטה האצבע משתפשפת כנגד הנעל ומתפתחת יבלת קשה ומכאיבה.

     

    הבעיה נגרמת כאשר נועלים נעלי עקב מאחר שההליכה עליהן גורמת לכף הרגל להיות מוטה כלפי מטה, כך שבאופן מתמיד קיימת זווית בין כף הרגל לאצבע.

     

    מנח זה גורם להתרופפות והתכווצות הרצועות המייצבות את מפרק בסיס האצבע מצד אחד, ולמתיחה של הרצועות הנגדיות בצד הנגדי, כך שנוצר מצב של חוסר איזון בין מייצבי האצבע.

     

    הטיפול כולל נעילת נעליים בעלות קופסת בהונות גבוהה ורכה (שגם תכיל את האצבע המורמת וגם לא תלחץ חזק על היבלת). כמו כן ניתן להניח או להדביק רפידה באזור הכואב. מקרים קשים במיוחד של 'אצבע פטיש' מטופלים באמצעות ניתוח.

     

    אם בכל זאת, חייבים לנעול נעלי עקב, כך ניתם למצמם נזקים:

    להקפיד שגובה העקב לא יעלה על 5 ס"מ ושהפרש השיפוע בין העקב לקדמת הרגל לא יעלה על שלושה ס"מ.

     

    עדיף לבחור עקב רחב ועשוי מגומי שיסייע לבלימת זעזועים, ולא עקב מעץ.

     

    כדאי להקפיד על תרגילים לחיזוק שרירי הבטן, זוקפי הגב ותרגילים גם לחיזוק השרירים והרצועות בכפות הרגליים. 

     

    צפו בנזקים שנגרמים בגלל נעלי העקב:

     

     



     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים