שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מה הקשר בין מחסור בוויטמין D לסוכרת?

    מחסור בוויטמין D עלול לגרום לתופעות כמו אלרגיה, דיכאון, התפתחות של אוסטאופורוזיס ועכשיוף מחקר חדש מגלה שגם להתפתחות סוכרת. מה אפשר לעשות כדי להימנע מהתופעות ההלו ומהם המקורות הטובים ביותר לוויטמין D?

    ויטמין D הוא ויטמין שנמנה על הוויטמינים שמסיסים בשומן והתפקיד העיקרי שלו הוא ויסות משק סידן וזרחן בדם ובעצמות. לאחרונה, אנחנו עדים לגילוי רב של השפעתו החוץ עצמותית (nonskeletal).

     

    ויטמין D התגלה על ידי חוקרים בשנת 1922, לאחר שנמצא כי מחלת רככת העצמות נגרמת כתוצאה ממחסור שלו.  בנוסף, מחסור בוויטמין D גורם לאוסטאופורוזיס, מגביר את הסיכון לשברים ומחסור חמור מאוד אף גורם ל- osteomalacia-(התרככות עצמות) אצל מבוגרים.

     

    קיראו עוד

    למה ויטמין D כל-כך חשוב ואיפה תמצאו אותו

    ויטמין D: איך בישראל החמה סובלים מחוסר?

    הגוף מאותת: כך תזהו שחסרים לכם ויטמינים

     

    מחקרים נוספו גילו קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D לעליית משקל בעיקר בקרב נשים אחרי גיל מעבר. כמו כן, תואר קשר בין חוסר ויטמין D להתפתחות מחלות לב. כמו כן נמצא, כי טיפול בוויטמין D אצל נשים בהריון יכול להשפיע על שיפור משקלו של היילוד.

     

    נשים הרות, בעלות עודף משקל, בדומה לאנשים עם עודף משקל באופן כללי, סובלות ממחסור בוויטמין D ותינוקות שלהן נמצאו בסיכון גבוה יותר לעודף משקל בילדותם, והן היו בסיכון גבוה יותר ללדת תינוק אוטיסט וילד הסובל מעיכוב בהתפתחות המילולית, לעומת ילדים לאמהות שרמת הוויטמין הייתה תקינה אצלן בהריון.

     

    מחקרים אחרים מצאו כי בקרב חולי אלצהיימר רמת ויטמין D היא נמוכה יחסית, ובאופן דומה נמצא כי נטילת ויטמין D3 משפרת את היכולות הקוגניטיביות שלהם.

     

    במחקים נוספים נמצא כי כאבי מחזור גם קשורים לחוסר ויטמין D, כמו גם נטילת ויטמין D עוזרת לעתים להחלים משחפת. עוד נמצא קשר בין התפתחות אלרגיה למזון ודיכאון למחסור בוויטמין D.

     

    מחקרים אחרים מצאו קשר בין חוסר ויטמין D ומחלות אוטו-אימוניות כגון multiple sclerosis ,rheumatic arthritis אסטמה ומחלת קרוהן ואת השפעתו חיובית על הורדת סימני דלקת במחלות אלה.

     

    ביצים וחלב. מקורות מעולים לוויטמין D (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ביצים וחלב. מקורות מעולים לוויטמין D(צילום: shutterstock)

      

    מחקר חדש: מחסור בוויטמין D מעלה סיכון לסוכרת

    ממצאי מחקר חדש שפורסמו לאחרונה, חושפים כי מחסור בוויטמין D קשור גם למחלת הסוכרת. במחקר, שתוצאותיו פורסמו במגזין Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism בפברואר 2015, נמצא כי הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 הינו גבוה יותר בקרב אלו הסובלים ממחסור בוויטמין D, וזאת ללא קשר למשקלם.

     

    במחקר השתתפו 118 אנשים, ונבדק בו הקשר בין סוכרת סוג 2 ומסת הגוף (BMI) לרמת ויטמין D בגוף. משתתפי המחקר חולקו לקבוצות בהתאם ל-BMI שלהם ועל פי מצבם הבריאותי, כך שנוצרו שלוש קבוצות מרכזיות: חולי סוכרת, טרום סוכרת וכאלה שאינם חולים בסוכרת.

     

    בקרב בעלי BMI גבוה שאינם חולים בסוכרת, נמצאה רמה גבוהה יותר של ויטמין D, לעומת קבוצות חולי הסוכרת או אלו בקבוצת הטרום-סוכרת. בקרב בעלי BMI תקין (משקל תקין) החולים בסוכרת, התגלתה רמה נמוכה של ויטמין D.

     

    הממצאים מעידים כי הקשר בין רמת ויטמין D לרמות גבוהות של סוכר בדם, הינו קשר חזק יותר מאשר הקשר בין רמת ויטמין D לבין מדד ה-BMI של הנבדקים.

     

    המסקנות שעלו מהמחקר הצביעו כי הגדלת הצריכה של ויטמין D יתכן יכולה למנוע התפתחות סוכרת מסוג 2, וכן שמחסור בוויטמין D מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2.

     

    מחקרים נוספים שבדקו את הקשר בין השניים, הראו כי נטילה יומית של 800 יחידות ויטמין D בשילוב 1,200 מ"ג סידן מפחיתים את הסיכון לפתח סוכרת בכ-33%.

     

    ויטמין D: מהיכן נשיג אותו?

    לגוף יכולת לייצר בעצמו את הוויטמין מכולסטרול, בעזרת חשיפה לשמש או אפשרי לקבל אותו מתזונה.

     

    קשה מאוד להגיע לרמות תקינות של ויטמין D ללא חשיפה לשמש, או ללא נטילתו כתוסף תזונה או בעזרת מזון מעושר וויטמין D.

     

    ישנן דרכים שונות להגביר את רמת הוויטמין D בגופנו:

    חשיפה לשמש: קרינת השמש האולטרה-סגולה B (UV-B) מהווה מקור כמעט בלעדי לייצור ויטמין D, המייצר מטרום-ויטמין D אשר נמצא בעור גופני. הדבר חשוב במיוחד לאנשים שעובדים שעות ארוכות בתוך מבנים סגורים ואינם חשופים לשמש במהלך היום, כמו גם כאלו שנמנעים מחשיפה לשמש באופן קבע.

     

    אמנם לגוף ישנו מנגנון המגביל את ספיגת הוויטמין מהשמש, אך חשוב לשמור על זהירות ולבצע חשיפות קצרות בצהריים מאשר חשיפות ארוכות לפני הצהריים או אחר הצהריים.

     

    נטילת תוסף תזונה: לקיחת ויטמין D כתוסף תזונה, במינון התואם את גיל ומין האדם, וכן גורמים נוספים (אישה בהיריון, אישה מניקה וכד').

     

    מזון המכיל ויטמין D: המקורות של ויטמין D במזון מצומצמים יחסית, אך ניתן למצוא אותו בכבד דגים, ביצים, חלב מועשר.

     

    הכותבת היא מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה במכון לאנדוקרינולוגיה, יתר ל"ד ומטבוליזם במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    איך מחסור בוויטמין D קשור בסוכרת?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים