שתף קטע נבחר
 

להתכונן לכל אפשרות

זה שביקשנו חתימה טובה, לא מבטיח לנו כלום. בכל מקרה צריך להתכונן ולהתנהג כאילו כל יום הוא כיפור

את אווירת יום כיפור אי אפשר לחוות בשום מקום חוץ מאשר בישראל. אולי בכל עיר בארץ החוויה עשויה להיות מעט שונה, ויחד עם זאת יש משהו ברור ביום הזה שקשור בהפסקה. התנועה מושבתת והמכונית לא נוסעות ואין מטוסים בשמים ויש שקט מחריש אזניים.

 

לפני כמה שנים הייתי ביום הכיפורים בפארק סלופ בברוקלין. מעט התקשיתי לקבל את העובדה שזה עוד יום בשנה, כל החנויות היו פתוחות, התנועה זרמה בכבישים, ההמולה של ניו יורק. כמי שזקוק להשראה החלטתי שאעשה קבע את ימי הכיפורים בישראל.

 

נהנתי מהאווירה המיוחדת של יום כיפור בישראל. עטוף בציצית, קפוא מהמזגן שפעל בעוצמה מירבית שעות רבות בבית הכנסת, ביקשתי מחילה וכפרה ופסק דין שיאפשר לי להגיע לשנה הבאה למעמד הקדוש הזה בבריאות איתנה ובפרנסה טובה, ונקי מכל חטא כלפי בוראי, משפחתי וחברי.

 

כנראה שהבילוי במזגן נתן אותותיו על חוליות הצוואר שלי והתחלתי לחוש כאבים בזרוע ימין. התקשרתי לכירופרקט שלי, ד"ר ריצארד. מהצד השני ענתה אישה: ”במה אפשר לעזור?”. אני צריך לקבוע תור לד"ר ריצארד.

 

"צר לי להודיע לך, אבל ד"ר ריצארד נפטר לפני שבועיים ממחלה קשה והקליניקה שלו לא עובדת יותר”.

 

אני מצטער לשמוע, לא ידעתי בכלל שהוא חולה. הוא נראה ממש בסדר כשראיתי אותו לפני שנה.

 

"המחלה פרצה לפני שנה בערך ומאז הוא פשוט הפסיק לעבוד. לצערנו הטיפולים הרגילים לא עזרו והוא נפטר, נאלצנו לסגור את הקליניקה ואנו עוברים מכאן, ההוצאות הכלכליות גמרו אותנו”.

 

סגרתי את הטלפון וחשבתי ‘מה אפשר ללמוד מכאן?’ אנו יוצאים לשגרה, לא יודעים מה פסק הדין שנגזר עלינו ומקווים שהוא נגמר בחתימה טובה. בשביל לצאת לשנה הבאה בתקווה שלא יבואו עלינו גזירות קשות בחיים האישים, התפללנו וביקשנו מחילה ביום הכיפורים בבית הכנסת. יחד עם זאת חייבים להיות מוכנים ולהכין את מה שנקרא בשפה המקצועית ‘אסטרטגיית יציאה’. מדובר בתוכנית פעולה שמביאה בחשבון כל מיני תרחישים אפשרים שעשויים למנוע את המשך קיימו של "העסק".

 

"עסק", במובן הזה, יכול להיות גם משפחה. תוכנית הצלחה או אסטרטגיית יציאה חשובות מאוד. לא נעים ולא נוח להתעסק באפשרויות כאלו, אבל זה שנבחר לא להתעסק בהן לא אומר שזה לא עלול לקרות.

 

זהו אחד מהכלים החשובים ביותר בכל עסק. ככל שנהיה מוכנים יותר לכל מיני תרחישים, האפשרות להתמודד איתם תהיה הרבה יותר קלה, כי אנחנו כבר יודעים מה לעשות במצב הזה או לפחות חשבנו על זה ויש לנו תוכנית פעולה. הדבר הגרוע שיכול להתרחש לבעל עסק הוא למכור את העסק שלא במחיר הריאלי או הנכון, ובכך לסכן את עתידו הכלכלי. עסק שיש לו אסטרטגיה כזאת ומנוהל בצורה עקבית הוא הרבה יותר אטרקטיבי לקונים אפשריים.

 

אסטרטגיית יציאה טובה ומתוכננת מאפשרת הסתכלות על ערכי העסק/ ארגון ולפעול לתיקון במידת הצורך על מנת להבטיח את הצרכים העתידים.

 

מה צריכה אסטרטגית היציאה שלנו לכלול?

 

התוכנית צריכה להיות ישימה עם לוח זמנים ריאלי ומדיד, עם "אבני דרך" שחייבים להצמד אליהן ולא לזגזג. מדובר בתוכנית רב שכבתית שכוללת ניתוח והערכה של העסק ומוכנות לקראת משבר או מכירה. התוכנית צריכה להיכתב החל מהיום הראשון והיא חלק מתפעול העסק, והיא צריכה למקסם את את מחיר המכירה של העסק.

 

רגע! בלי לחץ, אם אין לכם זה הזמן לשבת ולתכנן, לבוא ממקום פתוח ויצירתי ולבנות תוכנית שכזאת. קחו נייר ועט ותתחילו לרשום מהם התרחישים האפשרים ומה התשובות שלכם למול כל תרחיש אפשרי. אל תשאירו זאת ליד הגורל, זה משהו שאתם יכולים לנהל.

 

תנסו, מקסימום זה יצליח.

 

שלמות זה מבחירה.

 

הכותב : ניסים שדהM.A מטעם אוניברסיטת תל אביב, בעל ניסיון בתחום הניהולי בסקטור הפרטי והאתה יורד ציבורי. מוסמך Mastery University מטעם Anthony Robbins מאמן בכיר למנהיגות ותקשורת בתחום האישי והעסקי מעביר הכשרת מאמנים בעיר ניו יורק יחד עם סדנאות ייחודית בתחום תקשורת והעצמה אישית. nissimsade@gmail.com

www.nissimsade.con

917-225 8549

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים