שתף קטע נבחר

בראשית ברא גם רוע: אבי כל הרוצחים

קין רצח את הבל. אח רצח את אחיו. על מה ולמה? המדרש מציע את שלוש האפשרויות שהן הבסיס לכל המלחמות והעוולות בדברי הימים של האנושות: כסף, אמונה ומין. וכשהיא מכסה על הרקע, רוצה הפרשה לומר שבעצם אין תירוצים לאכזריות

רצח בלי סיפור

הרצח הראשון בעולם מתרחש בפרשה שלנו. קין קם על הבל בשדה והורג אותו. סיפור הרצח חסר, והקורא חש שהוסתרו פרטים, שהמשפט המתאר את הרצח אינו מוגש כראוי. הוא קטוע ולא מובן. וכך נאמר "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה, ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" (בראשית ד', ח'). הפסוק חסר את הדיאלוג שבו הוא פותח. "ויאמר קין אל הבל..." אך מה אמר לו? לא נאמר במפורש.

 

לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

המדרש נענה לאתגר והשלים את החסר. הוא פותח בשאלה "על מה היו מדיינים?" ועונה שלוש תשובות חלופיות.  

 

 

הראשונה שבהן: "אמרו בוא ונחלק העולם: אחד נטל את הקרקעות ואחד נטל מטלטלין". לפי הצעה זו היה הדיון על שליטה ברכוש הקיים בעולם. ההכרעה שלהם הייתה לחלוק, נשמע נחמד. דא עקא שתיכף לאחר החלוקה זה (בעל המקרקעין) אמר: "הארץ שאתה עומד עליה שלי היא" וזה (בעל המטלטלין) אמר "מה שאתה לובש שלי הוא".

 

כיוון שכך, הראשון דרש "חלוץ" (את נעליך) והשני דרש: "פרח" (באוויר). המדרש אינו מבחין בין קין להבל ואינו טורח לברר מיהו מי. שניהם צרה עינם זה בשל זה. הבקשה שהם מבקשים מן השני הוא להיעלם. האחד אינו מכיר בקיומו של השני ובצרכיו הבסיסיים.

 

השנייה שבהם: "זה אומר בתחומי בית המקדש - וזה אומר בתחומי בית המקדש נבנה". ההצעה השלישית היא לומר שיחד עם הבל נולדה תאומה, והם היו מתווכחים מי יישא אותה. שניהם רצו לשאתה לאישה.

 

הטיפולוגיה של הרצח

במבט ראשון המדרש נראה מופרך. מהיכן נלקחו הדיאלוגים

הללו, וכיצד יודעים חכמים לפענח מה הוביל לרצח הנורא? במבט שני ניתן לראות שיש לכל אחת מן ההצעות תמיכה טקסטואלית בפרשה. החלוקה ברכוש כבר קיימת - הבל עוסק בגידול צאן ואילו קין עוסק בגידול ירקות. גם הרעיון של דיון על בית המקדש נרמז בפנייה אל הקב"ה, ובהנכחתו בתוך הסיפור שקדם לרצח. תיכף לאחר הרצח גם מסופר "וידע קין את אשתו", ונראה שזוהי אחת מתוצאות הרצח.

 

אפשר כמובן להעמיק עוד בלימוד הפרשייה ובקשרים בין המדרש לבין פשט הפסוקים. אך מעניין להסתכל במדרש כשלעצמו.

 

נחמה ליבוביץ' מסבה את תשומת הלב לכך שהמדרש עוסק בטיפולוגיה של רצח. מלחמות עולם ורצח מתרחש בגלל שלוש סיבות מרכזיות: קניין, דת ונשים. וכדבריה: מן העיון במדרש זה מתברר מיד שלא בבני אדם הראשון עוסק מדרשנו, לא במקרה החד-פעמי הראשון של רצח אח את אחיו. אלא בשאלה הגדולה מהו הגורם העמוק ביותר, סיבת כל הסיבות לרצון האדם לריב, למלחמה, להרג, לרצח אח את אחיו?

 

שלוש הן התשובות הניתנות בדברי המדרש הנ"ל. התשובה הראשונה היא הכלכלה. שאלת השלי והשלך. זוהי הסיבה העיקרית למלחמה, לשפיכת דמים. תמיד. בכל הזמנים. התשובה השנייה אומרת: אמונות ודעות - על זה נלחמו, על זה מילאו את העולם צחצוח חרבות. הדעה השלישית: המין, האישה (עיונים לספר בראשית, עמ' 28-29)

 

אפשר לשוב ולשאול, מדוע כיסה הכתוב את מה שברור למדרש? ואפשר לנסות להשיב שהפרשה רוצה להאיר זווית נוספת ואחרת. היא מצביעה על הבנאליות של הרוע. הפרשה רוצה גם לומר שאולי לא כל כך חשוב מה היה הנימוק ומה היה הטעם. אכזריות לא מתרצים. אכזריות היא פשע שרק התום והשתיקה יכולים לו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים