שתף קטע נבחר

6 טעויות של הורים בקניית צעצועים לילדים

לא מבינים למה הילד לא משחק בצעצועים שלו? אולי פשוט הם לא מתאימים לו. אז על מה צריך לשים לב לפני הקנייה הבאה? ומאיזה טעויות כדאי להימנע כדי שהילד באמת יהנה מהצעצוע?

הורים רבים מתלוננים שהם קונים וקונים, אבל הילדים לא מתעניינים בצעצועים. ישנה חשיבות גדולה להתאמת הצעצוע לגיל התינוק ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ובנוסף לאופי (הטמפרמנט) הספיציפי שלו. לכן חשוב לא רק לקנות לפי ההוראות הכתובות, אלא להפעיל שיקול דעת ולהתייעץ.

 

אולי יעניין אותך גם:

האמא שמאיירת את כל האמת על ההריון

עירומים בבית ליד הילדים

איך הורים הורסים לילדים את היצירתיות?

 

אחת הטעויות הנפוצות היא קנייה של צעצוע שלא באמת מתאים לתינוק, ואז אתם מתאכזבים מהצעצוע, כי הילד משתעמם ממנו, לכן חשוב לבדוק כמה דברים:

 

1. בן כמה הילד?

תמיד תגידו למוכר את הגיל האמיתי שלו. אל תעגלו. היא בת עשרה חודשים, לא שנה! נכון, היא מאד מפותחת, אבל חודשיים זה הרבה זמן בחיי תינוקות. חודשיים של התנסויות, של שכלול מיומנויות מוטוריות, תפיסה מרחבית, התפתחות קוגנטיבית ועוד.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

2. התינוק לא בוחר

מצטערים, אבל תינוק בן ארבעה חודשים לא באמת יכול להחליט אם הצעצוע שמראים לו בחנות טוב עבורו או לא. אז אל תראו לו את הצעצוע ותבחנו לפי זה אם הוא 'אוהב או לא אוהב את הצעצוע'. אם הוא לא מתעניין בצעצוע בחנות זה לא אומר שהוא לא אוהב אותו. אולי הוא מוסח מכמות הגירויים שיש בחנות? אולי הוא עייף, רעב או מכונס בעצמו? כאמור, לפעמים לוקח קצת זמן עד שתינוק מתחבר לצעצוע.

 

3. הגיל על האריזה

עניין מבלבל נוסף הוא הגיל שרשום על האריזה. לפעמים הוא נכון אבל לא תמיד. אז מה עושים? קודם כל, לא מסתמכים על הגיל שכתוב באריזה כעל 'תורה מסיני'. מתייעצים עם המוכר בחנות, מקבלים המלצות, ולומדים להפעיל שיקול דעת. למשל, אם קניתם צעצוע שכתוב עליו גיל שישה חודשים פלוס, והילד בן שישה חודשים כלומר תחילת הגיל הרשום, הנמיכו ציפיות.

 

סביר להניח שהוא יוכל לבצע רק חלק קטן מהאתגרים שיש בצעצוע. למשל, בצעצוע מסוג 'התאמת צורות' כתוב בדרך כלל שהגיל הוא שישה חודשים ומעלה. בגיל שישה חודשים התינוק יכול לאחוז באחת הקוביות ולהכניס לפה. זהו. אחר כך יוכל להכניס את הצורות למיכל (ללא המכסה), להקיש שתי קוביות זו בזו, להשליך אותו, ורק בגיל 10-14 חודשים בערך, אפשר להתחיל ולצפות שיכניס את הצורה העגולה לפתח העגול, ובהדרגה גם את שאר הצורות.

 

כך גם כשמדובר בצעצוע מסויים של 'התאמת צורות' ישנן כמה רמות שונות של הצעצוע - האם יש שלוש צורות גיאומטריות בסיסיות בלבד (למשל - עיגול, ריבוע ומשולש) או האם יש שש צורות ומעלה? האם הצורות מאוד דומות (למשל, מחומש ומשושה) או שיש בהן שוני רב (כוכב ועיגול)? האם הצורות נמצאות למעלה, על המכסה או בצד (קשה יותר). כדאי לשים לב לכלל הגורמים.

 

והכי חשוב – לשים לב שאתם לא מלחיצים את הילד עם ציפיות לביצועים נכונים. שאתם מאפשרים לו לנסות, ליהנות מהחיפוש, והנסיונות, מהתהליך – ולא מצפים שמיד יבין ויצליח במונחים שלכם (ברור, להכניס את הריבוע לפתח המרובע) ולאפשר לו להצליח במונחים שלו – ליהנות מתהליך המשחק, לגלות את הצעצוע בהדרגה ובדרכו.

 

4. טמפרמנט של הילד

לכל ילד טמפרמנט מולד. יש ילדים שרואים צעצוע חדש ומיד מתלהבים ומנסים. ויש ילדים שזקוקים לזמן עד שהם מתרצים וניגשים לנסות גירוי חדש. יש ילדים עם רגישות גבוהה לגירויים. למשל, צעצוע עם אורות מהבהבים ומוזיקה בווליום גבוה יכול להיות לא נעים להם והם יירתעו מהצעצוע, בעוד אותו צעצוע בדיוק ילהיב ילד אחר, עם רגישות נמוכה יותר. לכן, הזהרו בהשוואות שמביאות לאכזבה מהילד שלכם. נסו להבין מה מושך אותו וממה הוא נמנע, כדי שתוכלו להתאים לו את הצעצוע הנכון עבורו.

 

5. סף הגירוי

יש ילדים שכל גירוי מעורר אותם ויש ילדים שיתייחסו לגירויים רק שהם יהיו ברמה הכי גבוהה ויש ילדים שמספיק להם רק גירוי קליל על מנת להגיב אליו. למשל: יש ילד שמאוד תצרום לו מוזיקה בווליום גבוה ויש ילדים שרק במוזיקה חזקה יתחילו להגיב לצלילים וישתף פעולה.

 

6. אזור המשחקים בבית

כשאתם חוזרים הביתה הסתכלו על אזור המשחקים של התינוק. אם הוא עמוס בצעצועים – סדרו אותו. הרחיקו את רובם. שימו בצד. את הצעצוע החדש תנו לו כשהוא עירני, שבע, ורגוע. כלומר פנוי לחקור ולגלות צעצוע חדש, אשר מבחינתו מהווה עולם חדש של התפתחות ולמידה. גם אנחנו לא אוהבים ללמוד שאנו עייפים או רעבים וכך גם ילדינו. 

 

לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

 

כשאתם קונים צעצועים קחו בחשבון:

 

- לא כל צעצוע הוא 'אהבה ממבט ראשון'

יתכן והילד לא הראה התעניינות כשהראו לו בפעם הראשונה, אך יחזור ו'יגלה' אותו בהמשך. עוד שעה, עוד יום, עוד שבוע. לפעמים לוקח לילד זמן לגלות את הצעצוע או להתחבר אליו . יתכן ונתנו לילד את הצעצוע ברגע שלא מתאים לו, כי הוא רעב, עייף או רוצה אינטראקציה עם ההורה. לדוגמא, ההורה הגיע הביתה עם צעצוע חדש וממהר לתת אותו לתינוק. אבל התינוק שמח להורה ורוצה שיקח אותו על הידיים, יהיה איתו. הוא לא פנוי ולא מעונין בצעצוע חדש. הוא רוצה את ההורה האהוב.

 

- ילדים שונים - טעמים שונים

צעצוע מוצלח אצל חבר אמנם מעלה את ההסתברות שיצליח גם אצלכם אבל בהחלט לא בטוח. ההבדל יכול לנבוע מ'טעמים שונים'. למשל, יש ילדים שמאוד מתחברים לעולם הפאזלים ויש ילדים שלא משנה כמה תנסו וכמה אופציות שונות לפאזלים תתנו להם, זה פשט לא יתחבר. הוא ירצה למשל, לשחק במשחקים שקשורים יותר לעולם הדמיון. שוב, זה מאוד קשור לעולם הפנימי, לאופי של הילד ולהעדפות שלו.

 

ההבדל יכול לנבוע גם משלב התפתחותי שונה שבו נמצא הילד. למשל ילד שהתחיל לזחול בדיוק באותו החודש כל מה שיענין אותו בזמן הזה זה להסתובב בבית ולחקור את הסביבה, לעומת ילד ששוכב על הבטן ולא זוחל - יהיה יותר נכון לשחק יותר זמן עם צעצוע אחד. גם הטמפרמנט משפיע - יש ילדים שכל הזמן צריכים להיות בתנועה ויש ילדים שאוהבים יותר להיות במקום ולשחק עם אותו הצעצוע כל היום.

 

מה עוד, שיכול מאוד להיות כי התינוק שראית הוא בן 9 חודשים ושלך – בן 7.5 חודשים. בשנה הראשונה לחיים כל חודש הוא משמעותי מאוד בהבדלים ההתפתחותיים בין הילדים. ילד בן 9 חודשים יכול לשבת, לזחול במיומנות. הוא רכש יכולת להפריד אצבעות ולאחוז באחיזת צבת, בעוד בן ה-7.5 חודשים יכול להיות שזוחל זחילת גחון למשל, עוד לא התיישב, ומראה ניצנים ראשוניים של הפרדת אצבעות. היכולת לתפעל את הצעצוע שונה מאוד בין שניהם.

 

אפשר גם לגלות יצירתיות ולשחק עם הילדים בדברים בסיסיים שיש בבית:

 

הכותבת היא פסיכולוגית מומחית לצעצועים התפתחותיים בשילב




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יש ילדים שרואים צעצוע חדש ומיד מתלהבים ומנסים ויש כאלו שזקוקים לזמן
צילום: shutterstock
מומלצים