שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סוכרתיים? 6 סיבות בריאות לשתות תה ירוק

    התה הירוק עשיר בפוליפנולים התורמים לחידוש תאי הלבלב, איזון הפרעות מטבוליות, והורדת רמת הסטרס החמצוני. כל אלו מסייעים במניעת סוכרת ובהתמודדות עם המחלה. איך זה עובד?

    סוכרת היא מחלה כרונית בה קיימת בעיה במטבוליזים הגלוקוז בגוף. הבעיה בסוכרת קשורה בהורמון האינסולין: הגוף חדל לייצר אותו או שלא מצליח לנצלו בצורה יעילה להכנסת הגלוקוז לתאים. מחלת הסוכרת עלולה להיות מלווה בתופעות לוואי בריאותיות שונות, ולכן ישנה חשיבות רבה במניעת התפתחות המחלה ואף בשיפור הטיפול הניתן במהלך המחלה.

     

    קראו עוד אודות סוכרת:

    פריצת דרך: חיסון חדש הצליח לרפא סוכרת

    בדקו עצמכם: האם אתם עתידים לפתח סוכרת?

    האם ניתן לרפא לחלוטין סוכרת? 7 עובדות

     

    לפי נתונים שפרסם איגוד הדיאטנים האמריקני (ADA), בשנת 2012, 29 מיליון אנשים (שהם כמעט 10% מהאוכלוסייה) בארצות הברית היו מאובחנים כחולי סוכרת. גם בישראל, מספר החולים בסוכרת גבוה מאוד, והצפי לשנים הבאות איננו מעיד על שיפור במימדי המחלה.

     

    כאשר מדברים על מחלת הסוכרת, חשוב לעשות אבחנה בין שני סוגים (TYPES) שונים:

    סוכרת מסוג 1 - סוכרת התלויה באינסולין. סוג זה של סוכרת מוכר גם כ"סוכרת נעורים" למרות שיכולה להתפתח בכל שלב של החיים.

     

     סוכרת מסוג 2 - סוכרת שאיננה תלויה באינסולין. סוכרת זו נוטה להתפתח בגילאים היותר מבוגרים, למרות שגם בקרב ילדים ונוער יש עדויות היום להופעת המחלה. בחלק גדול מהמקרים, קיים קשר בין התפתחות הסוכרת מסוג זה, לבין עודף משקל, השמנה ובמיוחד השמנה בטנית.

     

    מאמר שהתפרסם השנה במגזין הרפואי Current medicinal chemistry, בחן את הקשר בין צריכת מזונות ומשקאות טבעיים העשירים בפוליפנולים לבין מחלת הסוכרת. ממחקרים רבים שנאספו במסגרת המאמר, הגיעו החוקרים למסקנה כי מזונות עשירים בפוליפנולים עשויים לספק מענה טיפולי ייחודי בתחום הטיפול ומניעת מחלת הסוכרת.

     

    תה ירוק. גם טעים וגם בריא (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תה ירוק. גם טעים וגם בריא(צילום: shutterstock)

     

    התה הירוק ההוזכר במאמר כבעל השפעה מיטיבה מובהקת בהקשר למחלת הסוכרת. לפניכם שש דרכים בהן משפיע התה הירוק על הגוף ומשפר את מצב הסוכרת:

     

    1.חידוש תאי הבטא בלבלב

    בסוכרת מסוג 1 ישנה פגיעה בתאי בטא של הלבלב, המייצרים את הורמון האינסולין. פגיעה זו מפסיקה את ייצור האינסולין בגוף ומובילה לעליה חדה ברמות הגלוקוז בדם. מחקר שהתפרסם בשנת 2009 במגזין הרפואי Archives of internal medicine הראה כי לתה הירוק יש יכולת לשחזר ולחדש את תאי הבטא בלבלב, ובכך למנוע פגיעה בתאים אלו ואת התפתחות מחלות הסוכרת מסוג 1. המחקר מדבר באופן ספציפי על החומר הפעיל בתה הירוק ECGC, שהינו נוגד חמצון חזק המשפיע על תאי הלבלב, ועשוי לסייע בדחיית הופעת מחלת הסוכרת מסוג 1.

     

    2. הורדת רמת הסטרס החמצוני בגוף

    בנוסף ל-ECGC, קיימים בתה הירוק פוליפנולים נוספים בעלי חשיבות גבוהה לבריאות הגוף. מדובר בקבוצה של מספר חומרים בעלי יכולת נוגדת חמצון חזקה במיוחד, המסייעים בהורדת רמת הסטרס החמצוני בגוף. ירידה זו ברמת הסטרס החמצוני עשויה לסייע בהיענות תאי הגוף לספיגה יעילה יותר של גלוקוז.

     

    3. קפאין במינון נמוך ונכון

    הקפאין הנמצא במינון נמוך בתה הירוק, עשוי לסייע בצורה סנרגיסטית ביחד עם הפוליפנולים, באמצעות שינוי רגישות התאים לאינסולין.

     

    4. שיפור מטבוליזים הפחמימות והשומנים בגוף

    לקטוצ'ינים (catechins) הנמצאים בתה הירוק יש השפעה מיטיבה על איזון הפרעות במטבוליזים הפחמימות והשומנים בדם (טריגליצרידים). הפרעות אלו מופיעות פעמים רבות בעת מחלת הסוכרת מסוג 2. הקטצ'ינים גם מעכבים שינויים ברמות אנזימי העיכול, שעלולים להתרחש עקב הירידה ביצור הגלוקוז מפחמימות במצבי סוכרת. שינוי זה יכול לסייע בהפחתת רמות הגלוקוז בדם ומסייע בכך לשליטה טובה יותר ברמות הגלוקוז לאורך זמן.

     

    5. ירידה במשקל והפחתת השמנה בטנית

    אחד הגורמים שעלולים לעודד התפתחות סוכרת מסוג 2, הוא מצב של עודף משקל, השמנה ובמיוחד השמנה בטנית. מחקרים לאורך השנים הוכיחו כי שילוב קבוע של שתיית תה ירוק כחלק בלתי נפרד מתהליך הדיאטה, מסייע ומעודד את תהליך הירידה במשקל. מחקר שהתפרסם בשנת 2009 במגזין הרפואי The Journal of nutrition בדק את השפעת התה הירוק על ירידה כללית במשקל ובאופן ספציפי את הירידה בשומן הבטני. תוצאות המחקר הראו כי אנשים ששתו תה ירוק במשך 12 שבועות בשילוב עם דיאטה ופעילות גופנית, ירדו טוב יותר בכמות השומן הכללית בגוף ואף ספציפית ברקמת השומן הבטני.

     

    6. הפחתת הסיכון לרטינופתיה

    רטינופתיה היא מחלה של רשתית העין הנחשבת לאחד הסיבוכים הנפוצים בהקשר לסוכרת. מחקר שהתפרסם בשנת 2012 במגזין המדעי Ophthalmic research, הוכיח את הקשר בין שתייה קבועה של תה ירוק והפחתת הסיכון לרטינופתיה.

     

    לפי המאמר, התה הירוק, בשל התכולה הגבוהה של הפוליפנולים, החומרים נוגדי החמצון, מפחית את מצב ההיפרגליקמיה (רמה גבוהה של גלוקוז בדם) הגורמת להיווצרות עקה חמצונית ומעודדת את התפתחות הרטינופתיה. ההפחתה ברמות ההיפרגליקמיה, בשילוב עם הירידה בעקה החמצונית בגוף,, עשויים להפחית את הסיכון לרטינותיה או לדחות את התפתחותה.

     

    איך נראה יום בחייו של חולה סוכרת? צפו:

     

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אפשר להתמודד עם הסוכרת באמצעות שתיית תה ירוק
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים