ויהי אור: טיפים לתאורה נכונה בבית
משחקי תאורה חשובים ביותר כאשר מחליטים לעצב את הבית. לרגל חג החנוכה, הלוא הוא חג האורים, קיבלנו טיפים ממעצבי פנים ואדריכלים
משחקי תאורה מהווים את אחד האלמנטים החשובים כאשר מעצבים בית מגורים. חג החנוכה שחל השבוע, הלוא הוא חג האורים, מביא איתו השראה למשחקי אור וצל - אבל לנושא התאורה חשוב להתייחס בכל ימות השנה. שוחחנו עם מעצבי פנים ואדריכלים כדי לקבל טיפים לשימוש נבון באפקט התאורה.
כתבות נוספות במדור עיצוב ותכנון הבית :
- צפו: הצצה לפנטהאוז שעולה 22 מיליון שקל
- ראיון עם האדריכל הישראלי משה ספדיה
- סטיילינג בשינה: הצצה לתערוכת ריהוטים
"חלק ממעצבי הפנים והאדריכלים רואים באור השמש חומר גלם נוסף, כמו טסקטיל ובטון, וכבר בתכנון הראשוני מתייחסים לדרך שבה יופיע בחלל", מסבירים ברשת גולדשטיין גלרי טפט, "למעשה - כמות האור משפיעה על מצב הרוח שלנו, על עיצוב הבית ועל התחושות שנרגיש כאשר נשהה בו".
"מטרתה של התאורה הביתית לרכך במשחקי אור וצל את הקווים הקרים של הבית, ובכוחה ליצור התרחשות, דרמה ואשליה", מסבירים מעצבי הפנים של רשת קארה דיזיין. לדבריהם, "לתאורה יש את הכוח להכניס דרמה לחלל בנאלי, להדגיש אובייקטים מסוימים בעלי ערך אסטטי, לייצר תחושה של הגדלת חלל ולתת קצב ואווירה. תאורה נכונה היא הפתרון לאלה הרוצים לייצר מתיחת פנים עיצובית - ללא הוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי.
ברשת חרש ממליצים להימנע מתאורה ישירה ומסנוורת שיוצרת אי נוחות, ולזכור שהתכנון נעשה לטווח ארוך. לכן כדאי להקפיד על הכללים הבאים: פיזור גופי תאורה בחלל כדי ליצור תאורה כללית טובה ומספקת; שימוש בתאורה מרחבית כדי שלא ייווצרו איים חשוכים; ;העדפה של אור חם ששוטף את החלל; ויצירת תאורה נסתרת ותאורת אווירה, שמאפשרת לעמעם או לחזק אזורים מסוימים לפי הצורך.
על אף שטבעי להניח כי גוונים לבנים ובהירים מסייעים להאיר חללים חשוכים, זו אינה טענה גורפת. לדברי הדס כהן , מנהלת תחום אדריכלים והשראה בצבע בחברת נירלט, בחלל לא מואר וחיוור גוונים אלה יראו חיוורים גם הם. אך בחללים מוארים ושטופי שמש, הם יראו במיטבם. במקרה של חלל חשוך, מומלץ לבחור בגוונים חמים ורווים בצבע. "עושר הפיגמנטים החזקים יעניק תחושה חמה ומלאת אור המופץ מתוך הקירות בעלי הגוון העמוק", היא אומרת.
"כדאי לבחור תאורה חסכונית מעל למשטחי העבודה במטבח, שתהיה שקועה בהנמכות גבס ושלא תבלוט יותר מדי", ממליצות האדריכליות שירה מוסקל והדס רוט ממשרד הלל אדריכלות. לדבריהן, "אנו בוחרות למקד את כל היופי של גופי התאורה בדרך כלל מעל מקומות ישיבה, שהשהות בהם תהיה נעימה. פיצול נכון בין תאורה דקורטיבית לטכנית נסתרת נותן איזון נכון ומיקוד לתאורה הדקורטיבית".
אורה הר-לב, הקניינית הראשית ברשת IDdesign, מוסיפה כי "גופי תאורה הם עוד גורם בבית שמחזק את האמירה העיצובית של החלל, ולכן חשוב שתהיה הרמוניה בין גוף התאורה לעיצוב החלל כולו. בחורף, כאשר מחשיך מוקדם, אנו נעזרים בגופי תאורה שיאירו את החלל שלנו ולכן על גופי התאורה להיות גם פונקציונליים וגם דקורטיביים".
אחת הדרכים להאיר את הבית היא להתחיל קודם כל בכניסה שלו. לדברי אירנה אלבז, יועצת תאורה בחברת אלוני, "כניסה נעימה היא קודם כל כניסה מוארת. מומלץ להאיר את הכניסה עם גוף תאורה יפה ומעוצב, שמתאים לסגנון הדלת והחיפוי ויוצר אווירה מזמינה ומוארת. כמו כן, כדאי להשתמש בבריקים לחיפוי חוץ בגוון בהיר". אלבז מוסיפה כי אם יש בבית משטח מבריק (גרניט פורצלן דמי שיש למשל) או עודף מראות - יש לכוון את אלומת האור על המשטח כדי להאיר אותו.
"מומלץ לשלב מספר סוגים של גופי תאורה לפי אופי החלל", מוסיף אדריכל זהר בן לביא ממשרד BLV עיצוב פנים ואדריכלות. "מערך תאורה הכולל שקועי תקרה, גופים צמודי קיר, גוף רצפה וגוף שולחני קטן בחלל הסלון יעשו את העבודה. בכלל, בתהליך עיצוב התאורה יש לתת את הדעת לסוג הנורות ועוצמת האור; וגם לטמפרטורת (צבע) האור - מאור חם ועד אור לבן, או לחילופין תאורה צבעונית".
רמי ורד, יועץ תאורה בחברת קמחי תאורה, מתייחס לטרנדים האחרונים בתחום. "כיום משתמשים בעיקר בנורות LED שמחליפות את הנורות שעבדו עד כה - הלוגן וליבון", הוא אומר. "הן נמצאות כיום בכל גופי התאורה - תאורת קיר, תאורה תלויה, שקועי קיר ועוד. היתרון הבולט הוא שה-LED בעל אורך חיים עצום וצריכה חשמל נמוכה מאוד, וכיום, ניתן למצוא נורות כאלה ברמות תאורה שונות".
לדברי מיכל איתני פארי, סמנכ"לית הסחר ברשת ביתילי, "החידוש העיקרי בעולם התאורה הוא ההתייחסות: הניסיון להבין מה משמעות הצבת המנורה בחלל - האם היא קיימת לשם מתן אור בלבד או שהיא מתפקדת גם כפסל סביבתי". לדבריה, נקודת המבט על גוף התאורה השתנתה והמנורה הפכה לפריט עיצובי לכל דבר".
עיצוב דירות בדגש על תאורה
חוץ משימוש נבון בתאורה, נשאלת השאלה איך אפשר ליצור תאורה מיוחדת. בספר "דירות בעיר" של שרון היבש מספרים אדריכלים כיצד עיצבו דירות עם דגש על תאורה. אדריכל אהד יחיאלי, למשל, מספר כיצד השתמש בפס תאורה כדי ליצור נקודת אור. "השתמשתי בפס התאורה כאלמנט מכוון שמושך את תשומת הלב לחלון המיוחד ולנוף שנפרש דרכו - זוהי נקודת השיא וביקשתי להדגיש אותה. תכנון התאורה במקרה הזה הוא אלמנט אדריכלי לכל דבר", הוא אומר.
אדריכל מאיר (דיגי) גל ממשרד גל אדריכלים התבקש לטשטש את גובהה הנמוך של התקרה באחת הדירות שעיצב. לצורך כך הוא מספר כיצד יצר תקרה עגולה מרחפת, שמוארת בפסי LED נסתרים המעניקה לחלל רכות ואשליה של גובה וריחוף. "את המוטיב העגול המשכנו באמצעות עיבוי של קירות נוספים בצורה מעוגלת ופריטי ריהוט בעלי קווים דומים", הוא מסביר, "גופי התאורה יוצרים בחלל הכוונה, צבע וקצב. זו נוכחות עיצובית שבאמצעותה ניתן ליצור דרמה, להדגיש אלמנטים מיוחדים ולהפיק תחושות כמו רכות, שמחה ועצב".
המעצבת נטלי רשף התבקשה לספק אלמנט תאורה בפינת האוכל דווקא. "פינת האוכל הוצבה על רקע של קיר מחופה באריחי בטון בצורת קיפולי אוריגמי, והיא מוארת באמצעות שתי מנורות דקורטיביות שמזכירות פתיתי שלג מוארים", היא מספרת. "ההתקדמות בפיתוח של נורות LEDמאפשרת לקבל תאורה חמה יחסית, ואפשר להכניסן לחללי אירוח אינטימיים כמו פינת אוכל".
אדריכלית עדי ארונוב מספרת כיצד עיצבה את התאורה בדירה שהייתה מאופיינת בתקת גבס שהסתירה חלל כפול. "כשהתקרה נפתחה גילינו קורות פלדה שחורות שמשמשות לחיזוק המבנה. השארנו אותן חשופות ותלינו מהן מנורות מינימליסטיות ממתכת שמשתלבות בקונספט העיצובי של הדירה", היא אומרת. לדבריה, "צריך להקפיד לא להפריז במספר נקודות המיקוד, כדי שהבית לא יראה כחנות תאורה בעצמו".
המעצבת זיו קריכלי עיצבה דירה שבה נחשף עמוד תומך מבטון שהוביל לבחירת חומרי גמר על סקלת האפורים. "כחומר ריצוף נבחרו אריחים גדולים דמויי בטון שהונחו באופן כזה שהם מחזקים את תחושת האורך בחלל, לה תורמת גם תעלת האור שמחברת בין שני קצות המסדרון", היא מספרת "התאורה בדירה תוכננה כך שתהיה בלתי נראית או מורגשת, והיא מהווה חלק מהתקרה ומהקירות. במסדרון תוכננה התאורה כשהיא אורכית ומחזקת את קווי הזרימה ותחושת ההמשכיות של הדירה כלפי ציר אחד".
אדריכל אריאל ליפשיץ ממשרד טולדו ליפשיץ אדריכלות ועיצוב עיצב את התאורה דווקא בשירותי האורחים, שנצבעו בגוון ירוק-תכלכל. מעל האסלה תוכנן פרט מואר שממשיך את מוטיב השכבתיות החומרית וחושף חיפוי קיר מעץ. "חללים מוגדרים לא רק על ידי מבניות וחומריות, אלא גם באמצעות סוג ואופי התאורה שלהם. כתוצאה, לעתים קרובות ממוקם מקור האור מאחורי שכבות סינון שונות, שממקדות את תשומת הלב באפקטים הנוצרים מהארה של אובייקט וצלו המוטל בחלל", הוא אומר.
"לתאורת הבית תפקיד מרכזי ומכריע במראה העיצובי שמתקבל ובתחושות שנחוות למי שנמצא בבית", מסכמת המעצבת ענת סודרי. "גוף התאורה העומד הוא פריט עיצובי שמעניק אווירה קסומה בזכות גוון האור הצהוב שבוקע ממנו. גופי תאורה שקועים שמוקמו בתקרה מספקים תאורה היקפית וניתן לעמעמם ולשלוט בהם".
ראש טוש לד וברזים עם מוסיקה אלו חלק מהטכנולוגיות החדשות לחדר האמבטיה. לדברי ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק של HeziBank: עולם התאורה נכנס לחדר האמבטיה בזכות טכנולוגיה מתקדמת בתחום הסניטריה. הלקוח מצידו רואה בחלל הרחצה - חוויה. זאת בזכות העובדה שהמותגים יצקו תכנים חדשים לעולם הסניטריה, כאשר התאורה הפכה להיות נכס משמעותי ותרומה ניכרת בחלל זה.
טמבור מציעה תאורה חורפית בשימוש בצבעים נכונים. לפי ניבה יחיאב, מנהלת עיצוב בטמבור "השימוש בצבעים נכונים יכול בהחלט להאיר כל חלל וכל חדר להוסיף כמובן על תאורה נכונה, שיכולה לבוא מחלון או מגוף תאורה. השימוש בגוף תאורה בסמוך לקיר עם גוון מסוים תיתן גם היא אפקט על הגוון ותשנה אותו.
הצבעים הבהירים הקלאסיים מאירים תמיד כל חלל אבל גם שימוש בצבעים נועזים עם אפקטים מיוחדים יכולים לתת תאורה ואוירה מיוחדת לכל חדר או חלל.
וילון מדגם דואט של חברת Orgon וילונות והצללה לבית המהווה חסם מצוין לקרינה ולאור, ובכך דוחה חום/קור וחוסך באנרגיה ואף מייתר את הצורך בתריסים.
בשל היותו עשוי בד בשתי שכבות, עם כיס אויר ביניהם, הוא מאפשר בידוד תרמי ואקוסטי, ובשל גמישותו, הוא מוצר נוח ביותר לכיסוי מפתחים מיוחדים בצורות דגם הדואט Combi מהווה שילוב של וילון הצללה והאפלה ביחידה אחת ומתאים במיוחד לחדרי הקרנה ושינה.