שתף קטע נבחר

לזכר מדחת יוסף: ריקי שלח על "בלדה ליוסף"

בדרמת האקשן הקצרה "בלדה ליוסף", חוזר הבמאי הוותיק ריקי שלח לפרשת הפקרת לוחם המג"ב הדרוזי מדחת יוסף בתחילת האינתיפאדה השניה: "בצה"ל לכאורה לא נוטשים בשטח, וראו איזה פלא - הופקר חייל וחבל". למדור הערות הבמאי סיפר על צילומי האקשן וארגון הפגנות ענק עם ניצבים ספורים

בסרטיו האחרונים, עוסק הבמאי הוותיק ריקי שלח באנטי-גיבורים שהממסד הישראל עשה להם עוול. ב"טוביאנסקי" שיחזר את פרשת הוצאתו להורג של סרן מאיר טוביאנסקי בבית משפט צבאי מאולתר במהלך מלחמת העצמאות, ובימים אלה הוא עמל על גיבוש תסריט על פרשת גיוסו של המרגל ג'ונתן פולארד ונטישתו. על כן, אין פלא כי בדרמת האקשן הקצרה שלו "בלדה ליוסף" בחר להתמקד בתקרית העגומה של קבר יוסף מאוקטובר 2010, ובגיבור הטרגי שלה - מדחת יוסף.

 

"'בלדה ליוסף' מצטרף מבחינתי לקבוצת סרטים אחרים שעשיתי עד היום שבעצם מדברים על אירועים מכוננים בהיסטוריה הקצרה של מדינת ישראל בשבעים השנה האחרונות", אומר שלח למדור הערות הבמאי, "זה סרט עצוב מאוד. הוא על חייל שהופקר בעמדתו ולא באים לחלץ אותו. יש לזה לכאורה הסבר פוליטי כזה או אחר של ראשי הממשלה. יחד עם זה, בצה"ל לכאורה לא מפקירים חייל בשטח ועכשיו ראו איזה פלא - הופקר חייל וחבל".

 

כזכור, עם פרוץ האינתיפאדה השניה - מיד אחרי עלייתו להר הבית של אריאל שרון בספטמבר 2010 - החלו מהומות בשכם ומפגינים פלסטינים זועמים הסתערו בהמוניהם על קבר יוסף, שנשלט על ידי כוח משמר הגבול בתוך תוכו של שטח A. מרבית הלוחמים הישראלים חולצו מלבד מדחת יוסף הדרוזי שנפגע מאש צלף ונותר במתחם כשהוא פצוע. הקריאה למשטרה הפלסטינית לחלצו משם נענתה בשלילה ולבסוף הוא מת מאיבוד דם. מדובר באירוע טראומתי שעד היום נחשב לכתם במורשת מערכת הביטחון הישראלית, ושלח עיצב בהשראתו את עלילת "בלדה ליוסף".

 

"הסרט אינו מתעד את האירוע הזה", מדגיש שלח, "זהו סרט דרמטי שיש בו הרבה מאוד שינויים. יחד עם זה, הסרט מדבר על חייל שהופקר בשטח ולא באו לחלץ אותו ארבע שעות והוא דימם למוות". את בן דמותו של מדחת יוסף מגלם ראג'ב אבו-רוקון הדרוזי ולצדו לוקחים חלק השחקנים איתי שר כחובש שנותר לצדו להגן על המוצב, ומיקי גבע כמתנחל קיצוני שחודר למתחם.

 

משחזרים את קבר יוסף. ריקי שלח בלוקיישן (צילום: רותי דאוני דרור) (צילום: רותי דאוני דרור)
משחזרים את קבר יוסף. ריקי שלח בלוקיישן(צילום: רותי דאוני דרור)

במאים נוספים מספרים על סרטיהם ב-ynet:

 

כדי לשחזר את מתחם קבר יוסף לצורך צילומי הסרט, נדרשו שלח וצוותו לחפש לוקיישן מתאים. האתר המקורי בשכם לא בא בחשבון מבחינת הבמאי, אך נמצא תחליף בדמות מבנה ששימש כמתחם אירועים באבו-כביר שבתל אביב. שם צולמו סצנות הפנים, בעוד שלצורך צילומי סצנות החוץ נדד הצוות עד לרמלה. בעריכה שולבו השניים לכדי סרט אחד מהודק. באמצעות הקמת עמדת שמירה שהוצבה בשני האתרים, נוצרה התחושה כי מדובר באותו מקום. בעזרת צילום ועריכה מוקפדים, הצליח שלח גם ליצור אשליה של הפגנות ענק מחוץ לחומה - זאת למרות שעמדו לרשותו ניצבים ספורים.

 

איך הצליח הצוות לארגן הפגנות ענק בהשתתפות שמונה ניצבים בלבד? איך בוימו קטעי האקשן עם כוריאוגרפיית הקרב והאפקטים? על כל זאת ועוד במדור הערות הבמאי עם ריקי שלח על סרטו "בלדה ליוסף"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רותי דאוני דרור
ריקי שלח על הסט של "בלדה ליוסף"
צילום: רותי דאוני דרור
לאתר ההטבות
מומלצים