שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רוצים ילד מרוכז ורגוע? שנו את עיצוב החדר

    חדר משחקים צבעוני או עיצוב שקט ועדין? שפע של צעצועים ומשחקים או היצע מצומצם וממוקד? עיצוב חדר המשחקים של הילד יכול להשפיע על יכולת הריכוז שלו, על איכות המשחק וגם על היצירתיות. אז איך נכון לתכנן את המרחב? הפוך ממה שרובכם חושבים

    הילד שלכם סקרן אך מאבד עניין מהר ועובר ממשחק למשחק? תופתעו לגלות שהסיבה לחוסר המנוחה טמונה ברבים מהמקרים בסביבת המשחק שיצרתם עבורו בבית. יצירת סביבת משחק שעונה לצרכים הרגשיים של הילד, אמורה למשוך ולגרות אותו לפעילות עצמאית וחופשית.

     

    סביבת משחקים מתאימה עונה לצרכים העמוקים של הילד לרווחה נפשית (well being), הכוללים חופש ועצמאות, שיגרה וכללים, סדר, ריכוז, וסביבה מספקת גירויים. בתכנון סביבת משחק אנחנו מקדישים מחשבה למה הילד זקוק ומתייחסים לצרכים שלו במקום למלא אוטומטית קופסאות בצעצועים.

     

    מהם הכללים לעיצוב נכון? צפו:

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    מיעוט בצבעים ואביזרים

    ברבים מגני הילדים ישנו רעש של צבעים ועומס אביזרים. זה גם מה שאנחנו זוכרים מהילדות שלנו בגן הילדים, אבל אם תחשבו על זה לעומק ותתחברו לילד שלכם דרך הילד או הילדה שהייתם פעם, תגלו שעודף הצבעונית והמשחקים מהווה עודף  גירויים. 

     

    האם אתם הייתם מסוגלים להתרכז אם שולחן העבודה שלכם היה מלא עד אפס מקום בקופסאות, ספרים ופאזלים? גם לילד קשה להתרכז בחדר עם עודף גירויים ולא מסודר.

     

    אמנם בהמשך החיים, הילד מתחיל לעשות הכללות וקטגוריות כדי ליצור סדר בבלבול, אבל בתחילה כל העולם נתפס בעיניו ככאוס והוא זקוק לכם שתתווכו לו את העולם באופן שיעשה סדר בבלבול הרב. מחקרים מראים שככל שהורים מתווכים לילד את העולם מוקדם יותר, הילד בונה קשרי למידה במוח ויכולת התפיסה שלו גדלה.

     

    יום גשום? 7 משחקי ריקוד שיזיזו את הילדים

     

    צילום: אורלי רוזנבלט ()
    צילום: אורלי רוזנבלט

     

    תמונות ריאליסטיות

    מומלץ לשלב מספר קטן של תמונות ריאליסטיות, עדיף צילומים, בגובה העיניים של הילד. הם יכולים להיות בעלי חיים שהילד נתקל בהם בטיולים שלו או צילומי נוף. המטרה היא שהילד יתעכב על הפרטים שבתמונות כשהוא יעבור לידן, ואנחנו נוכל להרחיב את השפה שלו דרך זה. בכל פעם נחזור על הפרטים שהוא ראה ונוסיף אחרים.

     

    לפעמים בחדר תינוקות או פעוטות תלויות תמונות של פיל ורוד או ג'ירפה ירוקה - אך בעיניי זה לא נכון! פיתוח עולם הדמיון של הילד יכול להיעשות אחרי שהילד הכיר את המציאות שבה הוא חי, אחרת העולם הופך להיות מאוד מבלבל עבורו. התפקיד של המבוגרים בשלב הראשוני הוא לתווך לילד את המציאות ממש כפי שהיא.

     

    בגובה העיניים

    סביבת המשחק בה הילד יפעל צריכה להיות בגובה העיניים ונגישה, כך שתענה לצורך שלו בחופש ובעצמאות. אפשר לרכוש שידה או כוורת בגובה הילד ולסדר בהתאמה אישית. ניתן להתחיל לפעול עם הילד בשידה כזו כבר בגיל הזחילה, לפי תחומי העניין שלו, וליצור תוכנית בהתאמה אישית. הסביבה נבנית מתוך צפייה בילד, ניסוי וטעייה לתחומי העניין של הילד.

     

    כבר עשיתם לייק לערוץ ההורים בפייסבוק?

     

    כל שאלה של ילד מהווה גירוי לפעילות. הילד באופן טבעי מתנגד ללמידה ישירה, אבל אנו יכולים להשפיע באופן עקיף בכך שניצור עבורו סביבה דרכה הוא ילמד לפי תחומי העניין שלו באופן חווייתי.

     

    על ההורים ללכת בעקבות הילד, ולא לכפות את עצמם עליו. אם נשאלה שאלה, לא להכביר בהסברים מעיקים שיעמיסו עליו עד שלא יתעניין יותר בתחום. למה הדבר דומה? לילד שמבקש גלידה ואנו נאכיל אותו בכפית חצי קילו גלידה עד שימאס בגלידה ולא ירצה יותר גלידה בחייו.

     

    ישנם הורים שמרחיקים אביזרים או חומרי יצירה מהילד מחשש שיקלקל או ילכלך, במקום להקנות לו הרגלים טובים ואמון שהוא מסוגל להבין אותם, גם אם מדובר בגיל שנה וחצי.

     

    לשמור על הסדר

    סדר הוא צורך מהותי של הילד, ולכן כשאתם מוציאים משחק ומעניקים הסבר לילד, חשוב שתחזירו אותו למקום. למה? כי הם מסתכלים עליכם כל הזמן ואנחנו המודל לחיקוי. תוך החזרת המשחק אמרו להם כי בכל פעם שירצו יוכלו לקחת את המשחק ולהחזיר למקום. סביבת המשחק שתיצרו עבורם היא העולם בזעיר אנפין. כך שאת ההרגל הזה, תראו שהם יתחילו ליישם בכל פעילות בחייהם.

     

    אם המשחק לא במקום, אפשר לומר לילד בנעימות: "בוא נחזיר כדי שנוכל לעבור לפעילות אחרת". לא להפוך זאת למאבק כוח כי ברגע שהפכתם את הסדר למחויבות, הפכתם זאת לפעילות שנואה, כמו שאנו זוכרים מילדותנו.

     

    חדר לבד או ביחד: מה עדיף לילדים?

     

     

    צילום: אורלי רוזנבלט ()
    צילום: אורלי רוזנבלט

    פיתוח עולם הרגש והדמיון

    לשם פיתוח עולם הדמיון של הילד, מומלץ שיהיה מקום למשחק חופשי - בית בובות, מטבח לילדים, פינת תחפושות. דרך עולם הדמיון תוכלו להיחשף לעולם הפנימי של הילד: מה הוא חווה בגן, מה מעסיק אותו, מה מפריע לו.

     

    לילד קשה מאוד לספר על עצמו, וכאשר מדברים על מישהו אחר ולא עליו, יהיה לו קל יותר לחשוף. תוכלו להצטרף אליו לעולם שלו, ולעזור לו למצוא פתרונות יצירתיים לפתור את הקשיים שהוא מתמודד איתם ביומיום, תוך שילוב פסיכולוגיה חיובית. המשחק הוא כלי מדהים שיוכל לסייע לכם, ותוך כדי כך לפתח את עולם הדמיון של הילד.

     

    10 משחקים לדרך שיעסיקו את הילדים

     

    כישורי חיים

    ילדים מגלים עניין באביזרים של עולם המבוגרים, וזו הזדמנות ללמוד כישורי חיים. זהו התחום המרתק ביותר עבורם, החל מגיל שנה וחצי. תנו להם להתנסות בעיסוקים שונים, למשל חיתוך ירקות עם סכין לא חדה, לגרור בפומפיה, להעביר מזון מכלי לכלי. לצורך כך לא צריך לקנות כלום, הכל נמצא בבית, ועל הדרך תקדמו מוטוריקה עדינה, עצמאות והערכה עצמית גבוהה.

     

    משחקים שילמדו את הילדים חשיבה כלכלית

     

    חושים

    הילד לומד את העולם דרך חושיו. חושים הם גם הבסיס לחשבון - ניתן להבין מדרגים שונים דרך חוש הראייה באמצעות בניית מגדלים בגבהים שונים. דרך חוש הריח אפשר לפתח את יכולת ההבחנה לריחות שונים שהילד צריך להתאים. לפיתוח חוש המישוש אפשר להיעזר למשל באביזרי תלת מימד שנחביא בתוך תיק בד, והילד ינסה לגלות מהו האביזר.

     

    חשוב להתאים את האביזר לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא ולראות אם הילד מקבל סיפוק מהמשחק או שרמת הקושי גבוהה מדי עבורו.  המטרה היא ליצור סביבה מספקת גירויים המאפשרים חוויית הצלחה, בכל פעם ניתן להעלות קצת את האתגר, אבל חוויית ההצלחה חשובה מאוד, והיא מעלה את הערך העצמי של הילד.

     

    למשל: בגיל תשעה חודשים, במקום לתת לילד משחק בו צריך להכניס לשקעים מתאימים עיגול, משולש וריבוע, דבר שיגרום לבטח לכשלון - אפשר ליצור מקופסת נעליים או קופסת תמ"ל משחק אשר כולל רק עיגול ולהכניס את הכדור לעיגול.

     

    לילדים אין גבול לסקרנות ולכן אפשר לחשוף אותם לתחומי עניין מגוונים, מתוך התבוננות שלכם בהם ביומיום, וצפייה לגבי מה שמרתק אותם ומה מושך אותם, ולהרחיב לתכנים נוספים

     

    יצירה

    חשוב שיהיה מקום פתוח ליצירה לילדים, הכולל נגישות לחומרים כמו גירים, טושים, בצק. אפשר בכל יום להגיש משהו אחר וליצור פעילות לפי עונה או חג. חשוב שחומרי היצירה יהיה נגישים, כי אין לדעת מתי תנוח המוזה עליהם ואז תהיה להם נגישות ליצור.

     

    מחקרים גילו שפעילות בתחום כישורי חיים, חושים, משחקי דמיון ויצירה הם המרתקים ביותר עבור פעוטות בהמשך יתעניינו גם במשחקים מעולמות התוכן של קדם חשבון, שפה כתובה, חשיבה יצירתית, משחקי רגשות, פעילויות של פיתוח המוח הימני, טבע. אלו ייבחנו לפי תחומי העניין של הילד וזהו טווח רחב שאפשר להתאים בניסוי וטעייה והחשוב מכל הוא להתאים זאת לילד.

     

    הכותבת היא עו"ס, מדריכת מונטסורי, מפתחת גישת "בעקבות הילד - חינוך וקידום על פי דרכו", מלווה הורים וגני ילדים, מנחת סדנאות והרצאות לפי הגישה.




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
     צילום: shutterstock
    כשהצעצועים נגישים ומסודרים, לילד נוח יותר לשחק בהם
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים