נחשפה כתובת של נבוכדנצר: בונה מקדשים אליליים
ביום שבו החל נבוכדנצר את המצור על ירושלים, שהסתיים בחורבן בית המקדש - חושף מוזיאון ארצות המקרא כתובת של המלך הבבלי, שבה הוא מתאר עצמו כ"אוהב האמת והצדק", וכמי שמונה לתפקיד על ידי "האל הראשי" של בבל - ומספר על בניית מקדשים חדשים. "ביהדות מתואר נבוכדנצר כמלך אכזר, והכתובת מציגה צד שאנו פחות מכירים"
ביום בו החל נבוכדנצר מלך בבל את המצור על ירושלים - היום (ג'), צום עשרה בטבת שהסתיים בחורבן בית המקדש הראשון - חושף מוזיאון ארצות המקרא כתובת של המלך הבבלי, ובה הוא מתאר, בין היתר, בנייה מחודשת של מקדשים אליליים.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המכתב חרוט על גליל טין מן המאה השישית לפנה"ס, והוא כתוב בשפה האכדית. בין היתר, הוא כולל תיאור של בנייתו מחדש של מקדש אֶאַנה לאלה אשתר, בעיר ארך, בידי נבוכדנצר השני. בכתובת הוא מתאר את עצמו בגוף ראשון כ"אוהב האמת והצדק", וכמי שמונה למלכות על ידי האל מרדוך – "האל הראשי" של בבל.
קראו עוד בערוץ היהדות :
פני הרשע? אדריאנוס חוזר לירושלים
"טרם הצלחנו להשלים את תרגום כלל הטקסט המופיע על הפריט המרגש הזה", אומרת אמנדה וייס, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא. "ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ', האוצר הראשי של המוזיאון, ופרופ' וואין הורוביץ מהאוניברסיטה העברית, עובדים כעת על התרגום המלא של הכתוב, ואנו סקרנים מאוד לשמוע על תוצאות מחקרם".
"לא היה לו עניין מיוחד בהחרבת ירושלים"
ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ' עצמו מספר ל-ynet כי הכתובת נפתחת בשורות "כאשר מרדוך, האדון הגדול, החכם
באלים, המושל על ארבע כנפות הארץ, הביט בי בפניו מעניקות החיים... ובמבט עיניו, שכמו עיני האל שמש רואות הכל. הוא נשא את ראשי וקרא לי בשם נאצל להיות מושל הארץ ונתן לי לרעות את העם הרב". עוד כותב המלך, האחראי לאחת הטרגדיות הגדולות של העם היהודי: "בכוחו הרב מינה אותי לכלכל את המקדשים, לחדשם, לכונן את הפולחנים ולשמור על סדרם של טקסי הטהרה, תחת פקודתו הכבודה".
ד"ר ווקוסבוביץ' מוסיף כי הכתובת מעידה על תפיסתו של נבוכדנצר את עצמו: "אמנם זו כתובת יח"צ של נבוכדנצר, אבל כשהוא מתייחס לתפקידו כאל 'רועה העם', זה מבטא צניעות ואחריות כלפי האנשים שלו. במקורות היהודיים נבוכדנצר מתואר כמלך אכזרי ורשע, והכתובת מציגה צד שאנחנו פחות מכירים".
"מבחינה היסטורית הוא היה מלך טוב", אומר החוקר. "בניגוד לאשוּרים, הוא לא 'השוויץ' בניצחונות ובמספר הערים שהחריב או כמות האנשים שהרג. אנחנו רואים גם שלא היה לו עניין מיוחד בהחרבת ירושלים. רק אחרי שצדקיהו, שהייתה לו ברית עם בבל, מרד בו יחד עם מצרים - הוא מטיל מצור על ירושלים. כל התערוכה מספרת על התרבות הבבלית והתקופה הזו. אנחנו רואים יהודים עיראקים שמבקרים בתערוכה, ובוכים מהתרגשות כי הם לומדים על ההיסטוריה שלהם, והמוצג החדש מעצים את הסיפור".
"נתפס כאחראי לטרגדיה גדולה של עמנו"
המוצג הייחודי הושאל למוזיאון באדיבות אוסף סינדי ודוד סופר, ומוצג לראשונה במסגרת התערוכה "על נהרות בבל".
לרגל צום עשרה בטבת, שבו החל החורבן שיסתיים ביציאה לגלות בבל - יקיים המוזיאון סיור מיוחד בתערוכה.
"'על נהרות בבל' מתמקדת באחת התקופות המרתקות בהיסטוריה של העם היהודי – חורבן בית המקדש וגלות בבל", מוסיפה וייס. "גליל הטין תורם להיכרותנו עם דמותו של נבוכדנצר השני. מעניין לבחון פן נוסף בדמותו של המלך הבבלי, שנתפס כשליט אכזר אשר אחראי לאחת הטרגדיות הגדולות ביותר בהיסטוריה של העם היהודי".